Larsern Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #81 Del Skrevet 28. oktober 2009 Men mener du virkelig at man får redusert livskvalitet av å spise mindre kjøtt? Jeg har tvert i mot fått økt livskvalitet av å slutte å spise kjøtt og fisk. Ja, jeg ville fått lavere livskvalitet hvis jeg ikke kunne bestemt fritt hva jeg skal spise. Jeg liker kjøtt og fisk, og det faktum at jeg trener mye og spiser mat med høy næringstetthet tilsier at kjøtt er en naturlig del av kostholdet mitt. Du kan jo f.eks kutte ut bil og tv ettersom det vil gi deg bedre fysisk helse (=bedre livskvalitet?). Kanskje du allerede har gjort det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #82 Del Skrevet 28. oktober 2009 Så du mener mennesket ikke er en del av naturen? I naturen har det alltid handlet om spis og bli spist. Mennesket intelligens har plassert oss suverent på toppen av næringskjeden og takk for det. Jo, mennesket er et rovdyr, hvordan forklarer du ellers at vi er på toppen av næringskjeden? Hvordan forklarer du de x antall tonn med kjøtt vi spiser til enhver tid. Hvordan forklarer du at de menneskene som fortsatt lever i pakt med naturen fisker og jakter? Her i vesten har vegitarianere det enkelt, vi importerer eksotiske proteinrike matvarer, for 100 år siden skulle de slitt med en kosthold uten kjøtt. Klart mennesket er en del av naturen, men det er ikke menneskets jobb å spise dyr så det ikke blir for mange, det fikser naturen selv. Noe den alltid har gjort. Så at vi mennesker må spise dyr for å holde balansen i naturen i gang er rett og slet ikke sant. Så hvis vi er et rovdyr, hvordan forklarer du da at vi er konstruert mer likt som dyr som er planteetere? Hvorfor har vi ikke klør, skarpe tenner og alt det som hører til rovdyrene? Nei, hvorfor folk som lever i naturen jakter og fisker har jeg ikke svar på, men det kan like godt være at de har først begynt av en eller annen grunn (akkurat som vi) og fått det til å bli en vane. Det betyr ikke at vi opprinnelig var skapt for det. Vi går jo med klær også, vi er skapt med det. Noe flere av de som lever i naturen også gjør (ikke samme typer klær som oss såklart, men noen av de har noe "klær") selv om de har hatt lite kontakt med den moderne verden. Her i vesten har vegitarianere det enkelt, vi importerer eksotiske proteinrike matvarer, for 100 år siden skulle de slitt med en kosthold uten kjøtt. Det finnes vegetarianre i all land som overlever helt fint. Forresten, i India så er vel befolkningen i hovedsak vegetarianere. For 100 år siden, spesielt i Norge så var verden også helt anderledes. Vi visste mindre om ting og den daglige kosten besto for det meste av fisk og kjøtt. Grønnsaker var mindre vanlig og da det sier det jo seg selv at det kan bli vanskeligere for vegetarianere. Men det betyr fortsatt ikke at vi er skapt for å spise kjøtt av den grunn. Mennesker har utvandret til mange forskjellige land i gjennom tidene og har måtte tilpasset seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #83 Del Skrevet 28. oktober 2009 Igjen: Det er ikke nødvendigvis snakk om å kutte ut, men om å redusere. Jeg tror for de fleste så hadde det ikke gått ut over livskvaliteten etter en omstillingsperiode. Vi er vanedyr, og trives med det vi er vant med. I tillegg, om vi hadde spist kjøtt sjeldnere, så hadde kjøttet antagelig smakt enda bedre og vi hadde satt enda mer pris på det når vi først spiste det (se f.eks på hvordan mange gleder seg til julemiddagen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #84 Del Skrevet 28. oktober 2009 Igjen: Det er ikke nødvendigvis snakk om å kutte ut, men om å redusere. Jeg tror for de fleste så hadde det ikke gått ut over livskvaliteten etter en omstillingsperiode. Vi er vanedyr, og trives med det vi er vant med. I tillegg, om vi hadde spist kjøtt sjeldnere, så hadde kjøttet antagelig smakt enda bedre og vi hadde satt enda mer pris på det når vi først spiste det (se f.eks på hvordan mange gleder seg til julemiddagen). man trenger da oftere kjøtt en en gang i året. og hva med fisk da veggiser? ingenting er sunnere enn fisk. bør vi ikke spise det heller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 28. oktober 2009 #85 Del Skrevet 28. oktober 2009 Nei, hvorfor folk som lever i naturen jakter og fisker har jeg ikke svar på, men det kan like godt være at de har først begynt av en eller annen grunn (akkurat som vi) og fått det til å bli en vane. Det betyr ikke at vi opprinnelig var skapt for det. Nå gjör vi det mest fordi det er nödvendig å holde bestanden av t.ex. elger nede. Det er ikke nok rovdyr i Norge til å gjöre denne jobben, ergo så MÅ vi skyte X antall elger hvert år, ellers vil sykdommer spre seg og det vil ikke se pent ut akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #86 Del Skrevet 28. oktober 2009 Du skjønner ikke evolusjonen. Vi startet som planteetere ja, det er riktig, men så fort vi begynte å få i oss kjøtt vokste både hjernen og kroppsstørelsen vår. Vi har aldri utviklet rovdyrtenner av den enkle grunn at vi brukte redskaper til å skjære i kjøttet og vi kokte det og mørnet det. Derfor hadde vi heller ikke behov for å utvikle rovdyrtenner. Menneske klarer fint å fordøye kjøtt, noe planteetende dyr ikke klarer. De rovdyrene du ser i dag begynte å spise kjøtt i et mye tidligere stadiet enn oss mennesker, og har naturligvis helt andre forutsetninger enn oss. En ku som begynner å spise kjøtt kan også om noen hundretusen år utvikle seg til en kjøtteter/alteter, så lenge den er i stand til å fordøye kjøttet i dag. Forløperne til sapiens åt også kjøtt og vi begynte å spise kjøtt før vi i det heletatt ble mennsekeaper. Det finns mange arter som spiser kjøtt uten å ha klassiske skarpe rovdyrtenner. Oter, bever osv Jeg forstår godt evulusjon. Det er derfor vi spiser kjøtt nå i dag. Vi er skapt plantetere, for flere millioner år siden., men har utviklet oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #87 Del Skrevet 28. oktober 2009 Nå gjör vi det mest fordi det er nödvendig å holde bestanden av t.ex. elger nede. Det er ikke nok rovdyr i Norge til å gjöre denne jobben, ergo så MÅ vi skyte X antall elger hvert år, ellers vil sykdommer spre seg og det vil ikke se pent ut akkurat. Og det er fordi mennesket har begynt å tukle med naturen. Men det er stor forskjell på å ta noen elg her å der enn å drive et holocaust av en kjøttindustri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #88 Del Skrevet 28. oktober 2009 Forresten, alle kan ikke bli vegetarianere over natta, det må skje gradvis. Hvis ikke har vi et megaproblem. Og naturen vil nok også gradvis inrette seg etter det over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #89 Del Skrevet 28. oktober 2009 Og det er fordi mennesket har begynt å tukle med naturen. Men det er stor forskjell på å ta noen elg her å der enn å drive et holocaust av en kjøttindustri. overdriv da. norske kuer har det helt fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #90 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg forstår godt evulusjon. Det er derfor vi spiser kjøtt nå i dag. Vi er skapt plantetere, for flere millioner år siden., men har utviklet oss. Ja, så hvorfor sier du at kjøtt er unødvendig da? Dette tannargumentet er så lite gjennomtenkt som det kan bli. Vi jaktet ikke på byttet med kjeften, vi brukte redskap og da trenger vi ikke tenner. Vi mørnet og kokte kjøttet også, så vi behøvde ikke tenner. Det er det som er så flott med mennesker. Vi kan gi oss de egenskapene vi mangler for å endre oss. En ku kan ikke bli kjøtteter, fordi den ikke kan fordøye maten. Det kunne ikke vi heller, men vi kunne gjøre kjøttet fordøybart for oss ved å koke det. Men hadde en ku kunne fordøyt kjøtt og vi den hadde begynt å spise det, hadde den også blitt forandret til et rovdyr med tiden. Kjøtt er for mennesker, OGSÅ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miirrii Skrevet 28. oktober 2009 #91 Del Skrevet 28. oktober 2009 Dagbladet Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke.. Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser.. Er dette en god idé? Ja er vegetarianer, og etter bare 1-2 på en vegetariansk diet, så må jeg være ærlig å si, at det er ekkelt og se folk spise dyr, når man først har prøvd den livsstilen så forstår man hva jeg mener, kjærligheten man har for dyr blir bare større, man blir sunnere, mindre syk, jeg har ikke hatt influensa eller feber eller noe som helst på 2 år faktisk det er mange goder ved å være vegetarianer, de du skrev ned er bare noen av dem, så ja, jeg tror i fremtiden så kommer det til å bli sett på som å røyke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 28. oktober 2009 #92 Del Skrevet 28. oktober 2009 Og det er fordi mennesket har begynt å tukle med naturen. Men det er stor forskjell på å ta noen elg her å der enn å drive et holocaust av en kjøttindustri. Tja, det er nok fordi vi dreper all ulv og björn her til lands, så det finnes ikke nok rovdyr til å holde bestanden nede. Snakker om kjöttindustri, så er det jo derfor man burde stötte lokale produsenter, slik at man får tilbake en del bondegårder med et akseptabelt antall dyr pr gård. Ei venninne har en gård med kuer, de kuene har det kjempebra og de vil ikke ta inn flere kuer for at de er opptatt av at dyra skal ha det godt, men det er jammen meg ikke lett for henne å få det til å gå rundt - fordi de man driver så mye import av utlandet samt at vi som kjöper velger de billige som kommer fra store gårder med alt for mange dyr. Så nei, jeg er ikke enig i at man skal på död og liv slutte å spise kjött, men iallefall väre kresen på hvor kjöttet kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #93 Del Skrevet 28. oktober 2009 Bianca26, du fremstår som veldig uvitende i denne tråden. Jeg vil anbefale deg å gjøre litt research før du slenger rundt deg med påstander som ikke holder mål. kanskje jeg er uvitende men jeg synes ikke det ser ut som kyrne lider der de står ute og beiter. hvordan tror du det hadde gått med de om vi slapp dem ute i det fri hæ? tror du de hadde overlevd da? de er oppdratt til at bonden må passe på de. det er det eneste livet de vet om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #94 Del Skrevet 28. oktober 2009 kanskje jeg er uvitende men jeg synes ikke det ser ut som kyrne lider der de står ute og beiter. hvordan tror du det hadde gått med de om vi slapp dem ute i det fri hæ? tror du de hadde overlevd da? de er oppdratt til at bonden må passe på de. det er det eneste livet de vet om http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 28. oktober 2009 #95 Del Skrevet 28. oktober 2009 Dyrene spiser da ikke bare gress Forsvinnende lite av soyaen som importeres til Norge brukes til menneskemat - det aller meste går til dyrefor. Men det er fullstendig inødvendig å gi kyr soya, så det burde vi jo også slutte med. Det er sant at vi har gjort det i tusner av år, hundre tusner av år, men vi har ikke alltid gjort det. Jo, det har vi. Det finnes ingen arkeologiske eller historiske spor etter noe menneskelig samfunn som ikke har spist kjøtt. Noe av det viktigste i utviklingen av det som skilte oss fra andre dyr, hjernen, er en direkte årsak av at vi spiste kjøtt. Så jo, vi kan si at vi "alltid" har gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 28. oktober 2009 #96 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ja, la oss alle bli vegetarinaere, slik at vi kan få mangel-sykdommene og helseproblemene de har som følge av vitaminene de mangler pga. det manglende kjøttinntaket(selv om kjøtt ikke er livsnødvendig for oss, endrer ikke det på det faktum at mange av næringsstoffene i kjøttet er veldig viktige)! Fra spøk til alvor: Jeg er kjempelei av klimahysteriet, men dette handler om ressursknapphet, og er helt riktig i og for seg: Det er ikke nok kjøtt til alle dersom befolkningsveksten fortsetter. Løsningen er selvsagt å reversere befolkningveksten RADIKALT, og det gjøres absolutt ikke ved å vaksinere barn i u-land, for å si det slik. Og å mase om hva vi her i Vesten gjør...Vel, det er mildest talt tåpelig. Fødselsratene i Vesten tilsier en nedgang i befolkningtallet her. Se heller på u-landene, hvor de får 5-7 barn i snitt! Det sier seg selv at bare toppen en tredjedel av disse barna kan vokse opp dersom menneskeheten skal ha en "fattigdomsfri fremtid". Og det handler ikke om at alle skal kunne spise kjøtt, men om at alle skal få direkte livsnødvendigheter som vann. Det blir om kort tid bare en utopi dersom ikke befolkningsveksten straks stagneres, og helst reverseres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 28. oktober 2009 #97 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvor i alle dager har du noe slikt fra, at jeg vil brenne dem? Jeg spiser vilt selv. Det er kjøttindustrien det er snakk om her, ikke vilt. Jeg fikk det for meg at du var vegetarianer, beklager. Men til vegetarianerne da, som vil at alle skal slutte å spise kjøtt: Et eller annet må vi jo gjøre med viltet vi jakter for å holde bestanden nede og om vi ikke slakter dem og spiser kjøttet og bruker skinnet må de brennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #98 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ja vi burde slutte spise kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 28. oktober 2009 #99 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hadde mennesker vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi nok også vært skapt på en litt mer kjøtttilpasset måte. Vi hadde hatt tenner, et fordøyelsessystem og mer til, akkurat som de dyra som er skapt for å spise kjøtt har. Noe vi ikke har. Vi er derimot mer lik dyrene som spiser plantekost. Fysikken vår viser at vi er lagt for begge deler. Vi har både skarpe og butte tenner, tarmsystemet vår er mellomlangt osv. Skal du først sammeligne oss med andre dyr bør du sammenligne med andre altetere, som feks rotter eller bjørner, ikke rene kjøttetere som ulver eller store katter, som det ofte blir gjort i slike debatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #100 Del Skrevet 28. oktober 2009 Fysikken vår viser at vi er lagt for begge deler. Vi har både skarpe og butte tenner, tarmsystemet vår er mellomlangt osv. Skal du først sammeligne oss med andre dyr bør du sammenligne med andre altetere, som feks rotter eller bjørner, ikke rene kjøttetere som ulver eller store katter, som det ofte blir gjort i slike debatter. ja vi har det og urmennesket spiste kjøtt. vi har all mulig kapasitet til å tygge kjøtt. Vi har ikke bare butte tenner. vi har som sagt hjørnetenner som skal hjelpe oss til å kunne tygge kjøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg