VesleBråka Skrevet 18. august 2003 #1 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg blir skremt av populariteten til FRP. Hvis det hadde vært stortingsvalg idag, hadde de blitt norges største parti. Det som er skremmende, er at deres tilhengere ikke har peiling på hva FRP står for, de bare lar seg sjarmere av et par populistiske utsagn. Møtte ei i helga, som var FRP, og hun kaklet om det "hvorfor gi så mye til utlandet, vi må ta vare på våre egne først. Eldre ligger på gangen i sykehjemmet osv. skolene forfaller." Greit nok det, men Norge har så innmari mye penger, at det er dårlige disponeringer som gjør at alt ikke er supert. Kanskje vi burde henge opp posters for å informere den gemene hop om hvorfor de IKKE burde være tilhengere av FRP? Gi meg ditt beste argument! Jeg begynner: Frp vil legge ned norsk landbruk, og en god del av fiskeriene. Det vil medføre mange arbeidsledige og misfornøyde bøndere og fiskere. Frp vil barbere det norske trygdesystemet. Alenemødre, uføretrygdede, arbeidsledige vil IKKE få en bedre hverdag. Frp er for lavere bensinpriser og alkoholpriser. Maten skal bli billigere ved import fra utlandet. Innvandringen skal begrenses. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. august 2003 #2 Del Skrevet 18. august 2003 Norsk u-hjelp er 13 mrd kr, ca 1 % av BNP. Det stod nå i avsisene at bare å ruste opp skolene vil koste 75 mrd. og da har jeg ikke engang begynt på gamle og syke... Å kutte u-hjelpen er en dråpe i havet vi ikke vil merke i de thele tatt. Bare uføretrygden koster 30 mrd, det er DYRT å ha et velferdssamfunn! U-hjelp har også politiske baksider Nrge drar fordel av. Man kan trekke det frem og skryte, og man kan lettere kjøpe seg stemmer når man ønsker en nordmann i høye internasjonale stillinger. det vet jeg godt, da dette er en del av jobben min... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 18. august 2003 #3 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg begynner: Frp vil legge ned norsk landbruk, og en god del av fiskeriene. Det vil medføre mange arbeidsledige og misfornøyde bøndere og fiskere. Den nødvendige markedsmessige tilpasningen som skjer i disse næringene, er det relativt stort flertall for på Stortinget. Frp vil barbere det norske trygdesystemet. Alenemødre, uføretrygdede, arbeidsledige vil IKKE få en bedre hverdag. Ikke noe politisk parti med ønske om en fortsatt liv, ønsker å rasere velferdsordningene. Frp er for lavere bensinpriser og alkoholpriser. Maten skal bli billigere ved import fra utlandet. Innvandringen skal begrenses.Vi er nødt for å komme i harmoni med våre nærmeste naboland når det gjelder prisnivå. Innvandringsspørsmålet har jo nå et ganske sterk fokus hos alle partier. Sier en som neppe er FRP'er... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 18. august 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 18. august 2003 Men er det ikke litt spesielt at FRP's kjernevelgere gjerne er bønder, fiskere, uføretrygdede og arbeidsledige? Som lokkes av deres innvandringslinje, og ikke setter seg inn i resten? Jeg har ikke lest partiprogrammet til FRP, og har nok ingen fasit. Derfor vil jeg ha deres argumenter for sannheten bak populismen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. august 2003 #5 Del Skrevet 18. august 2003 Så vidt jeg har forstått har FrP et fundament som skiller seg svært ut fra andre partier, da de er meget økonomisk liberalistiske. Dette overser mange av de som stemmer FrP, og en slik poitikk ville ofte gått ut over dem hvis den ble satt ut i livet. merkelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 18. august 2003 #6 Del Skrevet 18. august 2003 Veslebråka: Bra innlegg! Jeg synes også det er SKREMMENDE at Frp har en slik enorm oppslutning. Selv stemmer jeg Sp. Jeg synes det er utrolig viktig å bevare landsbygda/distriktene. Også for byene sin del. Ingen er tjent med at hele Norge flytter inn til byene! Jeg kjente en gang en gutt som stemte Frp. Han hadde ikke særlig peiling på politikk, men hadde fått med seg et og annet billig valgtriks -sånn som at Frp ville gjøre alkohol billigere og mer tilgjengelig. Det er klart han falt for det. I dag er forresten denne gutten alkoholiker... Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. august 2003 #7 Del Skrevet 18. august 2003 Alle partier som har en partileder som kaller nordmenn for norsker, er et parti man burde holde seg langt unna. Innlegget er endret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2003 #8 Del Skrevet 19. august 2003 JEg synes egentlig det er litt artig at et stort flertall av de fengselsinnsatte stemmer FrP, særlig når begrunnelsen er at "Svartingene kommer hit og tar jobbene fra oss" Ellers har FrP det rimelig greit, da partiprogrammet deres bare er bindende til Carl I Hagen ombestemmer seg. I de andre partiene er det noe som kalles "demokrati." I FrP praktiseres dette slik at dersom formannen kommer i mindretall, så ekskluderer han bare mange nok til at han igjen er i flertall. Artig løsning! FrP har ingen som helst miljøpolitikk, annet enn billigere bensin og masse nye gasskraftverk. En gjennomsnittlig FrP'er tror at ozonlaget for tiden spiller i norsk 2. divisjon. Eller kanskje slik: Ozon? Ja, det drakk vi masse av i Hellas! :o Dette er et kommunevalg. FrP har én ordfører, Terje Søviknes (her sto noe om uventet heterofili, men skrivingen var tydeligvis mer upassende enn selve handlingen...- så dette ble slettet av moder'ne) , og det er skremmende å se hvordan Os kommune kjøres i grøfta. Foreløpig ser det flott ut på papiret, men grunnen er at kommunen har solgt e-verket sitt og pløyer deler av utbyttet inn i den ordinære driften. Dette fungerer omtrent som å pisse på seg når man fryser (dette kjenner du til, Sandman), og det tar ikke mange årene før kommunen kommer i et skikkelig uføre. Kortsiktig gevinst hos velgerne er med andre ord viktigere for partiet enn å levere stabilt gode tjenester. Som sagt; artig! :o Innlegget er endret. Hege Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 19. august 2003 #9 Del Skrevet 19. august 2003 ...artige vinklinger, Trøffel... Deler slettet. Hege Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena / uinnloggget Skrevet 19. august 2003 #10 Del Skrevet 19. august 2003 Nå stemmer ikke jeg Fremskrittspartiet, men etter de to siste innleggene her så må jeg si jeg ble nesten fristet til å gjøre det. Hva stemmer så dere og hvorfor, Sandman og Trøffelhelten? Malena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2003 #11 Del Skrevet 19. august 2003 Nå stemmer ikke jeg Fremskrittspartiet, men etter de to siste innleggene her så må jeg si jeg ble nesten fristet til å gjøre det. Hva stemmer så dere og hvorfor, Sandman og Trøffelhelten? Malena Heisan, endelig en som ikke tror at vi er samme person... Jeg er en slags politisk ukependler, og jeg vet faktisk ikke hvem som får min stemme ved kommunevalget. Sannsynligvis blir det vel AP, fordi de har frontet et par saker som jeg er veldig enig i her i kommunen. Ved fylkestingsvalget tror jeg det blir Høyre som får gleden av min stemme, fordi de er det eneste ansvarlige partiet som tar konsekvensen av at fylkeskommunen er en unødvendig anakronisme som bør nedlegges slik at ansvaret for de ulike tjenestene kan deles mellom stat og kommune. Hva i all verden skal et lite land med tre forvaltningsnivåer? :o Ved stortingsvalg har jeg også stort sett pendlet mellom de to samme partiene, bortsett fra en kortvarig SV-forelskelse. Det henger vel sammen med at disse to partiene er de eneste som har et snev av helhetsperspektiv og konsekvens i politikken sin. Jeg vil ikke si hva jeg synes om de andre partiene, for det blir bare slettet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2003 #12 Del Skrevet 19. august 2003 Æsj, jeg glemte å logge meg på. Som trøffelhelten, altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 19. august 2003 #13 Del Skrevet 19. august 2003 Hva stemmer så dere og hvorfor, Sandman og Trøffelhelten? Malena Jeg stemmer vel sannsynligvis med frontpartiet i år, syns de fortjener flere stemmer. Hvorfor...?? fordi det partiet alltid er i front... ...ærlig talt, jeg har de senere årene glidd mer og mer over i en tilnærmet upolitisk tilstand... Jeg liker noen partier, men misliker disses ledere, og de partiene hvor jeg liker lederne, så misliker jeg partiet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 19. august 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 19. august 2003 Med det samme, er det ikke betenkelig at i de fleste demokrati utenom gode gamle Norge så teller man blanke stemmer? Da kan man gi uttrykk for sin misnøye ved partiene og politikerne ved å velge INGEN. I andre land telles disse så opp, og gir en tilbakemelding om folks misnøye. I Norge kastes disse, og regnes som "har ikke skjønt hva man skal gjøre".. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. august 2003 #15 Del Skrevet 19. august 2003 Med det samme' date=' er det ikke betenkelig at i de fleste demokrati utenom gode gamle Norge så teller man blanke stemmer? Da kan man gi uttrykk for sin misnøye ved partiene og politikerne ved å velge INGEN. I andre land telles disse så opp, og gir en tilbakemelding om folks misnøye. I Norge kastes disse, og regnes som "har ikke skjønt hva man skal gjøre"..[/quote'] Jeg ser ikke helt poenget med blanke stemmer for å uttrykke sin misnøye, man sier jo ikke dermed noe om hva man ønsker seg i stedet for det eksisterende, så det blir i mine øyne litt passivt. Det står jo den enkelte fritt til å melde seg inn i et parti for å påvirke innenfra, eller for den saks skyld danne et nytt parti. Folk har alt for lett for å klage på udugelige politikere, uten å være villige til å gjøre noe aktivt selv for å skape forandring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 19. august 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 19. august 2003 Men er ikke blanke stemmer bedre enn å la være å stemme? Da har man gjort sin borgerplikt ved å yttre sin mening? Jeg tror ivertfall at mange lar være å stemme både fordi de ikke liker noen partier /politikere OG har problemer med å skille mellom dem, det er bare blablabla fra alle kanter i store strømmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2003 #17 Del Skrevet 19. august 2003 Bor i Frp sitt såkalte utstillingsvindu,men stemme på de,nei det har jeg ikke gjort og skal heller ikke gjøre det ved dette valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 20. august 2003 #18 Del Skrevet 20. august 2003 For min egen del trenger jeg bare en (av de mange, mange, mange) gode grunnene til ikke å stemme FrP. De har jo ingen kulturpolitikk! Ikke støtte til regionteatrene, ikke støtte til Rikskonsertene, ingen opera i Bjørvika, slutt på bransjeavtalen for bokbransjen - ingenting! Nix! Nada! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kate Skrevet 20. august 2003 #19 Del Skrevet 20. august 2003 Et godt argument for ikke å stemme FRP er regjeringen. Tror ikke det finnes nok flinke folk i FRP til at de kunne klare å stable en regjering på beina. Om de mot formodning skulle greie det, så ville vel halvparten bli ekskludert før det var gått et halvt år. Skikkelig høyt under taket i det partiet, ja........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2003 #20 Del Skrevet 20. august 2003 Et godt argument for ikke å stemme FRP er regjeringen. Tror ikke det finnes nok flinke folk i FRP til at de kunne klare å stable en regjering på beina. Om de mot formodning skulle greie det, så ville vel halvparten bli ekskludert før det var gått et halvt år. Og flinke folk finner man i KrF....... og Ap........ Morsom lesning..... Jammen godt at dere har KrF gutter og piger - partiet med den høyeste moralen................ utad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå