Gå til innhold

Sunnmøringer

Gjest Gjest_Lena_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, jeg har mange om dem! :)

1: De er gjerrige!

2: De er ganske loco i hodet sitt og har et temperament på lik linje som et lemmen (må være innmari slitsomt å være så hissig).

3: Gale (går også under betegnelsen loco).

4: Opplevd mye dritt i livet sitt. Alt fra incest til innestraff fra foreldre, helt opp til voksen alder.

5: Har en mangelsykdom, eller lignende, da mange er likbleke, blå under øynene og har rare negler.

6: Spiser merkelig mat de påstår er "typisk" norsk (kanskje derfra mangelsykdom oppstår?), men svært få har i det hele tatt hørt om det de putter i kjeften og forurenser lander med.

7: Har problemer med å integrere seg i blandt andre enn sin egen "rase".

8: Mange av dem er så sykelig opptatt av været (jfr: værmeldingen på tv2).

9: Er flaue over å bruke kontanter. Og skal alltid ha ting på tilbud (de går over lik for tilbud - går vel også under punkt 1; gjerrighet).

De drar seg mot oslo, men hadde det ikke egentlig vært bedre om de flokket seg oppover mot samene? Skulle tro Berlinmuren hadde falt. :forvirret:

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å handle på sunnmøre er forresten langt mere hyggeligere enn i oslo! Folk er veldig vennlige og hyggelige ettersom 'alle kjenner alle'.

Hilsen sunnmøring. :)

Har dem noe valg egentlig? Det der høres utrolig slitsomt ut og. Ikke noe privatliv overhode.

"Ja, nå har Vera kjøpt seg ny tangatruse igjen, mon tro om det blir noe på han Gunnar i kveld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dem noe valg egentlig? Det der høres utrolig slitsomt ut og. Ikke noe privatliv overhode.

"Ja, nå har Vera kjøpt seg ny tangatruse igjen, mon tro om det blir noe på han Gunnar i kveld".

Tror ikke tangatrusen er beregnet på han Gunnar :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser de svarene dere skriver er jeg glad dere ikke er sunnmøringer. Dere virker særdeles lite sympatiske.

Glad jeg ikke er sunnmøring også.

Hilsen til dama/mannen fra stedet med mest mulig innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert fra innlandet et sted, der man ikke klarer å skape noe selv og venter på "landsfaderen" omfordeler litt verdier (les: stjeler pengene til vestlendingene og gir de til stemmekveget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sunnmøring selv.

Vi er sett på som gjerrige, ja kanskje det. Men ikke slik at vi blir slem av den grunn.

Ingen gjestfrihet. Da sier jeg, whaaaaat? Vet ikke om dere ser på 71 grader nord, men når de var på sunnmøre fikk de hjelp på flekken av flere hygglige "rare" folk.

Alle kjenner alle. Det er ikke tilfelle i Ålesund by med mindre man går inn for det, men på utkanten, ja. Som alle andre småsted.

Snasen sitt utsagn om det vi spiser er tåpelig. Hvilke sunnmøringer har du blitt kjent med? og mangelsykdom?

Jeg ser på oss som et med hardbarka folkeslag bare. Da blir man klart mer brautende, og virker litt mer høy på pæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er fra nabofylket i sør, S&Fj, og eg irriterer meg over at folk fra Østlandet kaller "alle" vestlendinger for Sunnmøringer! :snurt: Men på den andre side, sunnmøringer er dyktige folk som får til det dei begynner på. Her i fylket er det bare krangling om alt mulig! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her var jo nesten mobbing av sunnmøringer jo. De som har møtt flere av oss vil oppleve at vi er like forskjellige som folk i resten av landet.

Sykt at folk kan uttale seg om at sunnmøringer er sånn og sånn bare fordi de har sett på tv og møtt et par stykker. Dette gjelder jo for alle, uansett hvor man bor.

Jeg føler ikke at jeg har rett til å dømme alle fra Oslo nord og ned bare fordi jeg har møtt folk som er sånn og sånn, og de kommer derfra..

Uansett.. Skjønner det med dialekta, men vil gjøre dere oppmerksom på at sunnmørsdialekt og ålesundsdialekt ikke er det samme. Jeg bor en halvtime unna Ålesund, og jeg snakker ikke ålesundsdialekt. Det er kun i Ålesund ålesundsdialekta praktiseres. I området rundt snakker vi litt annerledes, og oppfattes gjerne ikke som brautende.

Fatter heller ikke hvor folk har det med gjerrighet fra.. Jeg har aldri opplevd noen som er spesielt gjerrige, bortsett fra en.

Og Hildegunn Moltubakk, og julefergå er jo bare bra :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2: De er ganske loco i hodet sitt og har et temperament på lik linje som et lemmen (må være innmari slitsomt å være så hissig).

4: Opplevd mye dritt i livet sitt. Alt fra incest til innestraff fra foreldre, helt opp til voksen alder.

5: Har en mangelsykdom, eller lignende, da mange er likbleke, blå under øynene og har rare negler.

6: Spiser merkelig mat de påstår er "typisk" norsk (kanskje derfra mangelsykdom oppstår?), men svært få har i det hele tatt hørt om det de putter i kjeften og forurenser lander med.

9: Er flaue over å bruke kontanter. Og skal alltid ha ting på tilbud (de går over lik for tilbud - går vel også under punkt 1; gjerrighet).

De drar seg mot oslo, men hadde det ikke egentlig vært bedre om de flokket seg oppover mot samene? Skulle tro Berlinmuren hadde falt. :forvirret:

Herre... :skratte:

Hvem i all verden er det du har møtt på din vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh gud. Er sprøtt å skulle generalisere så mye, men utfra de sunnmøringene jeg har møtt, må jeg faktisk si meg enig i alle, og legge til sterk tro på religion. (Er delvis sunnmøring selv, forresten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg får faktisk litt frysninger, for å være ærlig. Kjenner mange derifra og har bodd der en stund. Svært individuelt, men samtidig det typiske:

- Kritne

- Sure/hissige. Liker å overgå hverandre og tøffe seg opp.

- Mobbere. Naturlig del av skolen helt opp til videregående, ved opptil flere skoler i Møre og romsdal. Dette tar de også med seg inn i arbeidslivet.

- Fisefine

- Arrogante og overlegne, uten at det er ment vondt, men det er en del av holdninga som befolkninga bærer i generasjoner. Skal aldri miste taket eller slippe seg løs, så de er svært lite avslappet.

Jeg skulle tro at menneker som har vokst opp ved havet, flott natur og så flotte omgivelser skulle vært mer hyggelige. Mange der har det ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - her var det mye rare oppfatninger - jeg har MEGET god kjennskap til sunnmøre og sunnmøringer, da det meste av slekta mi kommer fra Ålesund og omegn - og jeg må si - jeg kjenner ikke igjen beskrivelsene i det hele tatt.

Jeg opplever sunnmøringene som rause, omgjengelige og trivelige, og som svært driftige. En ting er at de klarer å lage lønnsomme bedrifter på et hvert nes - men det er også så flott over alt - hus, hager skoler offentlige bygg - det er virkelig mye flott.

Men at de kan være litt høyrøstede og en smule snobbete - joda - men det er jo et litt generellt vestlandsfenomen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Ålesund. Har samboer og en nær venninne derifra som er utflyttet. Menneskene jeg kjenner er fra 18 - 30.

Daglige omgivelser: Frisk luft og flott natur. Fint og åpent lys ute. Når det gjelder cafeer: Dårlig. Spisesteder: Dårlig. Utesteder: Dårlig. Butikker: Bra. Menneskene: Merkelige - fordi de ikke eier åpenhet og er ikke vandt til mennesker. Kjeftete og klagete. Humoren: er veldig frekk og de har lite moral egentlig i det sosiale. Det gjelder å være frekk med alle så får du deg venner. Hehe. Ja, jeg så at mobbekulturen var nevnt her før. Og jammen sier du (s)mør. Blir litt oppgitt av sunnmøre :fnise:

Finnes godfolk der også. Men de fleste jeg kjenner som er godfolk er ganske enige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 44
Finnes godfolk der også. Men de fleste jeg kjenner som er godfolk er ganske enige

Dette må jo være dagens setning:-)

Lurer nå fælt på om jeg er godtfolk eller ikke bontamt men også bygutt som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...