Gå til innhold

Burde vi slutte å spise kjøtt?

Larsern

Anbefalte innlegg

Jo, mennesket er et rovdyr, hvordan forklarer du ellers at vi er på toppen av næringskjeden?

pga våpen og at vi kan styre landskapet vi lever i. Det at vi spiser kjøtt har ingenting med at vi er på toppen av næringskjeden

hadde det ikke vært for det ville vi bært langt nede på bunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest milkyway

Jeg er vegetarianer selv, og svarer selvfølgelig at jeg er enig, MEN for en hykler da. Innrømmer selv at han ikke spiser kun vegetabilsk, og prøver å få andre kjøttetere til å følge rådet? Som om jeg skulle sagt til en ikkerøyker mens jeg satt og dampet; "Aldri begynn å røyke, det er ikke bra" selv om jeg elsker røyk. Pføy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle burde spise mindre kjøtt, og være opptatt av at det kjøttet de spiser blir produsert på en etisk forsvarlig måte. Jeg er selv vegetarianer og sier ikke at alle burde blitt det, men å redusere kjøttinntaket og spise "riktig" kjøtt burde alle kunne klare. Hvis man gidder å bry seg.

Enig i den. Jeg spiser kjøtt selv, men prøver å spise lite, og er opptatt av at det skal være produsert i Norge (dessverre ikke slik at jeg får kjøpt noe særlig økologisk o.l, dels pga egen økonomi, men mest pga tilgang). Bare så det er sagt, så er økologisk landbruk så godt som avhengig av husdyrhold for å få produsert gjødsel med tilstrekkelig nitrogeninnhold, alternativet er kunstgjødsel som jo krever mye energi for å utvinnes, og er negativ for jordsmonnet på sikt/uten tilførsel av nok organisk gjødsel. Men MENGDEN og typen husdyr kan man gjøre mye med. Her i Vesten spiser vi altfor mye kjøtt både i forhold til vår egen helse og bruk av ressurser.

(dette har jeg hørt både økologiske bønder og jordbruksforskere si noe om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, som denne diskusjonen har utviklet seg :fnise: Dyrevern, bærekraftig utvikling, sunnhet, hjørnetenner, og nå er det jammen litt kvinne vs. menn-problematikk også!

Ja, jeg ville fått lavere livskvalitet hvis jeg ikke kunne bestemt fritt hva jeg skal spise. Jeg liker kjøtt og fisk, og det faktum at jeg trener mye og spiser mat med høy næringstetthet tilsier at kjøtt er en naturlig del av kostholdet mitt.

Du kan jo f.eks kutte ut bil og tv ettersom det vil gi deg bedre fysisk helse (=bedre livskvalitet?). Kanskje du allerede har gjort det?

Jeg trente fire-fem ganger i uken som vegetarianer, fikk ingen problemer med det, bare jeg spiste nok.

Jeg har verken bil eller førerkort, bruker bena mine, buss eller sykkel til vanlig. TV innrømmer jeg glatt at jeg ser mye på, men så handler denne diskusjonen ikke om helsen min, men om "jordas helse".

man trenger da oftere kjøtt en en gang i året. og hva med fisk da veggiser? ingenting er sunnere enn fisk. bør vi ikke spise det heller?

Diskusjonen handler ikke om sunnhet, som Tabris sier. Både fisk og kjøtt er sunt, sistnevnte i moderate mengder, det er ingen som bestrider det. Men man kan være like sunn eller sunnere som vegetarianer.

overdriv da. norske kuer har det helt fint

Bare fordi noen dyr har det verre, betyr det ikke at kuene har det kjempebra.

Forøvrig er jeg selv veldig glad i smaken av kjøtt (noe jeg vagt husker fra min grønne ungdom), men vegetarmat er like godt når det blir laget riktig! :jepp:

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner finnes ikke bare i kjøtt, hvorfor er det så vanskelig å forstå for enkelte?

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har alltid vært altetere. Vi har alltid spist kjøtt og grønnsaker\frukt andre ting.

Kjøtt er en viktig del av hva mennesker trenger. Enten du liker det eller ikke

Mennesker har alltid vært religiøse også, og undertrykt kvinner, men er det rett at det er sånn?! Nei.

Mennesket trenger ikke kjøtt og det er i hvert fall ikke viktig fordi tarmen på mennesker er ikke skapt for å fordøye dette i bøttevis. Det ligger og råtner kjøtt i tarmen, gjerne opptil flere måneder, og sprer sykdom, råtnelse i hele kroppen som ofte fører til hjerteinfarkt og kreft.

Mennesket trenger å bli mer bevisst på andre rundt seg og hva de gjør, istedet for å bare tenke på seg selv og hva som er best for dem. Har man vært inne på et slakteri og sett dyr bli slaktet ser man galskapen i at et uskyldig friskt levende dyr skal bli maltraktert på verste måte, bare for at vi skal ha noe å slenge på tallerkenen når det passer oss.

Så lenge man har en bevissthet som synes at det er greit å gjøre slikt kan det aldri bli noe håp for fred for menneskeheten. Fred = tenke på sin neste.

Man burde slutte å spise kjøtt. Man trenger det ikke. Og det smaker i grunn pyton, man sitter og tygger på et dødt legeme. Tenk etter smaken når man spiser grillpølse. Yuck. Og kjøttdeig inneholder sikkert både øyne, tunge, og hjertet til en gris. Hvordan man kan synes det er nødvendig å slafse i seg deg til middag blir helt absurd.

Smaken på vegetarmat er noe helt annet, smaker sunt og friskt.

Det er ingen straff å være vegetarianer. Man føler seg lysere til sinns, opplagt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener mennesket ikke er en del av naturen? I naturen har det alltid handlet om spis og bli spist. Mennesket intelligens har plassert oss suverent på toppen av næringskjeden og takk for det.

Jo, mennesket er et rovdyr, hvordan forklarer du ellers at vi er på toppen av næringskjeden? Hvordan forklarer du de x antall tonn med kjøtt vi spiser til enhver tid. Hvordan forklarer du at de menneskene som fortsatt lever i pakt med naturen fisker og jakter? Her i vesten har vegitarianere det enkelt, vi importerer eksotiske proteinrike matvarer, for 100 år siden skulle de slitt med en kosthold uten kjøtt.

dere eri hovedsak vegetarianere og har stort sett altid være det og klarer seg fint med det. Det samme gjelder svært mange andre asiater. Yogier lever uvanlig lenge og mener selv et vegatarisk kosthold er en stor del av grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere eri hovedsak vegetarianere og har stort sett altid være det og klarer seg fint med det. Det samme gjelder svært mange andre asiater. Yogier lever uvanlig lenge og mener selv et vegatarisk kosthold er en stor del av grunnen til det.

Indere skulle det stå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket trenger ikke kjøtt og det er i hvert fall ikke viktig fordi tarmen på mennesker er ikke skapt for å fordøye dette i bøttevis. Det ligger og råtner kjøtt i tarmen, gjerne opptil flere måneder, og sprer sykdom, råtnelse i hele kroppen som ofte fører til hjerteinfarkt og kreft.

Man burde slutte å spise kjøtt. Man trenger det ikke. Og det smaker i grunn pyton, man sitter og tygger på et dødt legeme. Tenk etter smaken når man spiser grillpølse. Yuck. Og kjøttdeig inneholder sikkert både øyne, tunge, og hjertet til en gris. Hvordan man kan synes det er nødvendig å slafse i seg deg til middag blir helt absurd.

Smaken på vegetarmat er noe helt annet, smaker sunt og friskt.

Det er ingen straff å være vegetarianer. Man føler seg lysere til sinns, opplagt osv.

Det var da svært bastant. om tarmene våre ikke hadde tålt å fordøye kjøtt, hadde vi jo hatt store problemer med å spise det, noe de aller fleste ikke har. Og det finnes da nyanser, ikke alle som spiser kjøtt spiser "bøttevis".

Smak er individuelt. Selv om du ikke liker smaken av kjøtt kan du ikke si at kjøtt smaker fælt, punktum. Jeg slafser ikke når jeg spiser middag. Synes du stempler kjøttetende som ekle griser, jeg. Jeg har bl.a. smakt tofu, synes ikke det smaker sunt og friskt. Og om jeg skulle levd utelukkende på vegetarkost utenom det jeg ikke kan spise hadde jeg IKKE blitt særlig opplagt.

Hva med å være litt åpen for det faktum at mennesker er forskjellige? Eller vil du at alle skal være identiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, som denne diskusjonen har utviklet seg :fnise: Dyrevern, bærekraftig utvikling, sunnhet, hjørnetenner, og nå er det jammen litt kvinne vs. menn-problematikk også!

Jeg trente fire-fem ganger i uken som vegetarianer, fikk ingen problemer med det, bare jeg spiste nok.

Jeg har verken bil eller førerkort, bruker bena mine, buss eller sykkel til vanlig. TV innrømmer jeg glatt at jeg ser mye på, men så handler denne diskusjonen ikke om helsen min, men om "jordas helse".

Diskusjonen handler ikke om sunnhet, som Tabris sier. Både fisk og kjøtt er sunt, sistnevnte i moderate mengder, det er ingen som bestrider det. Men man kan være like sunn eller sunnere som vegetarianer.

Bare fordi noen dyr har det verre, betyr det ikke at kuene har det kjempebra.

Forøvrig er jeg selv veldig glad i smaken av kjøtt (noe jeg vagt husker fra min grønne ungdom), men vegetarmat er like godt når det blir laget riktig! :jepp:

En vegetardiett hadde aldri fungert praktisk for min del. Jeg har fysisk aktivitet hver dag i uka, hvor jeg 4 av dagene har tung trening og i perioder et daglig kaloriinntak på over 4500kcal. Proteiner fra fisk og kjøtt utgjør over en tredjedel av dette. Mesteparten av kjøttet er hvitt, men jeg spiser også relativt mye rødt kjøtt.

Dessuten så er det ingenting som slår kombinasjonen biff og rødvin, og jeg tviler på at du kan anbefale en næringsrik vegetarrett med matchende rødvin som kan måle seg med det. Hvis du tar utfordringen så stiller jeg gjerne på middag hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner finnes ikke bare i kjøtt, hvorfor er det så vanskelig å forstå for enkelte?

Det er forskjell på animalske proteiner og vegetabilske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe stort problem å spise kjøtt, om en ikke kutter ut fisk, og spiser godt med bønner. Null prob. Men jeg gidder ikke, fordi kjøtt smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forskjell på animalske proteiner og vegetabilske.

Bygger alle proteiner i kroppen fra bunn av allikevel. Trenger essensielle aminosyrer. Resten er no stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren har begynt å ha to vegetarmiddager i uken, og det funker utmerket! Har også begynt med fiskeretter i tillegg, innbiller meg at det er litt bedre for miljøet?

Det er faktisk utrolig deilig å skal slippe å tenke "nei, hva skal jeg ha kjøttdeig i dag da? Spaghetti/gryterett/taco/burger.." Er ganske mange flere typer middager enn det takk..

Dette er vel mer en debatt om å spise mest mulig riktig for miljøets del, ikke at mennesker er forskjellige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteinfarkt kommer som rgeel av hvor mye fett i maten som leirer seg på innsiden av blodårene og hindrer blodgjennomstrømningen. Ha rignenting med råtten mat i tarmene å gjøre. Spiser man mye feit kjøttmat er det selvsagt farlig, mendeter fullt mulig å ha ett magert nok kosthold som inkluderer kjøtt.

dere eri hovedsak vegetarianere og har stort sett altid være det og klarer seg fint med det. Det samme gjelder svært mange andre asiater.

Grunnen til at svært mange indere ikke spiser kjøtt er fattigdom, ikke idealisme. Sorfe og svin er det lite av India pga religion, men de som har råd spiser kylling, lam og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dette er vel mer en debatt om å spise mest mulig riktig for miljøets del, ikke at mennesker er forskjellige..

Helt sant. Synes debatten har sporet litt av. Det kan være at det finnes enkelttilfeller av mennesker som har valgt en livsstil som gjør at de "må" ha store mengder kjøtt, men de fleste kan fint redusere kjøttforbruket og innføre flere vegetarmiddager i uka - slik dere har gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren har begynt å ha to vegetarmiddager i uken, og det funker utmerket! Har også begynt med fiskeretter i tillegg, innbiller meg at det er litt bedre for miljøet?

Ikke noe bedre med fisk enn med kjött (helsemessig ja, men ikke det det dreier seg om i denne debatten)

Fisker i elver i Norge har fått så mye sykdommer og mange elver er nesten tomme for fisk.

Oppdrettsfisk - NO GOOD! Det man ikke tenker på er at man "tömmer" havet for annen fisk som skal brukes til å fòre oppdrettsfisken.

Mye fisk blir sendt til Asia og tilbake för det havner i ferskvaredisken her i Norge.

Om man går til noen som fisker fersk fisk hver dag og kjöper av dem, så er det et alternativ jeg ville valgt iallefall. Som ikke driver rov på fisk etc. Men disse finnes det desverre få av i dag =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vegetardiett hadde aldri fungert praktisk for min del. Jeg har fysisk aktivitet hver dag i uka, hvor jeg 4 av dagene har tung trening og i perioder et daglig kaloriinntak på over 4500kcal. Proteiner fra fisk og kjøtt utgjør over en tredjedel av dette. Mesteparten av kjøttet er hvitt, men jeg spiser også relativt mye rødt kjøtt.

Dessuten så er det ingenting som slår kombinasjonen biff og rødvin, og jeg tviler på at du kan anbefale en næringsrik vegetarrett med matchende rødvin som kan måle seg med det. Hvis du tar utfordringen så stiller jeg gjerne på middag hos deg.

Nei, for all del, jeg skal ikke si at jeg har fasiten på hva du trenger, men de fleste kan likevel fint leve som vegetarianere eller med mindre kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tommelopp: Så kjekt at så mange er enige med meg. Det er jo slik at ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det gjelder også her.

Tja, jeg har vært vegetarianer i nesten 15 år, og jeg har et veldig godt immunforsvar. Jeg er den i familien som er sjeldnest syk, og den eneste som er vegetarianer. Jeg skal være ærlig og si at jeg utviklet B-12-vitaminmangel, men dette kom av ekstrem slanking i kombinasjon med at jeg fikk i meg svært lite B-12-holdige matvarer. Bønner og linser er gode, vegetariske kilder til B-12. En vegetarianer som spiser riktig vil ikke utvikle mangelsykdommer.

Man kan jo være opptatt av dyrevelferd og underbetalte arbeidere på én gang, vet du.

Kjøtt produseres på en helt annen måte nå enn før i tiden, og mange dyr lider i prosessen. Så det er ikke nødvendigvis snakk om å slutte å produsere kjøtt helt, men å redusere den, trappe opp produksjon av andre matvarer, og sørge for at slaktedyrene har et godt liv og slaktes på en human måte.

Slutter vi å ale opp for mange slaktedyr, reduseres bestanden og ingen dyr kommer til å "ligge strødd i marka".

Du kan nok slutte å spise kjøtt og overleve fint, du som alle andre, men hvis du ikke er interessert i det, kan du absolutt redusere kjøttbruken og på den måten bidra. Noe du også sier selv.

Det finst ville dyr og veit du. Og bestandane blir berre større og større. Noko må gjerast for å holde det i sjakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...