Gå til innhold

Klørne til pusen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette høres jo litt bestialsk ut, men jeg har hørt at noen fjerner klørne til innekattene sine? Noen som har hørt om det samme?

Vår innekatt er en skikkelig klorer... møbler, parkett etc. etc. får gjennomgå. Pusen kan jo leve i 15 år til, så sofaen kommer til å bli rimelig sliten etterhvert.... Han vil ikke bruke noe klorebrett og nekter å la oss klippe klørne... Ellers er den en veldig god pus med en stor personlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3.4.4. Bør katten min få klippet klørne sine?

Kirurgisk fjerning av klør ("declawing") er forbudt i Norge. Dersom katten din trenger kloklipp (de fleste innekatter trenger det), bør du venne den til klipping fra den er liten.  

Bruk spesielle kloklippere, ikke saks eller avbitertang. Få klipperen slipt (eller bytt blad) når det er nødvendig.  

I forbindelse med kloklippingen må katten holdes godt fast. Sørg for at den ikke kan klore eller bite deg. Som sagt bør du lære katten å bli kloklippet fra den er liten av. Det kan også være lurt å tørrtrene noen ganger først (bare holde, ikke klippe).  

Hvis klørne er hvite er det lett å se hvor langt ut i kloen nerver og blodkar går. Bruk kraftig lys, og du kan se nerver og kar som en rosa strek inne i kloen. Ikke klipp helt ned til dette rosa området, da slik klipping er smertefull og får katten til å sette igjen blodige fotspor i halve huset.  

Det er ikke nødvendig å klippe bakklørne så ofte som forklørne. Husk å klippe ulveklørne som befinner seg på baksiden (medialsiden) av forbeina.  

Dersom katten din ikke liker å få klippet klørne, kan du få noen til å holde den for deg. I ekstreme tilfeller kan du få veterinæren til å dope ned dyret før klørne klippes.  

Når kattens klør vokser, støter de av hornlag etterhvert som kloen slites. Dette hornlaget ser ut som en "hul klo". Disse blir gjerne sittende igjen på klorebrett/stolper. Det er ingen grunn til bekymring om du finner en slik "tom" klo så lenge katten ellers har det bra.

quote: http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html

Loven sier at man ikke skal forandre på dyrets naturlige..eh..ting?

Altså. Du kan ikke bare kutte av halen på hunden din og ikke trekke klør på katten.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dyrebutikken får du noe til å spraye der du ikke vil at katten skal klore.

Du kan og få kattemynte ekstrakt til å ha på kløpinnen, det gjør at den blir uimotståelig for katten.

Ellers bruker jeg å sprute vann på katten når jeg tar han i noe ulovlig. Bruker dusjeflasken til blomstene( med bare RENT vann i).

Ellers kan du klippe klørne på den, bruk en skikkelig klosaks og godt lys så du ikke klipper i nerven. Det gjør vondt for katten og blør mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!! Da skal jeg se etter spray med lukt som katten ikke liker... så blir det kanskje en ny sofa på oss etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Gjest. Har samme problem som deg med en katt som klorer opp sofaen vår. Hun har klorepinne, men den vil hun ikke bruke. Dusjer vann på henne når hun klorer på sofaen og detter henne ved klorepinnen istedet, men nei... Tror jeg får prøve kattemynte el lign. Noen andre som har prøvd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange skjønner ikke hvor avhengig katten er av klørne sine.

Jeg leste for en stund siden en rapport om det å fjerne klørne til katten.

Katten er fullstendig avhengig av klørne sine, den bruker klørne for å holde fast ting, når den skal hoppe opp på noe, når den skal hoppe ned fra noe osv. Er klørne borte vil den miste taket og falle når den forsøker å gjøre noe av dette. Mange katter tror ikke at de kan gå etter en slik klofjerning og sitter bare i et hjørne og depper. De kan visst også få store psykiske problemer og miste livslysten helt.

Til sammenligning kan vi jo prøve å tenke oss livet med store votter på hendene....Får ikke gjort stort da!

Ble bare litt opprørt ved tanken på at noen faktisk kan tenke seg å lemleste et dyr de er glade i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte forresten en slik spray som de selger i dyrebutikken som skal holde katten unna. I kombinasjon med vannspruting virket det faktisk og nå får alle møblene være i fred!

Vel, om vinteren når de er mye inne er det et bordben som får lide litt men pytt pytt - litt svinn må man da regne med! Katten klorer ikke bare for å kvesse det viktigste redskapet sitt men også for å markere "sine" ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trekke klør, men klippe klør!

Kjøp den en klosaks ¨på dyrebutikken og sett igang. Det er snakk om å klippe littegran av hver klo så den ikke er så skarp. Det sparerbåde møbler og parkett - dessuten er det for å kvesse klørne (altså slite dem ned) katten klorer på ting. Om du klipper klørne hans vil du ta av det klørne vokser slik at den ikke har behov for å kvesse :D

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Suzy, du har ikke lest åpningsinnlegget ordentlig!

Dette høres jo litt bestialsk ut, men jeg har hørt at noen fjerner klørne til innekattene sine?

Dette er jo ikke lov i Norge selvsagt men jeg ble opprørt over at noen i det hele tatt vurderte muligheten! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Suzy, du har ikke lest åpningsinnlegget ordentlig!

Dette er jo ikke lov i Norge selvsagt men jeg ble opprørt over at noen i det hele tatt vurderte muligheten! :wink:

Joda jeg gjorde det og irrettesatte vennlig, men bestemt - "ikke fjerne, men klippe" ...

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforsto deg visst... :oops:

Trodde rettelsen var til meg fordi jeg snakket om klofjerning og mange andre her snakket om kloklipping!

Sorry Suzy! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK! :ler:

Fort gjort å misforstå. Skjønner godt at du blir harm på slike ting. Er man så redd for møblene sine bør man ikke ha katt i det hele tatt!! :-?

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til den sprayen med lukt som katten ikke liker, kan du også få kjøpt en spray som heter catnip som har en lukt de fleste katter er tussete etter. Prøv å spraye denne på klorebrettet og se om ikke det gjør kloringen litt mer interessant. Sammen med vondlukt-sprayen på møblene og vannflaska i nærheten, bør det være håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattungen min tok poenget med klorebrett veldig kjapt.

Jeg tok katten med meg til klorebrettet, satte meg ned og holdt henne inntil klorebrettet mens jeg dro labbene forsiktig over.

Etter det har hun ikke rørt møblene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...