LilleRamona Skrevet 29. oktober 2009 #1 Del Skrevet 29. oktober 2009 Nok en juletråd fra meg... Men jeg har lyst til å fortelle om hvordan jeg feirer jul, og ikke minst høre om hvordan dere andre feirer, fra morgen til kveld. Er jo så koselig å lese om sånt mens vi gleder oss og venter... Min julaften begynner kvelden før, vi spiser grøt hos foreldrene mine, og den som får mandelen i grøten får marsipangris og æren av å dele ut den første gaven på julaften. Så drar jeg og kjære hjem og pynter juletreet mens vi følger halvveis med på juleprogrammene på tv, så ser vi en julefilm og putter godteri og smågaver oppi hverandres julestrømper før vi legger oss. På julaftens morgen står jeg opp klokka seks for å få mest mulig ut av dagen, tenner i ovnen og drar og henter min kusine, så drar vi ut på kirkegården og tenner lys og pynter på min lillebrors grav, mens det ennå er mørkt. Fint å være der i mørket og stillheten, og hyggelig for resten av familien å komme til tente lys og pyntet grav senere på dagen. Så hører vi på julemusikk i bilen mens jeg kjører henne hjem igjen, og når jeg kommer hjem åpner jeg julestrømpen min og setter på siste episoden av skomakergata. Så ser jeg litt forskjellig av de aller koseligste små julefilmene jeg har, frem til NRK starter sine sendinger. Fra da av står NRK på hele dagen, og når kjære står opp koser vi oss med ekstra god frokost og julestrømpegodter til dessert... Dagen går, med tv-titting og julegodter, en siste sjekk av julegavene og kanskje en liten tur ut om det er snø. Så i tre-tiden begynner vi å gjøre oss klare, og klokka fem begynner familiemiddagene, han drar til sin familie og jeg til min. (Blir nok siste året vi gjør det sånn... ) Det er kalkun på menyen hjemme hos mine foreldre, og høytidsstemningen senker seg for alvor når pappa innleder middagen med å lese juleevangeliet. Så spiser vi i en drøy time , riskrem til dessert, og så leker barna mens de voksne hjelper til å vaske opp det eldgamle juleserviset som ikke tåler oppvaskmaskin. Når alt er klart henter vi frem gavene fra alle de hemmelige gjemmestedene, og når hele lasset er på plass (big family), tar vi bilder av alle de forventningsfulle barna foran haugen, og så er det i gang... Vi tar god tid til hver eneste pakke, så alle får se hva alle får, så det tar gjerne minst tre timer å pakke opp alt. Når vi er ferdig finner mamma frem godteri, marsipan, is, brus og kaker, og så koser vi oss med julegodter og alt det nye vi har fått resten av kvelden. Etterhvert kommer gjerne min kjære også innom, siden vi bor rett i nærheten så pleier han å være sammen med oss en liten stund på slutten før jeg og han går hjem. Så er det natta, og vi går til sengs... :søvn: Sånn pleier min julaften å være! Nå gleder jeg meg enda mer enn før... Håper mange av dere har lyst til å fortelle om deres julaftener! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 29. oktober 2009 #2 Del Skrevet 29. oktober 2009 Lille juleaften reiser jeg hjem til foreldrene mine! De bor på en stor gård, syns det blir litt ekstra jul å være der i jula! Mamma lager god middag som vi spiser på stua mens vi pynter juletre, hører på julemusikk med masse levende lys! Står opp i 10 tiden i pysjen, spiser en lang julefroksot med familien med alt slags julepålegg du kan tenke deg! Etterpå går det i tv-titting, drar på kirkegården og tenner lys, spiser godteri og bare koser oss sammen! Senere på kvelden i 6-7 tida kommer besteforeldrene mine og onkel med barn, og vi spiser julemiddag! Ribbe, medisterkaker,julepølser, lutefisk står da på menyen med masse godt tilbehør. Etterpå rydder vi av bordet sammen, koker kaffe og finner frem julekaker. Så kommer JULENISSEN, og deler ut gavene. Og vi er kjempe spente vært år! I 23.00 tiden kommer kjæresten min på besøk og sover over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 29. oktober 2009 #3 Del Skrevet 29. oktober 2009 Kommer ann på hvor jeg feirer. Som regel er det opp når man våkner, hente juleströmpene og slenge seg foran TV`n og slöve lenge. Spise lang frokost. Komme seg ut og finne på noe göy, inn igjen, dusje og ordne seg litt så man ser litt pen ut, spise middag, dessert, kaffe, rydde og SÅ ENDELIG pakker Da er det bare kos resten av kvelden, sitte å skravle og kose seg. Andre feiringen er; Opp tidlig, åpne noen gaver, spise litt frokost, ut og finne på noe göy. Inn igjen, så er det julemat (ikke middag i sverige, mer som et koldtbord midt på dagen), så åpner vi resten av gavene og hele kvelden går til bare kos. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 29. oktober 2009 #4 Del Skrevet 29. oktober 2009 Høres ut som ei kjempefin jul Ts! Misunner deg hehe. Gleder meg til jeg får en ordentlig familie, lei av å bare være 2 på julaften Mamma jobber som regel frem til kl. 14, og da ligger jeg og sover eller ser på tv. Pleier av og til å treffe venninner og så koser vi oss litt med pepperkaker og slikt. Så kommer mamma hjem og hun lager middag. Før hadde vi kalkun, men nå går det vegetarkjøtt:p i 18 tiden spiser vi og så er det gaver og så natta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lyra Skrevet 31. oktober 2009 #5 Del Skrevet 31. oktober 2009 Da jeg var lita feira jeg jul annahvert år hos mamma og pappa, men etter jeg begynte å jobba har jeg feiret hos mamma (pappa bor en 6 timers kjøretur herfra. Da drar jeg hjem til henne på lillejulaftem, så drar vi til noen venner av henne og sier god jul og ser på kvelden før kvelden. På julaften står jeg opp og åpner julestrømpa mens jeg ser på snekker andersen sammen med de av familien som har stått opp. Så er det frokost med mormor sin leverpostei og morfar sin røkelaks. Tven står på så vi kan se tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen innimellom forberedelsene til at hele familien kommer på julegrøt hos oss klokka ett. Etterpå ser vi på tv, koser og med julegodt, evt går ut en tur hvis det er pent vær, og jeg går opp til naboen, som også er besteveninna mi, men julegavene. Så er det kø på badet for å gjøre seg klar for kvelden, enten vi skal til mormor eller tante (når ikke familien til mammas samboer er hos oss) eller hjemme. Vi pleier å spise i 5-6 tida, ribbe hos mormor, pinnekjøtt hos tante, hjemme har vi begge deler. Og så har vi riskrem til dessert da. Etterpå åpner vi pakker, tar oss så god tid som de minste tillater, nissen kommer, og vi bare kooooser oss resten av kvelden :rødme: I år skal jeg feire kvelden sammen med pappa og søsknene mine gang for første gang på 7-8 år, så da drar jeg til min onkel for å feire der etter grøten hos mamma. Har aldri vært der i jula før, så vet ikke helt hvordan det blir, men jeg gleder meg til å feire med den siden av familien igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_vilde_* Skrevet 1. november 2009 #6 Del Skrevet 1. november 2009 Så koselig å lese!! Jeg studerer et stykke unna mamma og pappa, men rett etter siste eksamen flyr jeg hjem til en herlig juleferie med familien <3 Min julaften: Våkner sånn i 9-tiden. Det er fyr i peisen og juletreet står i stuen i all sin prakt. Mamma styrer på kjøkkenet, mens pappa leser på sengen. Jeg vekker broren min og vi tar med dynene ut på sofaen i stuen. Katten legger seg mellom oss:) Vi koser oss med godteri og pepperkaker, og ser på nrk: Tre nøtter til Askepott (ikke en jul uten!) osv. Klokken 15 går vi i kirken (mamma synes det er så koselig, så broren min og jeg blir med), og etter det tenner vi lys på grave hos farmor og farfar. Klokken 17 begynner julekvelden hos min tante og onkel. Der er vi samlet hele familien (i år blir vi 19!). Kjempekoselig! Alle er pyntet og veldig spente. Vi ungene (jada, jeg er unge selvom jeg er 22!) titter på alle pakkene under treet, og det er mange! Vi spiser ribbe, medisterkaker, medisterpølser og masse godt tilbehør. Så er det riskrem til dessert, min favoritt! Ca kl 20 begynner pakkeåpningen, som som regel går helt ut av kontroll. De minste løper rundt og deler ut pakker i hytt og pine, mens mamma prøver å holde å styr på ting. Men gir opp etterhvert. Julenissen kommer midt i gavestyret, og deler ut 1 pakke til hver. Søteste nissen! Etter gavene er det kaffe, kaker, twist ol. Bare kos! Kusinene mine og jeg spiller julesanger på piano. I år skal jeg re-innføre gå rundt juletreet. Det er så mange år siden sist. Sånn i 02-tiden drar vi hjem til katten. Fornøyde med kvelden og gavefangsten! Å, som jeg gleder meg til jul. Verdens beste feiring:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 1. november 2009 #7 Del Skrevet 1. november 2009 Herlighet så koselig lesing! Kom helt i julestemning Skal vi se, vi får begynne med kvelden før kvelden Jeg, mamma, pappa og søste spiser en god men lett kveldsmat, med laks, spekemat, hjemmelaget loff, crabstickssalat, eggerøre og karbonader, mens vi ser på Hovmesteren på NRK. Ingen jul uten! Vi koser oss med maten og bare slapper av. Treet blir gjerne pyntet 22 eller 23. Da tar vi oss tid til å bare sitte å se på treet litt etter det er pyntet. Høytid mann!! Julaften. Jeg står ALLTID opp tidlig, for å få mest mulig ut av dagen. Mamma og pappa spiser gjerne frokost alene, for de står opp ENDA tidligere Så får de kosa seg alene og nyte freden Vi spiser frokost, også bruker vi å få julestrømpe, selv om vi er 21 og 19 Da er det å benke seg fremfor tven, og switche mellom NRK og TV 2, selv om det er mest NRK Jeg bruker å se Tre Nøtter til Askepott, søste er gått lei den, så hun sitter gjerne å chatter litt med venner på dataen, og sier god jul og sånn. Mamma står på kjøkkenet ganske mye, og det lukter NYDELIG! Bruker å hjelpe henne med kålrabistappen, det er det eneste jeg får lov til å røre før middagen I 1-2 tiden, pynter jeg og pappa oss i finstasen, og drar til kirke, og på kirkegården for å tenne lys på farfar sin grav. Koselig i kirka på julaften, stort sett eneste dagen i året jeg er der Mamma vil være hjemme å se etter middagen Etter vi har kommet fra kirke, slapper vi av litt hjemme, og lukter litt på julemiddagen! Så drar jeg, mamma og søste ut med gaver til søskenbarna våre, og søskenbarns barn Det er koselig! Om bestemor er hos oss på julaften, må vi hente henne, og hun bruker da å være med oss i kirken Så koser vi oss hjemme, før jeg og bestemor venter spent på at Sølvguttene skal synge inn julen på NRK, klokka 17. Det er hardbarka tradisjon! Blir helt tårevåt når de synger, flinke guttene! Etter de har sunget, eller er snart ferdige, setter vi oss til bords og spiser ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, poteter, mør, pølse, surkål, rødkål og kålrabistappe, med julebrus, øl og akevitt til Vi tar oss god tid og spiser til alle er stappmette. Så hjelper vi alle til med å rydde og å ta oppvasken. Så må maten få synke litt, før vi begynner med gaveåpningen. Her tar vi oss god tid, siden vi som regel er bare voksne, og det da naturlig ikke er så fryktelig mange gaver Vi åpner en og en gave, og alle få tid til å kikke på og sånn Så sitter vi å prate litt om gavene, før papiret, som gjerne har en katt eller to liggende oppå seg, blir ryddet bort. Så er det tid for kaffi, småkaker og litt is eller noe lignende. Senere på kvelden tar vi oss en tur ned til tante og de, for å se hva de og ungene har fått seg, der er som regel også farmor og en annen tante og hennes familie. Kjempekoselig og akkurat slik jeg vil ha det! I år skal vi kanskje feire sammen med en tante og en onkel av meg, mamma og de også selvfølgelig, pluss søskenbarnet mitt og deres nyfødte lille jente :rødme: ÅJ som vi gleder oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattvette Skrevet 1. november 2009 #8 Del Skrevet 1. november 2009 Stikker opp til mine besteforeldre i 5-tiden på ettermiddagen på julaften, hvor mine foreldre og søsken (evt onkler, tante og søskenbarn som har valgt feire jul her) venter. Der spiser vi god middag med pinnekjøtt, poteter og kålrotstappe, og har moltekrem i kromkaker til dessert og iskake til de som ikkje liker det. Deretter havner vi foran TV'en rundt 6 og sitter å prater litt før vi begynner med julegavene i 7-tida. Holder på ein time ca før vi tar kaffepause og spiser litt julekjeks og kaker som min mor og bestemor har lagd. Fortsetter med gavene (om det er fleire igjen) resten av kvelden (når mange familiemedlemmer er der tar det jaggu rundt 4-5 timer å bli ferdig med bare gavene). Koser oss med kaker og kjeks og kaffe og gaver til rundt midnatt, 1 om natta når kvelden ender for oss. Sambo reiser til sine foreldre og spiser der, men han er ute igjen rundt 6 og venter på at eg skal bli ferdig. Skulle ønske vi kunne slått sammen med begge familiene, men hans familie er litt "dysfunksjonell" så veit ikkje om det blir noe av noen gang. Skulle også ønske meg og sambo kunne fått egne tradisjoner (som å gå på gravlunden og tenne lys på morningen, se julefilmer på morningen o.l) som vi kunne videreført til våres unger når de kommer, men eg elsker jul og han hater jul. Sååå.. Not gonna happen tror eg. Gidder ikkje måtte tvinge han til ting heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelly Pelly Skrevet 4. november 2009 #9 Del Skrevet 4. november 2009 jeg vet ikke helt hvordan julaften blir denne julen. Mamma og pappa er skilt på 10året, men vi har feiret julaften sammen i 8år. I fjor var første året der vi delte oss opp, mye pga pappas samboer som ikke reiste hjem til sin familie. I år virker det som hun skal reise til dem, så vet ikke helt om vi blir å feire sammen igjen, eller om vi må dele oss opp. I tillegg til dette giftet jeg meg i år, så jeg og mannen har snakket litt om egne tradisjoner. Mye for å slippe å stresse frem og tilbake, dele oss opp på flere plasser ol. Og bare det at vi har lyst til å være sammen:) Vi blir nok å feire hver for oss iallefall denne julaften. (Vi er forresten 28 og 34år) Men over til julefeiringen:) Alt starter på bittelillejulaften. Da pynter jeg og mannen juletreet og gjør klart til julefeiring. I fjor lagde vi gammelsteik og hadde mamma+søstrene mine på middag. Dette var så koselig, så vi har bestemt oss for å innføre en ny tradisjon: Gammelsteik 22.des. Vi drikker litt vin/whisky og bare koser oss:) På lillejulaften tenkte jeg å innføre en ny tradisjon: julefrokost med mannen. Etter dette koser vi oss bare, tar oss en tur på senteret og koser oss på kafè. På kvelden drar vi til mamma og spiser lutefisk og koser oss med juleøl:) Står opp i 8-9tiden julaften. Jeg drar til pappa og møter søstrene mine(mannen drar til sin mamma). Vi raider julestrømpen/juleposen og ser på årets fangst,(ett blad og en gave som f.eks en klokke, windstopper ol.) før vi drar til bestemor og bestefar sammen med pappa. Her ser vi 3 nøtter til askepott, spiser kaker, rundstykker og godis. Flere tanter, onkler og søskenbarn kommer også innom. Vi drar hjem i 13tiden, og kjører rundt med litt julegaver. I fjor pyntet vi oss og dro til mamma. Her spiste vi julemiddag som er ribbe, medisterkaker, sossiser ol. Etter dette er det på tide å pakke opp halvparten av gavene. Drikker kaffe, spiser litt godis og tar oss gjerne et glass rødvin samtidig. Ca i 9tiden drar vi til pappa, og her åpner vi resten av pakkene. Bruker lang tid på gaveoppakking, en og en åpner. Etter gavene er det tid for kaffe og kake. Mannen kommer etterhvert og vi koser oss litt her før vi drar hjem:) 1 juledag er det middag både hos svigermor på dagen og hos pappa på kvelden. Så man kan si at det blir mye farting rundt omkring i julen:s Hvis vi har fått kjøpt oss større hus til neste år blir vi å feire julaften med julemiddag hjemme hos oss selv. Vi blir da å be mamma, pappa+samboer, søstrene mine, svigermor og svigerbroren min på middag +++, så blir det opp til hver enkel hva di vil gjøre:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 5. november 2009 #10 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg og sambo har feiret jul sammen de siste årene, så hos meg er det enten tradisjonell jul hjemme i Norge, eller annerledes jul i Nederland. Min norske jul er som følger: Står opp når jeg våkner (som regel i 8-9-tida), da går TV-en på og vi ser på resten av julemorgen mens vi gjør istand frokost. Julefrokost til Tre Nøtter til Askepott. Så er det å gjøre seg klar for dagen, kanskje pakke inn de siste gavene, hjelpe til med å forberede til middagen. Vi går som regel i kirken i 3-tiden, og så er det hjem til å gjøre ferdig julemiddagen. Juleevangeliet leses, og middagen begynner. Hos oss er det ribbe som er tradisjon, og karamellpudding til dessert (med is som alternativ, siden søstrene ikke er så glade i karamellpudding). Etter dette ryddes det opp etter middagen, de siste gavene finnes frem og legges under treet. Kaffe kokes, vi går rundt juletreet (synes fortsatt det