Gå til innhold

Burde vi slutte å spise kjøtt?

Larsern

Anbefalte innlegg

Det finst ville dyr og veit du. Og bestandane blir berre større og større. Noko må gjerast for å holde det i sjakk..

Det er ikke ville dyr det er snakk om her. Det er kjøttindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke for at man skal slutte helt med kjøtt, men en redusering hadde aknskje vært på sin plass.

Flere grunner til det;

-Tviler på at det er nok resurser til å brødfø hele verdens befolkning uten tilgang på kjøtt/fisk

-Økonomien, det er lett å si at alle bør slutte å spise kjøtt, men hva med de som jobber med det? Og da tenker jeg ikke bare lokalt, men på verdensbasis. Det er mye penger.

-dyrene...litt bakvendt kanskje, men skal man utrydde dyrene fordi de ikke skal brukes i matproduksjon? For hvis de skal holdes i live, så er jo problemet der fremdeles. Mat må de ha, og utslipp blir det. Tviler på at en bonde vil holde griser hvis han ikke fikk drive med salg til slakt.

Nordmenn ville nok fint klart seg uten kjøtt, men X-antall milliarder kinesere vil ikke. Ser for meg at de vil gå tom for ris relativt raskt.

Men ja til redusert forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre kan redusere forbruket, men her i gården skal det ikke reduseres om det så smeller. Er enig i at måten det blir gjort på med tanke på innsprøyting av kjemikalier i kjøttet osv kunne de spart oss for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst ville dyr og veit du. Og bestandane blir berre større og større. Noko må gjerast for å holde det i sjakk..

Det er stor forskjell på jakt og kjøttindustri.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-dyrene...litt bakvendt kanskje, men skal man utrydde dyrene fordi de ikke skal brukes i matproduksjon? For hvis de skal holdes i live, så er jo problemet der fremdeles. Mat må de ha, og utslipp blir det. Tviler på at en bonde vil holde griser hvis han ikke fikk drive med salg til slakt.

Det er i grunn en interessant problemstilling, men jeg tror ikke det ville blitt et problem før man kuttet kjøttproduksjon totalt. Det vil alltid være en diskusjon og et tema hvorvidt man får tatt vare på alle de ulike rasene innen en art, og ikke noe klart svar. Slik det er i dag har man jo noen små bestander av gamle storferaser osv, man kunne gjort noe tilsvarende. Men jeg tror altså ikke at det er den første og største problemstillingen man kommer borti... Og som nevnt tidligere er man jo så godt som avhengig av husdyrgjødsel i bærekraftig og økologisk jordbruk, og tildels for å utnytte arealer som bare egner seg til beite/fôrproduksjon, så jeg tror ALDRI man kommer til å utrydde hele fjøla med produksjonsdyr.

Nordmenn ville nok fint klart seg uten kjøtt, men X-antall milliarder kinesere vil ikke. Ser for meg at de vil gå tom for ris relativt raskt.

Hva mener du er sammenhengen mellom ris og kjøttforbruk?

En av flere årsaker til at prisene på diverse matvarer gikk opp i 2007-2008 før finanskrisa var kinesernes økte forbruk av kjøtt pga bedre økonomi, og dermed større press på planteproduksjonen; mer av det man dyrker av planter blir brukt til dyrefôr. Det krever mange ganger så stort planteareal å produsere 1 kg kjøtt som 1 kg plante. Forholdet vil variere endel, husdyr- og planteproduksjon er tildels gjensidig avhengig av hverandre og det er som nevnt ikke alle arealer som egner seg til å produsere menneskemat, men jeg tror det er mer sannsynlig at kineserne går tom for ris dersom de vil produsere mye kjøtt, enn om de spiser lite.

Men helt enig i at redusert kjøttforbruk er gunstig, både for kinesere og oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er sammenhengen mellom ris og kjøttforbruk?

JEg vil tro at dersom asiatere spesiellt, vil ha höyere forbruk av ris om de ikke spiste så mye kjött ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...

-Tviler på at det er nok resurser til å brødfø hele verdens befolkning uten tilgang på kjøtt/fisk

Helt feil. Kjøttproduksjonen er særdeles ressurskrevende, og legger beslag på store deler av verdens jordbruksarealer (ikke bare som beitemark, men til kraftforproduksjon). Å redusere kjøttforbruket er gunstig både i forhold til klimakrisen og matvarekrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mennesker vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi nok også vært skapt på en litt mer kjøtttilpasset måte. Vi hadde hatt tenner, et fordøyelsessystem og mer til, akkurat som de dyra som er skapt for å spise kjøtt har. Noe vi ikke har. Vi er derimot mer lik dyrene som spiser plantekost.

Og nei, vi trenger ikke kjøtt for å leve.

Et kostkold bestående av kjøtt øker blant annet risikoen for en rekke sykdømmer. Noe det mest sansynlig ikke ville gjort om det var kjøtt vi var skapt for å spise.

Kjøtt er noe vi av en eller annen grunn begynte med for lenge siden og har siden bare blitt vant med det.

Bare søk, det er tusenvis av folk som sier det samme.

Her en side jeg kom over.

http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

Hehe, ja jeg ser det kan misforståes. Mente at vi hadde hat et fordøyelsesystem og tenner mer likt kjøtetere, noe vi ikke har.

Naturen klarer fint selv å holde balansen i naturen. Ingen dyr er skapt for å være menneskers matmaskin. Ingen dyr er laget for å være innesperret.

Rovdyrene er til for å holde balansen blant annet og mennesker er ikke et rovdyr. Vi har mer eller mindre ødelagt naturen.

Naturen klarte seg fint før menneske kom.

Men det er fullstendig inødvendig å gi kyr soya, så det burde vi jo også slutte med.

Jo, det har vi. Det finnes ingen arkeologiske eller historiske spor etter noe menneskelig samfunn som ikke har spist kjøtt. Noe av det viktigste i utviklingen av det som skilte oss fra andre dyr, hjernen, er en direkte årsak av at vi spiste kjøtt. Så jo, vi kan si at vi "alltid" har gjort det.

Helt feil. Kjøttproduksjonen er særdeles ressurskrevende, og legger beslag på store deler av verdens jordbruksarealer (ikke bare som beitemark, men til kraftforproduksjon). Å redusere kjøttforbruket er gunstig både i forhold til klimakrisen og matvarekrisen.

Kua og andre drøvtyggere altså planteetere har 4 mager for å fordøye grasset. Så vi er nok skapt for variert kosthold med vegatabilsk og animalsk føde.

Når det gjelder kjøttindustrien som blir nevnt her så er det forskjell på Slaktekylling, Gris såkalte kraftfordyr. Kontra Ku, Geit og Sau som er mere utpregede beite og grass dyr. de sistnevnte utnytter jordbruksarealer på marginale områder som har begrenset alternativ verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i denne linken er jo direktefeil!!!!!!!!!!!!

Det eneste som har et spor av sannhet i seg er det som blir kaldt for

alternative driftsformer. Det er det som er den vanlige drifsformen.

Har du noen kilder eller dokumentasjon som kan vise at deres kilder er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Ja, det er en god idé!

Matkrisen er menneskeskapt. Å produserer kjøtt er dårlig bruk av landresurser. Hadde vi spist mindre kjøtt, hadde det vært mulighet for å produsere mat til flere.

Dessuten kan vegetarmat være veldig godt. Vi må bare lære oss å lage den og vende oss av med kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en god idé!

Matkrisen er menneskeskapt. Å produserer kjøtt er dårlig bruk av landresurser. Hadde vi spist mindre kjøtt, hadde det vært mulighet for å produsere mat til flere.

Dessuten kan vegetarmat være veldig godt. Vi må bare lære oss å lage den og vende oss av med kjøtt.

Hva gjør vi når det på nytt kommer en matkrise, 1-200 år fram i tid, for la oss være fornuftige å anta at befolkningsveksten fortsetter omtrent eksponensielt hvis forholdene ligger til rette for det? Enn energibehovet og forurensningen som følger en befolkningsvekst? Energibehovet har blitt mangedoblet i løpet av noen titalls år, selv om det meste har blitt mer energieffektivt, lite taler for at denne utviklingen kommer til å forandre seg.

Kan det tenkes at det er ikke er for lite ressurser, men for mange mennesker? Er det ultimate målet for menneskeheten å la flest mulig mennesker forvalte de stadig minkende ressursene vi har til rådighet?

En ting som er interessant med mennesker, er at dess mindre utvalg man betrakter, jo mer intelligente ser de ut til å være. Ser man derimot på menneskeheten som helhet så opptrer de med samme intelligens som mikrober (satt på spissen, selvfølgelig).

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet

Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke..

Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser..

Er dette en god idé?

Nei :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26

aldri hørt om noen som blir uglesett fordi de spiser kjøtt. det er flere som spiser kjøtt enn vegetarianere. min erfaring er at vegetarianere blir sett på som litt sære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen
Dagbladet

Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke..

Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser..

Er dette en god idé?

vi må vell slutte å drikke melk å da, å slutte med å spise okse.. kyr produserer veldig mye karbondioksid (eller noe, som skader ozonlaget) når de fiser..

men om alle mennesker begynner å spise kål og erter istede så jevner produksjojnen seg kanskje ut? :-P

Nåja, jeg mener uansett at det kanskje er på tide at vi i Norge også ihvertfall begynner å bli litt mere selektive når vi velger hva vi putter i munnen.

Kyllinger som lever i trange bur, som blir pumpa fulle av vekst hormoner å blir brutalt slakta etter 30 dager kan jo i det miste byttes ut med kyllinger som lever litt bedre, slipper hormonene å får leve i 60 dager (øko kylling)?

Kalv er jo noe annet å tenke på..

Kanskje vi burde bli flinkere til å spise vilt.?

en (mer) human død, å en fair chanse..

Å med det samme jeg er her å skriver å styrer.. slutt å kjøp dundyner, slutt å kjøp pels..

Jeg har slutta, men jeg har allerede en pels, å jeg tollerer ikke at mennesker som spiser kylling å legger seg i en dundyne klager over akkurat det!

(men jeg kjøper aldri pels igjen)

Endret av smurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...