Gå til innhold

Privat øvelseskjøring før jeg begynner på trafikkskole?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er i hvert fall mye mer obligatorisk undervisning her enn i Sverige. Andre land vet jeg ikke så mye om, men nedover i Europa har de jo nesten alltid en mer løssluppen holdning til sånne ting, så jeg tviler på at det er vanskeligere å få lappen der enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er lurt?

Ta trafikalt grunnkurs. Selv om ikke det utenom mørkekjøring og førstehjelp er tvungent for deg, får du så bruk for kunnskapen.

Last ned læreplanen for klasse B, på vegvesen.no (søk, postet lenken i en annen tråd.) Den forteller deg hva du må kunne, og er et fint verktøy både når du øvelseskjører og øvelsesleser.

Ta teorikurset hvis du har råd til det. Det gjør deg til en bedre sjåfør, og gir deg stoffet på en annen måte enn når du leser selv, slik at forståelsen for stoffet øker. (For det er stor forskjell når sensor stiller sitt tekniske sikkerhetsspørsmål om du må prøve å huske et svar blant alle du pugget, eller om du svarer fordi dette er noe du vet.)

Innen, under eller etter teorikurset vil jeg anbefale deg to kjøretimer på kjøreskole. Be om å få en konkret lekse som gi skal øve på privat. Bruk privatkjøretimer til å øve på "lekser" - ting du gjør i skolebilen, men som du siden øver inn til det sitter bedre i privattimene.

Tok du den? Bruk de obligatoriske skoletimene til å lære, og privatkjøringen til å trene på hva du har lært. Da slipper du også å bruke bisitteren som lærer, og det hele blir mye mer avslappet når du i forkant av mengdetreningen forteller at i dag skal du trene på burning, snu på brekket, terrengkjøring og hurtigkjøring på drosjegult. :nigo:

Og innse at førerkortet ikke er et bevis på at du er en feilfri sjåfør, men et bevis på at du nå er i stand til å øvelseskjøre videre aleine i en potensiell drapsmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*
Er det virkelig så lett nå? Er du heeelt sikker på det?

Jeg vet ikke, jeg bare spør. På meg (som tar kjøretimer som "voksen" (28 år)) virker det som om kravene har blitt skrudd kraftig opp i forhold til før. (At man fort bruker 20-30000 i dag er en helt annen sak, mange bruker nok også mye mer, det er helt hårreisende for noe som er en "menneskerett")

Jeg husker ikke hva strykprosenten er, jeg tror den er oppimot 50% ved oppkjøring første gang (kan sjekke dette opp i morgen, om jeg husker det..). Strykprosenten på teoriprøven er enda høyere, tror jeg. Så det å ta lappen er ikke så lett, nei.

Begrunnelsen til Statens Vegvesen for at de over 25 år slipper trafikalt grunnkurs: "– Ulykkesstatistikken viser at det er de unge førerne som har mest bruk for et slik kurs. Dessuten mener vi at personer over 25 år har blitt så modne at innholdet i trafikalt grunnkurs ikke er like relevant, sier Dag Terje Langnes i Statens vegvesen." (hentet fra vegvesen.no)

Og jeg er enig med deg, Megana, det er hårreisende at så mange ser på det å få lappen som en menneskerett!

Til TS: Jeg tok trafikalt grunnkurs som 16-åring, og startet etterpå å øvelseskjøre på en stor parkeringsplass med bil med automatgir. Gikk senere over til bil med manuelt gir, og øvde da på bakkestart, girskifte, gass/clutch osv. Etter det gikk jeg til trafikkskolen. Første timen gikk med til å sjekke hva jeg kunne fra før av. Så gikk det slag i slag, og et halvår etter sto jeg med lappen i hånda. Sparte mye tid og penger på det.

Tre år senere har jeg lært mye, sikkert glemt en hel del også. Antakelig blitt både en bedre og dårligere sjåfør. Vært borti MANGE nesten-ulykker (men det er jo en del av å kjøre bil. Hver dag er man centimetre fra å kræsje i høy fart) men heldigvis ikke kræsjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva strykprosenten er, jeg tror den er oppimot 50% ved oppkjøring første gang (kan sjekke dette opp i morgen, om jeg husker det..). Strykprosenten på teoriprøven er enda høyere, tror jeg. Så det å ta lappen er ikke så lett, nei.

Det tror jeg kommer av mange andre faktorer enn at det er vanskelig. Jeg var på ingen måte en mønsterelev med eksepsjonelt gode karakterer på videregående. Men jeg interesserte meg for å lære å kjøre bil på en trygg og sikker måte. Jeg sto med glans noen dager etter jeg fylte 18... Jeg tror heller ikke det bare skyldes umotiverte elever som vil ha lappen raskest mulig. Det finnes mange uatoriserte og dårlige kjøreskoler som ønsker å tjene mest mulig penger på elevene og dermed sender de til oppkjøring lenge før de er klare.

Lindgreen forteller videre at de stadig opplever å få meldinger fra sensorer i Oslo-området som klager på elever som har hatt så dårlige trafikkferdigheter at sensor har avbrutt førerprøven og vært nødt til å kjøre tilbake bilen selv.

Denne artikkelen er riktignok fra 2008, men det sto noe lignende i Aftenposten tidligere i sommer også.

http://www.dinside.no/793064/daarlig-kjore...g-i-hovedstaden

EDIT: Fant noen flere artikler:

- Men når det gjelder teorien er den (strykprosenten) alt for høy. Noe av grunnen til dette er at elevene ikke er godt nok forberedt.

http://www.dinside.no/794518/over-halvparten-stryker

Det nye tilsynet for kjøreskolene som trådte i funksjon 1. januar 2008 har funnet oppsiktsvekkende mange feil og mangler ved opplæringen.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/graver...er-2902796.html

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*

Jeg kjørte opp på selve 18-årsdagen min - det var en av de store dagene i livet mitt :) Hadde kjørt litt med mor og far på en avsidesliggende diger parkeringsplass hvor det var fritt fram for øvelseskjøring .. tror jeg hadde 19 kjøretimer utenom den lille øvelseskjøringen jeg hadde.

Min eldste sønn tok lappen for et par år siden og han gjorde det slik at han hadde noen kjøretimer først - så startet vi mengdetrening med L bakpå bilen og han kjørte MASSE. Må kanskje legge til at han elsker å kjøre bil, han ble aldri lei. Etter å ha kjørt masse med meg så kjørte han med læreren igjen, tok alle de påbudte pakkene, som langkjøring, kartkjøring, mørkekjøring, glattkjøring, osv ..

Mitt inntrykk er ihvertfall IKKE at det er enkelt å få lappen idag - det var langt enklere og billigere da jeg var 18 på begynnelsen av 80-tallet.

Idag er trafikken langt mer komplisert - ihvertfall her i byen - og kravene til nye sjåfører er mange og store .. heldigvis får vi vel si - selvom det desverre ikke ser ut til å hjelpe på antall trafikkulykker med unge menn involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...