Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. oktober 2009 #41 Del Skrevet 28. oktober 2009 Du finner mange vegetaroppskrifter på bloggen min, om du er interessert. Jeg skrev en bloggpost for en stund siden, der jeg noterte ned matvarene jeg spiste i løpet av en uke - og hva jeg hadde til middag. Ukemenyen ble seende sånn ut: *Minestronesuppe med cannellinibønner *Spinatpai (fra fryseren) og bulgursalat med grønne linser *Pasta med bolognesesaus *Wokede grønnsaker og cashewnøtter i soya-limesaus, med risnudler *Chili sin carne med ris, guacamole og masse grønt *Falafel (ikke hjemmelaget) med pitabrød og grønt I går hadde jeg kjapp, sunn & lettvint kikert- og tomatgryte til middag, med brød til. Hei Frosk! Hva med froskelår, som jo er en fransk delikatesse. Går det under vegetar eller kjøtt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #42 Del Skrevet 28. oktober 2009 Nei, kjøtt er faktisk ikke nødvendig. Dagens mennesker er i hovedsak altetere, men det har ikke alltid vært sånn. Kjøtt er rett og slet tikke bra for oss, selv om vi finner ting der kroppen trenger, men som vi også finner andre steder i naturen. Mennesker har alltid vært altetere. Vi har alltid spist kjøtt og grønnsaker\frukt andre ting. Kjøtt er en viktig del av hva mennesker trenger. Enten du liker det eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2009 #43 Del Skrevet 28. oktober 2009 Mennesker har alltid vært altetere. Vi har alltid spist kjøtt og grønnsaker\frukt andre ting. Kjøtt er en viktig del av hva mennesker trenger. Enten du liker det eller ikke Hvilke næringsstoffer er det du mener vi må ha fra kjøtt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #44 Del Skrevet 28. oktober 2009 Mennesker har alltid vært altetere. Vi har alltid spist kjøtt og grønnsaker\frukt andre ting. Kjøtt er en viktig del av hva mennesker trenger. Enten du liker det eller ikke Jepp - vi er altetere. Det betyr at vi klarer oss fint med kjøtt - og uten kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #45 Del Skrevet 28. oktober 2009 For en meningsløs tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #46 Del Skrevet 28. oktober 2009 For en meningsløs tråd! Hva er det som gjør den meningsløs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #47 Del Skrevet 28. oktober 2009 Mennesker har alltid vært altetere. Vi har alltid spist kjøtt og grønnsaker\frukt andre ting. Kjøtt er en viktig del av hva mennesker trenger. Enten du liker det eller ikke Hadde mennesker vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi nok også vært skapt på en litt mer kjøtttilpasset måte. Vi hadde hatt tenner, et fordøyelsessystem og mer til, akkurat som de dyra som er skapt for å spise kjøtt har. Noe vi ikke har. Vi er derimot mer lik dyrene som spiser plantekost. Og nei, vi trenger ikke kjøtt for å leve. Et kostkold bestående av kjøtt øker blant annet risikoen for en rekke sykdømmer. Noe det mest sansynlig ikke ville gjort om det var kjøtt vi var skapt for å spise. Kjøtt er noe vi av en eller annen grunn begynte med for lenge siden og har siden bare blitt vant med det. Bare søk, det er tusenvis av folk som sier det samme. Her en side jeg kom over. http://michaelbluejay.com/veg/natural.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 28. oktober 2009 #48 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er vel få som ser på salat som middag, enten man er vegetarianer eller ikke Hvis du tror at å spise vegetarisk handler om å "erstatte kjøttet og at det stort sett blir gjort med soya", så vet du nok rett og slett lite om vegetarmat. Jeg er vegetarianer, og tipper jeg spiser soyaprodukter...tja, en gang annenhver uke, kanskje? Ja, jeg vet lite og det har jeg sagt flere ganger. Skal sjekke ut bloggen din. Har ikke tenkt å bli veggis, men nye og spennende retter er jo alltid velkoment:) Takk for tips. Mye gode