Harlekin Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Ja, nå er dette emnet sikkert blitt debattert tusen ganger før, men jeg lurer på hvordan dere som ammer gjør det med inntak av alkohol? Selv har jeg vært på fest to ganger siden vesla ble født (drakk 1 flaske rødvin begge gangene) for fire måneder siden, da pumpet jeg meg på forhånd og ga mm og mme til jeg kunne amme igjen. Nå har dessverre vesla sluttet å ta flaske, så den ene gangen jeg har drukket rødvin etter dette (1/2 glass) ammet jeg like etter. Jeg har lest forskjellige råd angående dette temaet, men når selv amme-guru Gro Nylander sier at det er greit med 1/2-1 glass rødvin og amming som vanlig, har jeg ikke dårlig samvittighet for dette ene glasset. Hva mener dere andre?
Blowers daughter Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er og litt usikker på dette. Jeg må innrømme at jeg ved 2 anledninger har drukket 1-2 glass vin og ammet etterpå. Da har disse glassene blitt konsumert over 3-5 timer, og jeg har ikke følt meg beruset.Har egentlig ikke så dårlig samvittighet for de gangene, men den ene gangen merket jeg at lillegutt sov lengre etterpå, så han kan jo ha blitt påvirket av det, så da får jeg litt dårlig samvittighet likevel. Jeg kommer til å fortsette å unne meg ett glass vin innimellom. Men enn så lenge får det vel bli med det ene glasset, og helst rett etter kveldsammingen, for da er det gjerne 5 timer til neste amming.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Hvor gammelt er barnet ditt? Jeg tok meg gjerne et glass vin eller to rett etter jeg hadde ammet. Da var det gjerne en stund til neste gang. Nå har jo melka samme promille som deg, så sånn sett er det veldig begrenset hvor mye alkohol de får i seg hvis du har drukket et glass rødvin. Er verre når du er gravid og ungen får samme promille som deg.
Harlekin Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2009 Hvor gammelt er barnet ditt? Jeg tok meg gjerne et glass vin eller to rett etter jeg hadde ammet. Da var det gjerne en stund til neste gang. Nå har jo melka samme promille som deg, så sånn sett er det veldig begrenset hvor mye alkohol de får i seg hvis du har drukket et glass rødvin. Er verre når du er gravid og ungen får samme promille som deg. Hun er fire måneder. Det er på en måte lettere når en er gravid, for da er det jo tilnærmet nulltoleranse som gjelder.
Gjest gabriela Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Man skulle jo tro at det var ok med noen glass vin på kvelden f.eks. Endrer ikke melken lukt/farge når det er alkohol i den da?
Harlekin Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2009 Man skulle jo tro at det var ok med noen glass vin på kvelden f.eks. Endrer ikke melken lukt/farge når det er alkohol i den da? Den KAN forandre litt smak, men ikke nødvendigvis. Vesla har aldri ikke villet ha melken, heldigvis.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Her lot jeg det hvertfall gå 3-4 timer etter inntak av et glass vin. Greit at de ikke får i seg så mye gjennom melken, men jeg ser ikke helt vitsen. Etter en fest er ikke amming aktuelt før jeg er kjørbar..
Honesty Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Her tar ikke jenta flaske, så det har blitt minimalt med alkohol. Min egenpålagte "dose" er et halvt glass vin eller en 0,33-flaske med øl, og jeg var totalavholdende til det var passert seks uker etter termin.
Gjest gabriela Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 Kanskje en idé å kjøpe en promillemåler?
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2009 #10 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg drakk ingenting før det var slutt på nattammingen. Da kunne jeg ta en øl eller to etter siste kveldsamming, og så amme om morgenen igjen som vanlig.
