Gå til innhold

Dødsstraff: For eller imot?

MarianneE

Anbefalte innlegg

Mot dødsstraff selvfølgelig.

For meg blir det helt feil at samfunnet skal straffe noen som har tatt liv, ved selv å ta liv. Det er det ene. Det andre er at hvis vi går til USA hvor dødsstraff fortsatt praktiseres, så ser vi at de som sitter på dødscellene som regel er sorte, fattige amerikanere. Fattige, ressurssvake mennesker får ikke en fair trial, de får tildelt en overarbeidet forsvarsadvokat som ikke har tid eller ressurser til å vie saken den oppmerksomheten den trenger. Hva tror dere hadde skjedd hvis O.J hadde hatt en av disse advokatene? Dødscelle? Han hadde ikke blitt frikjent iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det nesten uforståelig at det i år 2003 fortsatt praktiseres dødsstraff. Dødsstraff er en av vår tids største synder. Man kan ikke regne med å skulle skape en bedre verden, så lenge det eksisterer rettssystemer som TILLATER mord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også imot. Dette er forid jeg anser ikke dødsstraff som straff. Altså, det er en straff, men den straffer familien til den som har gjort forbrytelsen, ikke den som har forbrutt seg. Den er nemlig død da, og det er vel ingen straff? Da er det bedre med en livsvarig dom som faktisk varte livet ut, og ikke 20 år slik som er vanlig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart MOT dødsstraff - hvis vi som samfunn  nedlater oss til å ta livet av dem som tar livet av andre, så er vi jo ikke bedre enn dem! Respekt for menneskeliv framfor alt.

100% enig, jeg totalt mot på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på tidligere tråder her som vitenskapelig dokumentasjon. Hvis det er klart at det er slik sammenheng, burde det ikke være noe problem for deg å gi noen seriøse linker som behandler temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja jeg er ikke redd for å gå imot strømmen...

Min grunn til at jeg er FOR dødstraff i ekstreme forhold (eller kanskje mest bruk av livstidsdom) er at jeg syntes samfunnet skal skånes for slike mennesker. Jeg vil ikke at drapsmenn skal bli min nabo, vil du?

Min bror var på en fest (gikk før det skjedde) og der gikk drapsmannen hjem å hentet hagla etter at han hadde fått kjeft for å ha tisset i trappa. Han skjøt kameraten sin i munnen. Jeg kjenner han som tok imot den drepte i fallet. Jeg husker ikke hvor lenge han satt inne, men han var ute før det hadde gått 5 år!!!!! Det er fortsatt ikke en person jeg ville ha møtt på gata for å si det sånn.

Jeg syntes det er utrolig vanskelig hvor grensen skal gå, men at hvis det ikke er mulig for en person å bli "normal" så bør det vel vurderes sterkt.

Hva med de som voldtar måneder gamle barn, eller han som kuttet opp kameraten sin i biffstykker å la han i kjøleskapet - de får jo knapt straff!!!

Skal virkelig slike mennesker få fortsette å leve, bli noen sin nabo? Jeg syntes det virkelig er bedre at slike mennesker får sitt liv videreført i himmelen, enn at samfunnet skal beskymre seg for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke at drapsmenn skal bli min nabo, vil du?

De fleste drapsmenn begår bare 1 drap, mao liten fare for gjentakelse.

Hva om det var du som ble satt uskyldig i fengsel for drap og skulle henrettes?

Diskusjone for/mot ddsstraff må holdes adskilt fra diksusjonen om straffenivået. Det er ingen motsetning mellom å være i mot dødsstraff og allikevel mene at straffene bør skjerpes betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ekstreme tilfeller snakker vi om STRAFF og å holde folk unna samfunnet, for alles beste. I de ALLER fleste tilfeller skal EGENTLIG fengsel være like mye rehabilitering som straff. Altså at folk skal kunne få en ny sjanse. At han som drap i amfetaminrus, uten kontroll på seg selv skal kunne få en sjanse til å ha et anstendig liv etter å ha sonet... Det er noe av basisen i et HUMANT samfunn....Og hjerne er slik at man rett og slett kan bli GAL i korte perioder. det er ofte det som skjer med de som tar livet av seg også... De mister kontrollen, men er ellers helt vanlige, fornuftige menensker. Skal man bare avlive slike? Fordi de er noen avskum som ikke fortjener å leve?

At vi på den andre side nå har fått livsvarig fengsel gjennom forvaringsmuligheten, det er et pluss. Å ønske/ha glede av å ta livet av folk, det er ikke bra selvfølgelig... Men man kan også henrette slike som viser seg å være uskyldige, og finne det ute etterpå, som man har i MANGE tilfeller i usa. Hadde disse sittet inne på livstid, kunne de bli satt fri....

Livet er ikke svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange drap skjer i affekt/påvirket av sterke følelser. I slike sinnstilstander tenker ikke folk klart (mener ikke med dette å unnskylde dem). De færreste drap er overlagte, dvs godt planlagte i forveien.

For de fleste er trusselen om 21 år i fengsel alvorlig, for det ER lenge selv om mange mener straffene bør være enda lenger. Allikevel begås det drap, selv om man etter fengselsdommen risikerer moralsk utstøtelse i tillegg. Alle land har drap, også der det er dødsstraff.

Vi forhindrer ikke at folk dreper hverandre ved å innføre slike straffemetoder, og hva er da vitsen?

Vitsen må isåfall være å hevne seg. Men som en sa her: det er jo familien til forbryteren som får lide... ikke den som henrettes.

Og ønsker vi et samfunn som har hevn satt i system? Hvis du voldtar, skal du selv voldtas... Hvis du krasjer min bil, skal din bil også krasjes.

Hvem i all verden skal utføre disse hevngjerningene på vegne av samfunnet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi forhindrer ikke at folk dreper hverandre ved å innføre slike straffemetoder' date=' og hva er da vitsen?[/quote']

Vitsen er at disse menneskene ikke kommer ut blant folk igjen - for å påføre uskyldige mennesker mer skade. Utallige drapsmenn/kvinner, voldtektsforbrytere begår sine ugjerninger igjen og igjen og igjen....... og det Donpedro til tross for "trusselen" om 21 års fengsel.

Jeg vil tillegge at en eventuell innføring av dødsstraff, livsvarig fengsel selvfølgelig fordrer en 100% sikker rettsgang for ALLE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vitsen er at disse menneskene ikke kommer ut blant folk igjen - for å påføre uskyldige mennesker mer skade. Utallige drapsmenn/kvinner, voldtektsforbrytere begår sine ugjerninger igjen og igjen og igjen....... og det Donpedro til tross for "trusselen" om 21 års fengsel.

Hvis målet er at man ikke skal ut, kan man heller argumentere for livsvarig fengsel.

Bør voldtektsmenn også henrettes?

Nettopp mitt poeng, de gjør det selv om det er en høy trussel; ergo vil ikke problemene forsvinne selv om man har dødsstraff.

Få drapsmenn dreper flere ganger, det er fakta.

En rettergang kan aldri bli hundre prosent sikker. Det dukker opp nye vitner og nye etterforskningsmetoder stadig vekk. Eks DNA. Dette kan endre en sak som virket helt klar tidligere. vi kan ikke se bort i fra at liknende fremskritt kan skje i fremtiden. Justismord skjer også, derfor er det satt ned en egen kommisjon som skal se nærmere på dette. Og dette til tross for at Norge har et rimelig godt system.

Folk tilstår forbrytelser uten å ha gjort dem, andre gir feil vitneforklaring pga andre motiver bak. Alt dette gjør rettssikkerheten alt for usikker til å kunne ta livet av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja jeg er ikke redd for å gå imot strømmen...

Min grunn til at jeg er FOR dødstraff i ekstreme forhold (eller kanskje mest bruk av livstidsdom) er at jeg syntes samfunnet skal skånes for slike mennesker. Jeg vil ikke at drapsmenn skal bli min nabo, vil du?

Det er ikke poenget her. Poenget er at enten må det være lov til å ta liv eller så må samfunnet signalisere at dette ikke er akseptabelt. Samfunnet kan ikke straffe et menneske som har tatt liv, ved selv å ta liv.

Og når det kommer til mine naboer - jeg vet ikke om de er barnemishandlere, konemishandlere, pedofile eller drapsmenn som er ferdige å sone. Og om så var at jeg hadde en drapsmann som var ferdigsonet som nærmeste nabo, så er jeg ikke så sikker på om jeg hadde funnet akkurat DET som den største trusselen. Det er mulig jeg ville følt det mer ubehagelig å ha en utagerende rusmisbruker i nærheten.

Og da blir spørsmålet, hvis argumentet ditt er at vi skal skåne samfunnet - skal vi ta livet av alle som skremmer oss eller utsetter oss for overgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tillegge at en eventuell innføring av dødsstraff' date=' livsvarig fengsel selvfølgelig fordrer en 100% sikker rettsgang for ALLE!![/quote']

Sikker rettsgang for alle er en utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er langt flere som dreper en gang enn to.... Så man må beskyttes mot de som KOMMER til å drepe mer enn de som HAR.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt flere som dreper en gang enn to.... Så man må beskyttes mot de som KOMMER til å drepe mer enn de som HAR.... :wink:

Meget bra sagt, men vanskelig er det!

USA prøvde slik tankegang for noen tiår siden, ved å la barn svare på undersøkelse, og ta deres sosiale kår med i betraktning. De som var i risikosonen for å bli kriminelle ble sendt på lukkede spesialskoler...

La meg si det slik: de sluttet med dette etter en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er imot..

syns det er en for enkel løsning..

daglig tortur for resten av livet er mer rettferdig

Har du først fortjent strengeste straff, har du gjerne vært passelig grusom mot dine ofre. Så, ja. Smak din egen medisin, ikke et "behagelig" nakkeskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er en stat eller en nabo som dreper eller lemlester deg - vel - det skal verken han eller den gjøre. hva du som enkeltindivid måte føle av raseri, sorg eller hevn ligger heldigvis ikke til grunn for rettssytemet vårt - idag. og skulle en følelse få være med på å bestemme, så måtte det bli, klissete nok, nestekjærlighet - for vi har ingen rett til å drepe andre mennesker. ingen av oss. jeg synes ikke at en trenger argumentere engang. drap er drap er drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...