Gå til innhold

Heve kjøp, laptop


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg laptop hos Elkjøp for litt over et år siden, men har hatt en del problemer med den (nærmere beskrevet her). Nå vil jeg heve kjøpet, ettersom den aldri har fungert 100% som den skal, og selger har hatt diverse forsøk på å rette opp dette. Vil jeg få problemer med å heve kjøpet ettersom det er gått over et år siden jeg kjøpte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis, siden du har latt dem prøve å fkse opp i problemt underveis. men vær obs på at en del selgere kan være litt vanskelig mht hvilke rettigheter du har.

Regelen er jo at man skal si ifra til dem i rimelig tid etter at problemet er oppstått, de skal da få prøve å rette det opp. Jo raskere man handler, jo sterkere vil man stille som forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøps folk i butikken pleier å være unge folk som ikke har snøra peil på lover og regler. Jeg har flere ganger hørt dem lure folk til å kjøpe nytt produkt i stedet for å bruke reklamasjonsretten (de påstår at garantien ikke gjelder, men "glemmer" å nevne reklamasjon).

Ta med deg en kopi av (forbruker)kjøpsloven når du skal heve kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBNB: Garanti er en ekstraservice butikken gir frivillig, der de gir folk bedre rettigheter enn loven sier. Selv om garantitiden er gått ut, gjelder fremdeles forbrukerkjøpsloven.

(Ikke dermed sagt man har rett, men som sagt over her; de bruker mange sleipe triks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don Pedro, akkurat den jeg ventet på! :hoppe:

Har tenkt på samme måten selv og har heldigvis gjemt på alle gjenparter fra når de har hatt den inne. Siste runde hos Elkjøp/Toshiba var i april/mai og da jeg fikk den tilbake så fungerte den. En stund.

Sist jeg hadde den inne så ga jeg beskjed om at dette var siste sjansen de fikk. Noe de viste forståelse for den gangen...

Jeg har krav på pengene tilbake, ikke bare tilgodelapp? Har nemlig ikke tenkt å kjøpe ny pc på Elkjøp... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til!

Elkjøp er skikkelig sleipe med sånne ting!!! :kjempesinna:

(Jeg har hvertfall til gode å komme inni en Elkjøp butikk med god service...)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har hvertfall til gode å komme inni en Elkjøp butikk med god service...)

Men de er billige ... Da er det slik at service er noe som blir mangelvare (akkurat som på IKEA). Men det å ikke opplyse sine ansatte (kundebehandlere som de er) om loven, synes jeg skulle være forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom på Elkjøp i dag, men ble henvist til Elkjøp Norge ettersom maskinen er kjøpt ved et annet varehus og det dreier seg om et stort beløp. Greit nok.... tror jeg...

Har lest forbrukerkjøpsloven og mener at de ikke kan nekte meg å heve kjøpet. Så får det heller bli en sak mellom Elkjøp og Toshiba om hvem som må dekke tapet. Det jeg imidlertid er bekymret for er om jeg får pengene tilbake eller om de forlanger at jeg tar det ut som ny vare. Ser at i loven står det:

§ 32. Heving  

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Men ligger det automatisk i begrepet "heve avtalen" at jeg får pengene tilbake? Eller er det paragrafer eller annet (forskrift?) jeg har oversett som omhandler akkurat dette? Fikk liksom inntrykket av at det skulle vi bli minst to om... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heve kjøpet = som om kjøpet aldri var gjort.

Du skal nok slite litt med å få renter på pengene, men hele kjøpesummen skal du ha tilbake i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik jeg leser det jeg og, men regner vel nesten med at motparten leser dette som fanden leser bibelen. Og renter spiller ingen rolle, men er så utålmodig på å få saken opp og avgjort. Har nemlig funnet akkurat den maskinen jeg vil kjøpe som erstatning, men det tilbudet gjelder kun til onsdag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slik jeg leser det jeg og, men regner vel nesten med at motparten leser dette som fanden leser bibelen.

Korrekt, det gjør de ofte,

Men det er riktig som sagt her, at heving vil si å bytte tilbake det partene har gitt hverandre, som om ingenting hadde skjedd. Det er også riktig at det ikke er ditt problem om E og T må krangle seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Don Pedro, i dag har jeg veldig sansen for signaturen din! :Nikke:

Enn så lenge krysser jeg fingrene og prøver å smiske med mannen hos Dell om han ikke kan forlenge tilbudet på maskinen jeg har lyst på mens Elkjøp bestemmer seg for å krype til korset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å ha purret Elkjøp diverse ganger, lagt igjen telefonbeskjeder osv som alt blir ignorert, har jeg i dag oversendt saken til Forbrukerrådet.

*Liten er pissed off* :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest gamle_Liten

Endelig!!!

Etter å ha kranglet med Elkjøp, som ignorerte alle henvendelesene mine i 7 uker til jeg blandet inn Forbrukerrådet, om å få heve kjøpet, så fikk jeg i dag endelig pengene tilbake. Det tok bare tre måneder... :evil:

Har allerede ringt Dell og bestilt ny laptop og gleder meg vilt og uhemmet til jeg får den. :hoppe: Men ikke pokkern om jeg noen gang kjøper så mye som et batteri på Elkjøp igjen. Makan til kundebehandling har jeg aldri opplevd makan til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...