Gå til innhold

Burde vi slutte å spise kjøtt?

Larsern

Anbefalte innlegg

Det er 2 hovedgrunner til at jeg aldri vil bli vegetarianer:

1, Det er helt naturlig for mennesker å spise kjøtt, og jeg ser på det som en viktig del av det å være menneske. Vi er bygget for å spise både planter og dyr.

2, det er store helsefarer ved vegetarisme om man ikke vet hva man gjør, eller har de rette plantene. Hvis du ikke spiser de rette plantene vil du etter hvert bli veldig underernært. Kjøtt er godt for deg!

"De rette plantene"? Så lenge man spiser noenlunde variert (og rimelig sunt, ikke bare chips & boller & cola) er det kjempesunt å være vegetarianer - et normalt vegetarisk kosthold er særdeles rikt på vitaminer, fiber og antioksidanter, i tillegg til at det (med mindre man spiser veldig mye fete melkeprodukter) er fattig på det lite helsegunstige animalske fettet. :) Vegetarianere har derfor lavere risiko for å få blant annet kreft, hjerte- og karsykdommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror helt ærlig det er for sent å gjøre noe jeg

Det beror sannsynligvis helt og holdent på deg og meg, og vår holdning (sammen med en håndfull kinesere og europeere (amerikanerne er mer eller mindre lost, enn så lenge...)) og evne til å omsette den i praksis.

Selv frykter jeg at de abnorme mengder gass og råtneferdig biomasse, som ligger bundet av permafrosten på tundraen, slippes løs om få varmegrader. Det blir en irreversibel affære som vi neppe kan fatte omfanget av. Når denne (smeltende) snøballen begynner å rulle, er det lite vi kan gjøre for å stoppe oppvarmingen.

Klart vi må gjøre noe. Vi må våkne opp fra velferdsdøsen vår, og komme til bevissthet. Vi har allerede forsovet oss, og resultatet er at mennesker dør og lider på grunn av vår systematiserte latskap. Det går ikke på å sende matrester til "de sultne barna i Afrika", det handler om å klatre ned fra skuldrene deres, fordi de har nok med å bære seg selv.

Kanskje er det for sent å snu klimaendringene. Men det skader ikke å forsøke, istedenfor å kjøre feit og moteriktig kledd mot undergangen. Kanskje hverken veggiser eller karnevalister sitter på den absolutte sannhet? Kanskje sannheten finnes et sted imellom, og er kun en liten flik av en større sannhet? :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få nok proteiner og aminosyre må vegetarer spise en stor mengde spesifikke grønnsaker hver dag. Konsekvensene av å ikke få det er svekket helbredelse av sår, væske som bygger seg opp, minskende muskelmasse og utmattelse.

Du får ikke nok jern eller vitamin B12 uten å ta multi-vitamin (helst hver dag), eller skaffe helt spesifikk "grønn" mat som gir deg dette på fast basis.

Jeg tviler på at nok mennesker har den luksusen hvor de bare kan skifte over til vegetarisme (uten konsekvenser for helsa) til at vi kan gjøre noe med miljøet. Det hadde kanskje vært noe for amerikanere og vest-europeere, men du må nok ha resten av verden med deg hvis du skal gjøre noe med miljøet bare ved å gi opp kjøtt.

Dessuten:

http://www.ryze.com/posttopic.php?topicid=...amp;confid=1386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få nok proteiner og aminosyre må vegetarer spise en stor mengde spesifikke grønnsaker hver dag. Konsekvensene av å ikke få det er svekket helbredelse av sår, væske som bygger seg opp, minskende muskelmasse og utmattelse.

Du får ikke nok jern eller vitamin B12 uten å ta multi-vitamin (helst hver dag), eller skaffe helt spesifikk "grønn" mat som gir deg dette på fast basis.

Jeg tviler på at nok mennesker har den luksusen hvor de bare kan skifte over til vegetarisme (uten konsekvenser for helsa) til at vi kan gjøre noe med miljøet. Det hadde kanskje vært noe for amerikanere og vest-europeere, men du må nok ha resten av verden med deg hvis du skal gjøre noe med miljøet bare ved å gi opp kjøtt.

Dessuten:

http://www.ryze.com/posttopic.php?topicid=...amp;confid=1386

Nei nå tuller du godt ;)

Proteiner ER aminosyrer. Proteinene vi spiser brytes ned til aminosyrer, som så settes sammen igjen til de proteinene kroppen vår trenger. Vi må få tilført 8 essensielle aminosyrer gjennom mat - og så lenge vi spiser noenlunde variert går dette helt fint helt av seg selv. Man trenger slett ikke sitte og fundere på om man har inkludert nok fenylalanin- og isoleucin-kilder i frokosten ;)

B12 produseres av bakterier, og dette vitaminet får man nok av gjennom et moderat inntak av melkeprodukter og evt egg. Vegetarianere trenger ikke ta B12-tilskudd, men veganere må ha tilskudd av vitaminet (med mindre de spiser mye grønnsaker rett fra jorden uten å vaske dem først, siden bakterien som produserer B12 trives godt i jord ;)).

Å få nok jern som vegetarianer er heller ikke vanskelig - det er mye jern i grove kornprodukter, samt i grønne bladgrønnsaker, tørket frukt, nøtter, frø og bønner. Lurt å spise C-vitaminrik mat til måltidet, slik at jernet absorberes lettere. (Og C-vitamin er jo noe den gjennomsnittlige vegetarianer får mye av i kosten). Jeg tar ikke jerntilskudd, har vært vegetarianer i "hundre år" og har veldig fine verdier både når det gjelder jernlagre og Hb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Resten av verden" spiser allerede nesten vegetarisk pga lite tilgang på kjøtt, det store kjøttforbruket i Vesten og økningene i de rasktvoksende økonomiene har sammenheng med velstand. Så når vi tenker på å redusere kjøttforbruket kan det være greit å tenke på at vi bare kan regne med forbruket til kanskje 1 milliard mennesker, resten spiser allerede så lite som eller mindre enn det vi "bør" redusere forbruket til. Å gi opp kjøtt HELT blir kanskje en litt ekstrem variant av diskusjonen også, det er mye mer realistisk og gunstig for de fleste å redusere forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ganske oppgitt av diskusjoner som dette.

Først og fremst dreier diskusjonen seg i utgangspunktet om å redusere vårt forbruk, ikke om vi er skapt til å spise kjøtt eller ikke. Det er uansett revnende likegyldig. Så lenge kroppen vår lever veldig bra på et vegetarisk kosthold så er det uvesentlig om vi opprinnelig spiste kjøtt eller ikke.

Dere som sier at en ikke kan leve av vegetarisk kost uten å bli syke bør lese litt om emnet før dere uttaler dere. Det er ingen tvil i det hele tatt at en får i seg alle de proteiner og andre næringsstoffer som vegetarianer. Jeg kjenner flere kjøttetere enn vegetarianere som lider av mangelsykdommer. Faktisk ingen vegetarianere. Når det kommer til kosthold er det viktig å spise variert uansett om kosten inneholder kjøtt eller ikke. Mine erfaringer tilsier at en vegetariener ofte vet mer om kosthold enn en som spiser kjøtt. Grunnen er at veggisen har vært nødt å sette seg inn i hva de nå skal spise. En som alltid har spist kjøtt spiser det en alltid har spist (gjelder selvfølgelig ikke alle).

Det er rett og slett bare tull å si at et vegetarisk kosthold ikke er bra! Det er faktisk veldig, veldig bra! Vit hva dere snakker om før dere uttaler dere om kosthold.

Uansett så er det vel ikke verdt å gamble med miljøet. Om det er for sent å gjøre noe eller ikke vet vi ikke. Jeg tror ikke noen tar skade av å kutte ned på kjøttet, iallefall litt. Bare en dag i uka hjelper! Det er veldig rart med uttalelser som: "Jeg hadde aldri klart å kutte ut kjøttet", "Det er for godt så jeg gidder ikke" osv.. Slutt med den forbanna egoismen! Vi i vesten bruker opp mesteparten av jordas ressurser. Litt bør vi kunne klare å ofre, og særlig da den globale oppvarminga først går utover land som bruker minst.

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ganske oppgitt av diskusjoner som dette.

Først og fremst dreier diskusjonen seg i utgangspunktet om å redusere vårt forbruk, ikke om vi er skapt til å spise kjøtt eller ikke. Det er uansett revnende likegyldig. Så lenge kroppen vår lever veldig bra på et vegetarisk kosthold så er det uvesentlig om vi opprinnelig spiste kjøtt eller ikke.

Dere som sier at en ikke kan leve av vegetarisk kost uten å bli syke bør lese litt om emnet før dere uttaler dere. Det er ingen tvil i det hele tatt at en får i seg alle de proteiner og andre næringsstoffer som vegetarianer. Jeg kjenner flere kjøttetere enn vegetarianere som lider av mangelsykdommer. Faktisk ingen vegetarianere. Når det kommer til kosthold er det viktig å spise variert uansett om kosten inneholder kjøtt eller ikke. Mine erfaringer tilsier at en vegetariener ofte vet mer om kosthold enn en som spiser kjøtt. Grunnen er at veggisen har vært nødt å sette seg inn i hva de nå skal spise. En som alltid har spist kjøtt spiser det en alltid har spist (gjelder selvfølgelig ikke alle).

Det er rett og slett bare tull å si at et vegetarisk kosthold ikke er bra! Det er faktisk veldig, veldig bra! Vit hva dere snakker om før dere uttaler dere om kosthold.

Uansett så er det vel ikke verdt å gamble med miljøet. Om det er for sent å gjøre noe eller ikke vet vi ikke. Jeg tror ikke noen tar skade av å kutte ned på kjøttet, iallefall litt. Bare en dag i uka hjelper! Det er veldig rart med uttalelser som: "Jeg hadde aldri klart å kutte ut kjøttet", "Det er for godt så jeg gidder ikke" osv.. Slutt med den forbanna egoismen! Vi i vesten bruker opp mesteparten av jordas ressurser. Litt bør vi kunne klare å ofre, og særlig da den globale oppvarminga først går utover land som bruker minst.

Kjempebra innlegg! Altfor mange kjøttspisere leker bedrevitere og tror de har mer peiling enn de som faktsk lever av vegetarisk kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Veldig bra innlegg, cilipili. Det er for mye å forlange at alle skal bli vegetarianere, men når vi vet hvor mye kjøttindustrien forurenser så synes jeg også det er temmelig egoistisk å ikke kunne redusere kjøttforbruket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Motstand'
Enig. Veldig bra innlegg, cilipili. Det er for mye å forlange at alle skal bli vegetarianere, men når vi vet hvor mye kjøttindustrien forurenser så synes jeg også det er temmelig egoistisk å ikke kunne redusere kjøttforbruket noe.

Er det ikke mer egoistisk å avle mange unger? Vi europeere, det vil si vi som faktisk er europeere og ikke bare er bosatt her, vi har en negativ befolkningsutvikling. Sånn sett er det vi som fører den mest miljøvennlige livsstilen. Hvorfor skal da vi få slengt i trynet at vi forurenser for mye ved å spise for mye kjøtt? Et høyt antall individer er da vel et mye større miljøproblem, og et større uttrykk for egoisme, enn et høyt forbruk per individ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer egoistisk å avle mange unger? Vi europeere, det vil si vi som faktisk er europeere og ikke bare er bosatt her, vi har en negativ befolkningsutvikling. Sånn sett er det vi som fører den mest miljøvennlige livsstilen. Hvorfor skal da vi få slengt i trynet at vi forurenser for mye ved å spise for mye kjøtt? Et høyt antall individer er da vel et mye større miljøproblem, og et større uttrykk for egoisme, enn et høyt forbruk per individ?

Foreløpig er det enklest om vi kutter ut en eller to kjøttmiddager i uka. Det er mye lettere å gjennomføre enn å nekte folk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som ligger til grunn for problemene i dag. Kjøttindustrien er en av de store faktorene, og som cilipili sier - det er lettere å be folk om å spise mindre kjøtt enn å be dem om å få færre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange faktorer som ligger til grunn for problemene i dag. Kjøttindustrien er en av de store faktorene, og som cilipili sier - det er lettere å be folk om å spise mindre kjøtt enn å be dem om å få færre barn.

For en logikk! Ta dem det er enklest å ta, ja...

Miljøhysteriet er jeg, som tidligere nevnt, utrolig lei, så den lar vi ligge.

Dersom befolkningsveksten ikke snarest stagneres, og helst reverseres, vil det innen relativt nær fremtid ikke være nok vann til alle innbyggerne på jorden.

Det er ikke vi her i Vesten som står for dette problemet, våre fødselsrater tilsier befolkningsnedgang på sikt, det er derimot u-landene som er problemet. Dsse landene mottar også bistand fra Vesten, og da skulle det være helt rimelig å kreve et-barns-politikk i disse statene. Videre skal vi selvsagt ikke vaksinere barn i India o.l. da det eneste det vil medføre, er at det blir en enda større befolkningseksplosjon.

Og om befolkningsekspolosjonen skulle fortsette: Hvorfor i all verden skal vi legge til rette for at alle disse barna skal leve opp? Det ville være både ugjennomførbat og uansvarlig, og medføre at en fattigdomsfri verden bare forblir en utopi.

Kinerserne er de eneste som virkelig har tatt det avgjørende steget i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men denne tråden handler ikke om befolkningsvekst og overbefolkning. Det kan diskuteres i en annen tråd.

Og selvsagt er det logisk å starte med de miljøtiltak som er enkle - spesielt med tanke på at kjøttindustrien er en av de store miljøsynderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er befolkningsveksten et argument som brukes i linken tråden baseres på, så jeg synes ikke det er irrrelevant å ta opp emnet.

Klimahysteriet tar jeg meg ikke tid til noen videre diskusjon rundt, men når man(med rette)påpeker at det ikke vil være mulig å skaffe nok mat til alle dersom vi fortsetter å spise kjøtt, så blir det selvsagt nødvendig å nevne at det er befolkningekslosjone som er problemet. Like nødvendig som det er å nevne at det er mye større sjanse for å få diverse mangelsykdommer som vegetarianer enn det er for den øvrige befolkningen(kjøtt inneholder en mengde meget viktige proteiner, og en må ha relativt bred kunnskap om kosthold dersom en skal klare å få i seg en tilstrekkelig mengde av dem via andre kilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Like nødvendig som det er å nevne at det er mye større sjanse for å få diverse mangelsykdommer som vegetarianer enn det er for den øvrige befolkningen(kjøtt inneholder en mengde meget viktige proteiner, og en må ha relativt bred kunnskap om kosthold dersom en skal klare å få i seg en tilstrekkelig mengde av dem via andre kilder).

Nei. Kjøtt inneholder proteiner, jada, men det er på ingen måte nødvendig å ha "relativt bred kunnskap om kosthold" for å få i seg mer enn nok proteiner fra vegetarisk mat. Det er derimot lurt å spise noenlunde variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei. Kjøtt inneholder proteiner, jada, men det er på ingen måte nødvendig å ha "relativt bred kunnskap om kosthold" for å få i seg mer enn nok proteiner fra vegetarisk mat. Det er derimot lurt å spise noenlunde variert.

Helt sant. Man er ikke automatisk sunnere fordi man spiser kjøtt. Ei heller er man automatisk sunnere om man er vegetarianer. Det er heller ikke nødvendigvis snakk om å bli vegetarian en gang, men på redusere kjøttmengden. Mange i dag spiser mye mer kjøtt enn hva de faktisk trenger, så man kan fint redusere mengden uten at det går negativt utover helsen overhode, selv uten bred kunnskap om kosthold (noe som vel er mer eller mindre nødvendig for et sunt kosthold uansett hva man spiser).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det viktig for vegetarinaere, som for alle andre, å spise variert.

Vi mennesker kan for så vidt overleve uten kjøtt, men proteinene i kjøtt må vi uansett ha. Når vi ikke får dem fra kjøtt, må vi få dem via andre matvarer, og da bør en ha kunnskap om hvilke spesifikke matvarer som inneholder tilstrekkelige mengder med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker kan for så vidt overleve uten kjøtt, men proteinene i kjøtt må vi uansett ha. Når vi ikke får dem fra kjøtt, må vi få dem via andre matvarer, og da bør en ha kunnskap om hvilke spesifikke matvarer som inneholder tilstrekkelige mengder med dette.

Man må jo ha noe kunnskap om hva som er et godt kosthold uavhengig av om man spiser kjøtt eller ikke, for å få i seg de næringsstoffene kroppen trenger.

Som vegetarianer på niende året, må jeg si at jeg ikke tenker veldig hardt på hva jeg bør få i meg av matvarer og ikke. Spiser variert og sunt, resten går av seg selv. Ingen mangelsykdommer her i gården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønner, linser, belgfrukter og soyaprodukter inneholder mye protein. Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...