robotkalle Skrevet 1. november 2009 #241 Del Skrevet 1. november 2009 Det fins mange grunner til å være vegetarianer - ikke bare dyrevern. Noen er vegetarianere av hensyn til helsen sin, eller av miljø/ressursgrunner. Men ellers så er jeg helt enig med deg i at dersom man er vegetarianer av dyrevernsgrunner så gir det ikke mye mening å spise industriegg (spesielt ikke fra burhøns / såkalt "frittgående" høns - økologiske er noe bedre)... Det kan jo være at de bryr seg om stakkars kyr, men ikke høns... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #242 Del Skrevet 1. november 2009 Du må jo lide av mangelsykdommer når du bare spiser kjøtt og brødskiver? spiser grønnsaker og men det er bare som tilbehør til kjøtt og fisk og pastaretter og lasagne og pizza og sånn. er enig i at det er godt med vegetarpizza og vegetarlasagne men kan ikke leve bare på det heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #243 Del Skrevet 1. november 2009 Hva mener du? Å spise kjøtt er jo å tygge muskler... Hvis du har problemer med det så skjønner jeg ikke hvorfor du spiser det. For min del er det en så deilig smak at jeg ikke kunne klart meg foruten. enig med deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #244 Del Skrevet 1. november 2009 Det er ikke nødvendig at middagen består av kjøtt, fisk og poteter/pasta/ris. For det første så er det mengden protein, vitamin og karbohydrat sammen som er det viktige i den middagen du setter opp, og da kan kjøtt og fisk fint byttes ut med en annen proteinrik kilde noen dager i uken. For det andre så er det mange som mener at poteter/pasta/ris ikke er bra å spise i såpass store mengder at de blir en 1/3 av din daglige middag da de inneholder altfor mye raske karbohydrater. Det finnes flere en ett alternativ for et sunt kosthold. men så var det ikke det det var snakk om det var snakk om det at man kanskje ikke synes alternativene smaker like godt, ikke alle er altetere her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #245 Del Skrevet 1. november 2009 Da får de lære seg å tjene penger ved å dyrke noe annet da - kutter vi ut kjøttet vil jo etterspørselen etter de vegetariske alternativene øke. Jeg syns heller vi bør slutte å spise kjøtt helt, men syns absolutt at det er lurt om vi i vesten (det er jo vi som tror vi må spise kjøtt hver dag) kan kutte ned på noe av kjøttforbruket vårt. Det er jo direkte sløsing med ressurser å spise så mye kjøtt som vi gjør, og det er helt meningsløst å fortsette på samme måten når det finnes bedre alternativer. Selv har jeg kuttet ned på kjøttforbruket mitt etter at jeg ble student. Har kjøtt/fisk kanskje 2 ganger i uka (noen uker ingen), og lager meg vegetarretter de andre dagene. Dette gjør jeg først og fremst fordi det er billigere, og dessuten har kostholdet mitt blitt mer spennende etter at jeg begynte å utforske vegetarmat-verdenen... Jeg fortsetter mer enn gjerne med dette når jeg en gang får jobb og god råd (og dermed har råd til mer kjøtt), fordi jeg ikke ser poenget i å ha kjøtt hver dag. SÅ godt er faktisk ikke kjøtt, det er jo som regel alle de andre ingrediensene som gir den gode smaken, og de kan du jo bruke selv om du erstatter kjøttet. Så håper jeg bare på at typen in er villig til å ofre noen kjøttmiddager i uka når vi en gang flytter sammen. Hans syns nemlig det er noe forbasket tøv å ikke spise kjøtt, raringen... er enig med typen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #246 Del Skrevet 1. november 2009 Ja, enig! Det er kjempedeilig å knuge og male døde dyrs muskler mellom tennene!! kjøtt består da av mer enn muskler og ja det er faktisk fantastisk godt du burde prøve en god mør biff med en god rødvinssaus, grønnsaker og fløtegratinerte poteter til. mmm deiliig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2009 #247 Del Skrevet 1. november 2009 men så var det ikke det det var snakk om det var snakk om det at man kanskje ikke synes alternativene smaker like godt, ikke alle er altetere her Noen ytterst få er svært kresne, og liker ingenting annet enn kjøtt og poteter. Noen ytterst få driver med såpass ekstrem-trening at de må ha såpass mye proteiner at de "må" ha kjøtt. Men