tips her, faktisk, og noe av det kan sikkert jeg spise også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #49 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner, gjest. Hvis vi ikke hadde vært laget for å spise kjøtt, så hadde vi heller ikke klart å fordøye det. Det stemmer at store mengder kjøtt - spesielt rødt kjøtt - kan være skadelig og sykdomsfremkallende. Og jeg vil tro at mange i vesten i dag spiser for mye kjøtt, med tanke på helsen. Men moderate mengder kjøtt er i seg selv ikke usunt, og er heller ikke noe vi har problemer med å fordøye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #50 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner, gjest. Hvis vi ikke hadde vært laget for å spise kjøtt, så hadde vi heller ikke klart å fordøye det. Det stemmer at store mengder kjøtt - spesielt rødt kjøtt - kan være skadelig og sykdomsfremkallende. Og jeg vil tro at mange i vesten i dag spiser for mye kjøtt, med tanke på helsen. Men moderate mengder kjøtt er i seg selv ikke usunt, og er heller ikke noe vi har problemer med å fordøye. mennesker er lagd for å spise både grønnsaker og kjøtt. det er en grunn til at vi har hjørnetenner. dessuten menneskene har spist kjøtt helt siden urtiden. vi trenger litt av alt i moderate mengder. er bare så dumt at vi spiser for mye av det røde kjøttet noe som ikke er så rart siden det er sååååå godt. Fins ikke noe bedre enn biff. kommer aldri til å slutte å spise kjøtt jeg iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #51 Del Skrevet 28. oktober 2009 mennesker er lagd for å spise både grønnsaker og kjøtt. det er en grunn til at vi har hjørnetenner. dessuten menneskene har spist kjøtt helt siden urtiden. vi trenger litt av alt i moderate mengder. er bare så dumt at vi spiser for mye av det røde kjøttet noe som ikke er så rart siden det er sååååå godt. Fins ikke noe bedre enn biff. kommer aldri til å slutte å spise kjøtt jeg iallefall Vi trenger sånn sett ikke alt i moderate mengder. Med det mener jeg at vi ikke trenger kjøtt, og kan spise sunt og variert uten. Men det er heller ikke sagt at du "må" slutte å spise kjøtt. Bare at det bra for miljøet om man spiser mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 28. oktober 2009 #52 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hadde mennesker vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi nok også vært skapt på en litt mer kjøtttilpasset måte. Vi hadde hatt tenner, et fordøyelsessystem og mer til, akkurat som de dyra som er skapt for å spise kjøtt har. Noe vi ikke har. Hvis du verken har tenner eller fordøyelsessystem anbefaler jeg deg å oppsøke lege, for da er det et eller annet som er veldig galt med deg. Jeg og alle jeg kjenner har ihvertfall både tenner og fordøyelse. Det kan godt være at mennesket klarer seg fint uten kjøtt, men det er nå engang slik at vi er en del av livets sirkel og skal være med å holde balanse i bestandene. Løvenes konge er kanskje en barnefilm, men det er mye god tenkning i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #53 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det kan godt være at mennesket klarer seg fint uten kjøtt, men det er nå engang slik at vi er en del av livets sirkel og skal være med å holde balanse i bestandene. Løvenes konge er kanskje en barnefilm, men det er mye god tenkning i den. Den "livets sirkel" vi har laget oss er da temmelig kunstig. Alt industrikjøtt er jo fjernet fra naturen, plassert i små binger og bur og masseslaktes i store hauger. Bestanden blir jo også milimeterstyrt gjennom avl. Er svært lite Løvenes Konge over det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #54 Del Skrevet 28. oktober 2009 vi klarer oss sikkert uten kjøtt men hvorfor skal vi. det er jo så godt godt godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #55 Del Skrevet 28. oktober 2009 http://michaelbluejay.com/veg/natural.html Carnivore sharp, pointed front teeth to tear flesh no flat back molar teeth to grind food no pores on skin; perspires through tongue to cool body Herbivore no claws perspires through millions of pores on skin no sharp, pointed front teeth has flat, back molar teeth to grind food Human no claws perspires through millions of pores on skin no sharp, pointed front teeth Hvis vi mennesker var opprinnelig skapt for å spise kjøtt fra naturens side, hvordan forklarer man da dette? Scientists and naturalists, including the great Charles Darwin who gave the theory of evolution, agree that early humans were fruit and vegetable eaters and that throughout history our anatomy has not changed. The great Swedish scientist von Linné states: "Man's structure, external and internal, compared with that of the other animals, shows that fruit and succulent vegetables constitute his natural food." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. oktober 2009 #56 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvilke næringsstoffer er det du mener vi må ha fra kjøtt? Om vi kan overleve (og da mener jeg overleve, ikke leve trivelig) uten kjøtt, er vel mulig. Den diskusjonen begir jeg meg ikke inn på, men jeg vil ha kjøtt for å hygge meg den tiden jeg er her på jorden: Jeg vil ha: Pytt i panne med masse flesk og pølser Flesk og duppe Ribbe med socisser Sylteflesk Wienerpølser fra Leif Vidar med lomper,løk, rekesalat og sennep (Slotts) og Heinz' ketchup Pinnekjøtt med rotmos full av fløte og eggeplommer Tatarsmørbrød Hjemmelaget brun lapskaus av fint biffkjøtt Fleskepannekake Hjemmelaget kjøttpudding Biffsmørbrød med gylden og bløt løk Dansk leverpostei med gyllent bacon på rugbrød Får i kål Irish stew Fersk suppe med kjøtt og sursøt saus og melboller og så videre. Nam, nam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2009 #57 Del Skrevet 28. oktober 2009 vi klarer oss sikkert uten kjøtt men hvorfor skal vi. det er jo så godt godt godt Se det aller første innlegget i tråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #58 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hvis du verken har tenner eller fordøyelsessystem anbefaler jeg deg å oppsøke lege, for da er det et eller annet som er veldig galt med deg. Jeg og alle jeg kjenner har ihvertfall både tenner og fordøyelse. Det kan godt være at mennesket klarer seg fint uten kjøtt, men det er nå engang slik at vi er en del av livets sirkel og skal være med å holde balanse i bestandene. Løvenes konge er kanskje en barnefilm, men det er mye god tenkning i den. Hehe, ja jeg ser det kan misforståes. Mente at vi hadde hat et fordøyelsesystem og tenner mer likt kjøtetere, noe vi ikke har. Naturen klarer fint selv å holde balansen i naturen. Ingen dyr er skapt for å være menneskers matmaskin. Ingen dyr er laget for å være innesperret. Rovdyrene er til for å holde balansen blant annet og mennesker er ikke et rovdyr. Vi har mer eller mindre ødelagt naturen. Naturen klarte seg fint før menneske kom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 28. oktober 2009 #59 Del Skrevet 28. oktober 2009 Dagbladet Å spise kjøtt vil etter hvert bli like uglesett og uhipt som det å røyke.. Kjøtt bruker opp mye ressurser og et vegetarisk kosthold bidrar til et mindre forbruk av landområder og vann. Én av de beste tingene du kan gjøre angående klimaendringer er å redusere mengden kjøtt du spiser.. Er dette en god idé? nei jeg synes slett ikke det er en god ide. vi trenger proteiner som kjøtt har og dessuten er det godt. vegetarkost er ikke like godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. oktober 2009 #60 Del Skrevet 28. oktober 2009 vi klarer oss sikkert uten kjøtt men hvorfor skal vi. det er jo så godt godt godt Dette er vel nokså godt besvart, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg