Gå til innhold

Kunne du ha vært sammen med en som er døv?

Gjest tS

Anbefalte innlegg

Tror den døve skal være glad for det.

Ja, det tror jeg også, ettersom ingen av dem kan "døvespråket". Sorry, måtte bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Cathrine_*

Møter du en person du liker, er noe sånt et minimalt problem. Hadde ikke betenkt meg dersom jeg falt for vedkommende ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tante: Du har rett i at venninna mi er tunghørt.

Ser at mange refererer til det at døve ikke kan snakke og at det derfor kan være et problem.

Mange døve kan snakke, så det er nok en misforståelse ute og går der. ( man kan snakke med tegnspråk, men skjønner at det er tale man tenker på )

Det er graden av tydelig uttale som kan være et problem, men det er svært få som ikke klarer å utrykke någenlunde tydelig tale.

Det er en forskjell på å prate og høre, har venninner som er helt døve og som klarer å gjøre seg forstått på tale, men det betyr ikke at de ikke kan oppfatte bedre enn det de gjør hørselsmessig. Ja, det er noen hensyn som må tas,men hvem har ikke begrensinger på andre ting? Ikke bare på sansetap?

Tror nok det finnes håp for henne også:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange misforståelser ute å går. De fleste døve kan snakke (med stemme), de "går ikke glipp av" nødvendigvis, men opplever ting på en annen måte (på samme måte som folk fra andre kulturer), de er ikke dumme eller stumme, og tegnspråk er like fullverdig (og jeg vil si rikere i mange tilfeller) enn talespråk, ikke "bare et hjelpemiddel så de stakkars døve skal klare seg". Jeg kjenner døve som er mye mer oppegående, reflekterte, høyere utdannet og mer sosial enn mange andre jeg kjenner. De har et helt vanlig familieliv (både med hørende og døve ektefeller og barn) og fungerer i vanlige jobber.

Selvfølgelig må det tilpasses når døve og hørende skal møtes, men det er da like mye på grunn av de hørende som de døve. Hvis du som hørende møter en døv, hvem tror du har mest problemer med å forstå den andre? DEG i 99% av tilfellene!

Det handler stort sett om å gjøre seg kjent med hva som fungerer for den andre parte. Tunghørte trenger klar og tydelig tale og blikkkontakt, og det kan da ikke være noe stort problem for folk flest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye trangsynte mennesker det er her!

Kjæresten min er hørselshemmet, bruker høreapparat og er født med bare ett øre. Det er en reel problemstilling at han en gang i fremtiden kan bli fullstendig døv, men uten apparatet er han i dag bare veldig tunghørt men det går fint an å snakke med ham om han har tatt det ut også, men da må han vite at jeg snakker til han og han må konsentrere seg.

Han har alltid levd et normalt liv, hans livsglede er musikk og gitarspilling og hvis han en dag skulle bli døv ville hjertet mitt bli knust fordi det ville være en slik tragedie for ham.

Jeg vurderte det aldri som et problem at han var hørselshemmet, men i etterkant har jeg jo fått høre fra ham om folk med slike fordommer mot "folk som ham" og at han var redd for at han ikke kom til å få kjæreste på grunn av det. Og jeg tror ikke det var på grunn av hørselen hans at han ikke hadde kjæreste før han traff meg - men jeg tror det var på grunn av tankene hans om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Eg kunne nok ikkje det.

Døve folk er (syns eg) ofte annerledes enn høyrande folk på mange måtar. F.eks i forhold til humor. Dei har ofte gått glipp av noko pga hørselen. Typisk engelsk/ amerikansk humor i seriar f.eks. Dei les den idiotiske norske teksten, medan vi ler av kva som blir sagt. i tillegg opplever eg at dei har ein eigen humor som eg absolutt ikkje forstår :fnise:

Pluss at døve er ofte i eit samfunn for døve, der eg ville ha vore utafor. Medan han ville ha følt seg utafor i "mitt" samfunn.

Vanskelig å forklare heilt kva eg meinar.

Når det gjeld dårleg hørsel blir det noko heilt anna. Det eg har opplevd som problematisk der er at det kan bli litt Goddag mann økseskaft. Men om den som høyrer dårleg er flink til å seie ifrå når han ikkje får med seg noko som blir sagt, så ser eg ingen problem der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg kunne nok ikkje det.

