cilipili Skrevet 31. oktober 2009 #221 Del Skrevet 31. oktober 2009 Er dette en veggis-humor som er særlig utbredt? Ikke som jeg vet om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #222 Del Skrevet 31. oktober 2009 Og hva skal man spise til middag når man hverken kan spise kjøtt eller fisk og ikke liker vegetarmat? brødskiver? Du må jo lide av mangelsykdommer når du bare spiser kjøtt og brødskiver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lik - elsker Skrevet 31. oktober 2009 #223 Del Skrevet 31. oktober 2009 Er dette en veggis-humor som er særlig utbredt? Hva mener du? Å spise kjøtt er jo å tygge muskler... Hvis du har problemer med det så skjønner jeg ikke hvorfor du spiser det. For min del er det en så deilig smak at jeg ikke kunne klart meg foruten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 31. oktober 2009 #224 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du må jo lide av mangelsykdommer når du bare spiser kjøtt og brødskiver? Dårlig argumentasjon. En middag skal ideelt sett bestå av 1/3 fisk/kjøtt, 1/3 grønnsaker(og de bør helst være rå, siden man koker ut noen av næringsstoffene når man koker dem)og 1/3 poteter/pasta/ris. Tar man vekk den ene tredjedelen(den som skal bestå av kjøtt/fisk), ja, så sitter man igjen med en rimelig tynn middag. Dersom man da ikke liker vegetarmat, ja, så er det få fullverdige alternativer til den "tradisjonelle" middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. oktober 2009 #225 Del Skrevet 31. oktober 2009 Dårlig argumentasjon. En middag skal ideelt sett bestå av 1/3 fisk/kjøtt, 1/3 grønnsaker(og de bør helst være rå, siden man koker ut noen av næringsstoffene når man koker dem)og 1/3 poteter/pasta/ris. Tar man vekk den ene tredjedelen(den som skal bestå av kjøtt/fisk), ja, så sitter man igjen med en rimelig tynn middag. Dersom man da ikke liker vegetarmat, ja, så er det få fullverdige alternativer til den "tradisjonelle" middagen. Det er ikke nødvendig at middagen består av kjøtt, fisk og poteter/pasta/ris. For det første så er det mengden protein, vitamin og karbohydrat sammen som er det viktige i den middagen du setter opp, og da kan kjøtt og fisk fint byttes ut med en annen proteinrik kilde noen dager i uken. For det andre så er det mange som mener at poteter/pasta/ris ikke er bra å spise i såpass store mengder at de blir en 1/3 av din daglige middag da de inneholder altfor mye raske karbohydrater. Det finnes flere en ett alternativ for et sunt kosthold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 31. oktober 2009 #226 Del Skrevet 31. oktober 2009 Dårlig argumentasjon. En middag skal ideelt sett bestå av 1/3 fisk/kjøtt, 1/3 grønnsaker(og de bør helst være rå, siden man koker ut noen av næringsstoffene når man koker dem)og 1/3 poteter/pasta/ris. Tar man vekk den ene tredjedelen(den som skal bestå av kjøtt/fisk), ja, så sitter man igjen med en rimelig tynn middag. Dersom man da ikke liker vegetarmat, ja, så er det få fullverdige alternativer til den "tradisjonelle" middagen. Både grønnsaker og poteter / pasta / ris er jo "vegetarmat"... Proteindelen i en vegetarisk middag kan for eksempel bestå av kikerter, bønner eller linser, eller et soyaprodukt, eller Quorn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 1. november 2009 #227 Del Skrevet 1. november 2009 Både grønnsaker og poteter / pasta / ris er jo "vegetarmat"... Proteindelen i en vegetarisk middag kan for eksempel bestå av kikerter, bønner eller linser, eller et soyaprodukt, eller Quorn... Selvsagt. Poenget mitt var bare at dersom en tar bort den ene tredjedelen(kjøtt/fisk), og ikke liker vegetarmat(poteter og grønnsaker alene blir en litt tynn middag, selv om begge deler er vegetarmat pr. definisjon), så blir middagen tynn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2009 #228 Del Skrevet 1. november 2009 Selvsagt. Poenget mitt var bare at dersom en tar bort den ene tredjedelen(kjøtt/fisk), og ikke liker vegetarmat(poteter og grønnsaker alene blir en litt tynn middag, selv om begge deler er vegetarmat pr. definisjon), så blir middagen tynn. Man er passe kresen om man ikke liker bønner, belgfrukt, soya eller linser i noen som helst varianter. Når det er sagt så kan man fint lage en middag uten denne tredelingen. F.eks suppe, lapskaus, vegetarlasagne osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 1. november 2009 #229 Del Skrevet 1. november 2009 Er det noe konklusjon på denne diskusjonen? Ble alle enige om å ikke spise mere kjøtt, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #230 Del Skrevet 1. november 2009 Er det noe konklusjon på denne diskusjonen? Ble alle enige om å ikke spise mere kjøtt, eller? Bidro du på noen måte? Kan du trekke en konklusjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robotkalle Skrevet 1. november 2009 #231 Del Skrevet 1. november 2009 Ja. Åpningsspm er absurd. Det