for de fleste mennesker så står det nok mer på viljen enn noe annet når det gjelder å redusere mengden kjøtt man spiser. Men å si at man ikke liker, ikke klarer og ikke får til er veldige hendige unnskyldinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #248 Del Skrevet 1. november 2009 Noen ytterst få er svært kresne, og liker ingenting annet enn kjøtt og poteter. Noen ytterst få driver med såpass ekstrem-trening at de må ha såpass mye proteiner at de "må" ha kjøtt. Men for de fleste mennesker så står det nok mer på viljen enn noe annet når det gjelder å redusere mengden kjøtt man spiser. Men å si at man ikke liker, ikke klarer og ikke får til er veldige hendige unnskyldinger. det er ganske mange som er kresne dessuten greit at mange kan klare seg med andre alternativer enn kjøtt men ikke tving de som faktisk er kresne til å redusere kjøttforbruket hvis de ikke vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #249 Del Skrevet 1. november 2009 Noen ytterst få er svært kresne, og liker ingenting annet enn kjøtt og poteter. Noen ytterst få driver med såpass ekstrem-trening at de må ha såpass mye proteiner at de "må" ha kjøtt. Men for de fleste mennesker så står det nok mer på viljen enn noe annet når det gjelder å redusere mengden kjøtt man spiser. Men å si at man ikke liker, ikke klarer og ikke får til er veldige hendige unnskyldinger. så du mener at folk må tvinge i seg ting de ikke liker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lik - elsker Skrevet 1. november 2009 #250 Del Skrevet 1. november 2009 kjøtt består da av mer enn muskler og ja det er faktisk fantastisk godt du burde prøve en god mør biff med en god rødvinssaus, grønnsaker og fløtegratinerte poteter til. mmm deiliig Ja, det har du helt rett i, kommer jo ikke unna fett og sener. Og av og til små biter av knokkel også, særlig i kjøttdeig,, trist - så godt som det er, men det gjelder jo bare å tygge litt forsiktig for en middag uten innslag av dødt kan ikke kalles en middag! Jeg tar forresten biffen som den er, vassne grønsaker ødelegger. Mør biff er et must, men jeg foretrekker den også saftig og blodig, liker at det pipler litt blod ut på tallerkenen når jeg setter kniven i og skjærer, kjøttets naturlige saus, nam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2009 #251 Del Skrevet 1. november 2009 så du mener at folk må tvinge i seg ting de ikke liker? Nei. Jeg sa at de som er såpass kresne at de ikke klarer å spise noe annet enn kjøtt og potetere er såpass få at man likevel kan si at de fleste nordmenn vil være i stand til å redusere mengden kjøtt de spiser om de bare vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #252 Del Skrevet 1. november 2009 Ja, det har du helt rett i, kommer jo ikke unna fett og sener. Og av og til små biter av knokkel også, særlig i kjøttdeig,, trist - så godt som det er, men det gjelder jo bare å tygge litt forsiktig for en middag uten innslag av dødt kan ikke kalles en middag! Jeg tar forresten biffen som den er, vassne grønsaker ødelegger. Mør biff er et must, men jeg foretrekker den også saftig og blodig, liker at det pipler litt blod ut på tallerkenen når jeg setter kniven i og skjærer, kjøttets naturlige saus, nam litt uenig med deg der da. jeg liker ikke kjøtt uten tilbehør, men på samme side liker jeg ikke tilbehøret uten kjøtt heløler hehe. liker også at det pipler blod på tallerken og at biffen er litt rosa inni. best med medium stekt biff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lik - elsker Skrevet 1. november 2009 #253 Del Skrevet 1. november 2009 litt uenig med deg der da. jeg liker ikke kjøtt uten tilbehør, men på samme side liker jeg ikke tilbehøret uten kjøtt heløler hehe. liker også at det pipler blod på tallerken og at biffen er litt rosa inni. best med medium stekt biff Merkelig, enten liker man noe - eller ikke, men hver sin smak, jeg for min del synes kjøttets smak er så enestående at den gjør seg best alene. Men så liker jeg tanken på at noen har måttet bøte med livet for at jeg skal få ha denne matopplevelsen også da, og det er jo noe en klase med grønsaker ikke kan gi meg Stå på kjøttetere!! Vår rett til å spise andre dyrs kropper skal ingen få ta fra oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 1. november 2009 #254 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) men så var det ikke det det var snakk om det var snakk om det at man kanskje ikke synes alternativene smaker like godt, ikke alle er altetere her Siden du sier du ikke liker vegetarmat, så lurer jeg veldig på hva du har smakt av mat uten kjøtt? Hvis det bare er pizza og lasagne har du ikke smakt mye av det. Endret 1. november 2009 av cilipili Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 1. november 2009 #255 Del Skrevet 1. november 2009 Siden du sier du ikke liker vegetarmat, så lurer jeg veldig på hva du har smakt av mat uten kjøtt? Hvis det bare er pizza og lasagne har du ikke smakt mye av det. jeg har smakt tofu. som bare var helt grusomt jeg spiste en gryterett som istedet for kjøtt hadde bønner og linser i som jeg syns var ekkelt å tygge i pga konsistensen jeg har smakt salatburger som smakte sinnsykt kjedelig siden det ikke var kjøtt i spiste pasta med saus uten kjøtt som også reduserte smaken. men liker jo pasta uten kjøtt. er jo andre ting som går an å ha i som reker og annen sjømat men det er jo ikke vegetarmat da så smakte jeg vegetarlasagne som var godt men følte det var noe som manglet og ja kan si at av det jeg har smakt så er vegetarpizza den eneste vegetarmaten jeg har smakt som jeg faktisk virkelig liker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #256 Del Skrevet 1. november 2009 jeg har smakt salatburger som smakte sinnsykt kjedelig siden det ikke var kjøtt i Salatburger har jeg ikke hørt om, men du burde porøve soyaburger. Nå er det lenge siden jeg har smakt kjøttburger, men soyaburger smaker ganske så likt etter hva jeg klarer å huske. Jeg får aldri nok av dem. Byttet en gang ut karbonadene med soyaburger til foreldrene mine som er "antivegetarianere" og de merket ikke noe forskjell. De vet fortsatt ikke om det nå i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Motstand' Skrevet 1. november 2009 #257 Del Skrevet 1. november 2009 Men å si at man ikke liker, ikke klarer og ikke får til er veldige hendige unnskyldinger. Men å ignorere at det ikke er et kjøttspisingen som er et miljøproblem, som er selve kjerneargumentet ditt for å moralisere over andres kjøttspising, men overbefolkning i den ikke-hvite verden, er en enda mer hendig unnskyldning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. november 2009 #258 Del Skrevet 2. november 2009 Og hva skal man spise til middag når man hverken kan spise kjøtt eller fisk og ikke liker vegetarmat? brødskiver? Men hva skal du ha på brødskivene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 2. november 2009 #259 Del Skrevet 2. november 2009 Og her kommer man til kjernen av problemet.. Hva gjør vi om 2-300 år når man kanskje finner ut at befolkningsvektsten igjen blir et problem, på tross av at vi har gått over til vegetarkost? Burde vi legge til rette for bedre levestandard eller flest mulig mennesker ved å legge restriksjoner på livsstil og levemåte? Hvis problemet er for mange mennesker, så er den fornuftige løsningen, å begrense befolkningsveksten, ikke å øke matproduksjonen så man kan få enda flere mennesker. Forøvrig, all den tid befolkningsveksten er eksponentiell, så vil det ikke ta så mye som 2-300 år før overbefolking i fht mattilgang igjen blir et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. november 2009 #260 Del Skrevet 2. november 2009 Noen ytterst få er svært kresne, og liker ingenting annet enn kjøtt og poteter. Noen ytterst få driver med såpass ekstrem-trening at de må ha såpass mye proteiner at de "må" ha kjøtt. Men for de fleste mennesker så står det nok mer på viljen enn noe annet når det gjelder å redusere mengden kjøtt man spiser. Men å si at man ikke liker, ikke klarer og ikke får til er veldige hendige unnskyldinger. Men å si at man ikke liker, ikke klarer og ikke får til er veldige hendige unnskyldinger. Unnskyldninger: Ja "unnskyld" meg. Hva skal jeg unnskylde meg for? Jeg akter ikke bli vegetarianer, og jeg vil ha kjøtt, ferdig med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg