Gå til innhold

Seksualitet i barnehagen.


Thenica

Anbefalte innlegg

DETTE ER Å GÅ FOR LANGT!

Jeg synes barn skal få lov til å være barn og synes det er gått altfor langt i å la barna ha egen seksualitet!!!

Et barn vil alltid være et barn uansett hvordan de går kledd, har sex eller om de til og med skulle drikke alkohol (noe jeg er i mot).

Og barn har faktisk seksualitet, om man liker det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca26
Et barn vil alltid være et barn uansett hvordan de går kledd, har sex eller om de til og med skulle drikke alkohol (noe jeg er i mot).

Og barn har faktisk seksualitet, om man liker det eller ei.

jeg mener fortsatt at den seksuelle leken i barnehagen ikke kvalifiserer til å kalles sex i den rette forstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

men tilbalke til barnehagen. fra dine tidligere innlegg så høres det jo ut som du mener barnehagebarn har voksne drifter også. syns så tydelig jeg husker du sa man måtte få ha sex i BARNEHAGEN for å unngå å ha tilfeldig sex i fylla som tenåring. Husker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tilbalke til barnehagen. fra dine tidligere innlegg så høres det jo ut som du mener barnehagebarn har voksne drifter også. syns så tydelig jeg husker du sa man måtte få ha sex i BARNEHAGEN for å unngå å ha tilfeldig sex i fylla som tenåring. Husker du det?

Nei, det sa jeg ikke. Det var en annen debattant som formulerte dette og tilla meg en slik påstand. :gjeiper: Når vi gikk over fra å snakke om seksuelle leker i barnehagen til debutalder for ungdom var det fordi du var så redd for at de unge skulle debutere tidligere med "voksensex" hvis ikke voksne setter klare grenser for hva slags seksuelle leker som er lov og ikke lov - i barnehagen og senere.

Barnehagebarn har en helt annen seksualitet og deres seksuelle leker retter seg ikke i samme grad mot en person av det annet kjønn, selv om de selvsagt også kan gjøre ting som voksne gjør. Uten at verden går til grunne av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Nei, det sa jeg ikke. Det var en annen debattant som formulerte dette og tilla meg en slik påstand. :gjeiper: Når vi gikk over fra å snakke om seksuelle leker i barnehagen til debutalder for ungdom var det fordi du var så redd for at de unge skulle debutere tidligere med "voksensex" hvis ikke voksne setter klare grenser for hva slags seksuelle leker som er lov og ikke lov - i barnehagen og senere.

Barnehagebarn har en helt annen seksualitet og deres seksuelle leker retter seg ikke i samme grad mot en person av det annet kjønn, selv om de selvsagt også kan gjøre ting som voksne gjør. Uten at verden går til grunne av den grunn.

Nå mistolker du jo det jeg sa jeg snakket ikke om eldre barn når jeg var bekymret for at de skulle avansere til voksen sex jeg snakket om små barn jeg da. Sa ingenting om senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvor gamle disse barnehage barna var jeg?

Greit nokk at unger kjusser og ser på hverandre, men det andre gikk litt for langt.

Tror det er positivt at ungene ikke får kjeft for å "onanere"... me at de får beskjed om at de kan gå på rommet sitt alene å gjøre slikt... At det er en ting man gjør for seg selv å ikke sammen med andre barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurer på hvor gamle disse barnehagebarna var jeg?

Greit nok at unger kjusser og ser på hverandre, men det andre gikk litt for langt...

Adferden som ble referert av TS, må vekke tilstrekkelig mistanke om at barna har vært utsatt for overgrep, til at politi og/eller barnevern kontaktes. Foreldre og andre nære pårørende til barna det gjelder, må etterforskes med mistanke om straffbare forhold. Barnehageansatte har varslingsplikt i slike saker, selv ved den minste mistanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest annonym

- To barn kysser.

Det er greit, de fleste barn har sett voksne som kysser, og vil gjerne imitere. Dessuten blir de fleste barn lysset på av foreldrene sine.

- To barn tungekysser.

Da ville jeg stusset litt over hvor barna har lært tungekyssing.

- Et barn gnukker tissen mot en pute til hun blir rød i ansiktet.

Mange barn onanerer fra de er ganske små, og enkelte opplever også å få orgasme. Dette er nok selvlært, og greit.

- To barn sniker seg inn på et eget rom for å se på tissene til hverandre.

Hvem har ikke gjort det?

- Tre eller flere barn i en krok tar av buksa, lener seg frem og ser på rompehullene til hverandre.

Varselklokkene hadde begynt å ringe. Jeg ville observert barnas atferd mer grundig.

- To jenter blir tatt i å ta tungene sine på tissene til hverandre fordi det er godt.

Sier barna at det er godt? Ellers samme svar som over.

- To gutter sniker seg inn i en krok og putter tissene til hverandre i munnene sine.

Se svar som over

- To barn har liksom sex uten bukser.

Hva er liksomsex? Gnir de seg inntil hverandre?

Jeg synes kyssing må de heller ikke få lov til.¨

Det er hverken lov i mitt religion og kultur synes ikke noe av dette bør skje i barnehagen. Barn prøver seg med kyssing også videre også videre. STOPP dem på første skritt syens jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til 2

Med fare for å virke snerpete og konservativ; jeg er helt sjokkert over at så mange synes dette er helt ok. Barnehagebarn og denne type utforskning har ingenting med hverandre å gjøre.

At småbarn klemmer og susser på hverandre er helt vanlig og koselig. Tungekyss hører ikke hjemme i denne sammenheng. Også onanering er vel vanlig, men jeg synes man skal si til barnet at slikt gjør man når man er på sitt eget rom, ikke offentlig.

Å kikke på hverandre naken er vel også noe de fleste av oss husker fra barndommen og skyldes naturlig nysgjerrighet. Men derfra til å slikke/suge hverandre til faktisk samleie er etter mitt skjønn fullstendig uakseptabelt for et barn. Det tilhører vokseverdenen. Dersom noe slikt hadde vært akseptert i barnehagen vår hadde jeg reagert kraftig på det. Tror ikke det kan være vanlig, vet fra skolen til datteren min at en episode med slikking på jentetiss ble avbrutt av lærer og de involverte foreldre kontaktet. Barna ble forklart at dette gjorde man ikke før man ble voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at sex er en voksenaktivitet. det er greit at barn også er seksuelle vesener men det betyr ikke at man skal la de holde på med hverandres kjønnsorganer ved ting som jeg mener er voksent. jeg blir provosert av at dere mener at oralsex er barneseksualitet når det i aller høyeste grad er voksensex. Jeg synes det er greit at de onanerer i privaten eller ser på hverandres kjønnsorganer. det jeg er imot er at de aktivt gjør en seksuell handling med hverandre

jeg må bare si meg enig. Hadde jeg kommet over unger som hadde sex og ikke bare tittet på hverandre, hadde jeg nok forklart dem at det er ikke slik man gjør i barnehagen, fordi det er en privat og voksen ting gjøre. og jeg hadde nok lurt VELDIG på hvor de hadde lært det der, for jeg kan overhodet ikke se at det er naturlig for barn å få den ideen at det å slikke noen ser man bæsjer eller tisser kan være godt, uten at de har lært det av noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig med dei siste her.

Nussing og klemming er sjølvsagt heilt OK. Tek ein ungar i å onanere, seier ein berre enkelt og greit at sånt kan ein kose seg med når ein er åleine. Å sjå på tissane til kvarandre er vanleg nysgjerrigheit, og så framt alle ungane som er med på det syns det er greit, og ikkje blir tvinga med, er det greit, men ikkje noko ein skal oppfordre til.

Elles er alt TS listar opp nei-nei. Eg kan ikkje i min villaste fantasi skjønne korleis det skal vere naturleg at ungar har oralsex med kvarandre! Eg trur ingen ungar ville finni på noko slikt sjølv. Det er ikkje altfor mange åra sidan at oralsex blei sett på som skikkeleg dristig, nesten pervers sex, så at barnehageungar sjølv har kommi på at det skal vere godt at andre ungar suttar på tissane deira, kan eg aldri tenkje meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Husker da jeg gikk i barnehagen - jeg og en annen gutt pleide å snike oss bort for å "kose", altså ta av oss på overkroppene og bare ligge inntil hverandre :fnise: Vi var glade i hverandre og gode venner, så vi syntes det bare føltes trygt og godt. Kysse hverandre gjorde vi også, men tunger var ikke akkurat involvert. Så det var ganske uskyldig i forhold til de andre tingene som ble nevnt her.

Unger som suger hverandre er ikke normalt. Klart det er fint de har et sunt forhold til kroppen sin og utforsker litt, men det finnes da grenser for hva en unge på 4-5 år kan sånn seksuelt sett :sjokkert: Å miste uskylden sin i barnehagen er ikke akkurat hva jeg regner som normalt! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hjelp! Skal begynne å jobbe i barnehage. Nå ble jeg litt redd :tristbla: Tenk om jeg buster de små gjøre noe ekkelt?

Nettopp pga du ser på det som ekkelt, blir dette et problem..... For barna er dette ikke ekkelt og ikke et problem.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..vanskelig problemstilling, egentlig! Husker selv at jeg var nysgjerrig på min egen og andres seksualitet fra en tidlig alder. Syns det for så vidt er greit med uskyldige kyss på munnen, men tungekyss og utover blir egentlig litt drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...