Gå til innhold

Burde vi slutte å spise kjøtt?

Larsern

Anbefalte innlegg

nei jeg synes slett ikke det er en god ide. vi trenger proteiner som kjøtt har og dessuten er det godt. vegetarkost er ikke like godt

Vi trenger proteiner ja, men det trenger ikke være fra kjøtt. Du har sikkert ikke smakt virkelig god vegetarkost! Er enig i at de fleste såkalte vegetariske alternativene på mange restauranter rundt omkring rett og slett er kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca26
Vi trenger proteiner ja, men det trenger ikke være fra kjøtt. Du har sikkert ikke smakt virkelig god vegetarkost! Er enig i at de fleste såkalte vegetariske alternativene på mange restauranter rundt omkring rett og slett er kjedelige.

ok få høre alternativene da? og husk jeg er kresen. veeeldig kresen og jeg liker verken linser, bønner, erter, kikerter, tomat med mindre den er most i saus, ikke soyaprodukter som tofu og sånn dritt det syns jeg er helt forjævlig. ja her har du eksempler for hvor kresen jeg er så det er ikke lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "livets sirkel" vi har laget oss er da temmelig kunstig. Alt industrikjøtt er jo fjernet fra naturen, plassert i små binger og bur og masseslaktes i store hauger. Bestanden blir jo også milimeterstyrt gjennom avl. Er svært lite Løvenes Konge over det. ;)

Men mange driver fortsatt vanlig jakt (blir faktisk overrasket over den ekstreme utfarten blant menn i jaktsesongen) og fiske på vilt. Det er jo en grunn til at den finnes kvoter. Hvis det blir slutt på det, kommer det til å bli overbestander.

Hva mener du vi skal gjøre med de dyrene da? Bare brenne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger proteiner ja, men det trenger ikke være fra kjøtt.

Hva er det rikelig med protein i da, om man ikke spiser egg eller melkeprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Trenger ikke spisse fortenner siden vi ikke fanger byttet med kjeften.

men vi spiste det uansett. dessuten hvorfor skal man spise alt som er så himla sunt hele tiden vi skal da spise for å kose oss og ikke bare for å bevare helsa. god helse ligger i god livskvalitet også. blir så lei av dette sunnhetshysteriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men mange driver fortsatt vanlig jakt (blir faktisk overrasket over den ekstreme utfarten blant menn i jaktsesongen) og fiske på vilt. Det er jo en grunn til at den finnes kvoter. Hvis det blir slutt på det, kommer det til å bli overbestander.

Hva mener du vi skal gjøre med de dyrene da? Bare brenne dem?

Hvor i alle dager har du noe slikt fra, at jeg vil brenne dem? Jeg spiser vilt selv. Det er kjøttindustrien det er snakk om her, ikke vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok få høre alternativene da? og husk jeg er kresen. veeeldig kresen og jeg liker verken linser, bønner, erter, kikerter, tomat med mindre den er most i saus, ikke soyaprodukter som tofu og sånn dritt det syns jeg er helt forjævlig. ja her har du eksempler for hvor kresen jeg er så det er ikke lett

Ja, at du absolutt skal være så kresen er jo et problem. Kanskje har du ikke spist så mye forskjellig som inneholder dette, ettersom det er "forjævlig"? Tabris og Frosk har kommet med gode forslag til forskjellig vegetarmat i denne tråden. Kanskje du kan tørre å utfordre ganen din litt med en av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det rikelig med protein i da, om man ikke spiser egg eller melkeprodukter?

Bønner, linser og belgfrukter.

men vi spiste det uansett. dessuten hvorfor skal man spise alt som er så himla sunt hele tiden vi skal da spise for å kose oss og ikke bare for å bevare helsa. god helse ligger i god livskvalitet også. blir så lei av dette sunnhetshysteriet

Denne tråden dreier seg ikke om sunnhet, men om miljø og klima. Den mengden kjøtt vi spiser i dag er svært skadelig for miljøet. At du ikke liker noe bortsett fra kjøtt er din sak, men de fleste andre kan klare å redusere mengden kjøtt de spiser om de vil.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg ser det kan misforståes. Mente at vi hadde hat et fordøyelsesystem og tenner mer likt kjøtetere, noe vi ikke har.

Naturen klarer fint selv å holde balansen i naturen. Ingen dyr er skapt for å være menneskers matmaskin. Ingen dyr er laget for å være innesperret.

Rovdyrene er til for å holde balansen blant annet og mennesker er ikke et rovdyr. Vi har mer eller mindre ødelagt naturen.

Naturen klarte seg fint før menneske kom.

Så du mener mennesket ikke er en del av naturen? I naturen har det alltid handlet om spis og bli spist. Mennesket intelligens har plassert oss suverent på toppen av næringskjeden og takk for det.

Jo, mennesket er et rovdyr, hvordan forklarer du ellers at vi er på toppen av næringskjeden? Hvordan forklarer du de x antall tonn med kjøtt vi spiser til enhver tid. Hvordan forklarer du at de menneskene som fortsatt lever i pakt med naturen fisker og jakter? Her i vesten har vegitarianere det enkelt, vi importerer eksotiske proteinrike matvarer, for 100 år siden skulle de slitt med en kosthold uten kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg mener.

I tillegg mener jeg at ressursreguleringer pga befolkningsvekst ikke skal skje på bekostning av livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i vesten har vegitarianere det enkelt, vi importerer eksotiske proteinrike matvarer, for 100 år siden skulle de slitt med en kosthold uten kjøtt.

Fikk man virkelig ikke importert bananer og appelsiner for flere hundre år siden?? :fnise:

Blir for dumt å si at pga tennene så er vi ikke kjöttspisere... nei det er jo derfor vi har en tenkende hjerne og to hender - for at vi skal kunne jakte og partere dyr uten å bruke kjeften.

Tviler på at folk overlevde for hundrevis/tusenvis av år siden uten å spise noe kjött.

Da hadde vi nemlig ikke kosttilskudd eller fikk importert nödvendige matvarer fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg mener.

I tillegg mener jeg at ressursreguleringer pga befolkningsvekst ikke skal skje på bekostning av livskvalitet.

Men mener du virkelig at man får redusert livskvalitet av å spise mindre kjøtt? Jeg har tvert i mot fått økt livskvalitet av å slutte å spise kjøtt og fisk.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I norge og Europa er folket store av vekst. Dette kommer av vår proteinrike kost. Skal vi alle bli omvandlet til pygmeer for å redde klimaet eller?

BTW - kjøtt øker intelligensen. Kjøttetere ute i naturen er mer intelligente enn planteeterene også. Man trenger nemlig større hjerne for å jakte på bytte enn å ete av gresset, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge og Europa er folket store av vekst. Dette kommer av vår proteinrike kost. Skal vi alle bli omvandlet til pygmeer for å redde klimaet eller?

Er dette seriøst ment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mennesket er et rovdyr, hvordan forklarer du ellers at vi er på toppen av næringskjeden?

Hva har det seg at dyrene vi spiser, stort sett er harmløse planteetere?

Ansikt til ansikt med en sulten tiger- hvem av deg og den hadde stått på toppen av næringskjeden da, tror du?

Jeg er helt for at alle bør redusere kjøttforbruket sitt. Det er ikke så vanskelig.

Jeg var vegetarianer i to år- det var vanskelig sosialt sett, men de beste årene kroppen min har hatt helsemessig.

Endret av Hvite bølge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hadde mennesker vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi nok også vært skapt på en litt mer kjøtttilpasset måte. Vi hadde hatt tenner, et fordøyelsessystem og mer til, akkurat som de dyra som er skapt for å spise kjøtt har. Noe vi ikke har. Vi er derimot mer lik dyrene som spiser plantekost.

Og nei, vi trenger ikke kjøtt for å leve.

Et kostkold bestående av kjøtt øker blant annet risikoen for en rekke sykdømmer. Noe det mest sansynlig ikke ville gjort om det var kjøtt vi var skapt for å spise.

Kjøtt er noe vi av en eller annen grunn begynte med for lenge siden og har siden bare blitt vant med det.

Bare søk, det er tusenvis av folk som sier det samme.

Her en side jeg kom over.

http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

Du skjønner ikke evolusjonen. Vi startet som planteetere ja, det er riktig, men så fort vi begynte å få i oss kjøtt vokste både hjernen og kroppsstørelsen vår. Vi har aldri utviklet rovdyrtenner av den enkle grunn at vi brukte redskaper til å skjære i kjøttet og vi kokte det og mørnet det. Derfor hadde vi heller ikke behov for å utvikle rovdyrtenner.

Menneske klarer fint å fordøye kjøtt, noe planteetende dyr ikke klarer. De rovdyrene du ser i dag begynte å spise kjøtt i et mye tidligere stadiet enn oss mennesker, og har naturligvis helt andre forutsetninger enn oss. En ku som begynner å spise kjøtt kan også om noen hundretusen år utvikle seg til en kjøtteter/alteter, så lenge den er i stand til å fordøye kjøttet i dag.

Forløperne til sapiens åt også kjøtt og vi begynte å spise kjøtt før vi i det heletatt ble mennsekeaper. Det finns mange arter som spiser kjøtt uten å ha klassiske skarpe rovdyrtenner. Oter, bever osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet

Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke..

Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser..

Er dette en god idé?

Nå er det mange år siden vi reduserte kjøttbruken. Og det kun utifra hvor sundt det er. Rødt kjøtt spiser vi så å si aldri. Det blir vilt,kylling. Skal det være noe annet så er det svinefilet jeg bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Kan denne tråden snart deles i to?

Opprinnelig tema er vel ikke om ur-mennesker og evolusjon, men om miljø, klima og bærekraft (og kanskje også om en er villig til livsstilsendringer som følge av dette).

Sant å si er jeg ganske lei av å lese om hjørnetenner ;)

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det seg at dyrene vi spiser, stort sett er harmløse planteetere?

Ansikt til ansikt med en sulten tiger- hvem av deg og den hadde stått på toppen av næringskjeden da, tror du?

Ansikt til ansikt med en sulten tiger? Da må du se for deg en prehistorisk jeger, med spyd og dyreskinn. Mennesker sto øverst på næringskjeden helt siden vi ble sapiens. Maur står også over større innsekter på næringskjeden skjønner du. Det spiller ingen rolle hvem som er størst og sterkest. Et væpnet mennesker står øverst på næringskjeden. Har du et spyd og du står ansikt til ansikt med en tiger er det tigeren der er synd på.

BTW - også løver og tigere eter kun harmløse planteetere. Rovdyr pleier ikke spise rovdyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...