Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #141 Del Skrevet 28. oktober 2009 vi må vell slutte å drikke melk å da, å slutte med å spise okse.. kyr produserer veldig mye karbondioksid (eller noe, som skader ozonlaget) når de fiser.. men om alle mennesker begynner å spise kål og erter istede så jevner produksjojnen seg kanskje ut? :-P Nåja, jeg mener uansett at det kanskje er på tide at vi i Norge også ihvertfall begynner å bli litt mere selektive når vi velger hva vi putter i munnen. Kyllinger som lever i trange bur, som blir pumpa fulle av vekst hormoner å blir brutalt slakta etter 30 dager kan jo i det miste byttes ut med kyllinger som lever litt bedre, slipper hormonene å får leve i 60 dager (øko kylling)? Kalv er jo noe annet å tenke på.. Kanskje vi burde bli flinkere til å spise vilt.? en (mer) human død, å en fair chanse.. Å med det samme jeg er her å skriver å styrer.. slutt å kjøp dundyner, slutt å kjøp pels.. Jeg har slutta, men jeg har allerede en pels, å jeg tollerer ikke at mennesker som spiser kylling å legger seg i en dundyne klager over akkurat det! (men jeg kjøper aldri pels igjen) Mulig jeg blir beskyldt for å være bedreviter, men mye av det du skriver i innlegget er feil. 1. kyrne promper metangass, som er en drivhusgass. Den skader ikke ozonlaget (ozon har mest med innstråling av kortbølgede/farlige UV-stråler å gjøre), men bidrar til oppvarming av atmosfæren. 2. Kyllinger for slakteproduksjon står ikke i bur, de lever sammen med tusenvis av andre på store gulv hvor de har god plass som små, men det blir trangt når de nærmer seg slaktevekt. Det er ikke "bra" for en kylling å leve slik, men det er en faktafeil at de bor i bur. Vanlige eggproduserende høner (som er en helt annen rase enn slaktekyllingene) bor derimot ofte i bur. 3. Kyllinger og andre dyr som produseres i Norge (og Europa) blir ikke stappet fulle av hormoner, vi fôrer ikke med veksthormoner/antibiotika for raskere vekst her (jeg er rimelig sikker på dette, men link gjerne til annen informasjon hvis jeg tar feil). I USA gjør de derimot dette. Og det er nok ikke tvil om at fôringen likevel er for intensiv for kyllingens beste (problemer med knokler osv) og for kvaliteten på kjøttet sin del. I tillegg har økokyllingen noen andre fordeler som at den ser dagslys, så jeg er helt enig med deg i at en bør velge økologisk kylling. 4. Dun kan produseres på ulike måter, noen er brutale, som når de ribber levende gjess o.l. Men jeg synes det blir feil å sammenlikne kyllingproduksjon med dunproduksjon uten å sette seg inn i hvilke alternativer som finnes i begge typer produksjoner. Jeg er enig med deg i holdninger og det du konkluderer med, det er bare greit å bruke fakta for å underbygge påstandene sine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 28. oktober 2009 #142 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg mener at de som ikke er villig til å drepe, slakte og partere dyr, fortjener heller ikke å spise dyr. Vi burde innført et drapssertifikat, slik at ingen fikk tilgang til kjøttdisken, før de hadde skaffet seg denne førstehåndskjennskapen til hva som er i den (eller hvem). Men med overbefolkningsproblemet er det naivt å tro at vi kan spise like mye kjøtt som nå. Har noen en idé om hvor mange dyr som ales opp i fangenskap, drepes og slaktes for å kastes rett i søpla? Noen 'går ut på dato'. Men det tragiske er alle dyra som ligger serveringsklare på julebordene folk ikke gidder gå på, og som kastes fordi de ikke kan varmes opp igjen. Vi sløser med liv, og ressurser. Og det koster mindre jordbruksareal og energi å fø folk opp på plantemateriale enn å sende dette gjennom dyr først. Ideelt burde slaktedyr levd på planteavfallet vi ikke kan nyttiggjøre oss, og deretter bidratt til dietten, ikke være bola og genmanipulert hovedrolleinnehaver. Ren vegetarisme har jeg ikke tro på. Kjøtt smaker for godt. Men det er forskjell på å avlive et dyr som har levd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest - hei Skrevet 29. oktober 2009 #143 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hjerteinfarkt kommer som rgeel av hvor mye fett i maten som leirer seg på innsiden av blodårene og hindrer blodgjennomstrømningen. Ha rignenting med råtten mat i tarmene å gjøre. Spiser man mye feit kjøttmat er det selvsagt farlig, mendeter fullt mulig å ha ett magert nok kosthold som inkluderer kjøtt. Grunnen til at svært mange indere ikke spiser kjøtt er fattigdom, ikke idealisme. Sorfe og svin er det lite av India pga religion, men de som har råd spiser kylling, lam og fisk. Grunnen til at svært mange indere ikke spiser kjøtt er fattigdom, ikke idealisme. Sorfe og svin er det lite av India pga religion, men de som har råd spiser kylling, lam og fisk. Cirka 80 prosent av den indiske befolkning er hinduer, og hinduer har ut fra religion meget strenge spiseregler, og de fleste av dem er derfor vegetarianere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 29. oktober 2009 #144 Del Skrevet 29. oktober 2009 Enig med alt Kamikatze sier, faktisk. Alle som spiser kjøtt burde være villig til å ta del i slakteprosessen. Jeg har ikke lest hele gria. Men jeg mener at det er et kjempeproblem at de store landområder vi mennesker legger beslag på for å dyrke mat fortrenger det plante- og dyreliv som allerede lever der. Det blir stadig flere konflikter mellom mennesker og rovdyr, f.eks tigre i India. Orangutanger får mindre leveområder, til det blir så minimalt at de vil dø ut osv Det er klart, vi kan godt klare å skaffe mat til mange, mange mennesker. Det er bare å pløye opp all dyrkbar jord og så soja og mais og hvete etc. Men vil det være riktig at mennesker skal ta seg til rette på bekostning av alt annet liv på planeten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 29. oktober 2009 #145 Del Skrevet 29. oktober 2009 Har du noen kilder eller dokumentasjon som kan vise at deres kilder er feil? EU-direktiv 98/58 av 20. juli 1998 om hold av produksjonsdyr Og nei de fleste storfe står ikke oppbundet på bås Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. oktober 2009 #146 Del Skrevet 29. oktober 2009 jeg er enig i at dyra burde få bedre levestandard. Tror kjøttet deres blir bedre av det:p Her behøver du ikke tro, det er et faktum. Hjemme hos oss spises det mye kjøtt, og når det gjelder svinekjøtt, er det fullt mulig å kjøpe produkter av frittgående gris. Det gjør vi, og jeg kan garantere at det smaker helt annerledes enn det "samlebåndskjøttet" Gilde selger. I tillegg til smaken er det jo også det at dyret har hatt det bra mens det levde. Vi kjøper heller ikke kylling som har stått sitt korte liv i trange bur, og vi kjøper ikke egg fra burhøns. Så har vi jo fårekjøtt da: Der er det rimelig greit sett ut fra et dyrevennlig synspunkt. Sauer går for det aller meste ute på beite vår, sommer og høst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 29. oktober 2009 #147 Del Skrevet 29. oktober 2009 Faktisk enig med Kamikatze her. Mange som tror (helt sant) at kjött kommer fra en butikk, og klarer ikke se den store sammenhengen og hva som skjer for at kjöttet skal komme seg til butikken. Selv er jeg oppvokst med jakt og fiske (dvs jeg har selv skutt et dyr, flådd og partert), og i tillegg besökt mange gårder opp gjennom årene hvor man slakter julegrisen selv m.m. og personlig så har jeg nok fått en del respekt for det kjöttet jeg spiser, mer kresen på hvilket kjött jeg velger (igjen; lokale bönder, gode