Gå til innhold

Jul i Svingen...


Lidli

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere og deres barn synes om denne julekalenderen?

Jeg synes det er litt kjipt at det kun sendes denne kalenderen i barnetv hele jula, for min sønn på 4 gidder aldri se på Linus i Svingen på søndager, så jeg tviler på at kalenderen med Linus faller i smak. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg, som voksen, syns den er veldig koselig. Og et fint avbrekk fra de blå og røde nissene. Selv om jeg personlig elsker Alle blå- og rødnisseseriene. :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lalala_*

Jeg har sett Jul i Svingen, og synes den er veldig koselig. Men nå har jeg den på DVD, så er ikke så lenge siden jeg så den. DEn handler om barn og deres familier som feier jul i Svingen med forskjellige eventyr som oppstår. Jeg personlig hadde håpet Amalies Jul skulle komme i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_mamma til to_*

For vår del er det definitivt slutt på Jul i svingen, nå. Vi foreldre har snakket sammen om det før, men gitt det en sjanse til. Men etter i kveld er det slutt med å slå det på.

For etter kveldens episode sa poden på fem at "Atif har ekkel mamma!"

For oss er problemet at det har skjedd noe ekkelt som har skremt ungene i hver eneste episode. Det som skulle være førjulskos ender opp med lange samtaler om det opprørende som skjedde på barnetv. Hver eneste kveld i 11 dager ble for mye.

Første episode startet med at femåringen vår ble skrekkslagen da en gutt (Nure) ble hengende høyt oppe i lufta fordi en lift kortsluttet da alt allerede var temmelig skummelt.

Så deiset denne Nure i bakken sammen med ei diger julegran. Femåringen min ble stiv av redsel i løpet av første episode...

Så kom episoden da den samme Nure gikk rett gjennom isen.

Det sjokkerte både femåringen og niåringen.Og da barna hoppet fra vinduet etter press fra Viktoria var både jeg og ungene redde for hva som skulle skje. :tristbla:

Barna våre liker heller ikke at det alltid, uten unntak, er skarpe stemmer og kjeft/krangling i serien. "De er ikke snille", sier niåringen- og jeg er enig. Spesiellt karakteren viktoria er nebbete, og foreldrene til Linus er ofte uvenner.

Han som spiller Atifs far skremmer femåringen min med sine strenge utbrudd til Atif...

Ikke likte vi episoden med mobbing av lille Klara i kjøpesenteret, eller den ville turen med traktor og løpsk slede heller.Det tok lang tid å få snakket oss igjennom den episoden.

Når barna ser en mor som ydmyker sin sønn fordi han vil ha julekalender og barnet vårt reagerer med å si at hun er "ekkel", da vil vi ikke behøve å drive mer brannslukking. Nå vil vi ha noen koselige kvelder framover uten Jul i svingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Hørtes jo virkelig ut som trivelig førjulskos :overrasket:

Jeg forstår at NRK vil prøve noe nytt av og til, men hva med å sende oppigjen de gamle klassikerne som Amalies jul for eksempel. Synes alle de "nye" julekalenderene er bare møl og noe skikkelig dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del er det definitivt slutt på Jul i svingen, nå. Vi foreldre har snakket sammen om det før, men gitt det en sjanse til. Men etter i kveld er det slutt med å slå det på.

For etter kveldens episode sa poden på fem at "Atif har ekkel mamma!"

For oss er problemet at det har skjedd noe ekkelt som har skremt ungene i hver eneste episode. Det som skulle være førjulskos ender opp med lange samtaler om det opprørende som skjedde på barnetv. Hver eneste kveld i 11 dager ble for mye.

Første episode startet med at femåringen vår ble skrekkslagen da en gutt (Nure) ble hengende høyt oppe i lufta fordi en lift kortsluttet da alt allerede var temmelig skummelt.

Så deiset denne Nure i bakken sammen med ei diger julegran. Femåringen min ble stiv av redsel i løpet av første episode...

Så kom episoden da den samme Nure gikk rett gjennom isen.

Det sjokkerte både femåringen og niåringen.Og da barna hoppet fra vinduet etter press fra Viktoria var både jeg og ungene redde for hva som skulle skje. :tristbla:

Barna våre liker heller ikke at det alltid, uten unntak, er skarpe stemmer og kjeft/krangling i serien. "De er ikke snille", sier niåringen- og jeg er enig. Spesiellt karakteren viktoria er nebbete, og foreldrene til Linus er ofte uvenner.

Han som spiller Atifs far skremmer femåringen min med sine strenge utbrudd til Atif...

Ikke likte vi episoden med mobbing av lille Klara i kjøpesenteret, eller den ville turen med traktor og løpsk slede heller.Det tok lang tid å få snakket oss igjennom den episoden.

Når barna ser en mor som ydmyker sin sønn fordi han vil ha julekalender og barnet vårt reagerer med å si at hun er "ekkel", da vil vi ikke behøve å drive mer brannslukking. Nå vil vi ha noen koselige kvelder framover uten Jul i svingen...

For meg høres det egentlig ikke ut som barna deres han vondt av å se ting utenfor deres egen lille families boble. "Jul i Svingen" har både humor, moral og mennesker som ikke er perfekte. Synes det er flott at NRK viser en serie der man har alt fra foreldre som er overbeskyttende, klønete, strenge, surrete og hyggelige. Det er bare bra at unger ser at folk er forskjellige. Hvis de ikke tåler å se Viktoria hvordan skal de da klare seg på skolen når de møter barn som er slik i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Hørtes jo virkelig ut som trivelig førjulskos :overrasket:

Jeg forstår at NRK vil prøve noe nytt av og til, men hva med å sende oppigjen de gamle klassikerne som Amalies jul for eksempel. Synes alle de "nye" julekalenderene er bare møl og noe skikkelig dritt!

Amalies Jul er da ingen klassiker. Den er jo relativt ny. Det må være en av de kjedeligste julekalenderne som er laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det egentlig ikke ut som barna deres han vondt av å se ting utenfor deres egen lille families boble. "Jul i Svingen" har både humor, moral og mennesker som ikke er perfekte. Synes det er flott at NRK viser en serie der man har alt fra foreldre som er overbeskyttende, klønete, strenge, surrete og hyggelige. Det er bare bra at unger ser at folk er forskjellige. Hvis de ikke tåler å se Viktoria hvordan skal de da klare seg på skolen når de møter barn som er slik i virkeligheten?

Enig med deg.

Første gang Linus ble sendt kunne jeg ikke fordra serien og karakterene i den. Om jeg har tilpasset meg eller hva så har jeg mer sans for serien nå. Det er ikke så idyllisk som det kan virke ved første øyekast, og det liker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg høres det egentlig ikke ut som barna deres han vondt av å se ting utenfor deres egen lille families boble. "Jul i Svingen" har både humor, moral og mennesker som ikke er perfekte. Synes det er flott at NRK viser en serie der man har alt fra foreldre som er overbeskyttende, klønete, strenge, surrete og hyggelige. Det er bare bra at unger ser at folk er forskjellige. Hvis de ikke tåler å se Viktoria hvordan skal de da klare seg på skolen når de møter barn som er slik i virkeligheten?

Helt enig!

Jeg og 3-åringen koser oss med Jul i Svingen hver dag. (To ganger om dagen, faktisk) Det er bare sunt å se at verden ikke er perfekt, både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del er det definitivt slutt på Jul i svingen, nå. Vi foreldre har snakket sammen om det før, men gitt det en sjanse til. Men etter i kveld er det slutt med å slå det på.

For etter kveldens episode sa poden på fem at "Atif har ekkel mamma!"

For oss er problemet at det har skjedd noe ekkelt som har skremt ungene i hver eneste episode. Det som skulle være førjulskos ender opp med lange samtaler om det opprørende som skjedde på barnetv. Hver eneste kveld i 11 dager ble for mye.

Første episode startet med at femåringen vår ble skrekkslagen da en gutt (Nure) ble hengende høyt oppe i lufta fordi en lift kortsluttet da alt allerede var temmelig skummelt.

Så deiset denne Nure i bakken sammen med ei diger julegran. Femåringen min ble stiv av redsel i løpet av første episode...

Så kom episoden da den samme Nure gikk rett gjennom isen.

Det sjokkerte både femåringen og niåringen.Og da barna hoppet fra vinduet etter press fra Viktoria var både jeg og ungene redde for hva som skulle skje. :tristbla:

Barna våre liker heller ikke at det alltid, uten unntak, er skarpe stemmer og kjeft/krangling i serien. "De er ikke snille", sier niåringen- og jeg er enig. Spesiellt karakteren viktoria er nebbete, og foreldrene til Linus er ofte uvenner.

Han som spiller Atifs far skremmer femåringen min med sine strenge utbrudd til Atif...

Ikke likte vi episoden med mobbing av lille Klara i kjøpesenteret, eller den ville turen med traktor og løpsk slede heller.Det tok lang tid å få snakket oss igjennom den episoden.

Når barna ser en mor som ydmyker sin sønn fordi han vil ha julekalender og barnet vårt reagerer med å si at hun er "ekkel", da vil vi ikke behøve å drive mer brannslukking. Nå vil vi ha noen koselige kvelder framover uten Jul i svingen...

Velkommen til virkeligheten.... I vår familie storkoser vi oss med Jul i Svingen, både hun på 3 år, hun på 8 år og vi voksne. Har en 4. klasse op skolen, og de liker den også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mamma til to_*
For meg høres det egentlig ikke ut som barna deres han vondt av å se ting utenfor deres egen lille families boble. "Jul i Svingen" har både humor, moral og mennesker som ikke er perfekte. Synes det er flott at NRK viser en serie der man har alt fra foreldre som er overbeskyttende, klønete, strenge, surrete og hyggelige. Det er bare bra at unger ser at folk er forskjellige. Hvis de ikke tåler å se Viktoria hvordan skal de da klare seg på skolen når de møter barn som er slik i virkeligheten?

Joda, det kan godt være at barn alle steder ikke har det så greit.Det er nok helt sikkert ok at mine barn får innsikt i det. Men det kan også være at vi liker å ta tak i slike ting etter hvert som de kommer inn i våre barns liv, og ikke behøve å ta for oss alt på en gang i løpet av 24 kvelder i desember...

Jeg tror også at barna kan ha mer utbytte av å snakke med oss om dominerende og nebbete barn når de treffer dem i virkeligheten og reagerer på det- og ikke at de trenger å lære om det "på forhånd" av å se på julekalender på nrk...

Trenger man forresten å skryte av at man har barn som er vant til ubehageligheter i hverdagen og trenger hjelp av nrk sin barneTV til å sette ord på det? Jeg bare spør, siden du startet med å kritisere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalies Jul er da ingen klassiker. Den er jo relativt ny. Det må være en av de kjedeligste julekalenderne som er laget.

Neivel frøken "know it all". Hvilken kalender vil du klassifisere som en såkalt klassiker da? Det er jo evigheter siden de sendte Amalies Jul, og alle unger jeg har kjent og vet om har elsket den kalenderen! Jeg plasserer Amalies Jul blant andre klassikere som for eksempel Jul i Skomakergata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen her kan ikke fordra Jul i Svingen, så den utgår. Nå hørtes den ikke mye koselig ut etter beskrivelsen lenger oppe her, men jeg aner jo ikke for jeg har aldri sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her koser vi oss med " Jul i svingeen" , og 4 åringen synes serien er helt topp. Har aldri opplevd at hun er blitt opprørt.

Synes TS overreagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...