Gå til innhold

Homeopatien slaktet på feilaktig grunnlag!

Étaín

Anbefalte innlegg

Du er jo ikke riktig god. Jeg påpeker din uredelige fremstilling, og så beskylder du MEG for å være uredelig? Skjerp deg.

Er det for avansert for deg om andre ord enn dine egne benyttes?, ingen annen mening er diktet opp. Snakk om å være defensiv.

Sinna i dag eller? Om du først skal kritisere noen for innlegg, kan du jo godt peke ut hva som er feil i innlegget også. Jeg finner ingen feil i Midgards innlegg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo ikke riktig god. Jeg påpeker din uredelige fremstilling, og så beskylder du MEG for å være uredelig? Skjerp deg.

Er det for avansert for deg om andre ord enn dine egne benyttes?, ingen annen mening er diktet opp. Snakk om å være defensiv.

Med andre ord så fant du ikke noe feil i det jeg sa.

Er personangrep ditt eneste våpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinna i dag eller? Om du først skal kritisere noen for innlegg, kan du jo godt peke ut hva som er feil i innlegget også. Jeg finner ingen feil i Midgards innlegg ihvertfall.

Det er det fler av oss som ikke gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmedisinering er et problem, og ja det er ikke all medisin som har utelukkende positive effekter. Det er faktisk slik at man må vurdere hvilken type medisin og til hvilken dose som er den rette å bruke.

Dette gjelder også noe så simpelt som allergimedisin.

Man må alltid veie opp virkning vs bivirkning, gevinst vs risiko.

Og med tanke på hva du putter i kroppen.

Acrylamid er noe som brukes i forskingsammenheng, her må vi bruke dobbel sett med spesielle hansker, det må jobbes i avtrekk/sug. Men likevel spiser man acrylamiden i potetgull osv.

Og det finnes en drøssevis av slike eksempler.

Det er jeg klar over. Det har vel noe med mengde å gjøre, antar jeg, eller behandlet/ubehandlet eller sånne ting.

Men når det er sagt, så er cellegift farlig. Ja, det dreper kreftceller... og kan redde liv, men man blir jævlig dårlig av det med oppkast, håravfall osv. Det blir ikke helt samme sak.

Du fremstiller det som om vi spiser mat tilsatt akrylamid som er så giftig at man må bruke verneutstyr for å behandlet det.

De fleste av oss tror jeg skjønte den, hvis vi har en viss sirkulasjon under skalpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akrylamid, C3H5NO, IUPAC navn 2-propenamid, er en luktfri, flytende og et reaktivt kjemikalie som blir anvendt for framstilling av polyakrylamid, det vil si polymerer som plast. Akrylamid er et potent neurotoksin og av WHOs kreftorgan IARC er det klassifisert som kreftfremkallende stoffi gruppe 2A, og det kan skade arvestoffet.

Akrylamid er et kjemisk stoff som blir dannet i stivelsesholdige matvarer under steking og ved annen produksjon og tilberedning ved høy temperatur (over 120C). Akrylamid regnes for å være kreftfremkallende, og det kan skade arvestoffet. Undersøkelser i flere land har vist at spesielt potetchips, pommes frites og enkelte typer kjeks og kaffe inneholder akrylamid. Det forskes og arbeides med å finne produksjonsmåter som kan redusere dannelsen av akrylamid i maten.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Akrylamid»

Tror aldri jeg skal spise stekt stivelse mer...

I tillegg har man jo transfettsyrene som også dannes under tilberedningen av denne driten... potetgullet altså.

Avsporing, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og at det ikke er interessant er jo greit nok, men hvorfor da slakte det?

Ja, jeg har forstått at hovedinteressen ligger i hvordan og hvorfor, og finner man ikke noe svar på dette, så regnes det som tull. Det blir litt gåtefullt for meg. Kan det ikke være sånn at en ting godt kan virke selv om man ikke fatter hvordan eller hvorfor?

Ellers er det vel også sånn at dersom en ting er observerbar så godtas den gjerne, selv om man ikke forstår hvordan eller hvorfor.

Ja, ikke bare hvordan og hvorfor, før man kan begynne å bry seg om det må man finne ut om det skjer noe i det hele tatt...

For å finne ut om det faktisk skjer noe må man ha studier utført på vitenskapelig måte av utdannede personer som viser at folk blir friske på grunn av homeopatien.

Det er ikke tradisjonell medisin som må bevise at homeopati ikke virker, det er homeopati som må bevise at den virker! Bevisbyrden ligger hos den som påstår å ha en ny oppdagelse.

Om noen sin bestemor kjenner en dame som hadde en nabo som ble frisk er ikke interessant. Selv om noen kommer og forteller at de selv ble frisk er det ikke interessant, fordi det er en personlig oppfatning.

Anekdotiske bevis hører ikke hjemme i vitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal være en utlegning av homeopatiens grunnlag. Se den og si meg: Vil du behandles etter disse retningslinjene? Syns du det virker fornuftig? Syns du det passer særlig bra sammen med det du ellers vet om måten verden fungerer?

Transcript, hentet fra Sciencebased Medicine

Einstein taught us that energy equals matter and light, but because matter can be condensed down to a very small space if you remove all the empty space between the elementary particles (I am paraphrasing to make her statements minimally coherent), we can mostly ignore matter. Therefore energy is light, and we are all made of energy – not matter (or at least so little matter, you can ignore it). Stephen Hawking then came up with string theory, which tells us that all matter (which we can ignore) is made of vibrating strings. Therefore we are made of vibrating energy. All diseases are therefore caused by unhealthy vibrational states, and all disease can be treated by returning the body to a previous healthy vibrational state. This can be done with homeopathy, which extracts the vibrational energy out of stuff and places it in a small pill that can be used at any time.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einstein taught us that energy equals matter and light, but because matter can be condensed down to a very small space if you remove all the empty space between the elementary particles (I am paraphrasing to make her statements minimally coherent), we can mostly ignore matter. Therefore energy is light, and we are all made of energy – not matter (or at least so little matter, you can ignore it). Stephen Hawking then came up with string theory, which tells us that all matter (which we can ignore) is made of vibrating strings. Therefore we are made of vibrating energy. All diseases are therefore caused by unhealthy vibrational states, and all disease can be treated by returning the body to a previous healthy vibrational state. This can be done with homeopathy, which extracts the vibrational energy out of stuff and places it in a small pill that can be used at any time.

Åh guuuuhd, jeg ler så jeg griner! :skratte:

Mon tro om dette kan ha vært en av inspirasjonskildene til en viss prinsesse, mener jeg har hørt noe lignende fra den kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om dette kan ha vært en av inspirasjonskildene til en viss prinsesse, mener jeg har hørt noe lignende fra den kanten.

På "Respectful Insolence kan du få enda mer. Her er det også linker til denne damens hjemmeside.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Mor Nille og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal være en utlegning av homeopatiens grunnlag. Se den og si meg: Vil du behandles etter disse retningslinjene? Syns du det virker fornuftig? Syns du det passer særlig bra sammen med det du ellers vet om måten verden fungerer?

Orket ikke se youtubesnutten din, men transcriptet funker jo helt fint

jeg har hørt den ideen om vibrerende energi osv., men siden jeg ikke vet døyten om fysikk så skal jeg ikke uttale meg.

Om jeg ville la meg behandle med homeopati? Det kunne jeg helt sikkert ha prøvd, bare for å ha prøvd, dersom jeg hadde en plagsom allergi og var lei av å spise zyrtec som har den leie bivirkningen for noen at de blir himla kort i lunta. Men på bakgrunn av dette om energier? Njæ... nei, heller på bakgrunn av at det finnes folk som påstår at homeopati hjelper. Og om det skulle vise seg å være ren og skjær placebo, så hvorfor ikke? Funker det så funker det, og hvis man kan lure kroppen til å bli frisk fordi man tror på homeopati så synes jeg forsåvidt det er en minst like grei tanke som å stappe i seg medisiner med bivirkninger av ymse karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt den ideen om vibrerende energi osv., men siden jeg ikke vet døyten om fysikk så skal jeg ikke uttale meg.

Om jeg ville la meg behandle med homeopati? Det kunne jeg helt sikkert ha prøvd, bare for å ha prøvd, dersom jeg hadde en plagsom allergi og var lei av å spise zyrtec som har den leie bivirkningen for noen at de blir himla kort i lunta. Men på bakgrunn av dette om energier? Njæ... nei, heller på bakgrunn av at det finnes folk som påstår at homeopati hjelper. Og om det skulle vise seg å være ren og skjær placebo, så hvorfor ikke? Funker det så funker det, og hvis man kan lure kroppen til å bli frisk fordi man tror på homeopati så synes jeg forsåvidt det er en minst like grei tanke som å stappe i seg medisiner med bivirkninger av ymse karakter.

Ikke bekymre deg, homeopatene vet ikke noe som helst om fysikk, de, heller. Det hindrer dem imidlertid ikke i å inkludere både Einstein og Hawking i fantasiene deres.

Og for all del: Placebo er ikke en slem effekt. Saken er bare at placebo virker akkurat like bra for skolemedisinske behandlinger og annet som man tror skal hjelpe, som den gjør for kvakksalvere. Med den forskjell at den bevisbaserte medisinen faktisk har en reell effekt, også. For smertestillende medikamenter, er f.eks placeboeffekten omtrent 1/3 av den totale effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor betale for homeopati-placebo når man kan få gratis kjerringråd-placebo? Det man i grunn betaler for er jo å bli overbevist om noe. Kanskje man rett og slett må betale for det og få en eller annen kvasivitenskapelig forklaring for behandlingens virkningsmetoder for å bli overbevist nå i 2009?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Transcriptet fungerer ikke fint! Det er noe av den største bullshit'en og liksomvitenskapen jeg noen gang har hørt. Hvis den dama har en medisinsk grad bør skolen hennes undersøkes av myndighetene!

Bare et eksempel på grov feil fra videoen:

Dama påstår at elementet av masse i E=m(c*c) er så lite at hun kan se bort fra det. Det vil si at massen nesten er null, så hun ser på den som null. Det gir ligningen E=0*(c*c)

De av oss som har gått på barneskolen vet at når man ganger noe med null så får man null.

Alle ting har altså energien null?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hadde det der blitt skrevet på en eksamen i ex.phil-logikk, så tror jeg jaggumeg man hadde fått minuskarakter. Og vel så det.

Det der kan vel også linkes til bio-resonans, men de drar det enda lengre ved å påpeke at takyoner er viktige for behandlingen og årsaken til tilstanden. Takyoner er, for å få det på det rene, et høyst hypotetisk partikkel eller noe sånt. Det verste er at disse folka lefler med en vitenskap de ikke har en eneste forutsetning for å forstå, men som de derimot får en lånt autoritet fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transcriptet fungerer ikke fint! Det er noe av den største bullshit'en og liksomvitenskapen jeg noen gang har hørt. Hvis den dama har en medisinsk grad bør skolen hennes undersøkes av myndighetene!

Bare et eksempel på grov feil fra videoen:

Dama påstår at elementet av masse i E=m(c*c) er så lite at hun kan se bort fra det. Det vil si at massen nesten er null, så hun ser på den som null. Det gir ligningen E=0*(c*c)

De av oss som har gått på barneskolen vet at når man ganger noe med null så får man null.

Alle ting har altså energien null?

Hmmm... når jeg skrev at transcriptet funket fint, så mente jeg i forhold til at det inneholdt i grove trekk (antar jeg) det han ville at jeg skulle se og høre på youtubesnutten. Ikke at jeg syntes det hørtes bra eller riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...