Gå til innhold

Burde vi slutte å spise kjøtt?

Larsern

Anbefalte innlegg

Det krever ikke et geni for å finne ut dette. En trenger ikke lese bøker om emnet som en gal, en trenger ikke gjøre så veldig mye rett og slett. Det er veldig lett å finne ut hvilke andre proteinkilder en trenger istedet for kjøtt. Veldig lett! Og nå når Tabris har sagt det så vet iallefall alle dere som leser her det. Så hvis dere gir beskjed om det til fem andre venner, som igjen gir beskjed til fem andre venner osv.? Plutselig vet alle det :)

Om det er så vanskelig å kutte ut kjøtt en dag i uka så iallefall spis fisk den dagen da. Er det så forbanna vanskelig? Det er ikke snakk om at alle skal bli vegetarianere, men at en kan moderere seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er så vanskelig å kutte ut kjøtt en dag i uka så iallefall spis fisk den dagen da.

Man bør vel strengt tatt spise fisk 1-3 ganger i uken uansett for å ha en best mulig kosthold, det er ikke et ideelt kosthold å spise kjøtt til middag hver dag.

Det er også verdt å nevne at kjøttet/fisken ikke bør utgjøre stort mer enn 1/3 av middagen, også det av ernæringsmessige årsaker.

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så vanskelig å kutte ut kjøtt en dag i uka så iallefall spis fisk den dagen da.

Og det er så mye bedre for miljöet mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er så mye bedre for miljöet mener du?

Fisk fiser ikke metan iallefall.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic. Men flere her har skrevet at mange spiser mer kjøtt enn de trenger/har godt av. Hvor ofte burde man spise kjøtt da?

- og ja, man Trenger ikke spise kjøtt, men det er ikke det jeg lurer på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke nøyaktig hvor ofte som er "passe" å spise kjøtt, men man trenger overhodet ikke spise kjøtt hver dag. Hvis man f.eks har kjøtt 2-3 ganger i uka og vegetar/fisk resten, så vil jeg tro det er et godt kosthold. Forutsatt at "kjøttmåltid" ikke betyr burger og "vegetarmåltid" ikke betyr nudler, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Jeg vet ikke nøyaktig hvor ofte som er "passe" å spise kjøtt, men man trenger overhodet ikke spise kjøtt hver dag. Hvis man f.eks har kjøtt 2-3 ganger i uka og vegetar/fisk resten, så vil jeg tro det er et godt kosthold. Forutsatt at "kjøttmåltid" ikke betyr burger og "vegetarmåltid" ikke betyr nudler, da. ;)

Absolutt, det hørtes fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins da mange byboere som har jakt som hobby :)

Ellers er viltkjøtt forholdsvis dyrt, men ikke umulig å få kjøpt.

Men vi har ikke nok vilt til å dekke folks kjøttsug, uansett hvor mange som kan distribuere det ;)

Jeg bruker kjøtt og produkter fra vilt og industridyr, men jeg ønsker å holde forbruket nede. Spiser kjøtt noen ganger i uken, og bruker mettende og proteinrike kikerter mm for å redusere kjøttmengden i kjøttretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traaden har i hvert fall gitt meg lyst til aa kutte litt ned paa kjoettforbruket. :) Har faktisk tenkt paa den en stund, men har ikke faatt rompa i gir foer. :ler: Men naa skal jeg jammen meg bli litt flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne traaden har i hvert fall gitt meg lyst til aa kutte litt ned paa kjoettforbruket. :) Har faktisk tenkt paa den en stund, men har ikke faatt rompa i gir foer. :ler: Men naa skal jeg jammen meg bli litt flinkere.

Så kjekt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest -fisk
Man bør vel strengt tatt spise fisk 1-3 ganger i uken uansett for å ha en best mulig kosthold, det er ikke et ideelt kosthold å spise kjøtt til middag hver dag.

Det er også verdt å nevne at kjøttet/fisken ikke bør utgjøre stort mer enn 1/3 av middagen, også det av ernæringsmessige årsaker.

Man bør vel strengt tatt spise fisk 1-3 ganger i uken

Nei, for nå skal vi ikke spise fisk, nemlig. Svenske forskere har funnet ut at inntak av omega 3, som det er mye av i fisk, er farlig i forbindelse med svineinfluensa. Saken lå ute på forsiden til Sol for noen timer siden, men er borte nå, så jeg kan ikke legge ut lenke, men gjengivelsen min av saken er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26
Man bør vel strengt tatt spise fisk 1-3 ganger i uken

Nei, for nå skal vi ikke spise fisk, nemlig. Svenske forskere har funnet ut at inntak av omega 3, som det er mye av i fisk, er farlig i forbindelse med svineinfluensa. Saken lå ute på forsiden til Sol for noen timer siden, men er borte nå, så jeg kan ikke legge ut lenke, men gjengivelsen min av saken er riktig.

yeah yeah yeah. forskerne klare ikke å bestemme seg for noe når det kommer til mat. Den ene uka er det sunt med en ting neste uke er det usunt. Jeg syns alle bare skal spise det de har lyst på. Livskvalitet handler ikke om å ha et langt kjedelig liv der hvor man er hyperopphengt av hva som er sunt. Er nesten bedre å leve et kortere men godt liv med god mat og det søte liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yeah yeah yeah. forskerne klare ikke å bestemme seg for noe når det kommer til mat. Den ene uka er det sunt med en ting neste uke er det usunt. Jeg syns alle bare skal spise det de har lyst på. Livskvalitet handler ikke om å ha et langt kjedelig liv der hvor man er hyperopphengt av hva som er sunt. Er nesten bedre å leve et kortere men godt liv med god mat og det søte liv

Akkurat det er en liten misforståelse om hvordan forsking fungerer, men jeg skal ikke gå inn på det nå da det er ganske off-topic. Hvor mye man velger å fokusere på en sunn livsstil får være opp til hver enkelt (og det er fullt mulig å spise sunt og samtidig ha høy livskvalitet), men når det gjelder å fokusere på miljøet, så synes jeg det er et felles ansvar hvor vi alle bør dra vår del av lasset.

Og for å vinkle det til noe positivt - det er stor sjanse for at man vil sette enda mer pris på kjøtt og nyte det enda mer når man spiser det sjeldnere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Akkurat det er en liten misforståelse om hvordan forsking fungerer, men jeg skal ikke gå inn på det nå da det er ganske off-topic. Hvor mye man velger å fokusere på en sunn livsstil får være opp til hver enkelt (og det er fullt mulig å spise sunt og samtidig ha høy livskvalitet), men når det gjelder å fokusere på miljøet, så synes jeg det er et felles ansvar hvor vi alle bør dra vår del av lasset.

Og for å vinkle det til noe positivt - det er stor sjanse for at man vil sette enda mer pris på kjøtt og nyte det enda mer når man spiser det sjeldnere. :)

jeg setter pris på kjøtt hele tiden jeg. dessuten er det et utall ulike kjøttretter så man blir ikke lei. Ikke for det jeg spiser fisk og men ikke så ofte. foretrekker sushi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jeg setter pris på kjøtt hele tiden jeg. dessuten er det et utall ulike kjøttretter så man blir ikke lei. Ikke for det jeg spiser fisk og men ikke så ofte. foretrekker sushi

Jeg vet ikke om du helt så poenget mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

det er mange andre måter å dra lasset på. man kan drive med kildesortering, bytte til sparepærer, sparedusj, bruke kollektivtrafikk istedet for bil. ikke kaste søppel på bakken. Det er mye man kan gjøre. man trenger ikke nødvendigvis spise mindre kjøtt. Hva om de brått skulle redusere kjøttproduksjonen nå. hva skjer med de kuene som allerede er avlet frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Og hva skal man spise til middag når man hverken kan spise kjøtt eller fisk og ikke liker vegetarmat? brødskiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...