Gå til innhold

Kunne du ha vært sammen med en som er døv?

Gjest tS

Anbefalte innlegg

Moro å se at dere diskuterer ennå, nå har hun fått seg kjæreste og alt er fryd og gammen. Han er døv vel å merke;)

Men til deg som sier døve-døve, syntes det er trist med slike kategoriseringer. Du generaliserer da noe voldsomt. Etter min mening er alle med hørselstap inni kategorien hørselshemmet. Der de bruker ulike hjelpemidler, språk etc. For ingen døve er helt døve, de har hørselsrest de også. Noen kan ikke utnytte den hørselsresten med teknisk hjelpemiddel (høreapperat o.l.) andre velger å droppe å bruke det av ulike årsaker.

Jeg er helt døv, men prater bra og bruker tegnspråk flytende. Sånn sett er jeg en døv-døv ( hørselsmessig) etter din kategorisering og er litt lei av at de blir så sett ned på av såkalte "tunghørte" som tror de er så mye bedre enn andre. Ved å kalle folk for døve-døve. For å markere at vi er døve altså og ikke som oss (?!!) Vi har liksom ikke utdannelse,dannelse eller kompetanse i noe fordi vi er døve. BAH.. Ser jeg kategoriserer litt jeg også akkurat nå, men er så lei av sånne generaliseringer.Måtte bare blåse litt ut her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Døv, blind, rullestolbruker eller noe annet, bryr meg ikke det spøtt. Det er jo personen jeg faller for, jeg var over alle hauger forelska i en blind jente som gikk på skolen ved siden av den jeg gikk på. Det var i 1973, og jeg tok med jenta hjem jeg !

Da fikk jeg vite som 14-åring hva voksne mennesker hadde av meninger, diskrimineringer og annet faenskap. Jeg ble så forstyrret av alt dette, at kjærligheten ramlet ut også.

Det er en av de personer i livet, jeg tror jeg hadde vært lykkeligst med. Men det får vi aldri vite. Hun flyttet til en annen spesialskole og jeg så henne ikke mer.

Jeg har aldri skjønt forskjellen på folk jeg, lønn, sosial stige, kjønn, handicap eller noe annet. Hva er dette for noe, unnskyld språket; men faen skal vi stå der å måle folk opp og ned for å se om de stemmer overens med våre interne systemer?

Jeg har bare et mål som er nødvendig; tillit. Har man det, kommer man langt uansett andre "systemer og mål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at dere diskuterer ennå, nå har hun fått seg kjæreste og alt er fryd og gammen. Han er døv vel å merke;)

Men til deg som sier døve-døve, syntes det er trist med slike kategoriseringer. Du generaliserer da noe voldsomt. Etter min mening er alle med hørselstap inni kategorien hørselshemmet. Der de bruker ulike hjelpemidler, språk etc. For ingen døve er helt døve, de har hørselsrest de også. Noen kan ikke utnytte den hørselsresten med teknisk hjelpemiddel (høreapperat o.l.) andre velger å droppe å bruke det av ulike årsaker.

Jeg er helt døv, men prater bra og bruker tegnspråk flytende. Sånn sett er jeg en døv-døv ( hørselsmessig) etter din kategorisering og er litt lei av at de blir så sett ned på av såkalte "tunghørte" som tror de er så mye bedre enn andre. Ved å kalle folk for døve-døve. For å markere at vi er døve altså og ikke som oss (?!!) Vi har liksom ikke utdannelse,dannelse eller kompetanse i noe fordi vi er døve. BAH.. Ser jeg kategoriserer litt jeg også akkurat nå, men er så lei av sånne generaliseringer.Måtte bare blåse litt ut her..

Jeg visste ikke at jeg så ned på "døve-døve", lærer noe nytt hver dag ... I tillegg til hørende skole, så har jeg også gått på døveskole. Jeg har gått inn og ut av døvemiljøet en rekke ganger, og har absolutt ingenting imot tegnspråk og døve. Ei heller er foreldrene mine slik at de skal oppmuntre meg til å høre mest mulig. De er ivrige på å lære tegnspråk, så jeg skjønner ikke hvor jeg skrev at jeg ser ned på de som er døve av kultur. Jeg er klar over at de fleste døve har en viss hørselsrest, men mange har ikke noe utbytte av den. :) Kommer ikke unna at døvekulturen og kulturen ellers i Norge er to vidt forskjellige kulturer. Og det uten at jeg mener noe som helst negativt. Jeg har bare funnet den jeg føler meg mest hjemme i. Synes heller du generaliserer grovt mot oss "tunghørte". Selv føler jeg meg døv, ikke tunghørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke blitt sammen med en som var døv nei. Men om kjæresten min ble døv nå, så ville jeg ikke dumpet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg tror jeg kunne det. Jeg hadde ihvertfall gitt det en sjanse :jepp:

Hadde tatt kurs i tegnspråk,og de fleste døve kan lese,så en kan ogå skrive ned ting hvis man ikke får formidlet det på andre måter.

Ting blir kanskje mer tungvindt,men hadde ikke brydd meg om det så lenge det var for en person jeg følte kunne vært den rette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gjest

Ser nå at jeg kanskje var for rask i vendingen. Likte ikke betegnelsen døv-døv. Dette har blitt brukt om mine venner så mange ganger av folk som betrakter seg som tunghørt eller døv. Betegnelsen døv-døv gikk ut på at de ikke var som dem, men at de på en måte hadde en "lavere status" og ikke like bra som dem. Derfor reagerer jeg nok for fort når jeg ser noen skrive døv-døv, skjønner nå at det ikke var din hensikt og beklager dette. For jeg blir trist når jeg ser slike merkelapper, men skjønner nå at du prøvde å sikte til at du ikke hadde hørselstap som en som ikke har noe utbytte av hørselen. Finnes jo så mange definisjoner på hørselstap ( sosial-døv,kulturell- døv, medisinsk døv, ci-opererte fungerende som tunghørte, tunghørte men tegnspråkbrukere etcetcetc)

Håper du godtar min beklagelse:)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...
Gjest Wolfmoon
Kjære gjest

Ser nå at jeg kanskje var for rask i vendingen. Likte ikke betegnelsen døv-døv. Dette har blitt brukt om mine venner så mange ganger av folk som betrakter seg som tunghørt eller døv. Betegnelsen døv-døv gikk ut på at de ikke var som dem, men at de på en måte hadde en "lavere status" og ikke like bra som dem. Derfor reagerer jeg nok for fort når jeg ser noen skrive døv-døv, skjønner nå at det ikke var din hensikt og beklager dette. For jeg blir trist når jeg ser slike merkelapper, men skjønner nå at du prøvde å sikte til at du ikke hadde hørselstap som en som ikke har noe utbytte av hørselen. Finnes jo så mange definisjoner på hørselstap ( sosial-døv,kulturell- døv, medisinsk døv, ci-opererte fungerende som tunghørte, tunghørte men tegnspråkbrukere etcetcetc)

Håper du godtar min beklagelse:)

TS

Det finnes mange definisjoner på døvhet, og alle er ikke like funksjonelle til enhver tid. Men med døv-døv mente kanskje gjest den formen som av døve ofte blir skrevet "Døve" med stor D. Altså de som er kulturelt "døve" og oppvokst i et tegnspråk miljø!?

Personlig hadde jeg neppe hatt store problemer med å være sammen med en Døv person fordi jeg selv behersker tegnspråk og tildels er en del av miljøet. For en person uten en slik bakgrunnskunnskap tror jeg imidlertid at et slikt forhold ville være langt vanskeligere, både pga språk og kultur problemer.

Ellers skjønner jeg godt at man kan bli lei stereotypier og det å bli satt i gruppe, som tegnspråktolk kommer jeg nært inn på slike problemer nesten hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Nei, definitivt ikke; da kunne vi ikke ha delt felles opplevelser som musikk/konserter og en god del andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: det jeg har hørt at døve er eksperter på kroppsspråk! Mange har jo handicappede personligheter :skratte: , så om typen er døv, hva så?

Det er jo ikke naturfags-prosjekt det er snakk om, men en kontakt man får med et annet menneske, og om h*n hører lngen- /mindre lyd er det ingen hindring.

Man får komme opp med løsninger på situasjoner her som på mange andre nivåer i livet. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: det jeg har hørt at døve er eksperter på kroppsspråk! Mange har jo handicappede personligheter :skratte: , så om typen er døv, hva så?

Det er jo ikke naturfags-prosjekt det er snakk om, men en kontakt man får med et annet menneske, og om h*n hører lngen- /mindre lyd er det ingen hindring.

Man får komme opp med løsninger på situasjoner her som på mange andre nivåer i livet. :rødme:

Enig med deg, Wonders :)

Møter man en person som man liker og blir glad i, er det vel av underordnet betydning om hun/han har et handicap?

Utfordringer er til for å overvinnes. Som du sier, man finner løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hadde ikke brydd meg om det dersom jeg følte at kjemien var rett.

Hehe, jeg trodde lenge at min kjære manglet et ben. Jeg ble kjent med han på nett, og første bildet jeg så av han i helfigur var slik at det så ut som om ene beinet manglet. Han hadde tidligere snakket om at han hadde vært i en bilulykke der han hadde skadet beinet, og at han hadde ligget lenge på sykehus. Han likte ikke å snakke om ulykken, så da jeg så det bildet trodde jeg at grunnen kanskje var at han hadde mistet ene beinet. Men det hadde jo ikke noe å si for meg, såklart. Han hadde jo vært et helt menneske om han manglet et ben. Så jeg fikk meg faktisk en overraskelse da jeg så at begge beina var der, og fungerte helt som de skulle..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som sliter med å finne kjæreste, argumentet er ofte at hun hører dårlig. Er det virkelig sånn at folk ikke vil være sammen med en som hører dårlig av den grunn??? Hva tenker du med engang du hører at vedkommende har dårlig hørsel, uten å kjenne vedkommende godt nok?

Det hadde ikke vært noe problem i det hele tatt. Man lærer seg tegnspråk.

Tenker ingenting spesielt om vedkommende bare fordi hun/han er døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg utdannet tegnspråktolk, så sånn sett ville det neppe vært et problem for meg.

Men å bli sammen med en hørselshemmed person som baserer seg mye på tegnspråk i kommunikasjon hvis man selv ikke behersker dette tror jeg er ekstremt vanskelig. I tillegg vil døve ofte bevege seg i miljø med andre døve og andre tegnspråkbrukere, og man vil derfor kanskje bevege seg i forskjellige omgangskretser som ikke automatisk kan "slås sammen" pga språkproblemer.

Men i våre dager er det kanskje enklere, med mange alternative kommunikasjonsmetoder gjennom sms og internett frem til man blir bedre kjent og kan kommunisere bedre?

Er litt enig med denne. Jeg snakket tegnspråk tidligere selv (er så rusten nå at jeg ikke skal skryte på meg noe). Gikk på en vgs. som lå rett ved siden av en døveskole og min vgs. hadde det største antall av døvetolker av alle skolene i byen og et tett samarbeid med døveskolen. Vi som var hørende hadde tilbud om tegnspråk som valgfag og det ga oss en ekstra mulighet til å bli godt kjent med alle de døve og tunghørte elevene på skolen vår -og vi ble jo lett gode etterhvert når vi kom inn i dagligtalen med venner. Men, vet også at de døve og tunghørte ved andre skoler i byen hang mest med de fra vår skole og ikke med hørende. Har også senere studert med døve/tunghørte som har fortalt at de ofte havner i døve-miljøet der de kommer, rett og slett fordi det er enklest og fordi de automatisk har noe til felles.

Det er mange misforståelser ute å går. De fleste døve kan snakke (med stemme), de "går ikke glipp av" nødvendigvis, men opplever ting på en annen måte (på samme måte som folk fra andre kulturer), de er ikke dumme eller stumme, og tegnspråk er like fullverdig (og jeg vil si rikere i mange tilfeller) enn talespråk, ikke "bare et hjelpemiddel så de stakkars døve skal klare seg". Jeg kjenner døve som er mye mer oppegående, reflekterte, høyere utdannet og mer sosial enn mange andre jeg kjenner. De har et helt vanlig familieliv (både med hørende og døve ektefeller og barn) og fungerer i vanlige jobber.

Dette er jeg så enig i, hele innlegget men spesiellt dette med språket. Jeg ble positivt imponert over flere ting da jeg begynte å lære, det ene var at man kunne prate uten noe problem gjennom bussvinduer og på utesteder og konserter der musikken er kjempehøy. Det andre var at man kunne si så mye med så lite. Når vi snakker med stemme så bruker vi så uendelig mange ord -mens på tegnspråk så kan man få sagt like mye (om ikke mer) på halve tiden.

En venninne med døv kjæreste klarte også å prestere å si en gang at "hehe,vel en fordel er jo at han har ganske godt trente fingre -og det er jo ikke akkurat negativt!" :ler:

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest freeyou
Nei, definitivt ikke; da kunne vi ikke ha delt felles opplevelser som musikk/konserter og en god del andre situasjoner.

Øhhh...Jeg er ei døv jente, - men jeg elsker musikk, kultur, dans og natteliv! ;) Jeg kan mange forskjellige typer dans, kan like å gå på konserter/musikk-opplevelser. Jeg tror du dømmer litt for fort her!

Du vet ikke før du har møtt en! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, føler meg litt slem her nå, men nei...Tror ikke det.

Tegnespråk er for komplisert for meg, dessuten elsker jeg å sitte å diskutere forskjellige ting, å da nytter det ikke med tegnespråk for meg.

Men det er klart jeg kunne blitt god venn med en som var døv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
jeg ville ikke blitt sammen med en som var døv nei. Men om kjæresten min ble døv nå, så ville jeg ikke dumpet han.

My thoughts exactly!

Kommer kanskje også av at jeg ikke har vært i kontakt med noen som er døve annet enn i jobb sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_olivia_*
Oi, føler meg litt slem her nå, men nei...Tror ikke det.

Tegnespråk er for komplisert for meg, dessuten elsker jeg å sitte å diskutere forskjellige ting, å da nytter det ikke med tegnespråk for meg.

Men det er klart jeg kunne blitt god venn med en som var døv :)

God venn med en døv, - kanskje en dag du kan tegnspråk, - hva er så forskjell med å være kjæreste eller god venn med en døv når du kan tegnspråk? Hva om han er den rette for deg, - gjør deg så lykkelig og har de verdiene du ser etter......

Ja, - tror man vet ikke før man har møtt og blitt kjent med en! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...