Gjest J......søring ! Skrevet 30. november 2009 #161 Del Skrevet 30. november 2009 Her var det massevis å ta tak i : 1. tråden ligger under skråblikk og generaliseringer...helt korrekt, det er nettopp hva dette dreier seg om. 2. det er tydelig at nordlendingene har problemer med å skrive riktig på bokmål i denne tråden 3. ja, det er betydelig kulturforskjell mellom en nordlending og en søring 4. de fleste nordlendinger er her sørpå, fordi her er det ordentlig jobb å få tak i, men de skryter så inni helsikke av naturen, oppvekstvillkår og dialekta si og ; ingen ser allikevel ut til å flytte nordpå når man først har fått jobb her. 5. snu spørsmålet i denne tråden og du finner : "pul mæ tjukk og ta mæ sørpå" som en grunnleggende faktor for at det er en god del nordlendinger sørpå 6. nordlendingen stod ikke først i køen når sosial og intellektuell iq ble utlevert. De lever i sin egen verden der oppe 7. ja, nord og sør er 2 forskjellige verdener, skillet går i Trøndelag og slik vil det forbli svært, svært lenge........... 8. og nei, jeg blir ALDRI sammen med en nordlending igjen.....1 gang var absolutt 1 gang for MYE......men det finnes absolutt hyggelige og greie nordlendinger også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søring Skrevet 30. november 2009 #162 Del Skrevet 30. november 2009 hihi. Er så fantastisk å lese når en søring skriver "liker ikke dialekten" eller "kunne aldri bodd i nordnorge". HÆÆ?? åssn dialekt? brønnøy? vefsning? ranvering? bodø? narvik, harstad,tromsø,finnmark osv? Er ikke samme dialekt det vel! Kunne aldri bodd i nordnorge? _Hvor_ i nordnorge? det er da ikke en by, det er halve landet vi snakker om her. Jeg er født og oppvoks sør i nordnorge, men har bodd i sørnorge (oslo, stavanger og bergen) i langt over ti år. Den sinnssykt flotte naturen de som bor i nord har så UTROLIG uendelig mye bedre enn de parkflekkene søringene kaller natur De fleste har store fine hager og eneboliger som ville kosta 10 mill hadde det vært i oslo, og barna vokser opp i vakre trygge omgivelser. De fleste dialektene i nord er ganske fæle, i særdeleshet brønnøy-dialekten...høres ut som om de ikke får bestemt seg for om de skal snakke trøndersk eller nord-norsk. Og tonefallet kan ikke kalles for noe annet enn perverst Bortsett fra dialektene, har jeg i bunn og grunn ikke noe mer i mot nordlendinger enn andre folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 30. november 2009 #163 Del Skrevet 30. november 2009 De fleste dialektene i nord er ganske fæle, i særdeleshet brønnøy-dialekten...høres ut som om de ikke får bestemt seg for om de skal snakke trøndersk eller nord-norsk. Og tonefallet kan ikke kalles for noe annet enn perverst Bortsett fra dialektene, har jeg i bunn og grunn ikke noe mer i mot nordlendinger enn andre folk. Jeg synes denne dialekten er utrolig fin!! (Er det ikke noenlunde slik Hallvard Holmen og Sandra Lyng Haugen snakker?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #164 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg synes denne dialekten er utrolig fin!! (Er det ikke noenlunde slik Hallvard Holmen og Sandra Lyng Haugen snakker?) Sandra Lyng Haugen har ihvertfall en sjarmerende dialekt. Det er fint med variasjonen. Liker godt min Tromsø-dialekt, men synes også noen av nordlandsdialektene kan være fine. Finnmarksdialekt er jeg ikke så begeistret for da. Men smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 30. november 2009 #165 Del Skrevet 30. november 2009 De fleste dialektene i nord er ganske fæle, i særdeleshet brønnøy-dialekten...høres ut som om de ikke får bestemt seg for om de skal snakke trøndersk eller nord-norsk. Og tonefallet kan ikke kalles for noe annet enn perverst Bortsett fra dialektene, har jeg i bunn og grunn ikke noe mer i mot nordlendinger enn andre folk. Javel? Hva har perverst med saken og gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #166 Del Skrevet 30. november 2009 Nordlendinger er kjipe. Gidder ikke å dra dit eller bli sammen med en. Mye samer der og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoO Skrevet 30. november 2009 #167 Del Skrevet 30. november 2009 Kunne lett ha datet en nordlending. Av den enkle grunn at jeg liker at menn oppfører seg som mannfolk(mao ikke sleik, sminke og null baller).. De fleste norlendingene jeg har møtt har vært utadvente, morsomme og hatt en snasen dialekt;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 1. desember 2009 #168 Del Skrevet 1. desember 2009 Nordlendinger er kjipe. Gidder ikke å dra dit eller bli sammen med en. Mye samer der og. Bra du har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A. Caron Skrevet 1. desember 2009 #169 Del Skrevet 1. desember 2009 Her var det massevis å ta tak i : 1. tråden ligger under skråblikk og generaliseringer...helt korrekt, det er nettopp hva dette dreier seg om. 2. det er tydelig at nordlendingene har problemer med å skrive riktig på bokmål i denne tråden 3. ja, det er betydelig kulturforskjell mellom en nordlending og en søring 4. de fleste nordlendinger er her sørpå, fordi her er det ordentlig jobb å få tak i, men de skryter så inni helsikke av naturen, oppvekstvillkår og dialekta si og ; ingen ser allikevel ut til å flytte nordpå når man først har fått jobb her. 5. snu spørsmålet i denne tråden og du finner : "pul mæ tjukk og ta mæ sørpå" som en grunnleggende faktor for at det er en god del nordlendinger sørpå 6. nordlendingen stod ikke først i køen når sosial og intellektuell iq ble utlevert. De lever i sin egen verden der oppe 7. ja, nord og sør er 2 forskjellige verdener, skillet går i Trøndelag og slik vil det forbli svært, svært lenge........... 8. og nei, jeg blir ALDRI sammen med en nordlending igjen.....1 gang var absolutt 1 gang for MYE......men det finnes absolutt hyggelige og greie nordlendinger også.. 1. Joa, men det er lov å ha en viss peiling på hva man prater om likevel, og likeledes noen LITT mer konkrete begrunnelser for hvorfor man mener nordlendinger er noe dritt. Ellers er det ubegrunna drittkasting, og dèt har ikke noe å gjøre i et nettforum, selv på skråblikk og gen... 2. Det er tydelig at DU har problemer med å bruke stor forbokstav i ny setning. (Hva har forøvrig argumentet ditt med temaet å gjøre i det hele tatt? Mangel på sådanne kanskje?) 3. OK?, og det er dermed din konklusjon på et totalt kulturkræsj? 4. De fleste nordlendinger er IKKE her sørpå (nok en feilaktig, men dog vanlig oppfatning blant søringer som aldri har vært nord for Sinsenkrysset). De er her for å ta utdannelse, og ja, mange tar også jobb, treffer sin livsledsager og stifter familie her. Men mange reiser også tilbake nordpå for å jobbe og stifte familie der, nettopp pga av de vesentlig bedre oppvekstvilkårene, naturen som ER storslått og 100 ganger vakrere enn Nordmarka, og til syvende og sist for å sørge for at livsgrunnlaget opprettholdes i nord. Du ser mange nordlendingene i Oslo du, og ut fra dette TROR du at disse representerer DE FLESTE nordlendinger, haha.... 5. Jaså, jeg trodde du nettopp konkluderte med at "ALLE" nordlendingene kom til sørnorge for å ta seg "ordentlig jobb" (hva nå dèt innebærer da. Kanskje advokat er en ordentlig jobb i forhold til mekaniker, elektriker, fisker osv?). "Pul mæ tjukk og ta mæ sørpå" er i allefall IKKE årsaken til andelen nordlendinger her nede. Feil igjen... 6. Neivel? Og Oslofolk som ikke kjenner (ønsker å kjenne) naboen rett over gangen, DE har sosial IQ mener du? Eller de stive rett-frem-blikkede framtoningene man ser strene nedover Karl Johan, de flommer også over av sosial IQ? Og intellektuell IQ? Hvis du mener dèt er avgjørende for å bli godtatt kan du ikke være særlig oppegående, for her snakker vi om en temmelig smal gruppe mennesker til og med i selveste "storbyen" Oslo, haha... Ut fra det du beskriver her vil jeg heller stille spørsmålstegn ved din intelligens, for du imponerer virkelig ikke altså! 7. Feil, nord og sør er samme land og langtifra forskjellige verdener, kun i ditt eget hode (som du absolutt burde få grundig undersøkt, da det nå være plagsomt å ha slike vrangforestillinger og fordommer om og mot sine egne landsmenn). 8. Det var jo fryktelig synd at du var så uheldig med nordlendingen din da, og enda verre er det jo at SAMTLIGE andre nordlendinger skal trekkes under samme kammen som han ene. Men hvem vet, kan jo være at du får god tone med en av disse "hyggelige og greie nordlendingene du absolutt vet finnes" en gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå