Gå til innhold

Den "gode" og billige kyllingen på REMA 1000


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Gjest nextlife

Norsk masseproduksjon av kylling er en stadig gjenganger på nyhetssendingene.

I all hovedsak er det dyrevelferden (eller manglende sådan) som er temaet.

Det billige kyllingen du kjøper har altså etsesår på beina, knekte bein på grunn av for høy vekt enn det skjelettet takler, sviskader på kroppen siden de blir liggende på varmt gulv med skitt etter å ha brukket bena o.s.v. når de kommer til slakting.

I denne reportasjen kan du se det.

Her uttaler også en seksjonssjef fra Mattilsynet at dette er noe av det verste han har sett.

Vil du virkelig fortsette å kjøpe masseprodusert kylling etter å ha sett dette?

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel dessverre hverken gammelt nytt eller et enestående tilfelle; selv i lille Norge er industriell kjøttproduksjon drevet på en måte som kan få hårene til å reise seg på ryggen på en, men så lenge forbrukerne kun er ute etter å få billigst mulig vare for enhver pris, vil vi fortsette å se reportasjer av denne typen. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk masseproduksjon av kylling er en stadig gjenganger på nyhetssendingene.

I all hovedsak er det dyrevelferden (eller manglende sådan) som er temaet.

Det billige kyllingen du kjøper har altså etsesår på beina, knekte bein på grunn av for høy vekt enn det skjelettet takler, sviskader på kroppen siden de blir liggende på varmt gulv med skitt etter å ha brukket bena o.s.v. når de kommer til slakting.

I denne reportasjen kan du se det.

Her uttaler også en seksjonssjef fra Mattilsynet at dette er noe av det verste han har sett.

Vil du virkelig fortsette å kjøpe masseprodusert kylling etter å ha sett dette?

Fysj! Derfor er jeg veldig glad for jeg er vegetarianer. Det er ikke bare kyllinger som har det fælt. Jeg personlig skjønner ikke hvordan folk kan lukke øynene for sånt. Men det er jo individuelt hvor stor toleranse folk har for dyrevelferd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Jeg kjøper selv billig kylling av og til, men har dårlig samvittighet for det og skulle ønske det ble solgt økologisk kylling i alle (i hvert fall flere) matbutikker så man hadde et alternativ. Jeg har relativt dårlig økonomi, men jeg har råd til å ikke plage kylling egentlig... (jeg trodde forresten Norsk Kylling var nedlagt, men det var kanskje bare at bedriften byttet navn fra noe annet for et år eller to siden? Tror ellers ikke Priorkyllingene har det så veldig mye bedre).

Noe som er elendig i norske matbutikker er at det ofte er umulig å få kjøpt ubearbeidet rå hel kylling, det meste er halvdårlige grillmarinerte biter og dyre fileter, det er knapt nok mat... Jeg foretrekker å kjøpe hel kylling eller lår, og dette er ikke altfor dyrt å kjøpe økologisk heller. Men når min lokale matbutikk har prøvd seg på økologisk har de valgt å selge bare halve, urtekrydrete og forholdsvis dyre filéter - det er nokså uaktuelt for meg. Dersom man kunne gjøre økologisk kylling/kjøtt generelt litt mer økonomisk - i betydningen mindre eksklusivt, f eks selge frosne pakker med lår eller hel kylling selv om "fersk er best og en liten bit filét er fiiint", ville det vært veldig aktuelt for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Æsj. Jeg kjøper selv billig kylling av og til, men har dårlig samvittighet for det og skulle ønske det ble solgt økologisk kylling i alle (i hvert fall flere) matbutikker så man hadde et alternativ. Jeg har relativt dårlig økonomi, men jeg har råd til å ikke plage kylling egentlig... (jeg trodde forresten Norsk Kylling var nedlagt, men det var kanskje bare at bedriften byttet navn fra noe annet for et år eller to siden? Tror ellers ikke Priorkyllingene har det så veldig mye bedre).

Noe som er elendig i norske matbutikker er at det ofte er umulig å få kjøpt ubearbeidet rå hel kylling, det meste er halvdårlige grillmarinerte biter og dyre fileter, det er knapt nok mat... Jeg foretrekker å kjøpe hel kylling eller lår, og dette er ikke altfor dyrt å kjøpe økologisk heller. Men når min lokale matbutikk har prøvd seg på økologisk har de valgt å selge bare halve, urtekrydrete og forholdsvis dyre filéter - det er nokså uaktuelt for meg. Dersom man kunne gjøre økologisk kylling/kjøtt generelt litt mer økonomisk - i betydningen mindre eksklusivt, f eks selge frosne pakker med lår eller hel kylling selv om "fersk er best og en liten bit filét er fiiint", ville det vært veldig aktuelt for meg i hvert fall.

Det som jeg har uthevet med fet skrift synes jeg var veldig pent sagt :)

Desverre er det vel vi forbrukere som legger lista for hva som befinner seg i diskene rundtomkring. Så lenge det eneste vi har som krav er at det er billig, er vel dette tilbudet vi får.

Jo flere som etterspør økologisk kylling i butikkene (og ikke minst, lar være å kjøpe den billige masseproduserte uansett), jo bedre tilbud vil butikkene etterhvert gi oss.

So, keep up the good work :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Norge er iallfall ikke flink til å tilby forbrukene, økologisk kjøtt. Det er egentlig en skam, når Danmark og Sverige er så mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Hadde det ikke vært for at det er 100% prisfokus blant norske forbrukere hadde vi ikke hatt dette problemet ;) Vi vil ha billig mat, og har ved å bruke forbrukermakten vår bestemt oss for at det ikke er så farlig hva den inneholder, eller hvordan den er produsert. Trist men sant.

Det blir litt som når alle blir lei seg når lokalbutikken forsvinner for å bli erstattet av en kjede, lokale slaktere utkonkurreres etc., det er jo en grunn for at de blir borte, det finnes ikke et marked for dem. Så det er veldig hyggelig å lese at folk er bevisste sitt forbruk :) Jeg kommer ikke til å kjøpe Solvinge igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Hadde det ikke vært for at det er 100% prisfokus blant norske forbrukere hadde vi ikke hatt dette problemet ;) Vi vil ha billig mat, og har ved å bruke forbrukermakten vår bestemt oss for at det ikke er så farlig hva den inneholder, eller hvordan den er produsert. Trist men sant.

Det blir litt som når alle blir lei seg når lokalbutikken forsvinner for å bli erstattet av en kjede, lokale slaktere utkonkurreres etc., det er jo en grunn for at de blir borte, det finnes ikke et marked for dem. Så det er veldig hyggelig å lese at folk er bevisste sitt forbruk :) Jeg kommer ikke til å kjøpe Solvinge igjen!

Du har desverre så indelig rett, Bolledeig :tristbla:

Av en eller annen merkelig grunn er det å spise rimelig blitt et synonym med drittmat (ja, jeg vil gå så lang at jeg kaller billige kylling,- og andre kjøttprodukter samt mesteparten av hel,- og halvfabrikata for det) som er tilsatt fyllstoffer, usunne tilsetningstoffer som gjør rare ting med kroppen vår.

Faktumet er at med en bevissthet og kunnskap rundt rene råvarer, litt planlegging og tid ved kjøkkenbenken kan man ha et vel så rimelig kosthold som i tillegg er mye sunnere.

Men, som tidligere nevnt, det er kun vi forbrukere som kan presse handelsstanden. Så lenge vi setter som eneste krav at maten vi kjøper skal være rask (helt, eller nesten ferdiglaget) og billig vil dette fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får vondt når jeg leser og hører om dette, problemet for min del, som forøvrig lager det meste av maten fra bunnen av (og som prøver så godt det går å bruke rene råvarer), har rett og slett ikke råd til dyre råvarer. Hadde jeg kunne velge, så er det klart at jeg skulle valgt den kyllingen som var dyr, men det er ikke et alternativ.

Så kan man selvsagt si: men med planlegging kan man få til mye. Vel, det er faktisk noe av det jeg gjør hver eneste uke, jeg jeg prøver så godt det går, men jeg er nødt til å tenke økonomi. Vi har en leilighet som må betales, og vi har andre utgifter. Som studenter kan vi ikke bare velge og vrake i dyre matvarer - vi prøvde det, og det ble det rimelig fort slutt på.

Nå prioriterer vi den maten vi kan lage selv mens f. eks kjøtt blir kjøpt billig. Ellers blir det heller ingen kjøttmiddager, og ja, jeg innrømmer det: vi er altfor glade i kjøtt (henholdsvis kylling, da jeg f. eks ikke er særlig glad i svin, lam, vilt osv) til å ikke spise hver dag. Bare for å ha sagt det: vi spiser ikke kjøtt hver dag, og prioriterer f. eks fisk to ganger i uken. Fisk er noe vi har prioritert i ferskvaredisken, som for oss er ganske dyrt.