er hyggelig, vi, selv om vi alle er voksne nå). Så setter vi oss ned med kaffe og julekaker, og det er tid for gaveåpning. Vår familie er ofte kreative i gave-kjøpingen (dvs ofte mer enn én gave til hver fra én person), så selv om vi ikke lenger får julegaver fra onkler og tanter, er det nok under treet! Gavene pakkes opp en etter en, så alle får se hva de andre har fått. Det vil si at gaveåpningen ofte ikke er ferdig før i 10- eller 11-tiden. Min Nederlandske jul er litt annerledes - de har færre tradisjoner i forbindelse med jul, siden de også feirer Sinterklaas den 6. desember (hvor barna får gaver og sjokoladebokstav i skoene). På julaften har vi middag sammen med familien, som regel kalkun. Deretter åpner vi gavene. Utenom det er det ikke så mange tradisjoner de følger. Men til nyttår har de tradisjoner - da bakes det Oliebollen og Appelflappen. Oliebollen er frityrstekte boller (ligner på smultringer, men de er runde), med eller uten rosiner. Disse serveres med et dryss melis over. Appelflappen som er smultringer med epler - epleskiver dyppet i røre, og så i smult-gryta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 5. november 2009 #11 Del Skrevet 5. november 2009 Vel gledet jeg meg ikke til jul før, så gjør jeg iallefall det nå! Kan fortelle litt om juleferinga vår i år, pleier å være litt forskjellig:) Vi starter julefeiringa hos mamma og pappa den 22. desember med pynting av juletre (tradisjonen er å pynte lille julaften, men siden jeg ikke er hjemme da, så er mamma og pappa så snill at de tar det den 22.) Når vi er ferdig med det drar jeg og kjæresten til mammaen hans og er der til lille julaften. Vi spiser god mat og får med oss grevinnen og hovmesteren, og kanskje vi får pyntet enda ett tre, før vi drar hjem til mamma og pappa igjen. Julaften morgen starter alltid med en kjempegod frokost, hvor mamma har hjemmebakte rundstykker, hjemmelaget kakao og hjemmelaget krem, pluss hjemmelaget sild og annet julepålegg. Jeg ser gjerne på en del av disse juleprogrammene, for å komme i riktig stemning, og koser meg hele formiddagen. Kanskje tar meg en tur ut om været er fint Mamma og pappa drar enten en tur i kirken eller en skitur før julemiddagen blir forberedt. I år skal vi feire selve julekvelden hos min søster og familien, så vi drar dit rundt klokken 16 og det blir ribbe med tilbehør til middag. Deretter antar jeg at vi får sjokoladepudding og riskrem til dessert før pakkeåpningen begynner med at julenissen kommer. Vi starter å åpne pakkene rundt 18-19 tiden, da min søster har tre små, og det selvsagt er en hel haug med pakker til alle tre barna. (sist vi feiret jul med søsteren min og ungene ble ungene så trøtte at de ikke gadd åpne alle pakkene så søsteren min måtte åpne resten ) Når pakkene er åpnet blir det kaker og kaffe, før barna blir lagt og vi "voksne" (jeg vil ikke være voksen enda) prater litt og koser oss utover kvelden, kanskje med en koselig julefilm. Deretter drar jeg og kjæresten sammen med mamma og pappa hjem til dem og sover der Nå gleeder jeg meg til juuul! :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 5. november 2009 #12 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Så koslige julaften er hos dere. Hjemme hos meg er det så kjedelig. Jeg står opp på julaften og sitter å ser på tv helt alene. Pappa sover antagelig enda lenger enn meg og mamma sitter foran pcen. Etterhvert er det klart for å lage mat, både mamma og pappa er med på det, og jeg prøver å snike meg inn og hjelpe til litt jeg og. Fikser resten av julegavene om det er noe som ikke er helt klart. Klokka fem spiser vi middag, og klokka seks setter vi oss i sofaen og pakkene åpnes umiddelbart, selv om vi er bare foreldrene mine, broren min (som er 28) og jeg (22), og noen ganger også bestemor. Broren min presser skikkelig på å åpne gaver fortest mulig. Så fort gavene er åpnet (som ikke tar mer enn en time, noen ganger ikke mer enn en halvtime(!!), vi regnes jo for voksne alle sammen), så sovner pappa (og eventuelt også bestemor) i sofaen, mamma skifter til pysj og setter laptopen på fanget i sofaen, og broren min forlot bygningen i det den siste gaven ble pakket opp. Så sitter jeg der.. klokka sju. Ingenting mer skjer. Ikke noe mer julekos. Ingenting. Jula er liksom over på to timer, selv om jeg har sagt til foreldrene mine at jeg skulle ønske at vi kunne klare å få den til å vare litt lenger, så får jeg aldri noe medhold. Broren min klarer å presse på julegavene hvert eneste år, og de skal pakkes opp så sykt fort! I fjor fant jeg meg en pc jeg også, og snakket med en venninne på msn. Da ble jeg invitert til henne på julekalas etter pakkeåpning. Jeg ble kjempeglad og dro dit og hadde det så gøy! Jeg skulle bare ønske jeg ikke behøvde å dra til venner på julaften. Skulle ønske min familie kunne klare å holde koken i det minste til klokka var 9-10... Endret 5. november 2009 av lema Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 5. november 2009 #13 Del Skrevet 5. november 2009 Misunner dere så utrolig mye nå!;( - jeg likte julen godt før, når morfaren min hadde småbruk og vi kom på besøk , stas og gå i fjøset på julaften.. og så fikk vi pakke på dagen og så på nrk!... og gikk i fjøset og så etter det så spiste vi.. og åpnet pakker og alt var bra! men julekveldene etter det har jo vært bra, i fjor så var det morfar,mamma,meg, og broren min.. Har feiret alle mine jul med MORFAR! men den 20'ende julen får jeg ikke med han fordi han sovnet stille inn den 20 oktober:-( samma dagen bestemoren min døde bare 3 mnd siden da. og jeg har misstet alt som har med julestemning! og onkelen min og kjerrringa og 3 av søskenbarna mine driter i oss... men på en eller anna måte så skal vi feire jul for morfar sin skyld- fordi han hadde blitt sint om vi ikke skal feire jul! så det blir mamma-broren min--meg, og eksen til onkelen min... som vi har hatt kontakt med:-). men alikavel! faren min og stemora vil ikke feire jul med oss heller,så han har vi ikke feiret jul med på 11 år.. herlig med famile NOT! Men dere som har famile ta godt vare på den! og ikke vær sur på hverandre! og vær glad for vær dag!!! så i steden for og sitte med morfar med middags bordet så skal vi tennelys for han på grava! uff så unskyld for utrolig dårlig innlegg!.. men måtte bare si det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Periwinkle Skrevet 5. november 2009 #14 Del Skrevet 5. november 2009 Misunner dere så utrolig mye nå!;( - jeg likte julen godt før, når morfaren min hadde småbruk og vi kom på besøk , stas og gå i fjøset på julaften.. og så fikk vi pakke på dagen og så på nrk!... og gikk i fjøset og så etter det så spiste vi.. og åpnet pakker og alt var bra! men julekveldene etter det har jo vært bra, i fjor så var det morfar,mamma,meg, og broren min.. Har feiret alle mine jul med MORFAR! men den 20'ende julen får jeg ikke med han fordi han sovnet stille inn den 20 oktober:-( samma dagen bestemoren min døde bare 3 mnd siden da. og jeg har misstet alt som har med julestemning! og onkelen min og kjerrringa og 3 av søskenbarna mine driter i oss... men på en eller anna måte så skal vi feire jul for morfar sin skyld- fordi han hadde blitt sint om vi ikke skal feire jul! så det blir mamma-broren min--meg, og eksen til onkelen min... som vi har hatt kontakt med:-). men alikavel! faren min og stemora vil ikke feire jul med oss heller,så han har vi ikke feiret jul med på 11 år.. herlig med famile NOT! Men dere som har famile ta godt vare på den! og ikke vær sur på hverandre! og vær glad for vær dag!!! så i steden for og sitte med morfar med middags bordet så skal vi tennelys for han på grava! uff så unskyld for utrolig dårlig innlegg!.. men måtte bare si det.. Jeg synes det er bra du forteller om din jul jeg Selv om det kanskje ikke blir det samme i år som tidligere. Jeg tror det er viktig at man tenker over at alle ikke har en bra jul, eller forbinder jula med noe bra. Barn av alkoholikere ser ofte på jula som den verste tida av året, andre igjen har vokst opp med grandiosa som julemiddag. For oss som har vokst opp med julestemning, julepynting, julesanger og ordentlig tradisjonsjulemat, med familie og tradisjoner på juleaften og jula gjennom kan gjerne av og til glemme at ikke alle har en like flott jul. Da jeg var lita vet jeg at jeg tok det for gitt at alle hadde en slik jul som oss (med egne tradisjoner vel og merke) og at alle hadde den kriblingen i magen da snøen falt første gang i midten av november, og da julekalenderen ble dratt fram 1. desember. Om jeg ikke hadde vært så "egoistisk" om jeg kan si det, at jeg virkelig ønsker å feire jul med familien på tradisjons vis, så hadde jeg kunne tenkt meg å feire en alternativ jul en gang. Hjelpe de som ikke har et hjem, eller som ikke har så mye å rutte med, å skape en flott julefeiring:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siiw Skrevet 5. november 2009 #15 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg er nok ikke den eneste som har en annerledes jul nei... Huff- tenk på uteliggera og alle barn/voksne rundt om kring i norge/verden, som ikke har mat på bordet.. :/ Lett og bare tenk på seg selv - :S ... i værtfall veldig mange som ser ut til og ha en finfin jul^^ Og der jo bra=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #16 Del Skrevet 5. november 2009 Vi feirer ikke spesielt i julen. Forsøker å lære ungene våre verdier i denne rotløse verdenen vi lever i. Det blir litt ekstra god og usunn mat, også får de en liten gave på kvelden. Vi vil at de skal vokse opp med sunnere verdier enn det dere gir deres unger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 5. november 2009 #17 Del Skrevet 5. november 2009 Vi feirer ikke spesielt i julen. Forsøker å lære ungene våre verdier i denne rotløse verdenen vi lever i. Det blir litt ekstra god og usunn mat, også får de en liten gave på kvelden. Vi vil at de skal vokse opp med sunnere verdier enn det dere gir deres unger. Og hva mener du er "sunne" verdier? Jeg mener det må få være lov å spandere på seg både gaver og god mat slik man gjør i julen, det er jo bare en gang i året. Og vi lever bare én gang! Man kan gi penger og gaver til de som har mindre og ikke så har det så godt, og i tillegg feire jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rexina Skrevet 5. november 2009 #18 Del Skrevet 5. november 2009 Dette var koselig lesning:) Nå kjenner jeg at jeg vrikelig gleder meg til jul! Det er noen år siden jeg har hatt sånn julestemning. Dette har pleid å være vår juleaften: Dagen før inviterer vi slekta til julegrøt med ute rundt et bål. den som får mandelen, får en stor marsipangris. På kvelden er det deilig mat med familien, også koser vi oss med julekaker osv. Så pynter mamma og jeg juletreet mens julesanger blir spilt, og peisen er tent. Dagen etter våkner jeg tidlig av julemusikk og lukten av nystekte hjemmebakte rundtstykker. Så dekker vi stort koldtbord med masse godt julepålegg. Jeg spiser ALLTID laks og eggerøre. Selv om jeg ofte spiser eggerøre resten av året, smaker dette noe helt spesielt. Vi dekker på med finsølvet og det fineste porselet vårt, som det er ekstre koselig å drikke varm sjokolade fra. Så ser vi Kalle Anka's jul på svensk Tv. Pappa har sett på dette siden han var guttunge, så dette er et must. Da spiser vi strømpegodteriet vårt, alltid med rosiner, klementin og julemarsipan<3 Og vi har noen kjempefine strømper som mamma kjøpte i London for mange år siden, som er håndbroderte! Før så sang jeg i kirken hver juleaften, men nå er det slutt på det, så istedet tar mamma og jeg på oss bunad, og drar ut til gravplassen og tenner lys, så videre til mormor og morfar for å spise julemiddag. Den starter når julen ringes inn kl 17.00, men før vi spiser leser jeg opp juleevangeliet i en gammel bibel, med ekstra sirkelete skrift. Vi spiser ribbe, medisterkaker, sossisser, med tilbehør. Og til dessert får vi ofte mormors hjemmelagede iskrem med karamellsaus. Vi sitter alltid lenge til bords og prater om hva som har skjedd det siste året og hva vi vil ha ut av det neste. Som regel er vi 13 til bords, så mormor lager en 14. plass hvor hun setter en stor nisse:) Alle er til stede, selv oldemor på 92:) Det er veldig hyggelig! Så går vi rundt juletreet og synger til nissen kommer og deler ut en gave til hver av ungene. Alle er blitt så store nå, så det er bare ekstra moro, synes vi! Er jo ingen som tror på nissen lenger, men han må jo være med fordet.. Så er det pakkeåpning. Barna henter under treet, og vi åpner en og en pakke så alle får se:) Så er det kaker, nøtter og kaffe. Siden vi drikker til maten, så går vi alltid hjem i bunad og lar pakkene stå igjen til neste dag! Resten av jula er middager, brunsher og frokoster hos forskjellige familiemedlemmer, og det blir vel litt hos kjæresten min i år, vil jeg tro:) Gleder meg til jul!!<3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 5. november 2009 #19 Del Skrevet 5. november 2009 Hvordan det blir i år er jeg litt usikker på, kanskje blir jeg med på svigerfars julegrøt på lille julaften i år. Tidligere har jeg dratt hjem til mamma og pappa på lille julaften i etter jobb-tid. Der har vi pyntet juletreet, spist middag og sett på "Grevinnen og hovmesteren" (og selvfølgelig sjekket at han snubler 11 ganger ). Så er det senga. På julaften skjer det ikke noe særlig på morgenen, vi pakker og gjør oss klare til å reise til farmoren min. Vi er framme der ca kl 11. I løpet av dagen slapper vi av, spiser lunsj og besøker en tante og onkel for litt julegaveutveksling. Tilbake hos farmor skifter vi og gjør oss klare til julefeiring. I løpet av dagen/på vei til noen andre tanter og onkler for julefeiring drar vi innom gravgården og tenner lys på graven til farfar og oldeforeldre. Julemiddagen består av ribbe, hjemmelagde medisterkaker, surkål, poteter,saus og alt som hører til. Desserten er riskrem med mandel, og vinneren "vinner" alltid oppvasken først, men så ombestemmer farmoren min seg og gir vedkommende marsipangris istedet Kaffe og kaker er obligatorisk, og helst før pakkene. De blir åpnet en gang ut over kvelden, og er en koselig seanse Så prater vi og koser oss til det er på tide å vende nesa mot senga. Men jula er ikke over! 1. juledag samles farmor, pappa og hans søsken, deres ektefeller og barn og barnas føle og barn (fire generasjoner) hjemme hos farmor og koser seg nok en gang med julemat, masse dessert (da vanker det gjerne store mengde hjemmelaget karamellpudding også), kaffe, kaker osv. Man viser gjerne fram julegaver en er ekstra fornøyd med, spesielt de minste. I fjor husker jeg sønnen til kusina mi fikk et elektrikersett som nesten alle kastet seg over. Noen runder Memory er obligatorisk, selvfølgelig med stort engasjement. Noen ganger har vi feiret jul hjemme hos mamma og pappa. Da har farmor (og farfar, siden han levde da) kommet hjem til oss og feiret julaften, og så har hele slekta kommet etter første juledag. Da har jeg vært opptatt på dagen og bidratt med musikalsk innslag i kirken. Jeg går sjeldent (tilnærmet aldri) i kirken (bortsett fra når den brukes som konsertlokale), men gudstjeneste på julaften er virkelig magisk. Det er Julestemning (ja, med stor J!). Dette måtte vi imidlertid slutte med, da julaften endte opp med akuttime hos tannlegen de gangene vi feriet jul hjemme. Jeg er glad i julen, det er koselig å tilbringe så mye tid med familien. Samtidig gleder jeg meg til å starte min egen juletradisjon en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramello Skrevet 5. november 2009 #20 Del Skrevet 5. november 2009 Lillejulaften spiser vi god mat, legger gavene under treet og ser på "kvelden før kvelden", og da selvfølgelig Grevinnen og hovmesteren også Julaften starter kl. 08 for min sin del. Da tar jeg med meg julestrømpa og dyna mi ned på stua og ser på TV.. Julemorgen, Snekker Andersen og julenissen, tre nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen... Innimellom dette spiser jeg også en god frokost sammen med familien min. I 14- tiden pleier jeg og mamma å dra å hente bestemor, så drar vi på gravstedet og tenner lys til bestefar + oldeforeldre. Etterpå drar vi hjem (bestemor er med). Ser litt tv, prater, spiser godteri og slikt. Pappa er kokken, og lager middagen. Bruker å spise svinestek og svineribbe, med masse godt tilbehør! Middagen spises ca kl. 18. Etter middag slapper vi av litt, før vi begynner å åpne opp pakker. Og spiser kaker og dessert Pakkeåpningen starter i åtte tiden, og vi holder gjerne på til over midnatt. Bruker å feire jul sammen med mamma, pappa, søstra mi, bestemora mi og av og til tanta mi. Og framover også tanteungen min, som hadde sin første jul i fjor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå