Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2009 #21 Del Skrevet 28. oktober 2009 Her i Norge består store deler av landet av skog og fjell som ikke lar seg utnytte til dyrking, men som utnyttes best som beite for sauer, kyr og vilt. Vi trenger heller ikke å importere soya, linser eller eksotisk frukt for at kyr skal ha ett spennende nok kosthold, slik man gjør til mennesker. For en vegetarianer som skal leve kun av ting som dyrkes i det kalde klima vårt vil nok fort bli lei. .... Dyrene spiser da ikke bare gress Forsvinnende lite av soyaen som importeres til Norge brukes til menneskemat - det aller meste går til dyrefor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #22 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg mener at alle burde spise mindre kjøtt, og være opptatt av at det kjøttet de spiser blir produsert på en etisk forsvarlig måte. Jeg er selv vegetarianer og sier ikke at alle burde blitt det, men å redusere kjøttinntaket og spise "riktig" kjøtt burde alle kunne klare. Hvis man gidder å bry seg. Jeg signerer også denne. Det er ikke slik at alle trenger å bli vegetarianere, men det er helt klart bra for miljøet - og dyrene - om vi spiser ganske mye mindre kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #23 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg signerer også denne. Det er ikke slik at alle trenger å bli vegetarianere, men det er helt klart bra for miljøet - og dyrene - om vi spiser ganske mye mindre kjøtt. Jeg er også enig. Dessverre nekter de fleste å gjøre grep som fører til et "mindre komfortabelt liv". De som spiser kjøtt tror jo man må foreta en total livstilsendring, noe som kanskje er sant for de mest hardbarka kjøtteterene som spiser veldig lite variert mat. Tror nok disse er mer utsatt for disse mangelsykdommene de alltid tror vegetarianere har også. Det finnes så utrolig mange myter og fordommer mot de som ikke spiser kjøtt, noe som er utrolig synd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 28. oktober 2009 #24 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg er også enig. Dessverre nekter de fleste å gjøre grep som fører til et "mindre komfortabelt liv". De som spiser kjøtt tror jo man må foreta en total livstilsendring, noe som kanskje er sant for de mest hardbarka kjøtteterene som spiser veldig lite variert mat. Tror nok disse er mer utsatt for disse mangelsykdommene de alltid tror vegetarianere har også. Det finnes så utrolig mange myter og fordommer mot de som ikke spiser kjøtt, noe som er utrolig synd. Ja, desverre finnes det fordommer mot det meste som er nytt og/eller ukjent. Det er veldig vanskelig å finne noe konkret om "det å ikke spise kjøtt". Kjenner flere med slike matvaner, men de sier forskjelllige ting alle sammen. Og flere av dem motsier seg selv i grunnene. "Jeg liker ikke at dyr skal bli plaget for at vi skal få spise dem, men jeg kan godt bruke klær som er laget av skinnet deres...." Men er det nødvendigvis enten eller? å være "kjøtteter" betyr ikke (for meg ihvertfall) at man ikke spiser noe annet enn kjøtt. Personlig er det sjeldent jeg spiser middag uten kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke ser på salat som middag, fordi jeg ikke blir så mett som jeg trenger. Men grønnssaker skal også være med, spiser heller aldri bare kjøtt. Det er sikkert veldig mye god vegetar-middagsmat, men akkurat nå har jeg den oppfatningen at det handler om å erstatte kjøttet, og det blir stort sett gjort med soya. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. oktober 2009 #25 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Så kjekt at så mange er enige med meg. Det er jo slik at ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det gjelder også her. Dette tar helt av. Her i huset spiser vi kjøtt(ikke hver dag), og det kommer vi til å fortsette med. Vi spiser også masse frukt og grønt. Er det rart at folk får mangelsykdommer og dårlig immunforsvar i grunn? Tja, jeg har vært vegetarianer i nesten 15 år, og jeg har et veldig godt immunforsvar. Jeg er den i familien som er sjeldnest syk, og den eneste som er vegetarianer. Jeg skal være ærlig og si at jeg utviklet B-12-vitaminmangel, men dette kom av ekstrem slanking i kombinasjon med at jeg fikk i meg svært lite B-12-holdige matvarer. Bønner og linser er gode, vegetariske kilder til B-12. En vegetarianer som spiser riktig vil ikke utvikle mangelsykdommer. Mennesket har alltid drept dyr og brukt produktene derfra. Hvorfor skal vi slutte med noe vi har gjort i tusener av år. Joda, verden forandrer seg og industriene har tatt over. Og en del av matproduksjonsindustriene er lite koselige. Men hvorfor er det verre å spise norsk kjøtt enn bananer som er plukket av underbetalte arbeidere og fraktet med båt til Norge? Det går an å være fornuftig, kjøpe kjøtt som er produsert på en ordentlig måte, så lokalt som mulig. Og ikke over-ete. Det blir sagt at det ikke er nok kjøtt til å brød-fø alle pga. befolkningsvektsten? Hva kommer til å skje med dyrebestandene om vi slutter å spise kjøtt da? Havet drukner i fisk, og dyrene kommer til å ligge strødd rundt i marka fordi det ikke er nok mat til alle. Jeg kan uansett ikke slutte å spise kjøtt, har ikke sjans til å finne erstatninger for alt det jeg trenger. Man kan jo være opptatt av dyrevelferd og underbetalte arbeidere på én gang, vet du. Kjøtt produseres på en helt annen måte nå enn før i tiden, og mange dyr lider i prosessen. Så det er ikke nødvendigvis snakk om å slutte å produsere kjøtt helt, men å redusere den, trappe opp produksjon av andre matvarer, og sørge for at slaktedyrene har et godt liv og slaktes på en human måte. Slutter vi å ale opp for mange slaktedyr, reduseres bestanden og ingen dyr kommer til å "ligge strødd i marka". Du kan nok slutte å spise kjøtt og overleve fint, du som alle andre, men hvis du ikke er interessert i det, kan du absolutt redusere kjøttbruken og på den måten bidra. Noe du også sier selv. Endret 28. oktober 2009 av Harlekin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #26 Del Skrevet 28. oktober 2009 Personlig er det sjeldent jeg spiser middag uten kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke ser på salat som middag... En vanlig misoppfatning. Det finnes langt mer enn dette man kan lage som er mettende, sunt og godt som vegetarmiddag. Jeg ser sånn sett heller ikke på salat som middag, det er godt til lunsj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 28. oktober 2009 #27 Del Skrevet 28. oktober 2009 Man kan jo være opptatt av dyrevelferd og underbetalte arbeidere på én gang, vet du. Kjøtt produseres på en helt annen måte nå enn før i tiden, og mange dyr lider i prosessen. Så det er ikke nødvendigvis snakk om å slutte å produsere kjøtt helt, men å redusere den, trappe opp produksjon av andre matvarer, og sørge for at slaktedyrene har et godt liv og slaktes på en human måte. Slutter vi å ale opp for mange slaktedyr, reduseres bestanden og ingen dyr kommer til å "ligge strødd i marka". Du kan nok slutte å spise kjøtt og overleve fint, du som alle andre Veldig enig med deg, egentlig. Man kan redusere og være human (eller animalsk ) Jeg har såpass mange intoleranser at det skal en del til å slutte med kjøtt og leve vegetarisk uten å måtte ha vitaminpiller som eget måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #28 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har såpass mange intoleranser at det skal en del til å slutte med kjøtt og leve vegetarisk uten å måtte ha vitaminpiller som eget måltid. Men det er ikke slik at man enten må bli vegetarianer eller spise kjøtt hver dag. Det er mulig å redusere kjøttinntaket for miljøet og dyrenes del, men spise såpass mye at man fungerer med f.eks ulike intoleranser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 28. oktober 2009 #29 Del Skrevet 28. oktober 2009 En vanlig misoppfatning. Det finnes langt mer enn dette man kan lage som er mettende, sunt og godt som vegetarmiddag. Jeg ser sånn sett heller ikke på salat som middag, det er godt til lunsj. Men da må du lese resten av posten min. Jeg vet jo at det finnes masse spennende vegetar-mat. Det er jo innlysende, siden folk har levd slik i mange mange år. Men igjen; jeg oppfatter det slik at soya er en veldig stor del av kostholdet(?), og det kan ikke jeg spise. Jeg vet som sagt såpass lite om det, fordi det jeg har funnet av kilder var mer forvirrende enn oppklarende, men nå sitter jeg med oppfatningen av at vegetar-kost tar såpass mye mer tid og penger enn jeg har mulighet og lyst til å legge i det. Godt mulig jeg tar feil, så informer meg gjerne. Hva spiser dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2009 #30 Del Skrevet 28. oktober 2009 ... Personlig er det sjeldent jeg spiser middag uten kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke ser på salat som middag, fordi jeg ikke blir så mett som jeg trenger. Men grønnssaker skal også være med, spiser heller aldri bare kjøtt. Det er sikkert veldig mye god vegetar-middagsmat, men akkurat nå har jeg den oppfatningen at det handler om å erstatte kjøttet, og det blir stort sett gjort med soya. Det er vel få som ser på salat som middag, enten man er vegetarianer eller ikke Hvis du tror at å spise vegetarisk handler om å "erstatte kjøttet og at det stort sett blir gjort med soya", så vet du nok rett og slett lite om vegetarmat. Jeg er vegetarianer, og tipper jeg spiser soyaprodukter...tja, en gang annenhver uke, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #31 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kjøtt er nødvendig for menneskets kosthold. Vi er kjøttetere og planetetere. Hvor vanskelig er det for vegiser og forstå dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #32 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg vet om vegetarianere som knapt spiser soya. Hva jeg har til middag? - Vegetarlasagne - Pasta og grønnsaker i tomatsaus - Paste og grønnsaker i kremet saus - Ris og grønnsaker i chilisaus - Hjemmelagede burgere med linser, salat og stekte, krydrete grønnsaker - Hjemmelaget meksikansk gryterett - Vegetarpizza - Taco (bønnestuing i stedet for kjøttdeig) - Wraps med stekte, krydrete grønnsaker osv osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #33 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kjøtt er nødvendig for menneskets kosthold. Vi er kjøttetere og planetetere. Hvor vanskelig er det for vegiser og forstå dette Nei, kjøtt er ikke nødvendig. Hadde det vært det, så hadde det jo ikke eksistert så mange veggier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #34 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg signerer også denne. Det er ikke slik at alle trenger å bli vegetarianere, men det er helt klart bra for miljøet - og dyrene - om vi spiser ganske mye mindre kjøtt. Færre mennesker, lavere befolkningsvekst og bærekraftig utvikling er helt klart bra for miljøet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 28. oktober 2009 #35 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Veldig enig med deg, egentlig. Man kan redusere og være human (eller animalsk ) Jeg har såpass mange intoleranser at det skal en del til å slutte med kjøtt og leve vegetarisk uten å måtte ha vitaminpiller som eget måltid. Jeg skal ikke uttale meg om du kan bli vegetarianer eller ikke, men jeg spiser altså omtrent aldri soya. Tabris kom med en rekke gode forslag til gode vegetarretter uten soya. Så man må ikke spise soya selv om man er vegetarianer! Jeg spiser f.eks. taco og pizza, fullstendig uten soya og kjøtt, som likevel er veeelig god mat. Kjøtt er nødvendig for menneskets kosthold. Vi er kjøttetere og planetetere. Hvor vanskelig er det for vegiser og forstå dette Tja, da finnes det nok mange mennesker, deriblant meg selv, som egentlig ikke burde være her Kjøtt er ikke absolutt nødvendig, men spiser man ikke det, må man selvsagt finne andre måter å få i seg alle næringsstoffene på. Ikke særlig vanskelig å forstå, vel? Endret 28. oktober 2009 av Harlekin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2009 #36 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hva spiser dere da? Du finner mange vegetaroppskrifter på bloggen min, om du er interessert. Jeg skrev en bloggpost for en stund siden, der jeg noterte ned matvarene jeg spiste i løpet av en uke - og hva jeg hadde til middag. Ukemenyen ble seende sånn ut: *Minestronesuppe med cannellinibønner *Spinatpai (fra fryseren) og bulgursalat med grønne linser *Pasta med bolognesesaus *Wokede grønnsaker og cashewnøtter i soya-limesaus, med risnudler *Chili sin carne med ris, guacamole og masse grønt *Falafel (ikke hjemmelaget) med pitabrød og grønt I går hadde jeg kjapp, sunn & lettvint kikert- og tomatgryte til middag, med brød til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #37 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det er jo ikke mye bedre å spise grønsaker og frukt uten om sesongen her i Norge da, tenk så mye vi skader jordkloden med alle trailerne og båtene og gudene vet hva som blir brukt til å frakte frukt og grønt til Norge! Kjøtt kan vi jo produsere her i landet hele året. Kjøttindustrien skader miljøet mye mer enn det ville gjort om folk ble vegetarianer. Er det rart at folk får mangelsykdommer og dårlig immunforsvar i grunn? Er man vegetarianer på en ordentlig måte så skal man ikke få mangelsykdommer eller dårlig immunforsvar. De som får mangelsykdommer er stort sett vegetarianere som lever på potetgull og cola og som ellers spiser usunt, men de fleste vegetarianere gjør nok ikke det. Mennesket har alltid drept dyr og brukt produktene derfra. Hvorfor skal vi slutte med noe vi har gjort i tusener av år. Det er sant at vi har gjort det i tusner av år, hundre tusner av år, men vi har ikke alltid gjort det. Kjøtt er rett og slet tikke nødvendig for dagens mennesker. Og det er mye bedre for miljøet om vi gradvis slutter med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 28. oktober 2009 #38 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kjøtt er nødvendig for menneskets kosthold. Vi er kjøttetere og planetetere. Hvor vanskelig er det for vegiser og forstå dette Hvilke næringsstoffer er det du er bekymret for at vi veggiser skal mangle, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #39 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kjøtt er nødvendig for menneskets kosthold. Vi er kjøttetere og planetetere. Hvor vanskelig er det for vegiser og forstå dette Nei, kjøtt er faktisk ikke nødvendig. Dagens mennesker er i hovedsak altetere, men det har ikke alltid vært sånn. Kjøtt er rett og slet tikke bra for oss, selv om vi finner ting der kroppen trenger, men som vi også finner andre steder i naturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. oktober 2009 #40 Del Skrevet 28. oktober 2009 Fins da mange byboere som har jakt som hobby Ellers er viltkjøtt forholdsvis dyrt, men ikke umulig å få kjøpt. Har ikke noe med pris å gjøre, men poenget er jo at om du kjøper viltkjøtt fra Finnmark når du bor i Oslo, er jo det også fraktet ganske langt da. Jakt som hobby: Ja, hvor miljøvennlig er det da, der de reiser avgårde over lange strekninger i diverse fly, landrovere eller hva man benytter for denne sport. Personlig bryr jeg meg egentlig ikke om hvor kjøttet kommer fra, bare jeg ikke blir tvunget til å skyte dyret selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg