Sørensen Skrevet 28. oktober 2009 #21 Skrevet 28. oktober 2009 Nå blander du vel kortene her? Rettsmøte var pga samværsløsning - ikke klær? Mannen min ble stevnet fordi mor ønsket at gutten skulle ha mindre samvær med han. De bakenforliggende brevene fra advokaten hennes beskrev blant annet stor frustrasjon over at hun skal sende med klær og andre ting gutten trenger. Klær er jo ingen sak for rettssytemet, og da må man jo finne noe annet å lage sak av. Da er det vel mest naturlig å velge samværet.....
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 28. oktober 2009 #22 Skrevet 28. oktober 2009 Mannen min ble stevnet fordi mor ønsket at gutten skulle ha mindre samvær med han. De bakenforliggende brevene fra advokaten hennes beskrev blant annet stor frustrasjon over at hun skal sende med klær og andre ting gutten trenger. Klær er jo ingen sak for rettssytemet, og da må man jo finne noe annet å lage sak av. Da er det vel mest naturlig å velge samværet..... Vel, vel...... den kjøper jeg ikke helt. Man finner ikke på en sak for rettsystemet fordi man egentlig har problemer med klær. Saken er nok mer kompleks.
Wildy Skrevet 28. oktober 2009 #23 Skrevet 28. oktober 2009 (endret) JEg sender ikke med lengre, for nå er ungene så store at de pakker selv. Men i alle de år har jeg pakket sekk med skiftetøy. I perioder har jeg måttet mase mye for å få noe tilbake, eterhvert ble det tomt i klesskapet her og fullt hos far. Fikk da rene og skitne klær tilbake i en svartsekk, god blandet og knøvlet. Far deler ikke på utgfiter som ski, sykler eller skøyter, men jeg har aldr nektet ungene å ta med noe som helst til far, det er jo ikke mine ting, men deres! Det eneste jeg etterhvert satte foten litt ned på var spill. For de "forsvant" hos far, og dukket aldri opp igjen. Og jeg har ikke så mye penger at jeg kan kjøpe mange utgaver av samme spillet til DS fordi det er rotete hos far..... Det å nekte å sende med klær, og ikke minst, det å instruere barnet i at det skal passe på å ikke bruke "mamma"-klær når det er hos far er jo helt idiotisk. Endret 28. oktober 2009 av Wildy
Sørensen Skrevet 28. oktober 2009 #24 Skrevet 28. oktober 2009 Sjokkerende!!!! Var utfallet av rettsmøtet at moren fikk medhold? Var det ingen der som tenkte på guttens ve og vel? Datteren min på ni hadde blitt fra seg om hun ikke hadde fått lov til å ta med seg klær og ting som hun er glad i. Selv soveposen er personlig og bærer mange minner for henne. Hvordan takler gutten dette da? Du sier han er engstelig. Jeg synes voksne mennesker bør løse konflikter seg i mellom uten at barnet DAGLIG skal merke noe til dette. Det burde et rettssystem også klare å fange opp. Det ble rettsforlik, men mannen min ble anbefalt av dommerfullmektig å gi fra seg samvær! Hun sa også at dersom saken kom opp for retten vil mor antakelig vinne!! Dette ga jo mor blod på tann, selvfølgelig! Gutten ble hørt av en sakkyndig og han fortalte henne at han ville bo like mye hos begge foreldrene. Tror ikke DET var temaet for møtet ihvertfall.. Gutten blir veldig usikker når han får føle motstanden til mor. Han har kommet flere ganger til oss med skuldrene under ørene og sagt at mamma har ikke sendt med det eller det. For at han skal slippe dette kjøper vi selvsagt det han trenger. Jeg synes det er trist at han må leve to separate liv. Han får heller ikke lov å ta med seg DS'n sin hit fordi den kan bli ødelagt..Da må han vente i 5 dager med å avslutte et spill han var midt i når han dro fra mor. Gutten har til tider hatt tegn på depresjon og i de periodene mora regjerer som verst merker vi det godt på han. Han har selv sagt at "hun spør og graver om alt mulig" etter at han har vært her. Vil bare legge til at det ikke bare er klærne hun lager så mye styr av, men det meste igrunn...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #25 Skrevet 28. oktober 2009 Den mora høres jo helt sprø ut. Har du og gutten et godt forhold? Kunne du blitt hans fortrolige venn som støtter han som en utenforstående person som er på hans side? Nå er det sikkert mange her som vil mene at du er inhabil, men det bør da være mulig å prøve å være en noenlunde nøytral part som i hvert fall får frem at gutten er uten skyld i saken. Eventuelt komme med hjelp/tips til hva han skal svare på morens kryssforhør osv. Men altså være en nøytral part slik at han ikke kommer i en direkte skvis mellom mor og far. Håper du forstår hva jeg mener Sørensen!