Gjest Gjest_sweet_* Skrevet 26. oktober 2009 #11 Skrevet 26. oktober 2009 Kanskje en idé å kjøpe en promillemåler? Melka vil ha samme promille som blodettil den som drikker. Hvis man drikker seg skikkelig drita kan man nå en promille på rundt 2 (skikkelig hengedrita) (ja noen gærninger kan ha opptil 4 i promille, men en normal person vil være døden nær). Alkoholfri cider inneholder 0,7% alkohol, dvs 7 promille. Man skal drikke mye for å få promille av alkoholfri cider, dvs man klarer vel aldri å oppnå målbar promille av det. Så kan man selvsagt argumentere med at en baby er mye mindre enn en voksen person og har mindre utviklet leverfunksjon. Uansett er det ikke farlig å amme med promille, fordi alkoholgehalten i melka er så lav. Derfor kan man gjerne ta seg et eller flere glass med god samvittighet:) MEN man er ikke istand til å ta seg av et barn hvis man har drukket mye. Derfor bør og skal man vise måtehold med alkohol når man har ansvaret for barnet. Dette gjelder også når barnet er over ammealder.
Gjest No wonder woman Skrevet 26. oktober 2009 #12 Skrevet 26. oktober 2009 Uansett er det ikke farlig å amme med promille, fordi alkoholgehalten i melka er så lav. Derfor kan man gjerne ta seg et eller flere glass med god samvittighet:) Så det mener du! Man skal høre og stole på deg og ikke helsemyndighetene? Har du virkelig god samvittighet når du ammer barnet ditt og vet at du overfører alkohol til han/henne. Som du selv har sagt så er ikke leverfunksjonen fullt utviklet derfor klarer ikke barnet forbrenne bort alkoholen like fort som en voksen klarer. Jeg synes du skulle skamme deg. Du får ingen troverdighet når du sier slikt. MEN man er ikke istand til å ta seg av et barn hvis man har drukket mye. Derfor bør og skal man vise måtehold med alkohol når man har ansvaret for barnet. Dette gjelder også når barnet er over ammealder. Du blir selvmotsigende her. Først er det greit å drikke, så er det ikke. Vet du ikke at det første som svekkes når man drikker alkohol er vurderingsevenen.
Aftensol Skrevet 26. oktober 2009 #13 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har drukket en øl etter kveldsammingen... Da er det 7 timer til neste gang hun vil ha mat... Har også vært ute en gang.. Da drakk jeg 5 øl fra kl.20 til kl.24, kom hjem i 2 tiden og ga da snuppa mme helt til dagen etter i 10 tiden... (hun fikk da mme til kl.2 og kl.7 matingen...) Pumpet på natten bare for å få vekk melkesprenget.. (og kastet det selvfølgelig...)
PiriPiri Skrevet 26. oktober 2009 #14 Skrevet 26. oktober 2009 Dette tror jeg egentlignesten man må finne ut av selv, så lenge man ikke lar det blir ufornuftig mye alkohol da... Jeg ammer og tar gjerne "et glass vin til maten" eller noen øl på en fredagskveld. Før pumpet jeg og ga det på morgenen etter sånne kvelder, men nå ammer jeg hvis det har gått mer enn fire timer. Alt med måte, men man skal jo (som Nylander også mener) kunne kose seg:)
Gjest ¤bella¤ Skrevet 27. oktober 2009 #15 Skrevet 27. oktober 2009 Alt med måte, men man skal jo (som Nylander også mener) kunne kose seg:) Ja selvfølgelig, men så lenge man har mulighet så ser jeg ingen grunn til å amme med alkohol innabors, men hva andre velger å gjøre er selvfølgelig opp til dem.
Vibi Skrevet 27. oktober 2009 #16 Skrevet 27. oktober 2009 Gjennomsnittspersonen forbrenner 0,15 promille i timen, og et glass vin er forbrennet på 2,5 til 3 timer. Man kan amme etter dette. Man skal imidlertid være avholds i barnets 6 første leveuker (med mindre man tar jobben med pumping)
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2009 #17 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg drikker ikke alkohol uansett, men vil bare slenge inn en kommentar: Man trenger ikke pumpe seg og kaste melken etter at man har drukket alkohol! Etter noen få timer er promillen ute av melken, som nevnt over, akkurat som den er ute av blodet. Dermed kan man trygt ta seg et glass vin hvis det er minst 3 timer til neste gang man skal amme.
FangeLiv Skrevet 27. oktober 2009 #18 Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Jeg syns teoretisk det er greit å ta et glass vin og så amme etterpå. Men jeg får det ikke til selv med min baby. Har drukket fire øl en kveld, da fikk hun flaske i stedet for nattammingen. Har drukket to ganger til, den ene gangen ett glass og den andre nærmere to glass rødvin. Merker jo selv at det påvirker meg endel bare med disse små mengdene. Tror ikke melka blir skadelig for henne å drikke, men jeg klarer ikke å være beruset når ungen kan våkne når som helst og trenge trøst og nærhet og helst pupp. "Nei, i natt får du ikke besøke oss i senga vår som du får ellers får for mamma har tatt seg litt vin skjønner du" "Nei, du får ikke pupp selv om du har lyst på for mamma er full." Er selv overrasket over hvor hysterisk jeg er på dette, hadde aldri trodd det på forhånd, men kjenner mer og mer at for meg er det umulig å være alkoholpåvirket i nærvær av babyen. Så hvis jeg skal drikke må jeg overnatte utenfor hjemmet, og det er ikke aktuelt på en god stund ennå. Når jeg blir gammel skal jeg drikke minst en flaske rødvin hver dag Endret 27. oktober 2009 av FangeLiv
Vibi Skrevet 27. oktober 2009 #19 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg syns teoretisk det er greit å ta et glass vin og så amme etterpå. Men jeg får det ikke til selv med min baby. Har drukket fire øl en kveld, da fikk hun flaske i stedet for nattammingen. Har drukket to ganger til, den ene gangen ett glass og den andre nærmere to glass rødvin. Merker jo selv at det påvirker meg endel bare med disse små mengdene. Tror ikke melka blir skadelig for henne å drikke, men jeg klarer ikke å være beruset når ungen kan våkne når som helst og trenge trøst og nærhet og helst pupp. "Nei, i natt får du ikke besøke oss i senga vår som du får ellers får for mamma har tatt seg litt vin skjønner du" "Nei, du får ikke pupp selv om du har lyst på for mamma er full." Er selv overrasket over hvor hysterisk jeg er på dette, hadde aldri trodd det på forhånd, men kjenner mer og mer at for meg er det umulig å være alkoholpåvirket i nærvær av babyen. Så hvis jeg skal drikke må jeg overnatte utenfor hjemmet, og det er ikke aktuelt på en god stund ennå. Når jeg blir gammel skal jeg drikke minst en flaske rødvin hver dag Haha, jeg skjønner deg så godt! Gutten sover i minst 7 timer etter at jeg har lagt han, så det er absolutt ikke noe problem for meg å ta meg et glass vin eller to, men jeg sliter veldig med det allikevel! Tenk om han plutselig skulle våkne og være kjempesulten liksom.. Vet jo at det ikke kommer til å skje, men hvisomatte... Signerer angående den flaska med rødvin! Jeg GLEDER meg!!
Harlekin Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #20 Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Takk for alle svar! Det ser ut som de fleste følger helsedirektoratets anbefaling, og det er jo bra:-) Kanskje en idé å kjøpe en promillemåler? Kanskje det, men det blir alkohol ved så få anledninger at jeg tror jeg klarer meg uten. Så lenge vesla ikke tar flaske kan jeg uansett ikke ta meg en fest, og det er helt greit. Men et halvt-helt glass kommer det nok til å bli innimellom, og det føler jeg går helt fint! Så kan man selvsagt argumentere med at en baby er mye mindre enn en voksen person og har mindre utviklet leverfunksjon. Uansett er det ikke farlig å amme med promille, fordi alkoholgehalten i melka er så lav. Derfor kan man gjerne ta seg et eller flere glass med god samvittighet:) MEN man er ikke istand til å ta seg av et barn hvis man har drukket mye. Derfor bør og skal man vise måtehold med alkohol når man har ansvaret for barnet. Dette gjelder også når barnet er over ammealder. Jeg er enig i at man ikke bør drikke mer enn det ene glasset hvis man har ansvar for et barn. For meg blir det med det ene glasset, flere glass blir for mye. Det kommer helt an på hvor mye promille det er snakk om, om det er farlig eller ikke. Forøvrig ser jeg også frem til en glad pensjonisttilværelse med mye god vin Endret 28. oktober 2009 av Harlekin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå