Gjest Motstand' Skrevet 3. november 2009 #281 Del Skrevet 3. november 2009 Denne tråden handler om kjøttspising, ikke overbefolkning. Det er bedre om sistnevnte debatteres i en annen tråd. Virkelighetsfornektelsen tar som vanlig over der argumentene slutter. Det er ganske enkelt overbefolkning og befolkningsutviklingen i ikke-hvite land som gjør kjøttspising til et miljøproblem. Ellers hadde ikke kjøttspising vært et miljøproblem i det hele tatt. Hvor vanskelig kan det egentlig være å ta dette forholdet innover seg? Du er en moralist uten moralsk grunnlag, Tabris! Men noe sier meg at det er denne moraliseringen over andre mennesker som egentlig driver deg. Ikke selve innholdet i moraliseringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 3. november 2009 #282 Del Skrevet 3. november 2009 Virkelighetsfornektelsen tar som vanlig over der argumentene slutter. Det er ganske enkelt overbefolkning og befolkningsutviklingen i ikke-hvite land som gjør kjøttspising til et miljøproblem. Ellers hadde ikke kjøttspising vært et miljøproblem i det hele tatt. Hvor vanskelig kan det egentlig være å ta dette forholdet innover seg? Du er en moralist uten moralsk grunnlag, Tabris! Men noe sier meg at det er denne moraliseringen over andre mennesker som egentlig driver deg. Ikke selve innholdet i moraliseringen. å kom ikke med rasehets nå da. DET er i den vestlige verden vi har mest mat. det er VI som har størst forbruk selv om vi ikke er så mange. Vi kaster kilosvis med kjøtt og mat hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 3. november 2009 #283 Del Skrevet 3. november 2009 Å få ned befolkningsveksten, er ikke usakelig, det er et must. All honnør til u-landet Folkerepublikken Kina som grep fatt i problemet. Når man i fattige land i Afrika spesielt føder 5-10 unger per familie, blir det jo ikke akkurat mer mat til alle. men så prøver jeg å si at det er ikke de som har all maten det er vi det. vi lever i overflod og de har ingenting. vi har nok kjøtt til alle det er bare ikke riktig fordelt. det er en grunn til at de er uland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. november 2009 #284 Del Skrevet 3. november 2009 Tråden er ryddet Bond, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. november 2009 #285 Del Skrevet 3. november 2009 Dette er jeg helt enig i, selv om jeg ikke er vegetarianer selv. Før spiste jeg en eller annen form for kjøtt hver dag, men nå har jeg kuttet ned på det. Det er mye god vegetarkost også! Kjempeflott! Ja, det er mye god vegetarkost man kan lage. Mye dreier seg også om vane, noe som kan være vanskelig å snu for mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #286 Del Skrevet 3. november 2009 men så prøver jeg å si at det er ikke de som har all maten det er vi det. vi lever i overflod og de har ingenting. vi har nok kjøtt til alle det er bare ikke riktig fordelt. det er en grunn til at de er uland. Vi ville vel ganske raskt verken ha kjøtt nok, plass nok eller noen ting nok til alle hvis alle kvinner i alle land i hele verden fødte 10 barn hver både i denne generasjonen og i kommende generasjoner slik som tilfellet er i mange afrikanske land. Befolkningseksplosjonen må stoppes. Grunn til at de er u-land. Ja, sikkert, men litt for lettvint å bare skylde på den slemme hvite mann. Som sagt: se hva Folkerepublikken Kina har fått til ved egen innsats, uten hjelp fra noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 3. november 2009 #287 Del Skrevet 3. november 2009 Vi ville vel ganske raskt verken ha kjøtt nok, plass nok eller noen ting nok til alle hvis alle kvinner i alle land i hele verden fødte 10 barn hver både i denne generasjonen og i kommende generasjoner slik som tilfellet er i mange afrikanske land. Befolkningseksplosjonen må stoppes. Grunn til at de er u-land. Ja, sikkert, men litt for lettvint å bare skylde på den slemme hvite mann. Som sagt: se hva Folkerepublikken Kina har fått til ved egen innsats, uten hjelp fra noen. Ja for Kina er et foregangsland vi ønsker å sammenligne oss med mennskerettslig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Motstand' Skrevet 3. november 2009 #288 Del Skrevet 3. november 2009 Ja, det er mye god vegetarkost man kan lage. Mye dreier seg også om vane, noe som kan være vanskelig å snu for mange. Men hvorfor vi skal gjør det, se der skorter argumentasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 3. november 2009 #289 Del Skrevet 3. november 2009 Men hvorfor vi skal gjør det, se der skorter argumentasjonen. Er ikke hele tråden full av "hvorfor", da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. november 2009 #290 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Er ikke hele tråden full av "hvorfor", da? Det er svært god dokumentasjon omkring dette. Jeg har selv lagt ut to lenker, trådstarter hr lagt ut en lenke og det er bare å google selv så finner man masse informasjon om hvor forurensende kjøttindustrien er. Her har jeg selv blogget om temaet, med flere referanser: http://www.bevisst.net/2007/09/23/kj%C3%B8ttindustri (Noen av lenkene i kildene mine her virker ikke lenger, ser jeg. FNs rapport ligger nok på www.fao.org, men jeg får ikke siden til å virke akkurat nå). Flere lenker: http://www.guardian.co.uk/environment/2008...od.foodanddrink http://www.newsweek.com/id/214110 (Denne er om hvordan kjøttindustrien jobber med å bli grønnere, men at den fortsatt bare er i startgropen). Så dette er godt dokumentert og allment akseptert. Så det å redusere kjøttmengden man spiser er like viktig som å bruke mer kollektivtrafikk og å slukke lyset i rom man ikke er i. At det er for mye forlangt å be alle om å slutte å spise kjøtt kan jeg være enig i. Men verken argumentet om helse (sunt med moderate mengder kjøtt) eller at man virkelig liker kjøtt holder i denne sammenheng. Hvis man reduserer kjøttmengden til et par ganger i uka, så spiser man fortsatt nok kjøtt til at det er bra for helsa i tillegg til at man ikke "mister" kjøttet som man liker så godt. Jeg for min del er svært glad i sjokolade, men det er ikke bra for meg å spise det hver dag heller - verken for helse eller miljø. Når vi er en del av et så stort og globalt samfunn som vi er, hvor våre handlinger affekterer ikke bare oss og vår kropp men også samfunnet rundt oss, så mener jeg vi har et felles ansvar for å gjøre det vi kan for ikke å forverre situasjonen vi allerede er i. Å spise kjøtt to-tre ganger i uka i stedet for hver dag er da virkelig ikke en så stor ting. Endret 3. november 2009 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 3. november 2009 Forfatter #291 Del Skrevet 3. november 2009 Ja for Kina er et foregangsland vi ønsker å sammenligne oss med mennskerettslig? Og poenget ditt er? Kina ville ikke hatt den suksessen det har hatt siden 80-tallet hvis det ikke hadde vært for ettbarnspolitikken og nedtoningen av kommunismen. Selvfølgelig har de sine feil, f.eks at de henretter fanger med nakkeskudd osv, men det har ikke noe med saken å gjøre i dette tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 3. november 2009 #292 Del Skrevet 3. november 2009 Og poenget ditt er? Kina ville ikke hatt den suksessen det har hatt siden 80-tallet hvis det ikke hadde vært for ettbarnspolitikken og nedtoningen av kommunismen. Selvfølgelig har de sine feil, f.eks at de henretter fanger med nakkeskudd osv, men det har ikke noe med saken å gjøre i dette tilfellet. Den økonomiske suksessen som Kina har hatt har en stygg miljø messig konsekvens som er mye større en den såkalte kjøttindustrien lager. lager.http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1188496.ece De tvangsflytter også folk for å gjenomføre såkalte nødvendige moderniseringer av Kinas økonomi http://www.fivas.org/sider/tekst.asp?side=100 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Motstand' Skrevet 3. november 2009 #293 Del Skrevet 3. november 2009 Er ikke hele tråden full av "hvorfor", da? Det er bare det at alle disse "derfor" totalt ignorerer at det er overbefolkning og befolkningsutvikling i ikke-hvite land som skaper "derfor". Ikke kjøttindustrien og kjøttspising i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tømmermannen_* Skrevet 3. november 2009 #294 Del Skrevet 3. november 2009 (endret) Dagbladet Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke.. <Dagbladetsvada> Er dette en god idé? Dagbladets påstander har vel aldri vært helt gode? Å lese den er vel det kanskje en av de få tingene som er mer uglesett enn det å røyke. Spar miljøet, ikke kjøp Dagbladet! (jeg mener, du redder jo litt norsk skog..) http://images3.wikia.nocookie.net/metalslu.../Lumberjack.gif IMG-tagger fjernet, se reglene. vimse-mod. Endret 4. november 2009 av vimse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 3. november 2009 Forfatter #295 Del Skrevet 3. november 2009 Den økonomiske suksessen som Kina har hatt har en stygg miljø messig konsekvens som er mye større en den såkalte kjøttindustrien lager. lager.http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1188496.ece De tvangsflytter også folk for å gjenomføre såkalte nødvendige moderniseringer av Kinas økonomi http://www.fivas.org/sider/tekst.asp?side=100 Kina har aldri vært miljøvennlig, men med utviklingen så bedres det tatt i betraktning at levestandarden økes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 3. november 2009 #296 Del Skrevet 3. november 2009 Kina har aldri vært miljøvennlig, men med utviklingen så bedres det tatt i betraktning at levestandarden økes. men hva i helvete mener du vi skal gjøre da for å redusere befolkningsveksten da, når det er den fattige delen av kina som produserer en haug med folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MooCow Skrevet 3. november 2009 #297 Del Skrevet 3. november 2009 Kjempeflott! Ja, det er mye god vegetarkost man kan lage. Mye dreier seg også om vane, noe som kan være vanskelig å snu for mange. Det er sant. Man maa jo utvide repertoaret sitt, og proeve ut nye ting, men det er jo enklere aa bare holde seg til det kjente. For min egen del saa blir det en del kjoett ja, men jeg proever som sagt aa kutte ned litt. Denne uken blir det minst 3 kjoettmiddager, 2 fiskemiddager og de 2 siste dagene har jeg ikke tenkt paa en gang. Faar finne fram vegetarkokeboka og se om jeg finner noe spennende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. november 2009 #298 Del Skrevet 4. november 2009 Ja for Kina er et foregangsland vi ønsker å sammenligne oss med mennskerettslig? Nei, det er det naturligvis ikke, og som jeg har skrevet før, det ble ikke bare gull og grønne skoger da Folkerepublikken Kina startet gjennomføring av sin ettbarnspolitikk. Men de tok fatt i et problem de måtte løse, og brutalt sagt, man kan ikke lage omelett uten å knekke egg. Dessuten: Disse afrikanske statene vi pøser u-hjelp til er da i mange tilfeller verre menneskerettslig sett enn hva Folkerepulikken Kina er. Men vi bare gir og gir, uten å sette politiske krav bak u-hjelpen vi gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest -farge Skrevet 4. november 2009 #299 Del Skrevet 4. november 2009 Og poenget ditt er? Kina ville ikke hatt den suksessen det har hatt siden 80-tallet hvis det ikke hadde vært for ettbarnspolitikken og nedtoningen av kommunismen. Selvfølgelig har de sine feil, f.eks at de henretter fanger med nakkeskudd osv, men det har ikke noe med saken å gjøre i dette tilfellet. Er henrettelse med nakkeskudd egentlig noe verre enn dødsinjeksjoner med sprøyte eller avretting med strøm som USA benytter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. november 2009 #300 Del Skrevet 4. november 2009 Er henrettelse med nakkeskudd egentlig noe verre enn dødsinjeksjoner med sprøyte eller avretting med strøm som USA benytter? Saklig sett så tror jeg at nakkeskudd er den mest humane henrettelsesmetoden som kan benyttes. Nakkeskudd er garantert å smadre den forlengede margen og hjernestammen, og sjokkbølgen fra prosjektilet lager antakelig mos av en betraktelig del av lavere deler av hjernen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg