Gå til innhold

Reiselivsutdannelse

Shantee

Anbefalte innlegg

Er det noen som har det? Eller tenkt på det og vet litt mer enn det jeg gjør?

Har tenkt litt på reiselivshøgskolen i Oslo. Lurer på om man må være kjempe flink i bedriftsøkonomi o.l. Sluttet med økonomi etter GK fordi jeg hatet regnskap...

Hvilke muligheter har man etter endt utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har studert Reiseliv ved Høgskole.

Reiselivsutdannelsen ved Høgskolen har en god del vekttall fra Øk/Ad.

Som fks. Bedriftsøkonomi, statistikk, finansregnskap ol.

Du er ikke garantert jobb etterpå, de fleste Reisebyrå iallefall, vil gjerne ha folk med erfaring, da spesielt erfaring fra Amadeus. Amadeus lærer du ikke ved Høgskolen, men hvis du tar privat utdanning tro jeg du får det. De kursene er veldig dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

jeg har fagbrevet i reiseliv og amadeus-kurs. naboen og jeg har planer om å starte eget reisebyrå med tidene. *godt vi har god tid, :ler: *

planen var å ta reiselivsh.skolen i oslo. men etter å sjekket litt rundt, så er står ikke den skolen så høyt i kurs i reslivsbransjen som man har trodd. derfor bestemte jeg meg for å droppe den planen. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste Reisebyrå iallefall, vil gjerne ha folk med erfaring, da spesielt erfaring fra Amadeus.

Kan noen forklare meg hva Amadeus er egentlig for noe? Jeg går Salg og service nå, og vil gjerne være lærling i reisebyrå. Jeg var på Ving igår og spurte om det er noe mulighet for meg å få læreplass der, men jeg fikk beskjed at de tar desverre ikke imot lærlinger, fordi de bruker Amadeus eller noe sånt...Hva med resepsjonsfaget? er det lettere å få lærlingplass/jobb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amadeus er det "dataprogrammet" som brukes til å booke reiser i, om du vil. Det er verdensomspennende, og så stort at det er vanskelig å begripe. Her kan du booke charter, leiebil, hotell, cruise, sommerhus, rutefly osv, på nær sagt alle selskap i verden. Det er komplisert og lære seg, da det er basert på koder. Koder for absolutt alt, og for en som ikke har gått kurs er det nesten umulig å forstå. Man kan ikke lære seg det på egen hånd. Det tar tid å bli god, å lære seg det man har bruk for. Er det noen som kan alt, det tviler jeg på :-?

Jeg fikk kurs av arbeidsgiver da jeg ble ansatt, men du kan jo ta det på egen hånd også. Det er imidlertid veldig dyrt.

Resepsjonsfaget er nok lettere, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunshine-t

når jeg tok kurset fikk jeg det dekket av arbeidsgiver, da det lå inni lærlingpakken. skulle jeg betalt det selv, hadde det kommet på 9000kr. og dette var for 3 år siden, så jeg tviler på at det har blitt billigere med årene.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

IKKE velg reiseliv. Jeg tok et år på Næringsakademiet i 2001, og jeg har IKKE fått bruke den utdannelsen i ettertid. Det har vært kjempevanskelig å komme innenfor. Ga meg tilslutt og nå jobber jeg i helsesektoren, hvor jeg aldri hadde vært før. Føler at det går bra, så her blir jeg nok å prøve meg mere etterhvert.

Angrer fælt på det året jeg tok hos NA. I tillegg til et bortkastet år, så var det dyrt også... :roll: Snakk om å ikke tenke lenger enn til nesen...... Jeg ville studere det jeg hadde lyst til - tenkte ikke på det at jeg måtte sjekke arbeidsmarkedet først. Men det har jeg lært av nå. Det bare plager meg når jeg hører studentene på tv'en som sier de ikke bryr seg om hvordan arbeidsmarkedet ligger an. Det hjelper ikke å tenke slik når studielånet skal betales tilbake igjen. Man kan ikke leve på å være student resten av livet............................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sunshine-t
og hvilket reisebyrå var det?

jeg jobbet i nsb, det var de som dekket det siden de måtte :ler: det var en del av opplegget. herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...