Døve folk er (syns eg) ofte annerledes enn høyrande folk på mange måtar. F.eks i forhold til humor. Dei har ofte gått glipp av noko pga hørselen. Typisk engelsk/ amerikansk humor i seriar f.eks. Dei les den idiotiske norske teksten, medan vi ler av kva som blir sagt. i tillegg opplever eg at dei har ein eigen humor som eg absolutt ikkje forstår :fnise:

Pluss at døve er ofte i eit samfunn for døve, der eg ville ha vore utafor. Medan han ville ha følt seg utafor i "mitt" samfunn.

Vanskelig å forklare heilt kva eg meinar.

Når det gjeld dårleg hørsel blir det noko heilt anna. Det eg har opplevd som problematisk der er at det kan bli litt Goddag mann økseskaft. Men om den som høyrer dårleg er flink til å seie ifrå når han ikkje får med seg noko som blir sagt, så ser eg ingen problem der :)

synst dette var jæævla sagt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har alltid levd et normalt liv, hans livsglede er musikk og gitarspilling og hvis han en dag skulle bli døv ville hjertet mitt bli knust fordi det ville være en slik tragedie for ham.

synst det var jævla sagt at det konna vore tragisk at hvis han ble døv!!!

han er en fantasisk menneske!! akkurat lik som hørende og døv!

han kan jo leve normalt men bare hørseltap!

synst d var vondt å høre du sei sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønnar ikkje heilt kva som var så jævlig av det eg sa.

Det er kun mi ærlige meining. Og det er ikkje noko negativt meint mot verken døve eller hørselshemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du døv selv eller? Jeg er døv/sterkt tunghørt, og jeg føler det på samme måte når det kommer til de som er døve-døve. Jeg har ikke noe imot døve selv, og kan greit tegnspråk, men å være sammen med en døving, det blir for mye. :P Har nok med mitt eget handikap. Vil heller ha en stabil hørende mann som kan være hørselen min. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kunne du ikke det?

Fordi jeg er mer hørende av meg som person. Jeg er oppvokst blant hørende, gått på hrøende skole, har to CI-er. Nå blir dette sikkert mistolket som at jeg føler meg bedre enn døvedøve. Det gjør jeg ikke, det er to forskjellige verdener. Jeg kan ikke plutselig bli en del av de døvedøve rent kulturelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synst det var jævla sagt at det konna vore tragisk at hvis han ble døv!!!

han er en fantasisk menneske!! akkurat lik som hørende og døv!

han kan jo leve normalt men bare hørseltap!

synst d var vondt å høre du sei sånn

leser du det jeg skriver eller velger du selv? hans livsglede er å drive med musikk. Dette ville forsvinne dersom han en dag skulle bli døv. Jeg kjenner ham, det ville vært en absolutt tragedie for han å ikke kunne drive med musikk og høre på musikk.

Det forandrer da ikke hvem han er for MEG. Hvor i mitt innlegg har du lest det? Men nei, han kan ikke leve slik han gjør i dag som døv, han kan ikke leve slik som er normalt for han i dag. En ny normalitet ville nok innstilt seg, men uten hans elskede musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest caramiacaramella

Jeg kunne absolutt vært sammen med en som var døv, ser ikke hvorfor jeg ikke skulle det? Hadde jo vært interessant å lære døvespråket også:) Kanskje venninna di "skremmer bort" gutter litt med at hun er døv? Stakkar, det høres jo fælt ut når jeg sier det, og det er jo selvfølgelig ikke hennes feil, men faktum er jo at mange er redde for det de ikke er vant til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har en venninne som sliter med å finne kjæreste, argumentet er ofte at hun hører dårlig. Er det virkelig sånn at folk ikke vil være sammen med en som hører dårlig av den grunn??? Hva tenker du med engang du hører at vedkommende har dårlig hørsel, uten å kjenne vedkommende godt nok?

kjæresten min bruker høreapperat i begge ørene og hører dårlig hvis han ikke bruker de. viste ikke en gang han brukte det før etter ett halvt år. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med en som var sterkt tunghørt, på grensen til døv. Han var født sånn, men hadde "tonemessig" et tilnærmet vanlig språk. Det jeg opplevde noen ganger var at han ikke tok alle spøker, at han på en måte gikk litt glipp av noe, særlig hvis det ble sagt med visse tonefall for å understreke poenger osv. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener.

Det ble slutt pga konsekvensene av hørselshemmingen hans, han hadde utviklet en sterk sosial angst etter å ha følt seg annerledes enn alle andre hele livet. Det fungerte ikke rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg likte personen hadde jeg gitt det et forsøk. Hvis det var en jeg ikke var veldig keen på så hadde jeg ikke giddi å engasjere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...