leveforhold for dyrene etc) og ikke minst, vi har ingen bruk og kast mentalitet her hjemme, vi kjöper ikke inn mer enn det vi spiser og jeg tar gjerne med meg bein og avskjär som oftes bare blir kastet, så fryser jeg det ned og gir det til bikkja. Jeg blir ganske lei meg når jeg hörer om mennesker som ikke engang vet hvor oksekjöttet kommer fra, at man er uvitende og ikke minst likegyldige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. oktober 2009 #148 Del Skrevet 29. oktober 2009 Selv er jeg oppvokst med jakt og fiske (dvs jeg har selv skutt et dyr, flådd og partert), og i tillegg besökt mange gårder opp gjennom årene hvor man slakter julegrisen selv m.m. og personlig så har jeg nok fått en del respekt for det kjöttet jeg spiser, mer kresen på hvilket kjött jeg velger (igjen; lokale bönder, gode leveforhold for dyrene etc) og ikke minst, vi har ingen bruk og kast mentalitet her hjemme, vi kjöper ikke inn mer enn det vi spiser og jeg tar gjerne med meg bein og avskjär som oftes bare blir kastet, så fryser jeg det ned og gir det til bikkja. Jeg blir ganske lei meg når jeg hörer om mennesker som ikke engang vet hvor oksekjöttet kommer fra, at man er uvitende og ikke minst likegyldige. For min del står det mye mer respekt av en slik holding enn av den som nærmest lukker øynene og tar på seg skylapper når de kjøper kjøtt i butikken fordi de "vil ikke vite" hvor kjøttet kommer fra og hvilke forhold dyrene lever under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 29. oktober 2009 #149 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) cirka 80 prosent av den indiske befolkning er hinduer, og hinduer har ut fra religion meget strenge spiseregler, og de fleste av dem er derfor vegetarianere. De fleste er ikke vegerarianere. Hinduismen sier bare at alt liv er hellig, hvordan man tolker dette i henhold til mat er ulikt. Noen har helt vegetarisk kosthold, andre definerer enkelte typer kjøtt, som fugl eller fisk som vegetarisk, andre spiser bare vegetarisk til høytidene. Endret 29. oktober 2009 av Glør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 29. oktober 2009 #150 Del Skrevet 29. oktober 2009 EU-direktiv 98/58 av 20. juli 1998 om hold av produksjonsdyr Og nei de fleste storfe står ikke oppbundet på bås i alle fjøsene jeg har vært i står kyr på bås, ku, og okse, kalver har innhengninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 29. oktober 2009 #151 Del Skrevet 29. oktober 2009 De fleste er ikke vegerarianere. Hinduismen sier bare at alt liv er hellig, hvordan man tolker dette i henhold til mat er ulikt. Noen har helt vegetarisk kosthold, andre definerer enkelte typer kjøtt, som fugl eller fisk som vegetarisk, andre spiser bare vegetarisk til høytidene. De spiser ikke dyr med klover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 29. oktober 2009 #152 Del Skrevet 29. oktober 2009 Mulig jeg blir beskyldt for å være bedreviter, men mye av det du skriver i innlegget er feil. 1. kyrne promper metangass, som er en drivhusgass. Den skader ikke ozonlaget (ozon har mest med innstråling av kortbølgede/farlige UV-stråler å gjøre), men bidrar til oppvarming av atmosfæren. 2. Kyllinger for slakteproduksjon står ikke i bur, de lever sammen med tusenvis av andre på store gulv hvor de har god plass som små, men det blir trangt når de nærmer seg slaktevekt. Det er ikke "bra" for en kylling å leve slik, men det er en faktafeil at de bor i bur. Vanlige eggproduserende høner (som er en helt annen rase enn slaktekyllingene) bor derimot ofte i bur. 3. Kyllinger og andre dyr som produseres i Norge (og Europa) blir ikke stappet fulle av hormoner, vi fôrer ikke med veksthormoner/antibiotika for raskere vekst her (jeg er rimelig sikker på dette, men link gjerne til annen informasjon hvis jeg tar feil). I USA gjør de derimot dette. Og det er nok ikke tvil om at fôringen likevel er for intensiv for kyllingens beste (problemer med knokler osv) og for kvaliteten på kjøttet sin del. I tillegg har økokyllingen noen andre fordeler som at den ser dagslys, så jeg er helt enig med deg i at en bør velge økologisk kylling. 4. Dun kan produseres på ulike måter, noen er brutale, som når de ribber levende gjess o.l. Men jeg synes det blir feil å sammenlikne kyllingproduksjon med dunproduksjon uten å sette seg inn i hvilke alternativer som finnes i begge typer produksjoner. Jeg er enig med deg i holdninger og det du konkluderer med, det er bare greit å bruke fakta for å underbygge påstandene sine Ja, jeg hadde det på følelsen at det med gassen var feil.. men du skjønnte jo tydeligvis hva jeg mente, så da satser jeg på at andre lesere også gjorde det. Husker ikke hvor det var jeg leste om kyllingene jeg, men jeg synes det er veldig rart at kyllingene i Norge er store nok til å bli middag etter 30 dager uten vekst hormoner.. Men kanskje det er viking gener i dem? Det var ikke meningen min å sammenligne kyllingprodusksjon og dunproduksjon, jeg har det med å tenke litt rundt saker, uten å sammenligne av den grunn, å da hender det at det smetter inn en å annen bi settning som kanskje ikke er så relevant. Kanskje du kan fortelle meg om hvordan man ribber en fugl fri for dun på en human måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 29. oktober 2009 #153 Del Skrevet 29. oktober 2009 Her behøver du ikke tro, det er et faktum. Hjemme hos oss spises det mye kjøtt, og når det gjelder svinekjøtt, er det fullt mulig å kjøpe produkter av frittgående gris. Det gjør vi, og jeg kan garantere at det smaker helt annerledes enn det "samlebåndskjøttet" Gilde selger. I tillegg til smaken er det jo også det at dyret har hatt det bra mens det levde. Vi kjøper heller ikke kylling som har stått sitt korte liv i trange bur, og vi kjøper ikke egg fra burhøns. Så har vi jo fårekjøtt da: Der er det rimelig greit sett ut fra et dyrevennlig synspunkt. Sauer går for det aller meste ute på beite vår, sommer og høst. ja men kan da alle vegetarianere være enig med meg her i at det er greit å spise kjøtt så lenge dyra har det bra når de lever da? Jeg er også enig i at dyrene ikke skal bo i små båser og jeg vil at de skal ha et godt liv. Men er det virkelig noen grunn til å boikotte å spise kjøtt all together? Hva om vi alle sluttet å spise kjøtt. hva skjer med alle dyrene som blir til overs da om ingen blir spist? får de noe bedre liv da hvis det blir for mange av dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 29. oktober 2009 #154 Del Skrevet 29. oktober 2009 ja men kan da alle vegetarianere være enig med meg her i at det er greit å spise kjøtt så lenge dyra har det bra når de lever da? Jeg er også enig i at dyrene ikke skal bo i små båser og jeg vil at de skal ha et godt liv. Men er det virkelig noen grunn til å boikotte å spise kjøtt all together? Hva om vi alle sluttet å spise kjøtt. hva skjer med alle dyrene som blir til overs da om ingen blir spist? får de noe bedre liv da hvis det blir for mange av dem? Nå handlet denne tråden om at vi anbefales å bli vegetarianere (eller i det minste kutte kjøttforbruket) for KLIMAETS skyld. Vegetarisme handler ikke bare om dyrevern, mange er vegetarianere av andre grunner (Helse, miljøvern, ressursbruk...) Og "hva som skjer med alle dyrene som blir til overs hvis vi slutter å spise dem"? I alle dager, tenk deg litt om. Hvor kommer kjøttet du kjøper på Rema fra? Kjøttindustrien. Hva ville skjedd med kjøttindustrien om folk kjøpte mindre kjøtt? Jo, det ville blitt produsert mindre! Kjøttproduksjonen er menneskestyrt - det ville ikke plutselig blitt en haug kyllinger og kalver "til overs". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 29. oktober 2009 #155 Del Skrevet 29. oktober 2009 Nå handlet denne tråden om at vi anbefales å bli vegetarianere (eller i det minste kutte kjøttforbruket) for KLIMAETS skyld. Vegetarisme handler ikke bare om dyrevern, mange er vegetarianere av andre grunner (Helse, miljøvern, ressursbruk...) Og "hva som skjer med alle dyrene som blir til overs hvis vi slutter å spise dem"? I alle dager, tenk deg litt om. Hvor kommer kjøttet du kjøper på Rema fra? Kjøttindustrien. Hva ville skjedd med kjøttindustrien om folk kjøpte mindre kjøtt? Jo, det ville blitt produsert mindre! Kjøttproduksjonen er menneskestyrt - det ville ikke plutselig blitt en haug kyllinger og kalver "til overs". men så er det ikke kjøttindustrien som er verst for miljøet og klimaet da. det er da gjerne biler og fly det da. Om man skal kutte ut alt utslipp må vi alle slutte å reise med fly og slutte å kjøre bil. kanskje vi like godt kan gå over til å kjøre med hest og vogn da. Det skjer forurensning alle veier. Ingenting å gjøre med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 29. oktober 2009 #156 Del Skrevet 29. oktober 2009 men så er det ikke kjøttindustrien som er verst for miljøet og klimaet da. det er da gjerne biler og fly det da. Om man skal kutte ut alt utslipp må vi alle slutte å reise med fly og slutte å kjøre bil. kanskje vi like godt kan gå over til å kjøre med hest og vogn da. Det skjer forurensning alle veier. Ingenting å gjøre med det Så når man ikke kan gjøre noe med alt, så trenger man ikke gjøre noenting? Dessuten tar du feil - kjøttindustrien står faktisk for større utslipp av klimagasser enn det transportsektoren gjør, i følge FAO (FNs organisasjon for mat og landbruk). FAO: klimagasser som blir sluppet ut i forbindelse med husdyrhold utgjør 18 prosent av menneskehetens totale klimautslipp. Til sammenligning er transportsektoren skyld i 13,5 prosent av utslippene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 29. oktober 2009 #157 Del Skrevet 29. oktober 2009 Så når man ikke kan gjøre noe med alt, så trenger man ikke gjøre noenting? Dessuten tar du feil - kjøttindustrien står faktisk for større utslipp av klimagasser enn det transportsektoren gjør, i følge FAO (FNs organisasjon for mat og landbruk). FAO: klimagasser som blir sluppet ut i forbindelse med husdyrhold utgjør 18 prosent av menneskehetens totale klimautslipp. Til sammenligning er transportsektoren skyld i 13,5 prosent av utslippene. tror helt ærlig det er for sent å gjøre noe jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. oktober 2009 #158 Del Skrevet 29. oktober 2009 Nei, det er ikke for sent å gjøre noe. Det er for sent til at vi ikke vil få noen klimaendringer, det vil vi få uansett om vi hadde - hypotetisk sett - skrudd av all forurensing på minuttet. Men vi kan gjøre noe med hvor store klimaendringene vil bli i fremtiden - og det kan vi gjøre noe med nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 29. oktober 2009 #159 Del Skrevet 29. oktober 2009 Tråden er ryddet Trampe -mod- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #160 Del Skrevet 29. oktober 2009 Det er 2 hovedgrunner til at jeg aldri vil bli vegetarianer: 1, Det er helt naturlig for mennesker å spise kjøtt, og jeg ser på det som en viktig del av det å være menneske. Vi er bygget for å spise både planter og dyr. 2, det er store helsefarer ved vegetarisme om man ikke vet hva man gjør, eller har de rette plantene. Hvis du ikke spiser de rette plantene vil du etter hvert bli veldig underernært. Kjøtt er godt for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg