Gå til innhold

Hjelp det er snart JUL!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år, og har lagt om livsstilen og kostholdet, og har med dette gått ned i vekt og er godt fornøyd med det. MEN, det er en ting når jeg bor alene i en annan by mens jeg studerer; enn å komme hjem til mamma;) De hjemme er glade for at jeg er blitt så sunn. Men de har ikke lagt om slik som jeg har gjort. Og lurer på hva dere andre gjør når hele familien og slekta baker kaker som blir stående fremme hele dagen? Og alle de fete middagene som kommer etterhvert? Noen forslag til sunnere varianter? Noe jeg kan foreslå, eller lage selv istedet for mye av det dem lager?

Og snacks? forslag? Blir glad for hver minste ting som nevnes. Ønsker å holde meg til den nye livsstilen min:)

Kan jo være vanskelig for familien å skjønne dette.. "det er jo tross alt bare jul en gang i året". ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

funnet noe du kan lese:

http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_...ticle154157.ece

http://www.dinside.no/350579/slank-med-julemat

Selv elsker jeg julen og husk at det som kjent ikke er det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, men det du spiser mellom nyttår og jul, så jeg skal kose meg, håper du klarer det også selv om du velger en litt sunnere variant i år. (Bare en liten ting på slutten; det går fint an å kose seg selv om en ønsker vektnedgang, nøkkelord er moderate mengder!)

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg gjør?

Jo jeg spiser både mat og kaker med tilhørende dårlig samvittighet etterpå, og så legger jeg på meg og er misfornøyd :fnise:

Men, det er så koselig, det lukter godt og det er en spesiell stemning rundt, så der og da (før samvittigheten rekker å sette inn), storkoser jeg meg :)

Det finnes jo mange varianter av julebakst med mindre sukker/fruktose, mørk sjokolade istedenfor lys, magre sauser osv osv.. Lager man det selv kan andre også få muligheten til å teste ut nye varianter, mange mener jo at sunn mat = vond mat (eks samboeren min).

Jeg prøver også å tenke langsiktig. Ja, det kan friste veldig der og da med en pose julemarsipan og sjokolade fra Nidar, og en pakke julekaker, og en boks pepperkaker... Men det er fort gjort at det blir inntatt godt over kalorimengden som forbrennes, og da vil det også tilslutt lagres som fett og man går opp de kg man har jobbet for å bli kvitt..

Det er mye godt av nøtter man kan bruke som snacks, i moderat mengde så klart. Frukt er jo kjempegodt, mørk sjokolade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er så koselig, det lukter godt og det er en spesiell stemning rundt, så der og da storkoser jeg meg :)

Det er jo dette som er jul!!

I tillegg har en som oftest mye fri og om samvittgheten er dårlig så har en mye tid til tur, trening og den slags for å kompansere litt. Bedre det enn å kutte på kos mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, poenget var at jul handler om kos, men at noen (feks meg) tar det helt ut, usunne mengder mat. Det er kos, og det skal ikke tas vekk, men det kan være like kos i moderate mengder.

Da slipper man også den derre samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lurer på hva dere andre gjør når hele familien og slekta baker kaker som blir stående fremme hele dagen? Og alle de fete middagene som kommer etterhvert?

Har heldigvis ikke en familie som lager kaker og spiser fete middager. Vi har samme sunne kosthold som ellers i året.

Kaker? Huff da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har løst dette problemet i år ved å planlegge bulkfase minst ut desember. Tror det blir samme løsning i kommende år også.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagene synes jeg du skal kose deg med i jula. Du kan jo passe på at det blir lagd ekstra grønnsaker til å heller spise litt mer av de. Kalkun er en mager middag som er vanlig å ha i julen eller på nyttårsaften.

Kakene kan jo du begrense deg til å bare spise på noen dager, feks julaften, 1.juledag osv. Som snacks kan du spise nøtter, fiken, dadler som er typisk julesnacks hos oss ihvertfall. En kopp med julete kan du også kose deg med. Heistad har forskjellige lavkaloridesserter som sjokoladepudding, gele, hermetisk frukt, vaniljesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på dette. Men, det jeg tenker å gjøre er rett og slett bare kose meg med god mat, snopet klarer jeg å begrense til det minimale. Så lenge jeg er mett, melder ikke godtesuget seg så mye. Så derfor skal jeg passe på å holde meg mett ved sunn mat, prøve iallefall. Dessuten tenker jeg at jeg får en flott start på nyåret, ENDA mer motivert etter en litt usunn jul. Jeg synst det er helt greit å skeie ut litt av og til, så lenge det ikke blir for alltid! :ler: Heldigvis baker ikke jeg, heller ikke min mor. Så kaker og annet typisk julegodt er ikke jeg vant til. Her går det i sjokolade og godt pålegg i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke en familie som lager kaker og spiser fete middager. Vi har samme sunne kosthold som ellers i året.

Kaker? Huff da..

Kaker og kos i julen er ett must for meg, hadde jeg ikke ville spise det så hadde jeg bare latt vær, men har INGEN planer om det, gleder meg til all den gode maten, kakene, snacksen og drikken! Samværet med familien og stemningen generelt, julen er deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å legge på deg synlig i jula uansett, så hva er det egentlig å bekymre seg over?

Noen ganger er faktisk ikke vekt og sunt koshold det viktigste. Så slutt med bekymringene og prøv heller å nyte den lille tiden i året hvor det er helt akseptert og nærmest en norm å være usunn og kose seg:) Du kan jo spise normalt sunnt til de måltidene det ikke er noe spesiellt med. Dessuten er julen en god stund for gå lange turer i den eventuelle snøen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaker og kos i julen er ett must for meg, hadde jeg ikke ville spise det så hadde jeg bare latt vær, men har INGEN planer om det, gleder meg til all den gode maten, kakene, snacksen og drikken! Samværet med familien og stemningen generelt, julen er deilig!

Spis det du har lyst på, bare begrense det litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å legge på deg synlig i jula uansett, så hva er det egentlig å bekymre seg over?

Noen ganger er faktisk ikke vekt og sunt koshold det viktigste. Så slutt med bekymringene og prøv heller å nyte den lille tiden i året hvor det er helt akseptert og nærmest en norm å være usunn og kose seg:) Du kan jo spise normalt sunnt til de måltidene det ikke er noe spesiellt med. Dessuten er julen en god stund for gå lange turer i den eventuelle snøen:)

Enig :) På treningssenteret er de så koselig å alltid gi ut gratis appelsin i julen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis det du har lyst på, bare begrense det litt :-)

:enig: moderate mengder og du vil kunne kose deg uten at et "ødelegger" din nye livsstil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er masse gode oppskrifter som ikke erså gærne kalorimessig! ;) et annet tips: lag kokosbollekake/kokosboller med søtningsmiddel = nesten ingen kcalorier! :D

Oppskrift?? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kaker og kos i julen er ett must for meg, hadde jeg ikke ville spise det så hadde jeg bare latt vær, men har INGEN planer om det, gleder meg til all den gode maten, kakene, snacksen og drikken! Samværet med familien og stemningen generelt, julen er deilig!

Absolutt, og denne "gjesten" høres skikkelig skjip ut. Om man ikke skal kose seg ellers i året, så skal man I HVERT FALL kose seg til jul. Da samles familie og venner, og bare den "vi er så sunne hele året, se på oss".

Hvem er dere? The Jaquesons? For Kari Jaqueson virker litt sånn som gjest, jeg har fått den dama i vrangstrupen, for hun er akkurat sånn som gjest, klarer sikkert ikke å ta en dag i året hvor dem ikke tenker på kalorier.

I jula skal man nyte den gode julematen, og hvem har sagt at man ikke kan ta en treningsøkt hvis man er redd for å legge på seg? Jeg rekker både trening, julemat og kos, men så er det ikke alle som har ergometersykkel, spinningssykkel ol. hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jula skal man nyte den gode julematen, og hvem har sagt at man ikke kan ta en treningsøkt hvis man er redd for å legge på seg? Jeg rekker både trening, julemat og kos, men så er det ikke alle som har ergometersykkel, spinningssykkel ol. hjemme. :)

Må si meg enig med deg, julen inneholder mange fridager og det er ingen grunn til å ikke ta seg en økt eller flere om samvittigheten er dårlig. De fleste treningssentrene har åpent samt at en god spaser/jogge/sykkel-tur fint er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Er faktisk ikke kjip, kom bare med et forslag (som det jo ble spurt om :P) ... For meg personlig "koster det lite" å leve sunt, føler ikke at jeg ofrer så mye med det, og har heller ikke noe stor behov for fet mat! Dessuten har jeg veldig god viljestyrke og selvdisiplin... Men det er litt lattelig at dere rakker ned på oppskrifter som dere ikke har prøvd! de er faktisk gode.. jeg forstår ikke helt hvorfor man skal spise usunne ting, når man kan lage sunne ting som smaker akkurat det sammen (har testet flere av oppskriftene på min kjære som har samme instilling som dere: fett=godt, sunt/lavkalori = vondt , han merket ikke forskjell faktisk )

men for all del, sett dere ned med en pakke smør og hiv innpå hvis det er det som er jul og kos for dere. lykke til med vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke kjip, kom bare med et forslag (som det jo ble spurt om :P) ... For meg personlig "koster det lite" å leve sunt, føler ikke at jeg ofrer så mye med det, og har heller ikke noe stor behov for fet mat! Dessuten har jeg veldig god viljestyrke og selvdisiplin... Men det er litt lattelig at dere rakker ned på oppskrifter som dere ikke har prøvd! de er faktisk gode.. jeg forstår ikke helt hvorfor man skal spise usunne ting, når man kan lage sunne ting som smaker akkurat det sammen (har testet flere av oppskriftene på min kjære som har samme instilling som dere: fett=godt, sunt/lavkalori = vondt , han merket ikke forskjell faktisk )

men for all del, sett dere ned med en pakke smør og hiv innpå hvis det er det som er jul og kos for dere. lykke til med vektnedgang!

Knot, det er ingen som rakker ned på dine oppskrifter. Og å påstå at man kan lage en sunn variant av alt mulig, er bare tull. Så kommer også definisjonen på "sunn", det verste som kommer til å stå på middagsbordet på julaften her i huset er faktisk medisterkakene. Skinkestek i seg selv er ikke direkte fett eller usunt, poteter (ok), saus laget av sjy (ok), surkål (ok), tyttebærsyltetøy (ok) og sytleagurk (ok, det verste er medisterkaker, men det er jul, og man lever kun en gang, og det blir ikke redusert av at man koser seg i jula.

Til nyttårsaften er det kalkun, rosenkål, poteter, saus laget av sjyen, tyttebærsyltetøy. Det er også folks om har pinnekjøtt og kålrabistappe (eller hva søren det er de bruker), og evt. ribbe. Ribbe er litt feit, det skal jeg innrømme, men det er ikke så ekstremt som du skal ha det til. Så lev livet ditt som ultrasunn, og tro at alt smaker det samme som det som er litt mer usunt. Så kan vi andre kose oss ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...