Gå til innhold

Startlønn i året på butikker?


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Hvor masse ligger ca. startlønnen på i butikkyrker?

Er det forskjellig fra butik til butikk? Er det noen minstelønn der?

Håper noen kan svare meg på dette, og kanskje har noen erfaringer fra butikkyrket å dele :)

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i hine hårde dager da jeg første gang ble praiet til en mellomlederstilling ble jeg lokket med 180000 i året. (wow)

Da var jeg 18.

Lønna varierer veldig fra butikk til butikk.

Send meg en pm da vet du hvis du hadde noe spesielt i tankene så kan det hende at Myagimor har litt info om akkurat det du lurer på. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sommerjobb i matbutikk for noen år siden, og da fikk jeg 90 kr timen. Tror det er ganske vanlig begynnerlønn fremdeles.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har jobbet i samme butikk i over 5 år og har nå kommet opp

i ca.230 000 i året,lurer på om dette er bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som jobber i butikk har timelønn.

De har mellom 95 og 130 kroner i timen, men som regel har de jobbet en stund før de har kommet opp i 130 kroner.

Jeg tror at du kan regne med en begynnerlønn på +/- 100 kroner. Men du får sikkert mulighet til å jobbe mer enn 38 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt etter hvilke ansvarsområder(feks låseansvar og personalansvar?) og arbeidstider(kveld/helg?) du har.

Jeg hadde 250000 som begynner lønn i en butikk jeg jobba i, men det innebar endel ansvar og ca 50 timer i uka. Syns det var lite jeg!

Jeg vil anbefale deg å lese litt rundt på Handel og kontor sine nettsteder for å finne mer info, og få hjelp dersom du lurer på noe!

vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er bokhandler. I min yrkesgruppe er startlønnen relativt lav, rundt 200.000,-/år. I tillegg kommer evt. overtidstillegg o.l., men her er det også meget vanlig at man avspaserer overtid. Avhengig av om du har en eller annen type lederstilling; seksjonsleder eller avdelingsleder, ligger lønningene på ca. 240.000,-. En butikksjef tjener som regel mellom 300.000-350.000,-.

Alt i alt er det avhengig av hvor gammel du er, hva slags erfaring/skolegang du har o.l. som til slutt avgjør hvor mye du begynner med. Min generelle anbefaling er at man evt. går med på en noe lavere lønn i prøveperioden (vanligvis 3 måneder) og så forhandler opp lønn etter det. Da har man mer å gå på og har bevist hva man er god for.

Uansett, startlønn for folk med cand.mag eller bachelor ligger sjelden på over 260.000,-, for det meste på mindre enn det. Hvis man satser på jobb i butikkyrket er det plenty utdannelse man kan få tatt ved siden av jobben hvor arbeidsgiver kan være med og sponse. Og har du ikke med deg 300.000,- i studielån så kan du som regel leve godt på 240.000,- i året! :wink:

Det varierer selvfølgelig etter hvor i landet du bor, det som er tatt med over gjelder kun bokhandel og i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...