Gå til innhold

kjøttsaus til spaghettei

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

300 g kjøttdeig

1-2 hakket løk

Brunes i panne.

2 bokser hakkede tomater

1 liten poks tomatpure

1 liten boks vann

Får putre på svak varme i minst 45 minutter.

Krydrer masse med forskjellige krydder (basilikum, timian, estragon, papper, chili...) Alt etter hvem som skal spise sausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeig

Løk

Hvitløk

Tomatpure/ bokstomater

Vann

Krydder (oregano, pepper, timian, laubærblad, basilikum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjøttsaus til pasta

1 pakke kjøttdeig

1 løk, grovhakket

Fersk sjampignon i "båter" (boks hvis ikke)

1 fedd hvitløk, finhakket

1 liten boks tomatpure

Soyasaus

Grovmalt, sort pepper

En dæsj sukker

Basilikum/oregano eller andre urter (spørs på humøret)

Varm olje i en dyp panne, sleng oppi finhakket hvitløk og la surre litt, slik at oljen får litt smak av det. Så skal løk og sjampignon i og brunes. Mens det holder på, har jeg i pepper og soyasaus (nok til at det dekker bunn, men ikke noe særlig mer. (Det koker inn i løk og soppen) Om det er plass, stekes kjøttet sammen med dette, ellers tas løk/soppen ut, og kjøttet stekes, før man igjen har løk/soppen i. Tomatpureen røres ut i lik mengde vann før det helles over og røres godt i. Tilsett litt sukker for å få frem den søte tomatsmaken. Urter tilsettes, og sausen skal småkoke i ca. 20 minutter.

Bon Appetit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt saus til pasta:

Kjøttdeig eller karbonadedeig

Finhakket gulrot

finhakket stilkselleri

finhakket løk, hvitløk og chili uten frø

en boks hakket tomat

litt tomatpure

litt tørket oregano og et laubærblad, og basilikum

og ca ett glass rødvin + vann hvis det trengs

Smakes til med sukker salt og pepper

Bruner kjøttet litt i lag med grønnsakene før jeg har i resten og lar det hele surre i ca en halv time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min ca. oppskrift:

1 boks hakkede tomater

1 buljongterning og 1 glass vann

1 boks tomatpuré

1 ts sukker

2 ts salt

1 ts pepper

3 ss oregano

1 ss timian

1 ts chili

1 ss soyasaus

2 ss basilikum

1 løk, stekt

400 g karbonadedeig,stekt

1/2 squash i biter, stekt

sausen blandes og småkokes i en halvtime. Stek løk, karbonadedeig og squash, og ha det i sausen rett før du skal servere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Lager alle disse sausene selv? Får rent dårlig samvittighet jeg....

Vi har somregel en pose eller et glass vi, tilsatt litt ekstra pepper og sånn (i alle fall i posene)

Men nå har jeg et glass tomatpure i kjøleskapet, og der er noe løk også, dersom den fortsatt kan spises (hvor lenge varer en påbegynt løk da tru? Den har forresten lagt der en stund, kanskje jeg må kjøpe nytt) så kanskje det skal bli hjemmelaget kjøttsaus en dag?

Ser jo fristende ut med alt dere nevner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper ofte Dolmio vi.. men den er mye bedre hjemmelaget.

Posene med såkalt Spaghettisaus er skvip :x . Men den kan godt brukes som "base" og tilsettes litt tomatpure eller tomater på boks. Men da er det jo like enkelt å la sausen fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg i kjøttsausen:

-Karbonadedeig

-Løk (ganske mye)

-Hvitløk (bare litt)

-Brunt sukker

-Tomatboks

-Tomatpure

-Chili

-Hønsebuljongterning

-Balsamicoeddik (en liten skvett)

+ Salt, pepper og frisk rosmarin, basilkum eller timian (spørs hva jeg har i vinduskarmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Vi kjøper ofte Dolmio vi.. men den er mye bedre hjemmelaget.

Posene med såkalt Spaghettisaus er skvip  :x . Men den kan godt brukes som "base" og tilsettes litt tomatpure eller tomater på boks. Men da er det jo like enkelt å la sausen fra bunnen av.

Det blir en del dolmio her også ja. Vel, nei, jeg liker toro-posne jeg da, innimellom. tilsatt litt mer salt (så det blir smak) og pepper. Som en avveksling synes jeg det er godt.

Men, det firster å prøve å lage en hjemmelaget ja! Det er en studn siden jeg har gjort det. Gjorde det konsekvent en periode, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme. Her går det i Toro Spaghettisaus som vi har over spaghetti og kjøttdeig. Tror faktisk neste gang skal jeg lage kjøttsausen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, tror egentlig at de fleste bruker en del saus fra pose og glass. Det gjorde jeg også før, men har etter hvert oppdaga at det egentlig tar like kort tid å lage ting selv, og da blir det så myyyye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg vet igrunnen at det ikke tar så mye lengre tid, men det virker så enkel... Vel, jeg SKAL lage fra grunnen en dag, men det ble ikke i morgen, for da skal visst ikke sambo spise hjemme, grunnet annen jobb etter jobb, og deretter rett på et møte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker..

-kjøttdeig

-en løk

-en boks hakka tomat

-to-tre fedd hvitløk

-en halv eller hel chili

-tørka tomater om jeg har

-litt tomatpure

Pælmer i litt grillkrydder, av og til må det til en skvett ketchup også for å få den smaken jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag skal ihvertfall jeg ha spaghetti og kjøtt til middag

*løpe til fryseren og ta opp kjøttdeig*

Skal prøve meg på en av de nye oppskriftene...

nam nam nam .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya :)

Ok, jeg ser nå at jeg har blingsa litt, jeg trodde det var snakk om kjøttsaus til pizza.. :oops: Men, denne har jeg brukt med hell til pasta også, da med en fløteskvett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget selv siden jeg begynte i skolekoret (4. eller 5.) og måtte avgårde så tidlig hver torsdag at mamma ikke rakk å lage middag etter jobb.

Har blitt noen justeringer siden den gang, men er stort sett ganske lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en familie der all middag kom fra pose, boks eller glass: frosne grønnsaksposer, gryterettposer, sauseposer osv osv.

Etter at jeg selv lærte å lage mat ble det et mål for meg å mestre det å lage disse tingene fra bunnen av, uten disse posene og boksene jeg etter hvert var lei.

Nå lager jeg spagettisauser, sauser og gryter fra bunnen av hver gang, fordi det er det jeg er vant til, og jeg liker det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...