Gjest Gjest_bare meg_* Skrevet 31. oktober 2009 #1 Del Skrevet 31. oktober 2009 Har lurt på dette en stund nå, og håper noen kan hjelpe meg med svaret. Helleristninger er røde.. Motivet er jo kjent.. og at det er blitt hugget inn i steinen for mange år siden.. Men hvor kommer rødfargen fra? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En gjest Skrevet 31. oktober 2009 #2 Del Skrevet 31. oktober 2009 Har lurt på dette en stund nå, og håper noen kan hjelpe meg med svaret. Helleristninger er røde.. Motivet er jo kjent.. og at det er blitt hugget inn i steinen for mange år siden.. Men hvor kommer rødfargen fra? Noen som vet? Rødfargen (noen er hvite også) er malt på i den senere tid. De som lagde for 1000 år siden eller mer hadde ikke maling. Faren min lærte meg en gang at malingen ble lagt på for at de lettere skulle kunne fotograferes, enten til museer eller lærebøker eller lignende. Og det har jeg nå trodd på hele tiden. Uansett årsak, så er i alle fall dette noe som er gjort i vår tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 31. oktober 2009 #3 Del Skrevet 31. oktober 2009 Har lurt på dette en stund nå, og håper noen kan hjelpe meg med svaret. Helleristninger er røde.. Motivet er jo kjent.. og at det er blitt hugget inn i steinen for mange år siden.. Men hvor kommer rødfargen fra? Noen som vet? Kan virke som den er malt på i nyere tid - se bare her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 31. oktober 2009 #4 Del Skrevet 31. oktober 2009 Har lurt på dette en stund nå, og håper noen kan hjelpe meg med svaret. Helleristninger er røde.. Motivet er jo kjent.. og at det er blitt hugget inn i steinen for mange år siden.. Men hvor kommer rødfargen fra? Noen som vet? Hei! Den rødfargen vi ser i dag er moderna maling. Noen steder males de også opp med hvitt, eller ikke i det hele tatt. Det er ikke usannsynlig at de har vært malt opprinnelig også, men det er vanskelig å vite sikkert. Det vi vet er at det finnes hulemalerier fra samme periode, og da er det jo ikke direkte usannsynlig at man malte ristningene også, eller kanskje malte bilder ved siden av ristningene. Fargene i hulemalerier ble laget av fargestoffer som oker eller sot, blandet med fett eller kanskje til og med blod. Siden ristningene er flere tusen år gamle, er de ofte slitt og vanskelige å se. Det er derfor de males. Nå i det siste har det vært endel diskusjon rundt hvorvidt dette er forsvarlig å gjøre, fordi det kan se ut som om malingen skader ristningene. Så man leter etter alternative måter å vise dem frem på, f.eks. ved å sette lys på dem. Håper det var svar på det du lurte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_bare meg_* Skrevet 31. oktober 2009 #5 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jøss.. Takk! Nå lærte jeg mye som jeg ikke visste. Jeg går nå førsteåret på arkeologi linja, og har ikke sett svaret i noen pensumbøker. Godt å få oppklart dette. Takker for den ene linken som ble gitt. Skal lese den siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 31. oktober 2009 #6 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jøss.. Takk! Nå lærte jeg mye som jeg ikke visste. Jeg går nå førsteåret på arkeologi linja, og har ikke sett svaret i noen pensumbøker. Godt å få oppklart dette. Takker for den ene linken som ble gitt. Skal lese den siden Aha! Jeg er på master i arkeologi nå, såvidt jeg husker hadde ikke vi noe særlig om helleristninger før 2. semesteret. Så det kommer nok etterhvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå