Gå til innhold

Hjelp - jeg har så kjedelig klesstil!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg synes klesstilen min er så kjedelig,og trenger hjelp til å piffe den opp litt. Selv om jeg leser flere moteblader og prøver å finne inspirasjon der, klarer jeg av en eller annen grunn ikke helt å overføre stiltipsene til min egen garderobe,og jeg synes det kan være vanskelig å vite hva som kler meg.

Jeg er litt under middels høy, ca 163 cm og har en kombinasjon av timeglassfigur og pæreform, dvs. at jeg måler omtrent det samme rundt bryst og hofter og har smal midje, men en ”utstående” rumpe og kraftige lår og legger. Jeg bruker ca. str 40 nedentil og str 38-40 oventil, så jeg er ikke akkurat noen sylfide, men ikke tjukk heller. Pga kroppsfasongen føler jeg meg imidlertid begrenset til å bruke bootcut/flare-jeans, vide dressbukser, A-linjeformede knelange skjørt og figursydde V-halsgensere, og det er som regel det jeg ender opp med. Klassisk og greit, ja vel, men jeg synes som sagt det blir kjedelig og litt ”kjerring” og skulle gjerne variert mer og vært litt mer trendy. Det er bare det at jeg føler at mye av det som er in nå, ikke passer kroppsformen min. Tunika og lange skjorter er bare ikke min greie, verken med eller uten belte, og jeg synes ikke jeg kler tights eller smale jeans spesielt godt ettersom jeg har så kraftige bein. Det samme gjelder korte skjørt og kjoler. Lange topper og gensere synes jeg kan være fint, men føler likevel at jeg lett blir bumsete i den type plagg pga pupper og rumpe, i tillegg til at det ikke går an å bruke dem over vide bukser. Mulig at jeg er for opphengt i diverse problemområder og hvilke typer klær jeg kan bruke, men håper likevel at noen her på KG kan komme med noen gode tips og råd til en sprekere garderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd ut straight leg cut på jeans? Jeg var selv avhengig av vid bootcut/flare fordi jeg var brennsikker på at det balanserte lårene best. Noe det forsåvidt gjør, men det kan se litt rotete ut når man er lav synes jeg, så da prøvde jeg flere cuts. Straight leg er snasent om man bruker hæler!

Om du ikke har gedigne hofter så kan jo du prøve blyantskjørt og. Er veldig lekkert med noe som framhever midjen så man ser figuren. Føler man seg derimot som en pølse i drakt, kan en lett cardigan som knyttes igjen i livet hjelpe, eller knytte den bakover slik at den balanserer rumpa.

Jeg oppfordrer deg til å prøve plagg du aldri ville trodd passet deg. Du kan ende opp ganske overrasket. Ta gjerne bilder å vis de til venninner før du kjøper. (ha med seg andre på shopping bli gjerne hektisk og man går for det man er vandt til)

Og rams opp det du liker ved kroppen din. Fokuser på å framheve de delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har du noen jeansmerker/modeller å anbefale? Jeg får ofte det problemet at de blir for høye og/eller vide i livet når de må være store nok til å passe rundt lår og rumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan piffe opp mange antrekk ved å bruke belter, og da slipper du å kjøpe helt ny garderobe også :)

Jeg er timeglass med kraftige bryster og hofter, men ELSKER lange topper. Da slipper jeg å bekymre meg for at magen hopper ut og jeg blir lengre av det også. Jeg bruker stort sett jeans under, jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du vet hva som kler deg, vide bukser er bra og da passer ikke lange topper etc så godt. MEN: du kan gjerne gå i skjørt. Skjørt som er smale i livet og a-formet ville vært lekkert på deg, en liten utsving ved knærne får kanskje samme effekt som de vide buksene. Ikke tenk på at du har tykke ben, fordi alle ben er pene i strømpebukse og skjørt.

Hva med kryssede kjoler som du snører i livet, de kan dras til å passe alle kurver på kroppen og knyttingen gjør at du kan smale inn der det passer best på akkurat din kropp.

Skjorter og pene topper, gjerne med singlett under som bryter opp mellom toppen/genseren/skjorten og buksekanten kan være pent og gi en del liv til et antrekk. Pass bare på at den ikke er hvit mot mørke farger, slik at den understreker hoftene dine. Bruk toner av samme farge når du bruker lag på lag.

Ellers er pene funky sko, smykker og armbånd viktig for et antrekk. Det kan gjøre den store forskjellen på et litt kjedelig klassisk pent antrekk til et fresht og kult antrekk. Sko kan du ta helt ut, det er dritkult!

Farger kan jeg desverre ikke råde deg til, selv er jeg en evig svartkledd så jeg er kjedelig på den måten. Men jeg forsøker å variere i stoff og ha noe blankt, noe blonder etc for at det ikke skal bli så kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan piffe opp mange antrekk ved å bruke belter, og da slipper du å kjøpe helt ny garderobe også :)

Jeg er timeglass med kraftige bryster og hofter, men ELSKER lange topper. Da slipper jeg å bekymre meg for at magen hopper ut og jeg blir lengre av det også. Jeg bruker stort sett jeans under, jeg da.

Ja, det er sikkert bare jeg som har hengt meg alt for mye opp i gamle vaner og tanker om hva jeg synes kler meg og ikke! Belter er også en sånn ting som jeg ikke har brukt på årevis, men nå planlegger jeg faktisk å kjøpe meg et litt sånn bredt belte som man knyter foran med smalere snorer, om du skjønner hva jeg mener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Super inspirasjon til hvordan man kan style basisplagg!

Når jeg er ute og trasker i byen, hender det at jeg ser noen med ting jeg kunne ønske jeg hadde også. Så da prøver jeg å finne det neste gang jeg går i butikkene :)

Jeg har også den oppfattningen at ting ikke kler meg, å jeg tror at dette er et veldig dumt problem å ha! Vi er da vel ikke så annerledes fra elle de andre? :)

Vi må svelge kamelen, heve hodet å go for it!! :)

Hyggelig å kunne hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...