Sort Pastill Skrevet 16. november 2009 #21 Skrevet 16. november 2009 Med min fjerde BC nå kan jeg bare anbefale deg å ikke gå til anskaffelse av en valp av denne rasen fordi du har opplevelsen av at de er føyelige og vil gjøre "matmor" fornøyd. En BC er en arbeidshund (som du sikkert vet- du har jo hatt en før). Den har tonnevis med energi, jaktinstinkt og blir den ikke nok stimulert, så underholder den seg selv. Det er veldig vanlig at de ødelegger mye som valp (forøvrig ... valper tester ikke grenser, valper lærer seg hvordan verden fungerer ved å smake seg frem og prøve seg frem- omtrent som babyer!), og de kan være ekstremt krevende å huse frem til rundt toårsalder, akkurat som rottisen. Dessverre er det også mye sykdom på rasen. Til forskjell fra rottweileren er border collien som regel en relativt myk hund, ofte med lite ressursforsvar. De lærer raskt -på godt og vondt. Ønsker du deg en hund for gjeting eller aktivt hundetrening, ja så finnes det ingen bedre. Ønsker du deg en familiehund eller turkamerat ville jeg kikket til andre raser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå