Gå til innhold

Seksualitet i barnehagen.


Thenica

Anbefalte innlegg

Gjest Bianca26
Suging er voksensex når det skjer mellom voksne. Men barneseksualitet når det skjer mellom barn. Ingenting å ta på vei for.

eh jo. det er ikke naturlig at barnehagebarn suger hverandre. hvis du tror det er normalt vil jeg ikke vite hva slags barndom du har hatt. det er greit med eksprimentering men regelrett oralsex er ikke noe barn kommer på av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette var en uheldig formulering fra min side. Likevel i en slik situasjon kan man jo dra frem fåpoenget i at barna antakelig vis har valgt en krok litt utenfor de andres synsvidde i forståelsen av at dette er noe spennende, som kanskje ikke alle skal vite om. Derfor kan vel barna fort oppleve følelsen av "å bli tatt"..

Ja, nettopp. Men derfor er det vel ekstra viktig at vi som voksne ikke forsterker følelsen av skam og skyld som ligger latent hos barnet, ikke fordi det ligger i menneskets natur, men fordi det ligger i kulturen, og selv små barn er uhyre lærenemme og vare for kulturens føringer; skam over det seksuelle følger oss og smitter kjapt over på neste generasjon. Nesten uansett hva vi gjør. Men vi kan jo gjøre så godt vi kan og prøve å minimere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mange spennende tanker her, og det er gøy at så mange begrunner med en gang.

Etter det jeg har forstått utifra forelseninger så skal man visstnok ikke hindre noen form av barns seksuelle eksperimentering, og forstyrrer man barn i deres utforsking eller lek skal man trekke seg stille tilbake og unnskylde seg. Uansett tilfelle. likevel skal man være på vakt om noen av barna virker som om de har vært med på noe de ikke hadde lyst til. Dette er selvfølgelig bare en pedagogs meninger.

Jeg tenker likevel at det er sunt for barn å eksperimentere litt sånn, men jeg har ingen anelse om hva jeg kommer til å si, eller hvordan jeg kan klare å anerkjenne deres utforsking om jeg plutselig kommer opp i en slik situasjon. Sånn sett tror jeg at jeg må fikse litt på holdningene mine. Da er det godt å høre fra dere og. Få litt synsvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suging er voksensex når det skjer mellom voksne. Men barneseksualitet når det skjer mellom barn. Ingenting å ta på vei for.

eh jo. det er ikke naturlig at barnehagebarn suger hverandre. hvis du tror det er normalt vil jeg ikke vite hva slags barndom du har hatt. det er greit med eksprimentering men regelrett oralsex er ikke noe barn kommer på av seg selv

Joda, det er helt normalt hos barn, og det er ikke slik at de ikke kan komme på dette av seg selv. Hvis du er i tvil bør du lese litt om emnet. Eller spør Tore Langfeldt, en av våre største kapasiteter på området barns seksualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Joda, det er helt normalt hos barn, og det er ikke slik at de ikke kan komme på dette av seg selv. Hvis du er i tvil bør du lese litt om emnet. Eller spør Tore Langfeldt, en av våre største kapasiteter på området barns seksualitet.

er det en mann som har skrevet det? ja da tviler jeg på hans legning for å si det sånn. jeg har aldri i min barndom gitt en gutt oralsex eller hørt om noen av mine venner den gangen som gjorde slikt. vi kunne eksprimentere med kyssing og se på tissen til hverandre og ja jeg innrømmer jeg oppdaget onani rundt seks års alder, men aldri om jeg har sugd noen. jeg tror IKKE det er normalt bare fordi en pedo freak skriver bøker om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Men derfor er det vel ekstra viktig at vi som voksne ikke forsterker følelsen av skam og skyld som ligger latent hos barnet, ikke fordi det ligger i menneskets natur, men fordi det ligger i kulturen, og selv små barn er uhyre lærenemme og vare for kulturens føringer; skam over det seksuelle følger oss og smitter kjapt over på neste generasjon. Nesten uansett hva vi gjør. Men vi kan jo gjøre så godt vi kan og prøve å minimere den.

Absolutt. jeg vil helt klart være med og minimere tabuet om nakenhet og seksualitet, og jeg vil så gjerne finne en god måte å gjøre dette på i barnehagen. Det er fint at du tar tak i de svakehetene som glipper ut av meg innimellom, det hjelper meg å bli mer bevisst i språkbruken min. Takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det en mann som har skrevet det? ja da tviler jeg på hans legning for å si det sånn. jeg har aldri i min barndom gitt en gutt oralsex eller hørt om noen av mine venner den gangen som gjorde slikt. vi kunne eksprimentere med kyssing og se på tissen til hverandre og ja jeg innrømmer jeg oppdaget onani rundt seks års alder, men aldri om jeg har sugd noen. jeg tror IKKE det er normalt bare fordi en pedo freak skriver bøker om det

Det er Tore Langfeldt vi har hørt om i forelesningene og. Du burde se litt av hans arbeid. Jeg var ganske skeptisk først, men det er helt utrolig hvordan han kan få frem det naturlige og medfødte i dette. Og hvordan han bevisst skiller mellom seksualitet på voksenplanet og seksualitet på barneplanet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Det er Tore Langfeldt vi har hørt om i forelesningene og. Du burde se litt av hans arbeid. Jeg var ganske skeptisk først, men det er helt utrolig hvordan han kan få frem det naturlige og medfødte i dette. Og hvordan han bevisst skiller mellom seksualitet på voksenplanet og seksualitet på barneplanet.

greit kanskje det er naturlig med barneseksualitet men det betyr vel ikke at vi skal la barna få holde på som de vil. hva om de går for langt da? hva om de faktisk finner ut at de skal prøve å putte guttetissen inni jentetissen. da har de jo faktisk sex. ER DET GREIT??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit kanskje det er naturlig med barneseksualitet men det betyr vel ikke at vi skal la barna få holde på som de vil. hva om de går for langt da? hva om de faktisk finner ut at de skal prøve å putte guttetissen inni jentetissen. da har de jo faktisk sex. ER DET GREIT??

Før du bruker uttrykk som å "gå for langt", er du nødt til å reflektere over hva dette faktisk betyr. Ordet "sex" er selvfølgelig ett ord laget av mennesker, og er ikke annet enn en betegnelse på en handling. Det er ingenting hellig, spesielt eller magisk med akkurat dette ordet, like lite som det er noe spesielt med ordet "potteplante" eller "sykkel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit kanskje det er naturlig med barneseksualitet men det betyr vel ikke at vi skal la barna få holde på som de vil. hva om de går for langt da? hva om de faktisk finner ut at de skal prøve å putte guttetissen inni jentetissen. da har de jo faktisk sex. ER DET GREIT??

Barna vil teoretisk sett ha sex, men i sex i den forstan vi bruker den om voksne er det et følelsesaspekter vi kanskje glemmer her. For barna vil dette antakelig vis ikke være noe godt. Gutten vil kunne få en liten ereksjon, og jenta kan bli våt i tissen. Jeg tror jeg ville avbrutt leken her. Jeg tror at jeg ville snakket med barna om at den aktiviteten hører voksenlivet til.. Jeg vet ikke helt. Hvordan diskuterer man for og mot dette etisk sett? Pliktetisk ville det vært galt i forhold til den seksuelle lavalderen. Sinnelagsetisk ville jeg sagt det var greit fordi barna antakeligvis er ute etter å eksperimenter eller etterherme noe, som de kanskje ikke helt vet hva er. Konsekvensetisk synes jeg det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pliktetisk ville det vært galt i forhold til den seksuelle lavalderen.

Det er ikke ulovlig for barn/ungdom å ha sex før de er 16 år. Selvfølgelig virker dette rart for oss voksne, da dette generelt sett ikke er noe man diskuterer og reflekterer særlig mye over, men det er ikke brudd på noen lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig for barn/ungdom å ha sex før de er 16 år. Selvfølgelig virker dette rart for oss voksne, da dette generelt sett ikke er noe man diskuterer og reflekterer særlig mye over, men det er ikke brudd på noen lov.

Okai, men da må jeg argumentere pliktetisk ved å si at sånne handlinger gjør man bare ikke, med grunnlag i de tabuene i samfunnet da. Og at dette kanskje gjelder som en grunnleggende norm, dlik jeg har fått inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sandman_*

:yvonne:

Vi har hatt forelesning om seksualitet i barnehagen, der det er blitt dratt frem at seksualitet og nakenhet er en selvfølgelig del av barnets natur. Skal selv blir førskolelærer, og jeg vil ha et lite innblikk i hva foreldre i barnehagen tenker om dette. Hvor går din grense i disse situasjonene?

- To barn kysser.

- To barn tungekysser.

- Et barn gnukker tissen mot en pute til hun blir rød i ansiktet.

- To barn sniker seg inn på et eget rom for å se på tissene til hverandre.

- Tre eller flere barn i en krok tar av buksa, lener seg frem og ser på rompehullene til hverandre.

- To jenter blir tatt i å ta tungene sine på tissene til hverandre fordi det er godt.

- To gutter sniker seg inn i en krok og putter tissene til hverandre i munnene sine.

- To barn har liksom sex uten bukser.

Må legge til at dette er faktiske eksempler fra barnehagen.

Barna har ikke "fy-fy" tanker,for dem er seksualitet en naturlig del av det å vokse opp.At de tar på,gjør osv,er en del av livet.Skulle det gå over styr så gir man beskjed.Men viktig!Seksualitet er IKKE fy,men helt naturlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okai, men da må jeg argumentere pliktetisk ved å si at sånne handlinger gjør man bare ikke, med grunnlag i de tabuene i samfunnet da. Og at dette kanskje gjelder som en grunnleggende norm, dlik jeg har fått inntrykk av.

Som jeg sa, selvfølgelig føles det rart for oss å tenke på. Grunnet tabuer (fra gammelt av?) er ikke dette noe vi vanligvis diskuterer eller reflekterer over, og da skal det mye til før det blir noen forandring i holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Det er ikke ulovlig for barn/ungdom å ha sex før de er 16 år. Selvfølgelig virker dette rart for oss voksne, da dette generelt sett ikke er noe man diskuterer og reflekterer særlig mye over, men det er ikke brudd på noen lov.

nei det er ikke brudd på noen lov, men herregud barnehagebarn er under 6 år. sånn skal de bare ikke gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke brudd på noen lov, men herregud barnehagebarn er under 6 år. sånn skal de bare ikke gjøre

Åh, så gjennomtenkt og reflektert.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, så gjennomtenkt og reflektert.

:ironi:

Men ok. Da tar vi vekk tabuer. Et barn kommer bort til deg og spør hvordan barn blir til. Selvfølgelig svarer vi sannheten, vi lyver jo ikke for barn. Mne hvor mye av sannheten svarer vi? Forteller vi hele prosessen? Forteller vi bare det tekniske, eller inkluderer vi følelsene? Forteller vi om stillinger? Tar vi med homofile par, og adopsjon og aleneforeldre. Tar vi da med den prosessen? Hva hadde du svart her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit kanskje det er naturlig med barneseksualitet men det betyr vel ikke at vi skal la barna få holde på som de vil. hva om de går for langt da? hva om de faktisk finner ut at de skal prøve å putte guttetissen inni jentetissen. da har de jo faktisk sex. ER DET GREIT??

Du får det til å virke som om barna gjør noe galt, som for eksempel å være slemme mot hverandre gjennom fysisk eller psykisk mishandling, og at vi som voksne dermed er forpliktet til å gripe inn på samme grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å virke som om barna gjør noe galt, som for eksempel å være slemme mot hverandre gjennom fysisk eller psykisk mishandling, og at vi som voksne dermed er forpliktet til å gripe inn på samme grunnlag.

På hvilken måte ville du nærmet deg situasjonen, Max Motstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ok. Da tar vi vekk tabuer. Et barn kommer bort til deg og spør hvordan barn blir til. Selvfølgelig svarer vi sannheten, vi lyver jo ikke for barn. Mne hvor mye av sannheten svarer vi? Forteller vi hele prosessen? Forteller vi bare det tekniske, eller inkluderer vi følelsene? Forteller vi om stillinger? Tar vi med homofile par, og adopsjon og aleneforeldre. Tar vi da med den prosessen? Hva hadde du svart her?

Dette blir jo to forskjellige ting. Det ene er fysisk eksprimentering barnet ikke forbinder med hverken det å få barn eller følelser (som i kjærlighet), det andre er det vi voksne bruker ordet sex om, hvor følelser, babyer, fuckbuddies, forhold, ekteskap, stillinger, leketøy, beskyttelse, kjønnsydommer osv. er inkludert.

Om ett barn kom og spurte meg hvor babyer kommer fra, ville jeg vel fortalt at når to voksne er veldig glad i hverandre, har de noe vi kaller sex, så det rent tekniske med at mannens tiss går inn i kvinnens tiss (uvant ord å bruke :ler:), og at dette planter frø i kvinnen som det vokser en baby fra. Ville vel også sagt at man må være voksen for at disse frøene skal plantes og gro, ikke for å hindre barnas seksualitet, men fordi det jo er sant.

Når det er sagt, har jeg aldri tenkt særlig mye på hvordan jeg ville forklart dette. Har ikke barn selv, så har ikke vært en bekymring hittil. Kanskje vil andre synes dette er en helt fjern forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...