Tabris Skrevet 31. oktober 2009 #201 Del Skrevet 31. oktober 2009 det er mange andre måter å dra lasset på. man kan drive med kildesortering, bytte til sparepærer, sparedusj, bruke kollektivtrafikk istedet for bil. ikke kaste søppel på bakken. Det er mye man kan gjøre. man trenger ikke nødvendigvis spise mindre kjøtt. Hva om de brått skulle redusere kjøttproduksjonen nå. hva skjer med de kuene som allerede er avlet frem? Ja, det er mange ting man kan gjøre, og alle de tingene du nevner er bra. Men det er et faktum at kjøttindustrien er en av storsynderne, faktisk verre enn transportsektoren. Man kan faktisk si at å kraftig redusere kjøttforbruket kan være mer nyttig enn å la bilen stå. Ang. brått redusere kjøttproduksjonen, så vil det ikke skje så fort. De dyrene som lever nå vil jo bli slaktet, men hvis etterspørselen går ned, så vil de jo avle på færre dyr og få færre kalver/kyllinger/grisunger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #202 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ja, det er mange ting man kan gjøre, og alle de tingene du nevner er bra. Men det er et faktum at kjøttindustrien er en av storsynderne, faktisk verre enn transportsektoren. Man kan faktisk si at å kraftig redusere kjøttforbruket kan være mer nyttig enn å la bilen stå. Ang. brått redusere kjøttproduksjonen, så vil det ikke skje så fort. De dyrene som lever nå vil jo bli slaktet, men hvis etterspørselen går ned, så vil de jo avle på færre dyr og få færre kalver/kyllinger/grisunger. men kjøttproduksjon er jo det bøndene tjener mest på da. Tror de fleste bønder setter penger foran miljøet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. oktober 2009 #203 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jo, men bøndene tjener ikke penger om folk ikke kjøper så mye kjøtt lenger. Da må de finne andre måter å tjene penger på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 31. oktober 2009 #204 Del Skrevet 31. oktober 2009 men kjøttproduksjon er jo det bøndene tjener mest på da. Tror de fleste bønder setter penger foran miljøet Da får de lære seg å tjene penger ved å dyrke noe annet da - kutter vi ut kjøttet vil jo etterspørselen etter de vegetariske alternativene øke. Jeg syns heller vi bør slutte å spise kjøtt helt, men syns absolutt at det er lurt om vi i vesten (det er jo vi som tror vi må spise kjøtt hver dag) kan kutte ned på noe av kjøttforbruket vårt. Det er jo direkte sløsing med ressurser å spise så mye kjøtt som vi gjør, og det er helt meningsløst å fortsette på samme måten når det finnes bedre alternativer. Selv har jeg kuttet ned på kjøttforbruket mitt etter at jeg ble student. Har kjøtt/fisk kanskje 2 ganger i uka (noen uker ingen), og lager meg vegetarretter de andre dagene. Dette gjør jeg først og fremst fordi det er billigere, og dessuten har kostholdet mitt blitt mer spennende etter at jeg begynte å utforske vegetarmat-verdenen... Jeg fortsetter mer enn gjerne med dette når jeg en gang får jobb og god råd (og dermed har råd til mer kjøtt), fordi jeg ikke ser poenget i å ha kjøtt hver dag. SÅ godt er faktisk ikke kjøtt, det er jo som regel alle de andre ingrediensene som gir den gode smaken, og de kan du jo bruke selv om du erstatter kjøttet. Så håper jeg bare på at typen in er villig til å ofre noen kjøttmiddager i uka når vi en gang flytter sammen. Hans syns nemlig det er noe forbasket tøv å ikke spise kjøtt, raringen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #205 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jo, men bøndene tjener ikke penger om folk ikke kjøper så mye kjøtt lenger. Da må de finne andre måter å tjene penger på. men om vi reduserer kjøttforbruket her i norge kommer det bare til å bli importert mer fra utlandet og da blir bøndene sure for da har ikke de konkurransegrunnlag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 31. oktober 2009 #206 Del Skrevet 31. oktober 2009 men om vi reduserer kjøttforbruket her i norge kommer det bare til å bli importert mer fra utlandet og da blir bøndene sure for da har ikke de konkurransegrunnlag :klø: Om vi reduserer kjøttforbruket blir det vel ikke importert MER fra utlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #207 Del Skrevet 31. oktober 2009 :klø: Om vi reduserer kjøttforbruket blir det vel ikke importert MER fra utlandet. om norske bønder slutter å produsere kjøtt jo. det er jo urealistisk av deg å tro at de fleste av oss faktisk VIL redusere kjøttforbruket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 31. oktober 2009 #208 Del Skrevet 31. oktober 2009 om norske bønder slutter å produsere kjøtt jo. det er jo urealistisk av deg å tro at de fleste av oss faktisk VIL redusere kjøttforbruket Du snakket om hva du mente ville skje dersom vi reduserte kjøttforbruket - det er vel ganske urealistisk av deg å tro at bøndene vil redusere kjøttproduksjonen dersom ikke etterspørselen etter kjøtt går ned. Og nei, jeg tror slett ikke det er urealistisk at folk vil redusere kjøttforbruket. Jeg tror ikke flertallet blir vegetarianere med det første, men et redusert forbruk av kjøtt? Absolutt. Stadig flere får øynene opp for at et lavere forbruk av kjøtt er veldig gunstig både for egen helse, og for klima, ressursfordeling og miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #209 Del Skrevet 31. oktober 2009 Nei, vi burde absolutt ikke slutte å spise kjøtt. Kjøtt er bra for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #210 Del Skrevet 31. oktober 2009 Nei, vi burde absolutt ikke slutte å spise kjøtt. Kjøtt er bra for oss. enig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #211 Del Skrevet 31. oktober 2009 Du snakket om hva du mente ville skje dersom vi reduserte kjøttforbruket - det er vel ganske urealistisk av deg å tro at bøndene vil redusere kjøttproduksjonen dersom ikke etterspørselen etter kjøtt går ned. Og nei, jeg tror slett ikke det er urealistisk at folk vil redusere kjøttforbruket. Jeg tror ikke flertallet blir vegetarianere med det første, men et redusert forbruk av kjøtt? Absolutt. Stadig flere får øynene opp for at et lavere forbruk av kjøtt er veldig gunstig både for egen helse, og for klima, ressursfordeling og miljø. tror jeg ikke noe på. tror folk er mer selvopptatte enn det. du ser jo hvor mange som eter på mcdonalds. ser ikke ut som de reduserer kjøttforbruket noe nevneverdig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
investor Skrevet 31. oktober 2009 #212 Del Skrevet 31. oktober 2009 Problemet er ikke at vi spiser kjøtt. Problemet er at det er for mange mennesker på jorden. Vi må redusere antallet med 80 % for å komme ned til en bærekraftig bestand mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #213 Del Skrevet 31. oktober 2009 Problemet er ikke at vi spiser kjøtt. Problemet er at det er for mange mennesker på jorden. Vi må redusere antallet med 80 % for å komme ned til en bærekraftig bestand mennesker. skal vi begynne å drepe mennesker da mener du???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. oktober 2009 #214 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Kjøtt er bra for oss, i moderate mengder. Men for det første så spiser veldig mange mye mer kjøtt enn hva som er nødvendig. For det andre så går det helt fint å spise ingenting/lite kjøtt, det kan faktisk være sunnere. Når det er sagt, så er jeg enig med deg, Bianca26, i at folk kan være temmelig selvopptatte. Endret 31. oktober 2009 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #215 Del Skrevet 31. oktober 2009 Å diskutere kjøtt og vegetarisme med kjøttetere og vegetarianere er som å diskutere røyking med ikke røykere og røykere. Bare at at det er kjøttspiserene som er røykerene. Rart det ikke er omvent, det er jo tross alt vegetarianerene som er de "unormale", men av likevel så ser jeg svært mange kjøttetere virkelig kriger og står i for å forsvare seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 31. oktober 2009 #216 Del Skrevet 31. oktober 2009 Å diskutere kjøtt og vegetarisme med kjøttetere og vegetarianere er som å diskutere røyking med ikke røykere og røykere. Bare at at det er kjøttspiserene som er røykerene. Rart det ikke er omvent, det er jo tross alt vegetarianerene som er de "unormale", men av likevel så ser jeg svært mange kjøttetere virkelig kriger og står i for å forsvare seg. jeg har ingenting imot vegetarianere jeg. blir bare mer kjøtt på meg da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. oktober 2009 #217 Del Skrevet 31. oktober 2009 Jeg er heller ikke vegetarianer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lik - elsker Skrevet 31. oktober 2009 #218 Del Skrevet 31. oktober 2009 vi klarer oss sikkert uten kjøtt men hvorfor skal vi. det er jo så godt godt godt Ja, enig! Det er kjempedeilig å knuge og male døde dyrs muskler mellom tennene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 31. oktober 2009 #219 Del Skrevet 31. oktober 2009 Og hva skal man spise til middag når man hverken kan spise kjøtt eller fisk og ikke liker vegetarmat? brødskiver? På ingen måte Har du smakt mye vegetarmat? Du kan jo sjekke ut bloggen til Frosk: http://norwayveggie.blogspot.com/ Ellers finnes det soyapølser, burgere, "kjøttdeigerstatning", soyaboller ("kjøttkaker") osv.. Når jeg lager vegetarmat til venner og familie får jeg ofte høre at det er noe av det beste de har smakt, og alle glemmer det kjøttet de alltid spiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #220 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ja, enig! Det er kjempedeilig å knuge og male døde dyrs muskler mellom tennene!! Er dette en veggis-humor som er særlig utbredt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg