Mrs. B Skrevet 18. august 2003 #1 Del Skrevet 18. august 2003 (endret) Er det penger å spare på å kjøpe diesel bil fremfor bensin? Eller hvordan er det med dette? Har tenkt å kjøpe en "ny" bil som er et par år gammel. Kjører ikke mer enn ca. 5-7000km i året. Endret 25. august 2007 av Mrs. B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2003 #2 Del Skrevet 18. august 2003 Nå er ikke jeg noen bilekspert men min mann har valgt å kjøpe dieselbil fordi de er både billigere i drivstoff og mere slitesterk. Hører også flere av kompiser og venner som velger diesel framfor bensin Her står det litt: Diesel eller bensin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lambda Skrevet 18. august 2003 #3 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bensinbil når du ikke kjører mere i året enn 5000-7000 km. Diesel bilen er dyrere i innkjøp og har dyrere slitedeler. Så for å komme gunstig ut med en diesel bil, må du kjøre langt i løpet av et år. Jeg kjører diesel, men så kjører jeg da 50 000 km pr. år også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 18. august 2003 #4 Del Skrevet 18. august 2003 Hvis du skal kjøpe en bil som er eldre enn.. tja... seks syv år fraråder jeg diesel. Jeg hadde en 93-modell og hadde BARE prakk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 19. august 2003 #5 Del Skrevet 19. august 2003 Slutter meg til Lambda. Men diesel (tdi) er mye morsommere å kjøre... Fru Nitha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lambda Skrevet 19. august 2003 #6 Del Skrevet 19. august 2003 Og nå er det jeg som slutter meg til Nitha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 21. august 2003 #7 Del Skrevet 21. august 2003 Greit, dieselbiler gir oftere et høyere dreiemoment, ergo er de kraftigere til lavere forbruk. Men søren heller, det høres enda ut som en traktor, det rister og rasler, og det er IKKE kuldevennlig etter noen års bruk. Delene og service er alt annet enn rimelig, og for å si det slik - turbodiesel er ikke noe du bør leke for mye med, for skjærer det seg - da skjærer det tåredryppende i lommeboken. Og å skru på dieselbiler, det gidder jeg bare ikke. Diesel hører hjemme på vogntog og jalla, bensin til meg, takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 21. august 2003 #8 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg må si meg kraftig uenig med WildThing her! Den dieselbilen jeg kjørte på kjøreskolen for 10 år siden var omtrent slik h*n beskriver. Den bråkte, den var treig og generelt sett ganske så ufordragelig å kjøre. Vi kjøpte oss ny (splitter ny altså) bil i fjor, en Passat stasjonsvogn. Jeg ville ha automatgir og xenonlykter. Gubben ville ha diesel og aircon. Det har vi ikke angret på et sekund! Den er definitivt snålere på mila enn en bensinbil. Du hører ikke den ekstra lyden når du kjører. Den er ikke noe treigere enn en bensinbil (men noe reaksjon må automatgiret ha, diesel og bensin). Det mest morsomme er at vi ikke trenger å stresse med bensinpriser - dieselprisene er mye mer stabile og selvfølgelig en god bit under bensinprisen. Om noen år vil vi nok merke at en dieselmotor også tåler å gå mye lenger enn en bensinmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 21. august 2003 #9 Del Skrevet 21. august 2003 Du hører fort hva som er en dieselbil, og du lukter det òg. Det er ikke for uten grunn at entusiaster snakker om "trakka trakka-maskiner". Synes heller ikke den sorte eksos-skyen hver gang du gearer eller akselererer er spesielt sjarmerende. Klart, det finnes vesentlige forskjeller mellom de enkelte fabrikantene, og for å si det sånn - kjøper du fransk eller amerikansk diesel, da har du lagt egg. Enkelte merker er jeg enig i har bedre dieselalternativer enn bensin(BMW, feks), men det gjør det uansett ikke til noe jeg ville brent penger på. Jeg har skrudd på såpass mange dieselbiler at jeg VET hva det er snakk om mht livslengde og levetid. Rullekammer, ventiler og stempler lever et HELT annet liv enn en bensinbil, og hvis du tror at det er en billig affære å skifte elektronikken på en dieselbil, eventuelt bare utbedre feil; tro om igjen. Når det gjelder det fantastiske fenomenet turbo, så er det i mine øyne egentlig noe som burde vært bannlyst på vanlige familiebiler. Mest fordi den gjennomsnittelige eier ikke har den minste peiling på korrekt bruk av turbo-motorer (samma om det er diesel eller bensin), men også fordi det er et seriøst dyrt prosjekt å begynne å reparere på. Audi, feks, er i UTGANGSPUNKTET FEILSTILT FRA FABRIKK på turbo/trykk/variasjon, fordi de regner med at de første måneders kjøringer kommer til å ta så på at den uansett vil havne på korrekt verdi. Problemet er jo at den ikke stopper, med hard kjøring som de fleste nordmenn er flinke med (være det seg pga idiotisk motorvei-lek eller fjellklattring opp Dovre), så er det faktisk dødfødt å i det hele håpe på fornuftig bilhold. Nevner sånn i forbifarten at familien driver VW/Audi/Skoda-sjappe. Er dypt utlært i merkene. Du hører definitivt forskjell på en bensin og en diesel-VAG. Joda, jeg vet folk sier det; "det skjer jo ikke min bil, min bil er jo helt flott!" Hatt flere sånne kommentarer fra kollegaer og venner; til og med min far. Etter å ha justert faderns Mercedes-Brems Eserie-monstrum for sjette gang etter at jeg viste ham HVA bilen skulle ligge på, så solgte han den. Tre år gammel. Ubrukelig for nordnorge, byttet med bensin. Og så den beryktede; Chevrolet Suburban/Tahoe/Blazer/Van 6.5 liter diesel - verdens latterligste motor. Hvis du får sjansen til å titte inni et slikt beist, legg merke til at rullekammene ikke har noe som helst av låseringer/sperrer annet enn motorblokken og dens komponenter. Kan du stave ventil-låsing? Stempelskjæring? Been there, done that - aldri mer. I mine øyne er det helt utrolig at dette ennå selger. Den beste dieselen jeg noensinne har kjørt, var en 12 liter stor krabat på seks sylindere og 420 hester, totalvekt 38 tonn. Den forsterker bare mitt syn om at diesel - det hører til i lastebiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 22. august 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 22. august 2003 Takk for svarene. Interessant lesing. Regner med at det blir bensinbil på oss, men ville bare vite hvordan det er med diesel - sånn i tilfelle den perfekte bilen dukker opp også går den på diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå