Gå til innhold

Sunnmøringer

Gjest Gjest_Lena_*

Anbefalte innlegg

Gjest Mann på 44
Oi, jeg har mange om dem! :)

1: De er gjerrige!

2: De er ganske loco i hodet sitt og har et temperament på lik linje som et lemmen (må være innmari slitsomt å være så hissig).

3: Gale (går også under betegnelsen loco).

4: Opplevd mye dritt i livet sitt. Alt fra incest til innestraff fra foreldre, helt opp til voksen alder.

5: Har en mangelsykdom, eller lignende, da mange er likbleke, blå under øynene og har rare negler.

6: Spiser merkelig mat de påstår er "typisk" norsk (kanskje derfra mangelsykdom oppstår?), men svært få har i det hele tatt hørt om det de putter i kjeften og forurenser lander med.

7: Har problemer med å integrere seg i blandt andre enn sin egen "rase".

8: Mange av dem er så sykelig opptatt av været (jfr: værmeldingen på tv2).

9: Er flaue over å bruke kontanter. Og skal alltid ha ting på tilbud (de går over lik for tilbud - går vel også under punkt 1; gjerrighet).

De drar seg mot oslo, men hadde det ikke egentlig vært bedre om de flokket seg oppover mot samene? Skulle tro Berlinmuren hadde falt. :forvirret:

Tror du har hatt litt uflask i de du kjenner:-)

Er selv på sunnmøre mange ganger i året og stortrives. Kjenner lite til det du skriver men mener du at åpenhet og gjestmildhet er loco så kan jeg skrive under på at de er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som folkegruppe har jeg egentlig ikke noen inntrykk. Et par i media som kanskje er ganske harry, og så vet jeg personlig om en sunnmørsk fyr som er veldig søt :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Christine_*
De har forferdelig dialekt og de digger fotballaget sitt vel mye!

Kjære vene, er det galt å støtte opp om fotballaget sitt også nå da. Det er iallefall langt bedre med folk som støtter laget sitt uansett, i stedet for en gjeng medgangssupportere som kun er der når det går bra. Sunnmøringene står i ryggen på laget sitt hele veien.

Når det gjelder dialekten, så vet jeg ikke helt om jeg synes den fisfine Oslo vest-"dialekten" er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, er det galt å støtte opp om fotballaget sitt også nå da. Det er iallefall langt bedre med folk som støtter laget sitt uansett, i stedet for en gjeng medgangssupportere som kun er der når det går bra. Sunnmøringene står i ryggen på laget sitt hele veien.

Når det gjelder dialekten, så vet jeg ikke helt om jeg synes den fisfine Oslo vest-"dialekten" er så mye bedre.

Christine; tilbake-angrep kommer du ikke så langt med. Da blir det bare skittkasting frem om tilbake. TS etterspør andres oppfatninger og da må man tåle å høre det. Hvis du ser på tråder om andre folkegrupper (Oslo-folk, nordlendinger) finner du det samme. Det vil alltid bli generalisering, og dessverre ofte i negativ forstand. I tillegg er det mange her som liker å fyre opp nettopp for å skape reaksjoner, som de du kommer med. Got it?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Christine_*
Christine; tilbake-angrep kommer du ikke så langt med. Da blir det bare skittkasting frem om tilbake. TS etterspør andres oppfatninger og da må man tåle å høre det. Hvis du ser på tråder om andre folkegrupper (Oslo-folk, nordlendinger) finner du det samme. Det vil alltid bli generalisering, og dessverre ofte i negativ forstand. I tillegg er det mange her som liker å fyre opp nettopp for å skape reaksjoner, som de du kommer med. Got it?

:)

Har ikke noe problem med å skjønne det, men når det bare blir drittslenging, så blir det ganske usmakelig, og det må man få lov til å reagere på. Synes det er helt greit med humoristiske kommentarer, men ren hets og sjikane liker jeg ikke. Det gjelder noen av de andre trådene også, ikke bare denne.

Selv om vi er på Skråblikk betyr ikke det at det skal være et rent fristed for alskens sure oppgulp, blottet for humor. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe problem med å skjønne det, men når det bare blir drittslenging, så blir det ganske usmakelig, og det må man få lov til å reagere på. Synes det er helt greit med humoristiske kommentarer, men ren hets og sjikane liker jeg ikke. Det gjelder noen av de andre trådene også, ikke bare denne.

Selv om vi er på Skråblikk betyr ikke det at det skal være et rent fristed for alskens sure oppgulp, blottet for humor. Mener nå jeg.

Oppdaget nå at jeg så feil. Trodde at det var du som skrev det på dialekt over også, men jeg ser nå at det ikke stemmer. Sorry!

Ellers helt enig at det finnes en grense for hva som er humor og hva som går over til noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Christine_*
Oppdaget nå at jeg så feil. Trodde at det var du som skrev det på dialekt over også, men jeg ser nå at det ikke stemmer. Sorry!

Ellers helt enig at det finnes en grense for hva som er humor og hva som går over til noe helt annet.

OK, da er vi enige da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har en søt ålesundsdialekt. Men mange høres helt jævlige ut når de snakker den. Brautende, nasale og som om de har neseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER sunnmøringsdialekten!

Jeg har selv familie fra sunnmøre, og det minner meg om sol, sommer og barndommen da jeg var hos mormor i ålesund :)

Kjæresten min er også fra sunnmøre, så eneste jeg har imot sunnmøre er at jeg ikke ble født der selv, så jeg kunne snakket den vakre dialekten og fått barn som snakket slik :rødme:

Sunnmøringer som "folk" er som alle andre på alle andre steder i verden. Noen er herlige, andre er ufyselige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Sunnmøre selv, og jeg synes det er interessant at dere sier "dialekten". På Sunnmøre er det jo flerfoldige og ULIKE dialekter. Regner med dere sikter til Ålesundsdialekten, eller? Den er jo hos mange veldig nasal, og veldig lett å kjenne igjen. Men jeg, som er fra en kommune bare 10 minutter unna, har en totalt annerledes, breiere og ikke-nasal dialekt. Så der ser der hvor forskjellig språket kan være med bare minutters avstand :)

Og forøvrig er ikke ei sjel i min vennekrets gjerrige. Heller tvert i mot :) Og det jeg virkelig liker med Sunnmøringer er at de har evnen av å le av seg selv, og opptre selvironisk :)

Og forresten er jo Hildegunn Moltubakk rasendes festlig da! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv vi som bor 15 min unna Ålesund aper jo etter dialekta deres. Typisk pappa: snakker dobbelt så høyt som han pleier og legger til nasallyden.

Er ikke mange på Sunnmøre som snakker slik for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marthe_*
Er fra Sunnmøre selv, og jeg synes det er interessant at dere sier "dialekten". På Sunnmøre er det jo flerfoldige og ULIKE dialekter. Regner med dere sikter til Ålesundsdialekten, eller? Den er jo hos mange veldig nasal, og veldig lett å kjenne igjen. Men jeg, som er fra en kommune bare 10 minutter unna, har en totalt annerledes, breiere og ikke-nasal dialekt. Så der ser der hvor forskjellig språket kan være med bare minutters avstand :)

Og forøvrig er ikke ei sjel i min vennekrets gjerrige. Heller tvert i mot :) Og det jeg virkelig liker med Sunnmøringer er at de har evnen av å le av seg selv, og opptre selvironisk :)

Og forresten er jo Hildegunn Moltubakk rasendes festlig da! :ler:

Synes vi Sunnmøringer skal holde sammen, i stedet for å drive innbyrdes konkurranse i hvem som snakker penest =)

Dersom du kommer fra en av øyene rundt Ålesund, snakker du nok litt annerledes enn oss ålesundere, men kommer du fra f.eks. Åse/Spjelkavik (ser at du skriver 10 min. fra selve byen), så er dialekten din ikke noe vesentlig forskjellig.

Jeg har bodd på østlandet i mange år, og har alltid fått skryt av dialekten. Er sikker på at det er ærlig ment, for de hadde ikke behøvd å si det, og det har blitt nevnt uten noen foranledning. Jeg tror mange her i tråden bygger meningene sine på parodier de har hørt på TV osv. Ser at noen nevner Fredrik Steen som spiller figuren Hildegunn Moltubakk. Fredrik Steen kommer fra Ulsteinvik.

Det med gjerrigheten er også tatt ut av løse luften, jeg kjenner ingen hjemme i Ålesund som er det. Derimot har jeg møtt noen her på Østlandet... Men jeg har et godt inntrykk av østlendingene for det. Jeg lar ikke to personer være avgjørende for hvordan jeg oppfatter en hel "folkegruppe"... Synes østlendingene generelt er mer åpne enn oss, akkurat der har vi noe å lære. Vi kan være litt innesluttet og reserverte.

Lengter alltid til Ålesund og håper å flytte tilbake med tid og stunder, byen har kjempeflotte omgivelser og masse fin arkitektur. Anbefaler alle å ta seg en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi Sunnmøringer skal holde sammen, i stedet for å drive innbyrdes konkurranse i hvem som snakker penest =)

Dersom du kommer fra en av øyene rundt Ålesund, snakker du nok litt annerledes enn oss ålesundere, men kommer du fra f.eks. Åse/Spjelkavik (ser at du skriver 10 min. fra selve byen), så er dialekten din ikke noe vesentlig forskjellig.

Jeg har bodd på østlandet i mange år, og har alltid fått skryt av dialekten. Er sikker på at det er ærlig ment, for de hadde ikke behøvd å si det, og det har blitt nevnt uten noen foranledning. Jeg tror mange her i tråden bygger meningene sine på parodier de har hørt på TV osv. Ser at noen nevner Fredrik Steen som spiller figuren Hildegunn Moltubakk. Fredrik Steen kommer fra Ulsteinvik.

Det med gjerrigheten er også tatt ut av løse luften, jeg kjenner ingen hjemme i Ålesund som er det. Derimot har jeg møtt noen her på Østlandet... Men jeg har et godt inntrykk av østlendingene for det. Jeg lar ikke to personer være avgjørende for hvordan jeg oppfatter en hel "folkegruppe"... Synes østlendingene generelt er mer åpne enn oss, akkurat der har vi noe å lære. Vi kan være litt innesluttet og reserverte.

Lengter alltid til Ålesund og håper å flytte tilbake med tid og stunder, byen har kjempeflotte omgivelser og masse fin arkitektur. Anbefaler alle å ta seg en tur!

Enig med deg, synes det er artig jeg at vi har så mange forskjellige dialekter på et så lite område :)

Jeg kommer fra øyene ja ;) Vesentlig forskjell fra Ålesundstraktene! :)

"Hildegunn" kommer fra Ulsteinvik ja, de også har jo en ganske annerledes dialekt, "våJe, gjær, dysj, m.m." :fnise: Forskjeller på søreluten også, mellom Ulsteinvik, Hareid og Fosnavågen :) Jeg hører i allefall forskjeller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedkommende skriver kommunen 10 min unna. Dvs nabokommunen, ikke et sted i Ålesund kommune. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende skriver kommunen 10 min unna. Dvs nabokommunen, ikke et sted i Ålesund kommune. *sukk*

Kan vel ikke være så forskjellig når det bare er snakk om 10 minutter unna... Nabokommune eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Her kommer min generalisering, som er tuftet på grunnlag av de tre sunnmøringene jeg kjenner:

- Sosiale folk

- Rause med penger (De jeg kjenner er faktisk veldig spandable!!)

- Litt "gammeldagse" i forhold. Liker at mannen skifter dekk og dama lager middag. Mennene liker å varte opp damene og kjøpe smykker og blomster.

- Underlig musikksmak. Gjerne sånn en sang av Bjørn Eidsvåg og en av Dimmu Borgir på spillelista si.

- Patriotiske og stolt av hjemstedet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke være så forskjellig når det bare er snakk om 10 minutter unna... Nabokommune eller ei.

Veldig klart at du ikke aner hva du snakker om i allefall :) Dialekten min er totalt annerledes enn Ålesundsdialekten. Ålesundsdialekten er veldig gjennkjennelig, og det er KUN i ÅLESUNDSOMRÅDET man snakker den dialekten. Selv om jeg kommer fra en kommune bare 10 min unna er ikke dialektene de samme, selv du skulle sikkert hørt forskjell ;) Så ikke snakk om ting du tydeligvis ikke har peiling på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...