Gå til innhold

Julemiddag

Binke

Anbefalte innlegg

I år skal vi feire julaften hjemme oss hos selv for første gang. Ett sett besteforeldre kommer hit til oss.

Planen er å ha ribbe, svinestek og kjøttkaker til middag.

Som tilbehør tenker jeg kokte poteter, gulrøtter, broccoli,surkål, brun saus og tyttebærsyltetøy.

Bør vi ha en liten forrett i tillegg? Noen som har forslag til hva det kan være?

Og til dessert: Veldig mange har jo riskrem og rød saus, men kanskje vi kunne starte en ny tradisjon?! Jeg synes riskrem er godt, men ofte litt i overkant mektig etter en solid julemiddag... Noen tanker om dette?

(og jada... Jeg vet at jeg er tidlig ute med å planlegge...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det hørtes kjempegodt ut!! :jepp:

Og hvis familien din er vant med å ha riskrem så er det jo koselig å holde på denne tradisjonen... Men jeg er veldig glad i tradisjoner da... Og riskrem. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går det gjerne et par timer etter middag før riskremen settes fram, så det blir ikke så veldig mektig egentlig.

Jeg ville ikke lagt så mye ned i det at jeg laget to forskjellige store ting som må i stekeovnen, hos meg hadde det blitt ribbe, medisterpølser og medisterkaker. Med diverse grønnsaker og brun saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattvette

Enig.. Det hørtes nam nam ut..

Tror ikkje forrett er nødvendig :)

Du kan jo kjøpe inn iskake eller noe? Det har vi til dessert noen ganger. Men på julaften har vi ofte kremmerhus (mat-ting forma som ei skål) eller hva det heiter med moltekrem i. Driiiitgodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt blandet frukt med krem til dessert på julaften.

I fjor hadde vi Panacotta, hjemmelaget, fordi datteren min har fått diabetes og vi måtte ha noe med lite sukker i.

Uansett, glad i riskrem, men det blir litt mektig etter en stor julemiddag....

Forrett har vi aldri hatt på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg ville droppet svinesteken, og heller tatt medisterkaker og medisterplser/sossiser.

Forrett tror jeg ikke er nødvendig. Det blir mer enn nok mat, og julemat er ganske mektig. ;)

Til dessert så ville jeg tatt karamellpudding eller molter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Du kan jo kjøpe inn iskake eller noe? Det har vi til dessert noen ganger. Men på julaften har vi ofte kremmerhus (mat-ting forma som ei skål) eller hva det heiter med moltekrem i. Driiiitgodt!

Kromkaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi spiser ikke så vanlig jule middag vi... Vi har ikke forett men spiser grøt noen timer før. Så til middag har vi kalvesteik, medisterkaker og lutfisk m/tilbehør., Til dessert har vi riskrem, fruktsalt m/krem Og så har vi MASSE kaker til kaffen etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julemat er så mektig, så jeg ville ikke brydd meg om forrett. Selv liker jeg ikke multer eller riskrem, så jeg er vant til julekaker, twist, kaffe og konjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvant julemiddag for meg, med tanke på kjøttkakene og svinesteiken, men det er kanskje vanlig? Ikke aner jeg :fnise:

Vi bruker ribbe, pinnekjøtt, pølse, mør/morr eller hva dere nå kaller det, poteter, medisterkaker, surkål/rødkål og kålrabistappe :) Forrett hadde jeg uansett droppa, masse mat vet du, man må ha plass til mest mulig av alt det deilige ;) Kaffien kan dere ta etter maten har sunket og oppvasken er tatt :) Eventuellt etter gaveåpningen?

GUD som jeg gleder meg til jul :jepp:

Lykke til forresten! Spennende med jul i eget bo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt med mandel i til formiddags..

Pinnekjøtt selvfølgelig til middag :-) Og så har vi alltid riskrem til dessert pga tradisjon. Det er jo fantastisk deilig også da..

Alternativ dessert kan være sorbet-is - som ikke er så mektig, men heller litt friskt etter en mektig middag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Vi har også alltid hatt pinnekjøtt påjulaften :D MYE MYE bedre enn både ribbe og pølser synes nå jeg <3

Vi pleier også ha krumkaker med multekrem -deilig <3 gleder meg hver jul:)

Kjenner forresten noen som har trollkrem til dessert, det er jo også godt da,og ikke så mektig ;) hadde selv aldri i verden klart riskrem til dessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skvinestek i tillegg til ribbe synes jeg høres ut som litt smør på flesk, men hvis det er tradisjon i din familie så er det jo bare å kjøre på. Kjøttkaker høres også uvant ut, men det er vel egentlig ikke så langt fra medisterkakene som jeg er vant til. Julen er full av tradisjoner, og tradisjonene er for meg en stor del av julen.

Vi har ribbe, medisterkaker og julepølse. Av tilbehør har vi kokte poteter, agurksalat, nyrørte tyttebær og surkål. Og god sennep. Og ribbefett.

Dessert er alltid riskrem. Jeg er veldig glad i riskrem, og synes ikke det blir for mektig, men om jeg hadde fått servert creme brulee i steden hadde jeg ikke klaget.

Forrett har jeg aldri vært borti på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal vi feire julaften hjemme oss hos selv for første gang. Ett sett besteforeldre kommer hit til oss.

Planen er å ha ribbe, svinestek og kjøttkaker til middag.

Som tilbehør tenker jeg kokte poteter, gulrøtter, broccoli,surkål, brun saus og tyttebærsyltetøy.

Bør vi ha en liten forrett i tillegg? Noen som har forslag til hva det kan være?

Og til dessert: Veldig mange har jo riskrem og rød saus, men kanskje vi kunne starte en ny tradisjon?! Jeg synes riskrem er godt, men ofte litt i overkant mektig etter en solid julemiddag... Noen tanker om dette?

(og jada... Jeg vet at jeg er tidlig ute med å planlegge...)

bare lurer på hvorfor du skal ha tre middager? ribbe og svinestek er jo samme kjøtt. og hvorfor kjøttkaker?

om du skal ha tradisjonell julemiddag,så kan du jo ha medisterkaker og pølser til ribben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Julemiddagen din er så mektig at du ikke trenger noen forrett.

Jeg ville bare ha servert en aperitiff før maten. Kanskje en julegløgg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dronning Maud pudding til dessert er tradisjonen hos oss. Bedre dessert finnes ikke! :hjerte: Se her!

Enig med de andre at forrett ikke er nødvendig, det er jo så utrolig mye mat allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare for meg selv, men jeg har i alle fall aldri hatt behov for forrett til julemiddagen.

Hvis du satser på en svineribbemiddag, vil jeg anbefale medisterkaker og julepølse til denne. Svinestek og kjøttkaker til ribbe blir, som enkelte har sagt, nesten som tre middager i ett.

Tradisjonelt tilbehør til svineribbe er surkål, rødkål, svisker, ribbefettet fra stekinga, sennep, lefser og mandelpoteter, men ganske lite grønnsaker. Noen har brun saus til ribba, andre har det ikke. Personlig synes jeg ikke det passer med broccoli til svineribbe.

Hvis du synes riskrem blir for tungt til dessert, finnes det mange andre muligheter. Multer er jo også tradisjonell juledessert. Jeg liker godt multer med is og krumkake til. Hvis du har noen multekrementusiaster i familien, kan du eventuelt piske krem til å ha ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid ribbe, hjemmelagde medisterkaker og pølser. surkål, rosenkål og mandelpoteter. ikke saus, bare ribbefett (oh du fete jul :ler: )

til dessert har vi hjemmelaget karamellpudding som aldri blir helt perfekt :)

Elsker jul! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...