Gå til innhold

Hjelp det er snart JUL!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_karen_*
Jeg er 21 år, og har lagt om livsstilen og kostholdet, og har med dette gått ned i vekt og er godt fornøyd med det. MEN, det er en ting når jeg bor alene i en annan by mens jeg studerer; enn å komme hjem til mamma;) De hjemme er glade for at jeg er blitt så sunn. Men de har ikke lagt om slik som jeg har gjort. Og lurer på hva dere andre gjør når hele familien og slekta baker kaker som blir stående fremme hele dagen? Og alle de fete middagene som kommer etterhvert? Noen forslag til sunnere varianter? Noe jeg kan foreslå, eller lage selv istedet for mye av det dem lager?

Og snacks? forslag? Blir glad for hver minste ting som nevnes. Ønsker å holde meg til den nye livsstilen min:)

Kan jo være vanskelig for familien å skjønne dette.. "det er jo tross alt bare jul en gang i året". ;p

grunnen til vektoppgang i jula er jo ikk selve julaften, men at man starter jula med marsipan og ribbemiddag i november.

når du forsyner deg med middag bruker du fortsatt samme fordeling som før: halve tallerken med grønnsaker, og resten med potet/kjøtt.

er det ribbe kutter du bare av mesteparten av fettet, og potetene trenger kanksje ikke bade i saus.

her har vi mye tilbehør som eks medisterpølse, men du trenger jo ikke forsyne deg av den mer enn på julaften.

jeg spiser ingen av dise tingene(ribbefett/svor/pølse) rett og slett fordi jeg ikke liker det, og dermed trenger jeg ikke være kjip på middagen.

hos oss har vi faktisk begynt å bytte ut masse kaker og feite desserten med fruktsalat, rett og slett fordi de fleste blir kvalme av all den feite maten.

de som heller vil ha riskrem e.l får jo selvsagt dette.

du kan jo foreslå slike løsninger til dessert?

prøv å lage en god fruktsalat og se hva som faktisk blir spist mest av - tipper din går ned på høykant:)

ellers ville jeg lagt inn aktivitet hver dag. istedetfor å sitte hele formiddagen før juleselskapet å spise småkaker(jeg klarer ihvertfall ikke la være når de står rett foran meg), så kan man ta seg en gåtur.

helt garantert noen som blir med deg på det.

får du skikkelig lyst å smake på godsakene, sågjør jo det ingenting.

det handler om å klare å finne en balanse hvor maten ikke lengre styrer livet, og det gjør den jo hvis man nekter seg absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_hilde_*

Mange gode forslag her!

Det jeg har planer om (og skal gjennomføre):

-Gå tur på formidaggene mens det er lyst, kjempekoselig i snøen!!

-Lage snømenn, snølykter, gå på skitur, ake med barna!

-Spise mandariner! Ca 30 kcal i 1 mandarin, og det er dødsgodt!

-Spise 6 nøtter/mandler om dagen. Dette inneholder sunt fett, og er bra for kroppen. Da får jeg min lille kvote hver dag:)

Jeg skal kose meg når det er noe spesielt, men de 'vanlige' juledagene blir nok som en vanlig hverdag med tanke på mat. Hele familien er ganske så stappet i julen, så det blir nok en del lette middager:) Kjekt å få med hele familien på en sunn livsstil:)

Det værste blir nok småkakene som ligger fremme når vi har besøk.. Kan jo ønske meg viljestyrke til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge før jul er det egentlig vanlig å begynne å spise julebakst og julegodter? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år, og har lagt om livsstilen og kostholdet, og har med dette gått ned i vekt og er godt fornøyd med det. MEN, det er en ting når jeg bor alene i en annan by mens jeg studerer; enn å komme hjem til mamma;) De hjemme er glade for at jeg er blitt så sunn. Men de har ikke lagt om slik som jeg har gjort. Og lurer på hva dere andre gjør når hele familien og slekta baker kaker som blir stående fremme hele dagen? Og alle de fete middagene som kommer etterhvert? Noen forslag til sunnere varianter? Noe jeg kan foreslå, eller lage selv istedet for mye av det dem lager?

Og snacks? forslag? Blir glad for hver minste ting som nevnes. Ønsker å holde meg til den nye livsstilen min:)

Kan jo være vanskelig for familien å skjønne dette.. "det er jo tross alt bare jul en gang i året". ;p

Gjør som meg og spis bare èn gang om dagen. Da blir en julemiddag som et vanlig hverdagsmåltid bare :)

Men tilbake til saken.. man skal kunne kose seg i jula, ellers blir det veldig slitsomt. Det lille man eventuelt går opp i vekt går man raskt av seg igjen ved normale rutiner. Nå går en del turer regelmessig i julen, men hvis folk visste hvor få kalorier man faktisk forbrenner ved aktivitet, tror jeg svært få hadde giddet rett og slett. Det viktigste er å putte mindre i munnen, så kos deg heller med mindre. Ta litt av hvert, men ikke skei ut for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall ikke fokusert på at det er et stort problem å holde et normalt matinntak i juleferien.

Det finnes vel grenser for hvor fete middager du blir servert? Saus og mengde justerer man jo selv. Fyll på med grønnsaker, ikke dynk maten i fet saus, og ikke spis til du sprekker, men til du er passelig mett. Ellers kan du f.eks. begrense snacks til julaften og 1. juledag, og uansett begrense mengden.

Det er dessuten lov til å holde seg aktiv selv om det er juleferie! Spaserturer med famiien er jo koselig.

Jeg vil påstå du kan spise hva du vil i jula så lenge du modererer mengden. Det er ikke snakk om mange dager. Du legger ikke på deg fordi du spiser ribbe og medisterkaker, men hvis du spiser fire porsjoner middag og tre porsjoner dessert hver dag. Og det er det jo ingen grunn til å gjøre bare fordi det er jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge før jul er det egentlig vanlig å begynne å spise julebakst og julegodter? :klø:

Et godt poeng, spør du meg. Hvis jula starter i slutten av oktober med julemarsipan, pepperkaker og ribbe, så kan jeg forstå at det blir kluss i planene om et sunt liv. Ei uke mellom jul og nyttår tror jeg derimot ikke skader så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge før jul er det egentlig vanlig å begynne å spise julebakst og julegodter? :klø:

Så tidlig som lysten kommer for mitt vedkommende :gjeiper:

Allerede spist julepølse og pepperkaker sålangt i år, ikke planer om å slutte kose meg med julesnacks før på nyåret!

Må forberede kroppen på hva som kommer.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig som lysten kommer for mitt vedkommende :gjeiper:

Allerede spist julepølse og pepperkaker sålangt i år, ikke planer om å slutte kose meg med julesnacks før på nyåret!

Må forberede kroppen på hva som kommer.. :fnise:

Ja, det var jo og en unnskyldning. :filer:

Poenget mitt er at man kan ikke begynne med julegodter og julemat syv uker før jul, og så klage over at man er beskymret for kostholdet sitt i julen. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at man kan ikke begynne med julegodter og julemat syv uker før jul, og så klage over at man er beskymret for kostholdet sitt i julen. Det blir for dumt.

Om en forbeholder julesnacks som alt annet snacks, da i moderate mengder til hverdags og at det inntas som kos i helgen eller ved spesielle anledninger som feks juletider så ser jeg ingen grunn til ikke begynne tidlig..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette fikser du fint. Hvis du ikke allerede har bestemt at du skal være der lenge kan du prøve og begrense oppholdet til noen få dager? Når det gjelder maten kan du spise det alle andre spiser. Forsyn deg selv, og ikke overless tallerkenen. Tygg maten godt, spis sakte og kos deg med den. Legg ned bestikket for hver munnfull. Da vil du etter ca. 20 minutter kjenne metthetsfølelse. Du vil også merke at nå som du har vent deg til å spise mindre har du mindre magesekk, så du vil føle deg fortere mett enn tidligere. Ikke la deg presse til å spise mer enn det du selv vil. Si at det var godt, men at du er mett. Kakene kan du kanskje be om at ikke står fremme hele tiden eller be om at de settes på ett sted, så du ikke har dem rundt deg hele tiden. Ta en munnfull når du har lyst på kake, og la det bli med det. Gå tur hver dag, få gjerne med deg andre i familien. De har godt av frisk luft, de også. Hold deg unna alkohol, det er mye kalorier i alkoholholdig drikke og det er vanskeligere å holde seg unna maten du ikke skal spise så mye av når du har drukket.

God og sunn snacks er oppkuttede grønnsaker med dip. Kutt opp gulrøtter, agurk og stangselleri i staver. Dette kaster folk seg over, faktisk, selv om både potetgull og sjokolade fins innen rekkevidde.

God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...