Gå til innhold

Sunnmøringer

Gjest Gjest_Lena_*

Anbefalte innlegg

Veldig klart at du ikke aner hva du snakker om i allefall :) Dialekten min er totalt annerledes enn Ålesundsdialekten. Ålesundsdialekten er veldig gjennkjennelig, og det er KUN i ÅLESUNDSOMRÅDET man snakker den dialekten. Selv om jeg kommer fra en kommune bare 10 min unna er ikke dialektene de samme, selv du skulle sikkert hørt forskjell ;) Så ikke snakk om ting du tydeligvis ikke har peiling på ;)

Snål diskusjon, men du legger jo opp til det selv. Du uttrykker deg jo litt uklart med disse 10 minuttene dine, tenker du da fra bykjernen, eller ytterste kommunegrensa?

Dersom du er blant dem som sier øss, ej, dej, mej osv., så synes iallfall jeg at ålesunderne snakker "penere". Ganske likt bergensernes dialekt, bare uten skarringen.

Egentlig en latterlig diskusjon. Man får snakke den dialekten man har, det er personen bak dialekten som er det vesentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det personen bak som betyr noe, men hvorfor er du så påståelig når du sier at folk som bare bor 10 minutter unna ikke kan ha så forskjellig dialekt? Jeg kommer fra en av øyene utenfor Ålesund, og dialekte min ligner ikke på Ålesundsdialekten, ferdig med det :) Så nei, jeg kommer altså ikke fra Ålesund kommune.

Hehe, deg om det at du synes Ålesundsdialekten ligner bergensk... Det er mange som bor bare 10-15 minutter unna Ålesund, som har en annen dialekt, om du ikke tror meg så kan ikke jeg gjøre så mye med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, synes det er artig jeg at vi har så mange forskjellige dialekter på et så lite område :)

Jeg kommer fra øyene ja ;) Vesentlig forskjell fra Ålesundstraktene! :)

"Hildegunn" kommer fra Ulsteinvik ja, de også har jo en ganske annerledes dialekt, "våJe, gjær, dysj, m.m." :fnise: Forskjeller på søreluten også, mellom Ulsteinvik, Hareid og Fosnavågen :) Jeg hører i allefall forskjeller ;)

Ehhm...slik er det jo alle steder, eksempelsvis Oslo vest/øst, og line ens i Bergen. Selvfølgelig vil de som er fra stedet høre store forskjeller. Jeg vil tørre å påsta at de utenforstående ikke hører denne forskjellen med mindre de er spesielt interesserte eller konsentrerer seg om å skille de ulike variantene av dialekten.

Et godt eksempel er at at vi "søringer" lett skiller ut dialekter fra Nord-Norge fra andre dialekter. Selvsagt er det stor forskjell på dialekten i Finnmark og i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da ikke noe om at det IKKE er mange forskjellige dialekter der hvor fks. du bor, jeg bare påpekte at jeg synes det er moro det er slik hvor jeg også er fra :)

Og jeg er ganske sikker på du ville hørt forskjell på min dialekt, og en fra Ålesund. Det er ikke noe jeg bare sitter å tror, det er mange som har påpekt at de synes det er rart det er så store forskjeller siden det er så kort vei fra mitt hjemsted, til Ålesund. Skjønner ikke hvorfor dette skulle "provosere" noen...? :) Jeg forteller bare om mine erfaringer, og om dialektene i nærområdet mitt, som jeg faktisk vil påstå at jeg kjenner ganske godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa da ikke noe om at det IKKE er mange forskjellige dialekter der hvor fks. du bor, jeg bare påpekte at jeg synes det er moro det er slik hvor jeg også er fra :)

Og jeg er ganske sikker på du ville hørt forskjell på min dialekt, og en fra Ålesund. Det er ikke noe jeg bare sitter å tror, det er mange som har påpekt at de synes det er rart det er så store forskjeller siden det er så kort vei fra mitt hjemsted, til Ålesund. Skjønner ikke hvorfor dette skulle "provosere" noen...? :) Jeg forteller bare om mine erfaringer, og om dialektene i nærområdet mitt, som jeg faktisk vil påstå at jeg kjenner ganske godt :)

Jeg kjenner også dialektene i traktene dine godt :)(Tokk du an?)

Er i den forbindelse i utgangspunktet enig med deg, men hvis man skal se "de store linjene" så er nok sunnmørsdialekten stort sett den samme, for utenforstående...forutenom den ekstremt nasale varianten som nevnt i innlegg over.

Jeg vet verken hvilken interesse du har i forhold til dialekter på generell basis eller evt hvilke andre dialekter du har god kjennskap til, men jeg vil anta at dersom du hører en person fra for eksempel Trøndelag så vil du, med mindre du hører ekstra godt etter ikke klare å si noe spesifikt om hvor vedkommende kommer i fra i fylke(ne) mens en trønder vil kunne anslå dette mer nøyaktig. Forstår du hva jeg mener nå?

Vi burde ha startet en egen tråd om dette og høre hva utenforstående syns :)Mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, du da er vi egentlig ganske enige ;) De er like, spesielt bygdedialektene er ganske like, men det jeg bare vil påpeke er at Ålesundsdialekten faktisk er den som skiller seg ut på Sunnmøre. Ellers er jeg ganske enig i det du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Stine_*

Vil bare presisere at jeg hører stor forskjell på oss fra Åse/Vika og fra selve byen. Synes at de i byen ofte snakker bredere og mer nasalt. Jeg er fra Vika, og har kun fått positive tilbakemeldinger på dialekten min på østlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt som jeg sitter igjen med, (ikke ålesund men noen områder rundt) er at de er mindre intelligente sosialt, mye narkotika og drikking. "Alle" røyker, tilmed ved graviditet. Frekke, direkte, ufine, og mye bruk av banneord. Grådige på penger samtidig som de skal vise status. Lite beleste og rett og slett dumme. Sorry... Men det er mitt inntrykk etter et forhold med en derfra og møte med hans familie og venner der han er ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristina_*
Vil bare presisere at jeg hører stor forskjell på oss fra Åse/Vika og fra selve byen. Synes at de i byen ofte snakker bredere og mer nasalt. Jeg er fra Vika, og har kun fått positive tilbakemeldinger på dialekten min på østlandet :)

Jeg kommer også fra Åse-området, men vil påstå at det ikke er store forskjellen på oss og de som kommer fra "midt i byen" - jeg tror ikke en utenforstående klarer å høre særlig forskjell i alle fall. De eldre snakker nok litt bredere enn de yngre. Du må innover til Skodje, Langevåg osv. for å høre litt mer markant forskjell, synes jeg.

Men, som sagt tidligere, det kommer veldig an på personen som snakker, det er store variasjoner. Har vel litt med hvem du omgås også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt som jeg sitter igjen med, (ikke ålesund men noen områder rundt) er at de er mindre intelligente sosialt, mye narkotika og drikking. "Alle" røyker, tilmed ved graviditet. Frekke, direkte, ufine, og mye bruk av banneord. Grådige på penger samtidig som de skal vise status. Lite beleste og rett og slett dumme. Sorry... Men det er mitt inntrykk etter et forhold med en derfra og møte med hans familie og venner der han er ifra.

Herregud, hvem er det du har møtt da :murvegg:

Ganske drøye erfaringer, og veldi stereotypisk, håper du får treffe de kjekke av oss :ler::jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moldenser

Som moldenser har jeg ikke så mye til overs for sunnmøringer, men dette er jo en intern greie- sunnmøringene er ikke så glade i oss heller. ;)

Jeg synes sunnmørsdialekta er helt forferdelig: anmasende, slitsom og brautende (litt som bergenser og nordlending). Sunnmøringer som personer har jeg egentlig ikke så mye i mot, men man har jo fordommene om at de er gjerrige da. Personlig vet jeg om et fåtall sunnmøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Skal være enig at det er noen raringer der, de jeg kjenner derfra er faktisk litt spesielle. Nå fordømmer jeg fryktelig føler jeg, huff! Hehe, sikkert mange kjekke folk der, i tillegg til de vi kjenner :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gabriela
Som moldenser har jeg ikke så mye til overs for sunnmøringer, men dette er jo en intern greie- sunnmøringene er ikke så glade i oss heller. ;)

Min erfaring er at romsdalinger bruker mer energi på sunnmøringer enn omvendt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...