Gå til innhold

Lysstoffrør - spesialavfall?

Gjest Pjusk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg finner i et byggdetaljblad at lysrørarmatur som er produsert i perioden ca. 1960 til 1980 inneholder som regel PCB (i kondensatoren). Etter 1980 ble det forbudt med PCB-holdig kondensator, men man kan ikke være helt sikker. Selve lysrøret kan også inneholde litt kvikksølv. Det står at kondensatoren kan fjernes, men da ville jeg like godt levert hele lysrøret til spesialavfall, så kan noen andre demontere det.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysstoffrør er spesialavfall - uansett. Det skal ivertfall ikke i glass (ikke vanlige lyspærer heller!!!!!!!!!!)

Suz :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da bekreftet dere mistankene mine. De har stått til oppbevaring i snart et halvt år siden jeg var usikker - nå får jeg vel snart rote meg til å levere dem inn....

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og levere dem inn i butikken der du kjøper nye.

Jeg tar nemlig alltid med det gamle sånn at jeg får rett type med meg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske kjekt!

Alle butikker som selger elektriskt utstyr har KRAV til å ta i mot brukt! Uansett om du har kjøpt det der eller ikke. Dvs. at du kan stikke på IKEA med det gamle kjøleskapet ditt ;)

De blir ikke glade, men de MÅ ta i mot det!

Samme med lyspærer, batterier, PCdeler osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det Jordbær - det er derfor det er miljøavgift på slike ting sånn at denne avgiftern betaler kostnaden med å ta seg av e-avfallet.

Samme greia med bildekk. De skal leveres til bensinstasjon, eller dekkforhandler :D

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...