Gå til innhold

Jul i Svingen...

Lidli

Anbefalte innlegg

Her koser vi oss med " Jul i svingeen" , og 4 åringen synes serien er helt topp. Har aldri opplevd at hun er blitt opprørt.

Synes TS overreagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For vår del er det definitivt slutt på Jul i svingen, nå. Vi foreldre har snakket sammen om det før, men gitt det en sjanse til. Men etter i kveld er det slutt med å slå det på.

For etter kveldens episode sa poden på fem at "Atif har ekkel mamma!"

For oss er problemet at det har skjedd noe ekkelt som har skremt ungene i hver eneste episode. Det som skulle være førjulskos ender opp med lange samtaler om det opprørende som skjedde på barnetv. Hver eneste kveld i 11 dager ble for mye.

Første episode startet med at femåringen vår ble skrekkslagen da en gutt (Nure) ble hengende høyt oppe i lufta fordi en lift kortsluttet da alt allerede var temmelig skummelt.

Så deiset denne Nure i bakken sammen med ei diger julegran. Femåringen min ble stiv av redsel i løpet av første episode...

Så kom episoden da den samme Nure gikk rett gjennom isen.

Det sjokkerte både femåringen og niåringen.Og da barna hoppet fra vinduet etter press fra Viktoria var både jeg og ungene redde for hva som skulle skje. :tristbla:

Barna våre liker heller ikke at det alltid, uten unntak, er skarpe stemmer og kjeft/krangling i serien. "De er ikke snille", sier niåringen- og jeg er enig. Spesiellt karakteren viktoria er nebbete, og foreldrene til Linus er ofte uvenner.

Han som spiller Atifs far skremmer femåringen min med sine strenge utbrudd til Atif...

Ikke likte vi episoden med mobbing av lille Klara i kjøpesenteret, eller den ville turen med traktor og løpsk slede heller.Det tok lang tid å få snakket oss igjennom den episoden.

Når barna ser en mor som ydmyker sin sønn fordi han vil ha julekalender og barnet vårt reagerer med å si at hun er "ekkel", da vil vi ikke behøve å drive mer brannslukking. Nå vil vi ha noen koselige kvelder framover uten Jul i svingen...

Oi, nå sitter jeg med store øyne her....

Jeg blir faktisk bekymret hvis dine barn er så hårsåre og følsomme at de ikke takler denne søte serien, og trenger lange samtaler etter hver episode....

Min 5 åring storkoser seg med både Linus i svingen og jul i svingen. Hun har da sett på ting som er "skumlere" enn dette uten å ta skade.

Jeg har også to litt eldre jenter, som elsker jul i svingen.

Vi sitter aldri og er "livredde" når "ulykker" skjer på tv. Vi har - fra barna kunne forstå hva vi snakket om - fortalt at tv og film er "LAGET" - det er ingen som faller ut av vinduer, de klipper og limer i filmer... Ungene har da sett på filmer hvor de viser slike "stunt". Det er greit at det skal være spenning for ungene, men mye av det værste kan du fjerne ved å fortelle sannheten... Hvis du ikke gjør det, vil ungene dine tro det er greit å gå på tynn is eller hoppe ut av vinduer...

Jeg kommenterer ofte, når slike ting skjer...."husk at dette BARE er på tv....dette kan man ikke gjøre i virkeligheten... da kan man dø..." og får til svar: "jada, mamma - vi skjønner jo det...." :)

Her gleder hele familien seg til Jul i svingen, med hverdagsproblemer satt litt på spissen.

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg synes jul i Svingen er veldig koselig. Nå har jeg ingen barn selv, men synes det er koselig å se denne serien for min egen del.

Det er kanskje en serie som passer best for litt større barn?!

Jeg synes det er litt mye krangling mellom Linus sine foreldre - det hadde kanskje ikke vært nødvendig, men ellers synes jeg det er fint at de kan lage en adventsserie om vanlige mennesker og familier, hvor alt ikke bare er rosenrødt hele tiden, og ikke bare eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma til to_*
Oi, nå sitter jeg med store øyne her....

Jeg blir faktisk bekymret hvis dine barn er så hårsåre og følsomme at de ikke takler denne søte serien, og trenger lange samtaler etter hver episode....

Min 5 åring storkoser seg med både Linus i svingen og jul i svingen. Hun har da sett på ting som er "skumlere" enn dette uten å ta skade.

Jeg har også to litt eldre jenter, som elsker jul i svingen.

Vi sitter aldri og er "livredde" når "ulykker" skjer på tv. Vi har - fra barna kunne forstå hva vi snakket om - fortalt at tv og film er "LAGET" - det er ingen som faller ut av vinduer, de klipper og limer i filmer... Ungene har da sett på filmer hvor de viser slike "stunt". Det er greit at det skal være spenning for ungene, men mye av det værste kan du fjerne ved å fortelle sannheten... Hvis du ikke gjør det, vil ungene dine tro det er greit å gå på tynn is eller hoppe ut av vinduer...

Jeg kommenterer ofte, når slike ting skjer...."husk at dette BARE er på tv....dette kan man ikke gjøre i virkeligheten... da kan man dø..." og får til svar: "jada, mamma - vi skjønner jo det...." :)

Her gleder hele familien seg til Jul i svingen, med hverdagsproblemer satt litt på spissen.

Jeg ser at også du har evne til å snakke med barna dine om det som skjer på TV. Det er vel heller ikke slik at jeg tror barna tar skade av å se forskjellig. Men jeg synes det blir for intenst med nye pedagogisk utformede "lærdommer" om nye temaer hver kveld. At barna mine "trenger lange samtaler" er nok bare i ditt hode... De er nok mer robuste enn du ser ut til å forstå etter å ha lest et vinklet innlegg i et forum.

Her har vi valgt bort "Jul i svingen" til fordel for noe vi synes er hyggeligere.

Gledelig adventstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jul i Svingen" er topp barnetv syns familien vår. Ungene på 5,9 og 12 elsker serien. Det samme gjør vi voksne. Bruker å se på både morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jul i Svingen er koselig, og for de som ikke like den, så kan en vel kjøpe en dvd med f.eks. Amalies Jul o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Velkommen til virkeligheten.... I vår familie storkoser vi oss med Jul i Svingen, både hun på 3 år, hun på 8 år og vi voksne. Har en 4. klasse op skolen, og de liker den også godt.

Unnskyld, men stakkars deg som tror at en julekalender for barn er virkeligheten... Men du tror kanskje at Hotell Cæsar er virkelighet også, du :oD LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er serien elsket... Ja visst er det litt spenning, men tilpasset ungers nivå, og alltid med en positiv slutt. Julestemning, noen nye, koselige julesanger, relativt normale unger, humor, snø, alt som skal til for å glede seg til jul.

Når det gjelder julekalendre, er det på en måte Jul i Skomakergata, som gir meg frysninger på ryggen av deilig juleglede. Amalies jul har jeg aldri sett, mens jul i blåfjell liker alle 3 ungene veldig godt, (mor ikke helt har like mye sansen for det).

Hvis jeg ser tilbake de 5 -7 siste årene er Jul i Svingen det som føles mest som jul :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linus på søndagene var ikke så gøy for vår fireåring - men Jul i svingen er kjempegøy. Snakker litt underveis om at det ikke er lov å kaste snøball (det gjør de mye) og når ungen bøller så konstateter vi bare at "det er ikke lov på ordentlig", avfeier ting med "nå tøyser det fært" el. - ellers er det bare koselig. Også for oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julenissen_*

Såg første episode i dag. Og syns ikke dette var noe særlig koselig. De gjorde jo ikke annet enn å kjefte på hverandre, svare frekt og krangle. Nå har jeg som sagt bare sett en episode, kan hende det var en spesiell. Såklart tåler de fleste unger i dag sånt, men er det nødvendig da?? Fikk ikke meg i julestemning iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den episoden når gutta måtte kle seg ut som damer, og hun ene jenta bestemte noe voldsomt over alle andre rundt seg. Syntes det så helt idiotisk ut. Ungene så jo minst ut som transvesitter og horer. Altså, jeg er fullt klar over at unger kler seg ut, og kjempeflott det altså! Men det virker liksom som om det er mye mer fokus på "problemer i hverdagen" enn julekos i den serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett Jul i Svingen, men jeg synes det er bra NRK finner på noe nytt. Hvert år snakker folk om at de burde sende de gamle, "gode" kalenderne, men da lurer jeg på om de ikke tenker mest på seg selv. Jeg elsket Jul i Skomakergata da jeg var liten, men da jeg så det igjen som voksen, syntes jeg det var dørgende kjedelig (selv om nostalgifølsesen ga det sjarm). Det går jo så ufattelig tregt! Tror dagens barn trenger litt mer fart og det er nødvendigis ikke dumt. Jada, klart det finnes barn som liker Skomakergata, men jeg synes det er bra at det lages nye programmer for dagens barn og at de ikke bare sender gamle slagere for å tekkes oss voksne. Dette mener jeg i grunnen om Barne-tv generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er serien elsket... Ja visst er det litt spenning, men tilpasset ungers nivå, og alltid med en positiv slutt. Julestemning, noen nye, koselige julesanger, relativt normale unger, humor, snø, alt som skal til for å glede seg til jul.

Når det gjelder julekalendre, er det på en måte Jul i Skomakergata, som gir meg frysninger på ryggen av deilig juleglede. Amalies jul har jeg aldri sett, mens jul i blåfjell liker alle 3 ungene veldig godt, (mor ikke helt har like mye sansen for det).

Hvis jeg ser tilbake de 5 -7 siste årene er Jul i Svingen det som føles mest som jul :-)

Enig. Dessuten er "Jul i svingen" laget sånn at det kan fenge både små og store. Veldig bra synes jeg, da det også er koselig for voksne å se på julekalendere. Jul i blåfjell blir så kjedelig så voksne ikke gidder å se. "Jul i Svingen" tar også opp en del litt alvorlige temaer, alt er ike sukkersøtt hele tiden. Det er foreldre som roter til alt, foreldre som er overbeskyttende, og foreldre som har reise fra barna sine eller er død. I gårsdagens episode f.eks fikk Børre et gevær av faren sin, som hadde blitt sammen med en yngre dame og knapt nok hadde tid til å si god jul til sønnen til. Mange barn har det sånn. Jeg synes "Jul i Svingen" er super fordi den har litt av alt. Litt for barn, litt for voksne, litt humor, litt moral og litt alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...