Gjest jepp Skrevet 28. oktober 2009 #26 Skrevet 28. oktober 2009 Vel, vel...... den kjøper jeg ikke helt. Man finner ikke på en sak for rettsystemet fordi man egentlig har problemer med klær. Saken er nok mer kompleks. Enig i det, mor bruker nok klærne som enslags hersketeknikk.
Sørensen Skrevet 28. oktober 2009 #27 Skrevet 28. oktober 2009 Selvfølgelig er det flere sider av en sak! Men dette er den saken som har vært størst gjenganger hos oss og som gutten har blitt direkte involvert i. Var egentlig bare ute etter å høre hva som er vanlig at mor sender med....
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 28. oktober 2009 #28 Skrevet 28. oktober 2009 Det har visst kokt bort i kålen her
Sørensen Skrevet 28. oktober 2009 #29 Skrevet 28. oktober 2009 Den mora høres jo helt sprø ut. Har du og gutten et godt forhold? Kunne du blitt hans fortrolige venn som støtter han som en utenforstående person som er på hans side? Nå er det sikkert mange her som vil mene at du er inhabil, men det bør da være mulig å prøve å være en noenlunde nøytral part som i hvert fall får frem at gutten er uten skyld i saken. Eventuelt komme med hjelp/tips til hva han skal svare på morens kryssforhør osv. Men altså være en nøytral part slik at han ikke kommer i en direkte skvis mellom mor og far. Håper du forstår hva jeg mener Sørensen! Ja, vi har et veldig godt forhold og har hatt det helt siden vi ble kjent. Jeg har forsøkt å snakke litt med han om dette og andre ting som er vanskelige, men han har dessverre vansker med å sette ord på ting. Jeg har ikke villet presse ham til så mye snakking, for jeg oppfatter at han ser på meg og pappa'n som èn, dvs at han vil være like lojal mot alle de voksne. Det jeg har gjort er å si at jeg forstår at han har det vanskelig og at han kan komme til meg hvis han vil prate. Ellers i det daglige prater min mann og jeg positivt om mor når han hører på. Ved en anledning (som ikke omhandlet klær) sa vi til gutten at dersom hun begynte å spørre han ut om ting han synes er vanskelig kan han be henne ringe til far istedet. Dessverre tror jeg mor har så mye makt over sønnen sin at han ikke tør å si ifra. Han er en "ja-gutt" og "bra-gutt" og er aldri i opposisjon mot foreldrene, bare gjør det han blir bedt om. Mor har dessuten sagt at han ikke er gammel nok til å ha egne meninger eller bestemme noe selv... Han blir 11
Sørensen Skrevet 28. oktober 2009 #30 Skrevet 28. oktober 2009 Det har visst kokt bort i kålen her Hehe, ja det har visst det! Men blir frustrert på guttens vegne og da kommer det kanskje litt feil ut
Lizzee Skrevet 28. oktober 2009 #31 Skrevet 28. oktober 2009 Mine har alltid fått tatt med det de selv vil. Også har jeg sendt med pentøy, skiutstyr, soverposer alt ettersom hva de har hatt for aktiviteter/behov hjemme hos pappaen. Jeg vet om flere som er sære på dette. Men i min verden blir det for dumt om unger skal ha to sett med skøyter, sykler og soveposer... Det blir også fryktelig dyrt, spesielt når de er i en alder hvor de vokser fort.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #32 Skrevet 28. oktober 2009 Dessverre tror jeg mor har så mye makt over sønnen sin at han ikke tør å si ifra. Han er en "ja-gutt" og "bra-gutt" og er aldri i opposisjon mot foreldrene, bare gjør det han blir bedt om. Mor har dessuten sagt at han ikke er gammel nok til å ha egne meninger eller bestemme noe selv... Han blir 11 Beklager at jeg opprettholder utskliingen av tråden her... Men dersom mor mener at gutten ikke skal ha egne meningner bør hun også leve som hun prediker. Altså skal hun ikke si til gutten at han ikke får bruke skoene fordi de blir støvete osv. Da må hun si dette til far. Mener ikke at det er riktig at gutten ikke skal høres, men dama er jo helt inkonsekvent. Jeg synes synd på gutten som virkelig kommer i en skvis her og som prøver å gjøre alle til lags. Bare pass på at han ikke bærer for mye inni seg som tilslutt eksploderer. Hilsen gjesten som ble sitert og som nå skal trekke seg ut slik at tråden kan komme på rett spor igjen.
Gjest Gjest_Sørensen_* Skrevet 22. november 2009 #33 Skrevet 22. november 2009 Beklager at jeg opprettholder utskliingen av tråden her... Men dersom mor mener at gutten ikke skal ha egne meningner bør hun også leve som hun prediker. Altså skal hun ikke si til gutten at han ikke får bruke skoene fordi de blir støvete osv. Da må hun si dette til far. Mener ikke at det er riktig at gutten ikke skal høres, men dama er jo helt inkonsekvent. Jeg synes synd på gutten som virkelig kommer i en skvis her og som prøver å gjøre alle til lags. Bare pass på at han ikke bærer for mye inni seg som tilslutt eksploderer. Hilsen gjesten som ble sitert og som nå skal trekke seg ut slik at tråden kan komme på rett spor igjen. Takk for mange gode og fornuftige svar! Ting har ikke akkurat blitt bedre, mor nekter å sende med det gutten trenger men vi må bare prøve å gjøre det beste ut av det hele for guttens skyld. Vi har jo ikke lyst til at han skal mangle noe når han er hos oss, så da handler vi det han måtte trenge. Hehe, han sa det selv i dag at vi ikke måtte regne med å få låne *** fra mor... Han er nok veldig klar over problematikken, dessverre. Vi kommer til å fortsette å lytte til han og respektere de meningene han har, han trenger å bli tatt på alvor nå når han er 11 år! Ser at flere av dere skriver at mor skal sende med det barnet trenger når far betaler bidrag. Står det noe sted?? Vi har tatt opp problematikken med NAV, men svaret vi fikk var rimelig ullent! Det hadde vært fint å vite hvor vi kan slå opp dette sånn at vi med sikkerhet kan si at vi har rett...
Wildrose Skrevet 23. november 2009 #34 Skrevet 23. november 2009 (endret) Jeg sender med alt det barnet trenger ( og hun ønsker) når hun er hos far. Både ting og klær. Det er jeg som står for innkjøp. Riktignok prøvde jeg en stund å ha nok klær hos far (som jeg kjøpte) for at hun skulle slippe å ha med bagg og føle seg litt mer hjemme hos far også)( vi har 60/40 samvær)Men, da det er meget rotete hos far, ble det til at hun likevel ikke ble kledd opp ordentlig og jeg tar nå med baggen med klær.Jeg får ofte ikke med alle klærne tilbake, ofte mangeler det noe til sett etc og klærne er aldri vasket ( far har ny samboer). Det er likevel en selvfølge for meg å sørge for at datteren vår har alt hun trenger når hun er hos far. Far betaler bidrag og det skal jo dekke det barnet trenger i det daglige. Lykke til. Endret 23. november 2009 av Wildrose
Gjest chickpea Skrevet 23. november 2009 #35 Skrevet 23. november 2009 Takk for mange gode og fornuftige svar! Ting har ikke akkurat blitt bedre, mor nekter å sende med det gutten trenger men vi må bare prøve å gjøre det beste ut av det hele for guttens skyld. Vi har jo ikke lyst til at han skal mangle noe når han er hos oss, så da handler vi det han måtte trenge. Hehe, han sa det selv i dag at vi ikke måtte regne med å få låne *** fra mor... Han er nok veldig klar over problematikken, dessverre. Vi kommer til å fortsette å lytte til han og respektere de meningene han har, han trenger å bli tatt på alvor nå når han er 11 år! Ser at flere av dere skriver at mor skal sende med det barnet trenger når far betaler bidrag. Står det noe sted?? Vi har tatt opp problematikken med NAV, men svaret vi fikk var rimelig ullent! Det hadde vært fint å vite hvor vi kan slå opp dette sånn at vi med sikkerhet kan si at vi har rett... Selvom mor "forvalter" bidraget, så er det ikke hennes penger i den forstand, det er for at barnet skal ha de tingene han eller hun trenger når det trengs, uavhengig av om barnet er hos mor eller far. Det blir helt feil hvis samværsforelder skal dekke dobbelt opp av dyre ting som barnet strengt talt trenger kun en av, fordi bostedsforelder klarer ikke å oppføre seg. Men jeg skjønner at det er ikke lett å få gjort noe med det når den ene parten eier ikke skam og bryr seg ikke om at det er barnet det først og fremst går utover.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #36 Skrevet 23. november 2009 Jeg får ofte ikke med alle klærne tilbake, ofte mangeler det noe til sett etc og klærne er aldri vasket ( far har ny samboer). Sluttet far å rydde og vaske barnets klær da han fikk samboer, eller er parentesen et hint om at fars kvinne burde vasket etter ditt og din eksmanns barn?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 23. november 2009 #37 Skrevet 23. november 2009 Alt skal egentlig sendes med av klær og utstyr. MEn selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Samværsforelder kan f.eks. ikke kreve at bostedsforelder kjøper inn dyrt utstyr kun fordi h*n vil bruke det i sin samværstid. Men vanlige klær etter været og evt. ski/sykler om de har. Men selv skal jeg innrømme at jeg ikke sender med en tråd - men kun fordi far unndrar bidraget helt og jobber svart. Hadde han bidratt hadde jeg også sendt med ting. Dette går ikke ut over barnet mener du? Er du seriøst så kjip at du lar barnet lide siden far ikke betaler bidrag...
Gjest annemor30 Skrevet 23. november 2009 #38 Skrevet 23. november 2009 Nå har ikke jeg dette kles problemet da men jeg har noen tanker rundt det alikevell.. Jeg synes det er rart at barna må ha med klær til samvær.. Hvorfor har de ikke noe klær hos "helge" forelder? Kan da ikke være mye koselig for ungene at de må ha med klær HJEM til "helge" forelder? Barnet bor jo også der så naturlig nok burde det hatt klær og utsyr der også.. Dessuten snakkes det om i tråden at bidraget burde reduseres der hvor helge forelder må kjøpe utstyr.. Bidraget som de fleste får dekker ikke utgiftene bostedsforelder faktisk har på barnet så helge forelder slipper ofte rimelig billig unne utgiftene.
Gjest Gjest_Sørensen_* Skrevet 23. november 2009 #39 Skrevet 23. november 2009 Nå har ikke jeg dette kles problemet da men jeg har noen tanker rundt det alikevell.. Jeg synes det er rart at barna må ha med klær til samvær.. Hvorfor har de ikke noe klær hos "helge" forelder? Kan da ikke være mye koselig for ungene at de må ha med klær HJEM til "helge" forelder? Barnet bor jo også der så naturlig nok burde det hatt klær og utsyr der også.. Nå mener mor i tillegg at gutten bare har ETT hjem, hos henne! Når han er hos oss er han ikke hjemme, sier hun. Samtidig krever hun at vi holder alt han måtte trenge når han er hos oss (altså på besøk..). Vi har stort sett det han trenger, men av og til får han bruk for ting som vi ikke har. Istedetfor at gutten kan bruke det han har hos mor forlanger hun at vi skal kjøpe det han trenger. Heldigvis har vi gode venner som vi kan låne av:-)
Gjest Gjest_Sørensen_* Skrevet 23. november 2009 #40 Skrevet 23. november 2009 Må bare legge til at vi er av den oppfatning at gutten selvfølgelig også har et hjem hos oss!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå