Gå til innhold

FRP

VesleBråka

Anbefalte innlegg

Alle partier som har en partileder som kaller nordmenn for norsker, er et parti man burde holde seg langt unna.

Innlegget er endret.

AMEN

Mener at både FRP og Høyre ikke gjør en døyt for andre enn næringslivstopper. Så min stemme får de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at både FRP og Høyre ikke gjør en døyt for andre enn næringslivstopper.

Så svart/hvitt er det ikke. Jeg syns ikke Høyre er noe typisk næringslivtopp-parti. Snarere liberalistisk enn konservativt. Et parti kan ikke gå mot store deler av befolkningen, uten å måtte svi for det på valgdagen. Men at Høyre har et ganske sterkt fokus på et konkurransedyktig næringsliv, det er helt klart. Men det tjener vi alle på.

Og jeg har litt problemer å se spesielt FRP som et næringslivtopp-vennlig parti. FRP HAR egentlig ingen ideologi, dets politikk bestemmes fra dag til dag etter CIH dagsform...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis og med det man hører fra media om hva som skjer her i landet, så har jeg på følelsen av at det faktisk ER næringslivstoppene som stikker av med alle godene - som vanlig.

Men ditt utsagn om Carl. I er jeg helt og holdent enig i. Det jeg vil fram til, er at det er overhodet ikke mannen i gata som får noe ut av disse partiene. Slik jeg ser i det i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis og med det man hører fra media om hva som skjer her i landet, så har jeg på følelsen av at det faktisk ER næringslivstoppene som stikker av med alle godene - som vanlig.

Dette er en litt gammedags debatt. Næringslivstopper utgjør nok en forsvinnende lite andel av befolkningen, selv om de får mye fokus i pressen. Beskatningen av disse, skal vi si 500 personer totalt, har svært liten betydning for samfunnet, i forhold til 4 mill "vanlige" menneskers inntektsskatt.

At en del av disse tjener penger, en del også mye penger, er en rimelig effekt av at politikerne satser på et friskt, investeringsvillig og konkurransedyktig næringsliv, som igjen kommer hele landet til gode.

Vi må samtidig også være klar over at en del av næringslivtoppene tar store risikoer, og også TAPER en del penger.

Men en vennlig beskatning av næringslivet, som stimulans til nye investeringer, er forlengst opplest og vedtatt som riktig politikk innen internasjonal økonomi.

Gamle statsministeren i Sverige, sosialdemokraten Tage Erlander, hadde skjønt dette, og det var vel en hovedfaktor i oppbyggingen av det svenske velferdssamfunnet i 60- og 70-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mot strømmen
Men er det ikke litt spesielt at FRP's kjernevelgere gjerne er bønder, fiskere, uføretrygdede og arbeidsledige? Som lokkes av deres innvandringslinje, og ikke setter seg inn i resten?

Jeg har ikke lest partiprogrammet til FRP, og har nok ingen fasit. Derfor vil jeg ha deres argumenter for sannheten bak populismen..

Bare for å belyse en ting VesleBråka som er sagt i både radio og tv den siste tiden. Frp-velgere OG AP-velgere har den samme bakgrunn!!!!

Å komme med denne regla du kommer med syntes jeg er ganske så drøyt. Å være i de kategoriene du velger her som f.eks. bønder og fiskere er et valg de har tatt, å bruke det mot denne gruppen syntes jeg er igjen drøyt.(Tolker fra deg at de ikke er de "mest intelligente".)

Det som også er synd for deg, er at du har så mange meninger om Frp uten å ha lest programmet!! Jeg håper virkelig for din del at du har satt det godt inn å lest paritprogrammene til det partiet du velger å bruke din rett til. Å ta en avgjørelse bare på "populistisk valgflesk" håper jeg du avstår fra. Å velge et parti betyr heller ikke at en er enig 100% i programmet, noe kanskje du er i "DITT PARTI"?? Jeg selv har lest de forskjellige partiene og tatt et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære "mot strømmen":

Jeg har lest Frps partiprogram. Og fant ut at jeg ikke kan stå for det samme som partiet. Hvis du kan det, er det selvsagt opp til deg å stemme på dem.

Samtidig kan du ikke komme unna statistikk som viser at kjernevelgerne til Frp er blant de med lavest utdanning. Og det er selvsagt helt greit. Hvis du studerer statistikker over yrkesvalg etc., ser du i hvert fall fort at f.eks. fiskere og en del bønder (jeg vet at agronomer har lang utdannelse) faller inn under den kategorien. Så et visst sammenfall kan man slutte seg til. Det betyr ikke at FrPvelgere er dummere - slik du tydeligvis tolket VesleBråkas innlegg. Jeg fant ikke den betydningen i innlegget ditt, VesleBråka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Samtidig kan du ikke komme unna statistikk som viser at kjernevelgerne til Frp er blant de med lavest utdanning.

Kan jeg få kildehenvisningen til den statistikken du viser til???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yrkesgruppen som virker til å være sterkest representert i FRP, må være drosjesjåfører. Pluss en og annen mislykket, nå trygdet, wannabe-forretningsmann.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp-velgere OG AP-velgere har den samme bakgrunn!!!!

Ja, men jeg var ikke ute etter å snakke nedsettende om velgere. Jeg har som utgangspunkt at den som velger et parti, spesielt kjernevelgerne, vil velge ut ifra hva som gir DEM SELV best vilkår. Da er det mer naturlig for meg at arbeidsledige og uføretrygdede stemmer AP heller enn FRP, siden FRP ikke er ute etter å gjøre hverdagen deres bedre. AP er derimot det. Da er det rart at bønder og fiskere stemmer FRP, når FRP kommer med utsagn som at de skal slå sammen Landbruks- og Fiskeridepartementene til ett stort Utgiftsdept, for de vil ikke satse særlig på landbruk og fiske i Norge. Skjønner hva jeg mener nå?

Å komme med denne regla du kommer med syntes jeg er ganske så drøyt. Å være i de kategoriene du velger her som f.eks. bønder og fiskere er et valg de har tatt, å bruke det mot denne gruppen syntes jeg er igjen drøyt.(Tolker fra deg at de ikke er de "mest intelligente".)

Helt feil. Bønder og fiskere er hardtarbeidene folk som har mer ansvar og er mer oppegående enn folk flest i dette landet. MEN de lar seg lokke av populismen, og overser hva politikken til FRP faktisk vil bety for dem og deres situasjon.

Det som også er synd for deg, er at du har så mange meninger om Frp uten å ha lest programmet!! Jeg håper virkelig for din del at du har satt det godt inn å lest paritprogrammene til det partiet du velger å bruke din rett til. Å ta en avgjørelse bare på "populistisk valgflesk" håper jeg du avstår fra. Å velge et parti betyr heller ikke at en er enig 100% i programmet, noe kanskje du er i "DITT PARTI"?? Jeg selv har lest de forskjellige partiene og tatt et valg.

Det var da voldsomt. Jeg sa jo over at jeg ikke har lest partiprogrammet deres (har lastet det ned :) ) og gjerne ville ha innspill fra andre som vet mer om temaet enn meg. Så jeg kan opplyses litt. Jeg synes fortsatt det er rart at FRP's kjernevelgere ikke innser realitetene, du ga meg ikke noe innspill på noe annet. Jeg vet godt at ingen er 100% enig i programmet til sitt parti.. det ville være god gammeldags hjernevasking. Foreløpig er jeg på eliminasjonsmetoden.. Ditt valg er vel FRP da? Godt å få noen med mer kunnskap om FRP også hit, så vi kan få høre fra innsiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt det er rart at FRP's kjernevelgere ikke innser realitetene, du ga meg ikke noe innspill på noe annet.

Bare en tanke...Har du tenkt på at mange av de faktisk innser realitetene??

(Kjenner en del FRP'er som er både bønder og fiskere, og de vet veldig godt hva FRP står for!..)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det var da voldsomt som folk mistror meg idag.

Onkelen min er uføretrygdet, og formann i et FRP-lokallag. Han snakker stort sett om de jævla svartingene som kommer hit for å utnytte velferdssystemet. Han mener også at adopsjon er greit, sålenge ungen er hvit (vi har brune adoptivbarn i slekta, men det er jo greit for dem kjenner han jo!). Han offer seg over hvor mye penger som sløses ut av landet. Jeg har enda ikke hørt ham komme med noe konstruktivt bidrag av noe sort. OG han er ikke spesielt rasistisk, han er faktisk midt på treet!

Faren min er bonde, og er sjarmert av CIH utspill om å kaste ut innvandrerne som kommer hit. Han skjønner ikke hvorfor nordmenn skal fø på dem, kan de ikke jobbe selv? Han liker ikke å gi penger til andre land. Moren min liker ikke at alenemødre får støtte, for hun fikk da ingen da hun fikk barn. De måtte bare slite hver dag og telle på kronene. Jeg spurte henne da hvordan jentene skulle klare seg, om de skulle slutte på skolen og finne seg en vaskejobb for å fø ungen. Ja, enten det, ellers så får foreldrene til jenta stille opp, mente hun. SÅ sa jeg såklart, at hvis jeg blir gravid nå, så synes du den beste løsningen er at jeg slutter på skolen og flytter hjem til deg og pappa, så dere kan forsørge meg? Hm, mja, du må være nøye med prevensjon!! var svaret.. :ler:

De stemmer SP foreløpig, som er det beste alternativet for dem, men jeg tror ikke de har tenkt over at HVIS CIH får makt her i landet så blir de sannsynligvis arbeidsledig, og må leve på arbeidsledighetstrygd, det som er igjen av den.. Hva hjelper det om det er mindre mørkhudete i landet da?? Hva hjelper det om spriten er billig, de drikker svært sjelden uansett?

Deres tankesett er fra deres situasjon og erfaring. Det er der mange partier bommer, de frir til folk som er vant til å få ting lagt i fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG da jeg var inne på FRP's hjemmeside igår, kikket jeg på andre lokallag. En annen i lederstilling på lokalt nivå, er brun, han er adoptert fra Asia. Mener han også at u-landshjelpen skal kuttes? At det er greit at brune folk blir plaget på gata av polititet? At ikke brune folk skal få komme hit hvis de trenger beskyttelse? Jeg kunne godt tenkt meg å høre hva han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OG da jeg var inne på FRP's hjemmeside igår' date=' kikket jeg på andre lokallag. En annen i lederstilling på lokalt nivå, er brun, han er adoptert fra Asia. Mener han også at u-landshjelpen skal kuttes? At det er greit at brune folk blir plaget på gata av polititet? At ikke brune folk skal få komme hit hvis de trenger beskyttelse? Jeg kunne godt tenkt meg å høre hva han mener.[/quote']

Du kan jo prøve å skrive mail til vedkommende å høre?? :)

Adresser til politikere ++ ligger ute på www.stortinget.no

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
OG da jeg var inne på FRP's hjemmeside igår' date=' kikket jeg på andre lokallag. En annen i lederstilling på lokalt nivå, er brun, han er adoptert fra Asia. Mener han også at u-landshjelpen skal kuttes? At det er greit at brune folk blir plaget på gata av polititet? At ikke brune folk skal få komme hit hvis de trenger beskyttelse? Jeg kunne godt tenkt meg å høre hva han mener.[/quote']

Apropos generalisering og fordommer og sånt:

1) Hvis han er adoptert er han jo norsk. Eller ser du ikke på adopterte som "ordentlig" norske?

2) Er det en selvfølge at genetiske asiater skal være positive til u-hjelp? Hva vet du om hvilke land i Asia som mottar u-hjelp? Har du vært i Japan, Kina og Sør-Korea og sett den utviklingen og velstanden som finnes? Vel, jeg har - og jeg er dypt imponert!

...men vi er fortsatt enige om at vi ikke gidder å stemme på FrP, altså...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frp er for lavere bensinpriser og alkoholpriser.

Er ikke dette bra da? Så slipper folk å få i seg metanol og andre ulumskheter? Og bensin vi jo ha, vi som bor ute i utkantnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på adopterte som 100% norske, faktisk var det aldri noen som snakket om adopterte unger som anerledes enn "ektefødte" unger der jeg vokste opp. Jeg tenkte på dem som personer, Per med svart hår og brune øyne, og Ola med blå øyne og brunt hår UTEN noe mer enn det.

Du har rett i at jeg ikke vet så mye om u-hjelp til Asia. Men jeg antar at en brun person ikke synes det er greit at brune folk kan plages av politiet fordi de er brune?

At han ikke vil være med på å jobbe for et slikt system? Jeg antar også at han inne i seg (selv om ikke jeg gjør det) tenker at han har sterkere bånd til brune folk som har det vanskelig enn han har, og at han derfor vil være litt mer på barrikadene for dem. Det vil ikke alltid være riktig seff, og kanskje brune Frp'ere er nettopp unntakene :ler:

Jeg synes ikke lavere bensinpriser og alkoholpriser bør være kampsak nr. 1 nei. Og det med at folk som bor i utkantnorge må ha bensin - det vil da ikke vare så lenge at folk bor der hvis Frp rår.

Samtidig har de noen gode poenger innimellom midt i all sin mangel på visjoner, som at Per Sandberg idag kjeftet på UDI for at de lar mordere bli pga. fare for dødsstraff i hjemlandet, mens en dødssyk gutt skal sendes hjem til dødsdom.. Det er imidlertid ikke Frp som er grenseløst vettuge her, men UDI som er bygget opp som et uvettig system i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...