Det handler klart om prioriteringer, men vi har ikke råd til å prioritere f. eks både dyr kylling og dyr fisk. Jeg gjør det ikke nødvendigvis med god samvittighet, men alternativet hadde vært at vi ikke spiste fisk overhodet (og for meg er fisk en viktig del av kostholdet, samt at det er veldig godt med fersk fisk). Så kan man sikkert synes det er sært, men jeg skulle gjerne kjøpt dyrere kylling om jeg kunne.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge kunnet tenkt meg å kvalt de såkalte kostholdsekspertene som har hevdet at kyllingkjøtt og -produkter er så forbannet mye sunnere enn alt annet. Det er ikke det! Les innholdsfortegnelsene folkens! Kyllingkjøttdeig er f.eks. en vare hvor omtrent 20% av næringsverdien kommer fra fettet. Og i kjøttkaker, -boller, -pølser og annet er andelen "søppel" i maten enda høyere!

Og at man ikke har råd til å spise kylling/høne som har blitt behandlet skikkelig er, pardon my french, bare tull! Man kan selvfølgelig da ikke spise bare møre (Les gjerne svampaktige...) såkalte kyllingfileter, men kokes og stekes en hel, normal høne/kylling så kan det gi opphav til mye mat!

Jfr. inntekt har vi svært billig mat i Norge. Reiser man litt lenger enn til storbyene i Vest-Europa og USA, så bruker folk en mye større andel av inntekten sin på mat enn det vi gjør. Jeg tror faktisk ikke man skal lenger enn til Värmland...

PS. Middagen her i morgen er en hare jeg har fått fordi jegeren selv hadde fått to til samme dagen. Den har hengt en uke, blitt flådd og stykket og er nå klar for kjelen. Minst fire middager det! Gratis! :)

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

DETTE er grunnen til at jeg ALDRI kjøper kylling på REMA. Denne saken har vært ganske stor i Trøndelag, og jeg har mistet respekten for REMA etter dette. Både råvarer (kyllingene) og de ansatte blir behandlet dårlig. Utslipp til elv.

Sikkert mange andre som ikke har det på stell også, men akkurat her VET vi at det er dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Ja, jeg får vondt når jeg leser og hører om dette, problemet for min del, som forøvrig lager det meste av maten fra bunnen av (og som prøver så godt det går å bruke rene råvarer), har rett og slett ikke råd til dyre råvarer. Hadde jeg kunne velge, så er det klart at jeg skulle valgt den kyllingen som var dyr, men det er ikke et alternativ.

Det handler klart om prioriteringer, men vi har ikke råd til å prioritere f. eks både dyr kylling og dyr fisk. Jeg gjør det ikke nødvendigvis med god samvittighet, men alternativet hadde vært at vi ikke spiste fisk overhodet (og for meg er fisk en viktig del av kostholdet, samt at det er veldig godt med fersk fisk). Så kan man sikkert synes det er sært, men jeg skulle gjerne kjøpt dyrere kylling om jeg kunne.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg egentlig. Jeg har ikke råd til dyre alternativer, i hvertfall ikke hver eneste dag. Men jeg har begynt å spise mer belgfrukter/linser/kikerter osv, så flere av proteinene kommer fra planteriket. Det har barbert matbudsjettet VOLDSOMT. Sunt er det også, og har vært veldig bra for samvittigheten min ;)

Leo: Helt enig med deg. Kyllingproduktene som er i form av kyllingboller og -kaker etc er ren søppelmat. Fett og maskinelt utbeinet kjøtt (les: Avkokte bein og bruskmasse... nam nam!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fiskegjest
Det handler klart om prioriteringer, men vi har ikke råd til å prioritere f. eks både dyr kylling og dyr fisk. Jeg gjør det ikke nødvendigvis med god samvittighet, men alternativet hadde vært at vi ikke spiste fisk overhodet (og for meg er fisk en viktig del av kostholdet, samt at det er veldig godt med fersk fisk). Så kan man sikkert synes det er sært, men jeg skulle gjerne kjøpt dyrere kylling om jeg kunne.

Fisk trenger ikke være så dyr, det kommer an på hva slags fisk man velger. Seifilet er alltid rimelig, særlig den frosne. Laks/ørret selvsagt, selv om man der kan få noen av de samme etiske problemene som med kyllingen mht forholdene for fisken i oppdrettsnæringen.

Men de både billigste og sunneste ferske fiskeslagene (når de er i sesong) er definitivt sild og makrell! For ikke å snakke om brisling, men det kan være litt vrient å få tak i ferskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Leo: Helt enig med deg. Kyllingproduktene som er i form av kyllingboller og -kaker etc er ren søppelmat. Fett og maskinelt utbeinet kjøtt (les: Avkokte bein og bruskmasse... nam nam!)

Er det ikke deilig, lizm *grøss*

Her kan man lese litt om akkurat dette (MUK-mekanisk utbeinet kjøtt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg egentlig. Jeg har ikke råd til dyre alternativer, i hvertfall ikke hver eneste dag. Men jeg har begynt å spise mer belgfrukter/linser/kikerter osv, så flere av proteinene kommer fra planteriket. Det har barbert matbudsjettet VOLDSOMT. Sunt er det også, og har vært veldig bra for samvittigheten min ;)

Leo: Helt enig med deg. Kyllingproduktene som er i form av kyllingboller og -kaker etc er ren søppelmat. Fett og maskinelt utbeinet kjøtt (les: Avkokte bein og bruskmasse... nam nam!)

Ja, jeg vet, problemet er kjæresten min og jeg (spesielt meg) sliter med at vi er ganske kresne i matveien, men vi prøver - og det går framover heldigvis. Og jeg er helt enig i at det kan redusere vårt matbudsjett, men problemet blir at jeg/vi ikke ønsker et kosthold uten kjøtt. Det er en ærlig sak fra vår side, og selv om det kanskje høres hyklersk ut på en måte, så har ingen av oss lyst til å spise kikerter hver dag (nå drar jeg det litt på spissen her). For det eneste kjøttet vi omtrent spiser er nettopp kylling, og kanskje innimellom kjøttdeig, foruten fisk. Og bare for å ha sagt det: vi spiser ikke kjøtt eller fisk hver dag, det blir gjerne fisk to ganger i uken, og kjøtt to ganger i uken. Ofte kan vi ha tre dager uten både kjøtt og fisk fordi vi prøver å spare inn, og fordi vi ikke ønsker å spise for mye kjøtt.

Leo: Jeg er ikke uenig med deg, men for min del så liker jeg lite annet kjøtt, det derfor det går såpass mye kylling også. Vi spiser ikke kylling fordi det nødvendigvis er så sunt, men fordi det er det eneste kjøttet som vi begge synes er skikkelig godt. Jeg kan ikke fordra mange andre typer kjøtt, og ergo så er kylling den typen kjøtt det går mest i.

Og ja, du har rett Leo, mat er veldig billig i Norge, men det hjelper ikke meg og kjæresten min mye når vi begge er studenter og jeg samtidig robber ræva av meg for å få det til å gå rundt. Vi har riktig nok en billig husleie (flytte er ikke et alternativ da det er vanskelig å få seg bosted her vi studerer, samt at alt annet er MYE dyrere). De pengene vi får inn gjør at vi har akkurat nok til husleie, strøm, internett, mat osv, samt at vi slipper å leve på et eksistensminimum.

Og pengene jeg tjener inn må gå til sparing, ellers får vi aldri oss bolig osv, så det er klart: mat er billig ift til andre land, men det betyr dog ikke at det ikke er ganske dyrt for oss allikevel. Jeg kan droppe boligsparingen selvsagt, men for oss er det ikke et alternativ.

Fisk trenger ikke være så dyr, det kommer an på hva slags fisk man velger. Seifilet er alltid rimelig, særlig den frosne. Laks/ørret selvsagt, selv om man der kan få noen av de samme etiske problemene som med kyllingen mht forholdene for fisken i oppdrettsnæringen.

Men de både billigste og sunneste ferske fiskeslagene (når de er i sesong) er definitivt sild og makrell! For ikke å snakke om brisling, men det kan være litt vrient å få tak i ferskt.

Vel, nå ville jeg fram til at jeg ikke er særlig glad i fisk som kommer rett fra frysedisken i butikken, ala Findus, og forøvrig er seifilet det verste jeg vet, med mindre jeg lager egne fiskepinner (da hender det jeg bruker denne fisken). Personlig er jeg ikke spesielt glad i laks, jeg har spist meg lei på det gjennom oppveksten, men ørret er godt. Jeg liker det dog ferskt. Og ja, det er lett å finne fersk fisk i sommermånedene her vi bor, men akkurat nå på høst/vinteren er det vanskeligere. Da må jeg til delikassetesseforetning å finne fersk fisk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg egentlig. Jeg har ikke råd til dyre alternativer, i hvertfall ikke hver eneste dag. Men jeg har begynt å spise mer belgfrukter/linser/kikerter osv, så flere av proteinene kommer fra planteriket. Det har barbert matbudsjettet VOLDSOMT. Sunt er det også, og har vært veldig bra for samvittigheten min ;)

...

Yes!! :) Å "ikke ha råd til å la være å kjøpe billig (aka mishandlet) kylling" blir for meg litt absurd - man MÅ ikke ha kylling... og så kan man jo gjøre som Bolledeig og f.eks spise mer belgfrukter (som er supersunt, superbillig og kan tilberedes på fryktelig mange måter) - det sparer man mye penger på, så kan man heller evt kjøpe kjøtt av bedre kvalitet. Det går jo an å spise noen kjøttfrie middager i uken uten å bli vegetarianer. ;)

Å erstatte kjøtt med f.eks belgfrukter noen middager i uken er bra for helsen, for klima/miljø, for dyrene og ikke minst for lommeboken :veggispropaganda: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pengene jeg tjener inn må gå til sparing, ellers får vi aldri oss bolig osv, så det er klart: mat er billig ift til andre land, men det betyr dog ikke at det ikke er ganske dyrt for oss allikevel. Jeg kan droppe boligsparingen selvsagt, men for oss er det ikke et alternativ.

Da er det jo helt klart en prioritering. Hvis du kjøper en hel økologisk kylling vil jeg tro at den koster rundt 200 kr (jeg husker ikke kilosprisen, men de veier vel nærmere 1500 gram), og den holder til to middager for to personer (i tillegg til kraft til minst én suppemiddag). Konvensjonell kylling er mindre, så én kylling gir én middag+kraft, la oss si til 40-70 kr. Eller selvsagt når man kjøper en 2 kgs pose med frosne lår til 70-80 kr, da blir det endel billigere. Men likevel vil jeg påstå at en tomiddags-kylling til 200 kr ikke akkurat velter noens boligsparing.

Når det er sagt, jeg har kjøpt billig kylling selv (ikke Solvinge/Norsk Kylling, men First Price) og har ikke god samvittighet for det. Jeg har også hatt veldig dårlig økonomi, dårligere enn om jeg hadde gått på sosialen, i perioder da jeg var selvstendig næringsdrivende og ikke visste om det ville komme inn nye penger, og da er det helt klart at jeg ikke prioriterte økologisk mat... Så jeg har til en viss grad forståelse for at man ikke alltid KAN velge særlig fritt. Men om man akkurat når det gjelder kylling, som lider under en av de kjipeste produksjonene i landet, prioriterer økologisk, trenger det langtfra bli dyrt.

Så gjenstår det bare at de faktisk gidder å selge økokylling i butikkene :sint: Jeg var innom Mega i dag for å se etter dette (etter å ha lest denne tråden...), men det så dårlig ut. Her jeg bor har vi Mega, Prix, Rema, Kiwi og Bunnpris, dessverre tror jeg ingen av dem selger økologisk kylling. Mulig de har på Helios, jeg skal i hvert fall spørre rundt omkring om de kan ta inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk trenger ikke være så dyr, det kommer an på hva slags fisk man velger. Seifilet er alltid rimelig, særlig den frosne. Laks/ørret selvsagt, selv om man der kan få noen av de samme etiske problemene som med kyllingen mht forholdene for fisken i oppdrettsnæringen.

Men de både billigste og sunneste ferske fiskeslagene (når de er i sesong) er definitivt sild og makrell! For ikke å snakke om brisling, men det kan være litt vrient å få tak i ferskt.

Bare vær oppmerksom på at en stor del av ørreten kommer fra Peru. Brislingen kommer ofte fra Vietnam. Tenk på hvilke klimautslipp som følger med å frakte frossen fisk over halve jordkloden. Det er mange hensyn å ta når det kommer til mat (i alle fall hvis man vil ta vare både på dyrene og på miljøet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...