fins ingen mulighet til å svare på det. De som liker kjøtt kommer til å spise kjøtt videre. Av underdiskusjonene, om det går an å avstå fra å spise kjøtt, så er det bare å se på alle de akutt syke som legges inn daglig på sykehus fordi de avstår fra å spise på Burger King. Det kan være litt vanskelig å få nok jern fra plantekost pga phytinsyre. Men det fins da tabletter, for de som vil avstå fra hamburgere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 1. november 2009 #232 Del Skrevet 1. november 2009 Selvsagt. Poenget mitt var bare at dersom en tar bort den ene tredjedelen(kjøtt/fisk), og ikke liker vegetarmat(poteter og grønnsaker alene blir en litt tynn middag, selv om begge deler er vegetarmat pr. definisjon), så blir middagen tynn. Og poenget mitt var bare at dersom noen sier de "ikke liker vegetarmat" og at det eneste alternativet til kjøtt og fisk er brødskiver, så syns jeg det høres nokså merkverdig ut - siden vegetarmat kan være veldig mye forskjellig De fleste liker *noen* typer grønnsaker, poteter / ris / pasta / couscous / bulgur / quinoa, ost, andre melkeprodukter, egg - så om man er så kresen at man ikke liker noen typer bønner, kikerter eller linser, eller Quorn, eller noen soyaprodukter så er det likevel fullt mulig å lage en vegetarisk middag noen ganger i uken, for eksempel. Om viljen er til stede, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #233 Del Skrevet 1. november 2009 Og poenget mitt var bare at dersom noen sier de "ikke liker vegetarmat" og at det eneste alternativet til kjøtt og fisk er brødskiver, så syns jeg det høres nokså merkverdig ut - siden vegetarmat kan være veldig mye forskjellig De fleste liker *noen* typer grønnsaker, poteter / ris / pasta / couscous / bulgur / quinoa, ost, andre melkeprodukter, egg - så om man er så kresen at man ikke liker noen typer bønner, kikerter eller linser, eller Quorn, eller noen soyaprodukter så er det likevel fullt mulig å lage en vegetarisk middag noen ganger i uken, for eksempel. Om viljen er til stede, da Dette er vel ikke ekte veggis-kost? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2009 #234 Del Skrevet 1. november 2009 Dette er vel ikke ekte veggis-kost? Jo, det er det. Om man ikke spiser noe animalsk så er man veganer. Vegetarianere kan spise egg og melk, men holder seg borte fra kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #235 Del Skrevet 1. november 2009 Jo, det er det. Om man ikke spiser noe animalsk så er man veganer. Vegetarianere kan spise egg og melk, men holder seg borte fra kjøtt. ... der forsvant det lille respekten som en gang var for veggiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2009 #236 Del Skrevet 1. november 2009 ... der forsvant det lille respekten som en gang var for veggiser. Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2009 #237 Del Skrevet 1. november 2009 Hvorfor det? Fordi veggiser selv er med på å opprettholde industrien som de tar sånn avstand fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 1. november 2009 #238 Del Skrevet 1. november 2009 Dette er vel ikke ekte veggis-kost? Fins flere typer vegetarianere De tre vanligste er: * Lakto-ovo: muligens den mest vanlige typen i Norge. Spiser egg og melkeprodukter i tillegg til plantekost. * Lakto: plantekost + melkeprodukter. Indiske vegetarianere tilhører som oftest denne gruppen. * Vegan: Spiser ingen animalske produkter. Unngår ofte å bruke ull, silke etc også. Med andre ord, en veganer er også vegetarianer - mens en vegetarianer ikke nødvendigvis er veganer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. november 2009 #239 Del Skrevet 1. november 2009 (endret) Fordi veggiser selv er med på å opprettholde industrien som de tar sånn avstand fra. Det er ikke alle vegetarianere som er motstander av kjøttindustrien. Noen er vegetarianere av helsemessige årsaker, noen fordi de rett og slett ikke liker smaken av kjøtt. Noen mener det er feil å ta livet av dyr, men har ikke noe i mot industrien i seg selv. Noen er nok litt hyklerske her, ja. Omtrent på samme nivå som de som er mot pels men spiser kylling. Eller de som misliker barnearbeid, men kjøper klær laget av barn. Som er mot nedhogging av regnskogen, men kjøper mahogny derfra. Osv. Endret 1. november 2009 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 1. november 2009 #240 Del Skrevet 1. november 2009 Fordi veggiser selv er med på å opprettholde industrien som de tar sånn avstand fra. Det fins mange grunner til å være vegetarianer - ikke bare dyrevern. Noen er vegetarianere av hensyn til helsen sin, eller av miljø/ressursgrunner. Men ellers så er jeg helt enig med deg i at dersom man er vegetarianer av dyrevernsgrunner så gir det ikke mye mening å spise industriegg (spesielt ikke fra burhøns / såkalt "frittgående" høns - økologiske er noe bedre)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg