Gå til innhold

SFO-katastrofe...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Jeg har jobbet på SFO. Vi gikk ikke med navnskilt, men ved inngangen var det bilde med navn og opplysning om hva slags stilling vi hadde. Jeg begynte etter at skolen hadde startet, men det jeg ble fortalt i ettertid var at alle barna ble presentert av de ansatte på SFO.

God oppfølging og møte en dag i ukene for barn og ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle
Ååååå, jeg er så arg! Har hatt skolestart og start på SFO nå, og det var en blandet fornøyelse...

Skolen ble jeg kjempeimponert av! Vel forberedte lærere, flott opplegg, ungene tatt veldig godt imot. De virket å finne seg godt tilrette.

SFO etter skoletid derimot... Vi har fått ingen (ingen!) informasjon om SFO på forhånd. Vi fikk ingen (ingen!) informasjon da vi kom med barna. De som jobbet der presenterte seg ikke for barna, og forklarte dem ikke noe om hva SFO er, eller hva de skulle gjøre når... De ansatte virket usikre og utrygge. Det virket som om de ikke hadde forberedt noenting. Visste ikke hvor mange barn som kom, og hvem disse var. Ingen navneskilt, ingenting... Vi foreldre måtte gå rundt og spørre hele tiden, og det ble sagt rett ut at de ikke hadde tid til å svare på spørsmål, for de måtte ta seg av barna. Jeg hadde en skikkelig dårlig magefølelse da jeg forlot barnet mitt, følte meg IKKE trygg på at hun hadde det bra der.. Det var varmt, men ingen tenkte på å sørge for at ungene fikk noe å drikke, eller at de hadde kopper for å hente seg vann, bla. Jeg må si: alt er bedre enn dette. Finner jeg andre løsninger for barnet mitt, så tar jeg dem.

Noen som har noen gode SFO-erfaringer? Eller ligner de våre?

hva forventer du egentlig av SFO?

skal SFO være der for barna eller for foreldrene?

De fleste SFO jeg har hørt om har informasjonsmøte for foreldre en stund etter de har begynt, der foreldrene kan spørre om det de vil og få den informasjonen de har behov for.

Er det 50-60 barn på SFO kan en ikke ha kopper stående til alle sammen fremme, det sier seg selv. Som foreldre kan du sende med barnet ekstra drikke på varme dager slik at du vet at barnet får i seg drikke om du tviler på at de gjør det de skal gjøre.

Det er helt umulig for dem å vite hvor mange barn som egentlig kommer om dagen, for mange foreldre bryr seg ikke om å informere om at barnet ikke kommer den dagen, og det kan en ikke legge på SFO.

Det er ofte vikarer inne på SFO, fordi det er vanskelig å få folk til å arbeide for den lønnen som ikke er noe særlig å leve av, og har du da møtt på en vikar er det ikke sikkert den personen er inne i alt som hender på SFO, men behøver innkjøringstid.

Der jeg har jobbet nå i en uke sliter de med sykdom blant de ansatte, og har store problemer med å finne folk som er interessert i å arbeide der, for som rektor fortalte at mange får mer penger av å gå hjemme på arbeidsledighetstrygd eller noe annet enn å arbeide i SFO, go derfor vil ikke folk arbeide der.

De har spisepause rett etter alle barna er ferdig på skolen som varierer mellom 13.15- 13.30.

har fruktpause kl 14.30-15.00, og barna drikker ofte medbrakt drikke for en kan ikke ha stående over 60 kopper fremme for at barna skal drikke i tide og utide. eller så drikker de fra springen som har en drikkefontene eller hva en skal kalle det for, barn har ikke vondt av det.

Navneskilt og lignende blir ofte ikke brukt, og er likevel ikke noe problem, barna lærer fort de voksne sitt navn og de voksne lærer fort barna sine navn. Det er lov til å spørre hva het du igjen

Om SFO er dårlig eller ikke kan vel diskuteres, men det er et sted der barn får lov til å være barn, de får leke på sine egne premisser, slipper å ha styrt lek ol, og barna trives med dette. Når de har vært en del timer på skolen der alt har vært styrt fra læreren sin side setter de stor pris på å få lov til å velge selv hva de vil gjøre så lenge det ikke går ut over andre selvfølgelig, er ikke lov til å sloss, men leke. Noen perler, noen strikker, noen leker med biler, noen bygger med lego, noen løper på løperhjul, noen klatrer på klatrestativ osv. SOm voksen er det da viktig å passe på så ingen forsvinner, og ikke går der de ikke har lov til å gå og lignende.

Jeg har hatt en sønn selv på SFO og han hadde ikke lyst til å gå hjem kl 14.30 fordi han hadde det gøy. Sprø barnet ditt hvordan det trives, for det er vel det viktigste, for jeg tror nok de voksne gjør sitt beste for at barna skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skrive et svar, og spesielt til deg Madam Felle, som tydeligvis jobber i SFO.

Det er klart at SFO både er der for barna (det er de som skal være der) men det er også et tilbud til foreldrene (de skal kunne vite at barna har et sted å være og bli ivaretatt til de selv kommer fra jobb). Når barna er 5 og 6 år, og begynner på skolen, er de fortsatt nært knyttet til foreldrene sine, og "siler" verden gjennom det de får hjemme. Det er viktig at foreldrene er trygge på det tilbudet de skal overlate barna til, for denne tryggheten vil igjen gi påvirke barna. Slik en utrygghet også vil.

Så hva jeg forventet av SFO:

* At de voksne som jobber der hadde oversikt over hvilke barn som skulle være der.

* At de så fram til møtet med disse barna, og hadde tenkt gjennom hvordan de ville tilrettelegge det første møtet for både foreldre og barn.

* At barna ble presentert for de voksne som jobbet der, at barna ble fortalt hva de skulle få lov til å gjøre, hva SFO er for noe, at de ble fortalt hvor de skulle gå på toalettet og hvor de kunne få seg drikke. At de ble fortalt at de skulle få mat der kl. sånn og sånn.

* At foreldrene fikk et informasjonsbrev om SFO med de nødvendigste opplysninger.

* At vi vet hvem som har ansvaret for SFO og hvor vi kan gå med spørsmål.

* At SFO sørget for å innhente opplysninger om telefonnummer og navn på foreldre, slik at de kan kontakte oss dersom det skjer noe med barnet, eller barnet blir sykt.

* Og ærlig talt: jeg forventer at i den viktige jobben med å være omsorgpersoner for våre små barn er ansatt folk som har interesse og kunnskaper om barn, ikke bare tilfeldig oppsop!

Det er helt klart at selv om SFO er basert på at barna skal få leke fritt, hvilket 5-6 åringer helt klart har behov for etter en strukturert skoledag, trenges det rammer rundt tilbudet. Disse rammene skaper trygghet for at nettopp denne frie leken skal få utfolde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun de som har 5 - 10 års pedagogikk!! Mange førskolelærere tar denne utdanningen etter endt førskolelærerutdanning.

Nei, i fagfeltet har vi opp til 4. klasse (norsk, forming etc). Vi har ped opp til 7 år. Og vi kan jobbe opp til 4. klasse uten 5-10 års ped. Men bør ta dette i løpet av de første 4 årene (noen steder er dette et krav, man må ha på forhånd).

I tillegg kommer det jo an på når man ble utdannet. Noen har ped frem til 10 år, andre har til 7, og de nyeste har kanskje til 6 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror allikevel ikke barnevernspedagoger er så mye flinkere enn en assistent pga utdannelsen. Heller pga personligheten.

Jeg mener det er en sterk tendens til at de som er best egnet/best personlighet og har mest interesse for området også er de som velger utdannelse, dermed blir de faglærte gjennomgående ganske mye bedre enn de ufaglærte. Demed ikke sagt at det ikke finnes unntak, som f eks en jurist med høy grad av egnethet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo burde være mer enn en oppbevaringsplass da! Man kan lære mye på sfo, som sosiale ferdigheter, og div fritidstilbud som en kan prøve ut. De voksne burde ha planer for hvordan de skal behandle barn, og spes utfordrende barn. De burde vel også organisere og planlegge fritidstilbud som barna kan melde seg på. Sfo skal være en del av skolens virksomhet, og også knyttes opp til fagplaner. Bla kan sfo jobbe videre med prosjekter de har i skolen, og følge f eks friluftlslivssykluser de har i skolen. Sgo er frivillig, det skal ikke være skole, men det betyr ikke at det skal være helt fritt og innholdsløst...

Min erfaring er at foreldre bryr seg for lite om innholdet forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Sfo burde være mer enn en oppbevaringsplass da! Man kan lære mye på sfo, som sosiale ferdigheter, og div fritidstilbud som en kan prøve ut. De voksne burde ha planer for hvordan de skal behandle barn, og spes utfordrende barn. De burde vel også organisere og planlegge fritidstilbud som barna kan melde seg på. Sfo skal være en del av skolens virksomhet, og også knyttes opp til fagplaner. Bla kan sfo jobbe videre med prosjekter de har i skolen, og følge f eks friluftlslivssykluser de har i skolen. Sgo er frivillig, det skal ikke være skole, men det betyr ikke at det skal være helt fritt og innholdsløst...

Min erfaring er at foreldre bryr seg for lite om innholdet forresten...

De fleste SFO er har turer 1 til 2 ganger i uken, men på et annet plan enn skolens virksomhet, og det bør det være også. Hvor mange ulike klasser tror du det er på SFO? Skal SFO ansatte sette seg inn i hva alle de ulike klassene holder på med i skolen for å arbeide videre med dette? Forstår du ikke selv at det er alt for mye arbeid for de som arbeider på SFO?

SFO som kjenner til er ikke helt fritt og innholdsløst, det er tider for når de skal spise, når de skal være ute og når de får være inne. Det er mange forskjellige aktiviteter barna kan gjøre der, men barna må selv finne ut hva de har lyst til å gjøre. I dag er barn opplært til at foreldre og alle andre voksne skal bestemme hva de skal gjøre, og de klarer ikke å være kreative på egen hånd, og dette føler jeg at de får være på SFO, siden de må bestemme selv hva de vil gjøre. Noen går rundt og surrer og klager på at de kjeder seg, men da går de voksne inn for å prøve å få barnet til å tenke over hva de kunne tenke seg å holde på med, men de voksne lar barna selv bestemme dette, og det er veldig bra spør du meg. Min minste sønn gikk på SFO i 3 år, og jeg må si at han lærte å bruke sin egen kreativitet mye mer enn andre barn som jeg kjenner som ikke har gått på SFO.

Barn lærer sosiale ferdigheter lek, og det behøver ikke å være styrt lek for å lære dette.

Jeg lurer på hva du mener om fritisdtilbud som skal prøves ut? kan du forklare den litt bedre?

Slik jeg forstår det så mener du at de ansatte på SFO skal introdusere barna for for eksempel fotball, håndball og alt mulig annet barna kan gjøre på fritiden? hvor mener du foreldrene kommer inn da? skal de slutte å ha noe med barna å gjøre, og legge alt over på skole og SFO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...