Gå til innhold

Krydderplanter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har dyrket frem følgende krydderplanter:

* Bassilikum

* Timian

* Oregano

* Dill

* Sitronmelisse (kjøpt)

Ser jo så lekkert ut på kjøkkenbenken!!!!

Ser jo så enkelt og proft ut når Nigella kokkelerer og grovhakker dem...

Saken er bare den at jeg er slett ingen gourmetkokk selv...

Til tross for at jeg nikker og smiler når svigermor navngir en suppe jeg aldri har hørt om... :oops:

Den er visst perfekt til timian.

Skal prøve å lage pestosaus av deler av førstnevnte plante.

Ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med dem.

Ikke har jeg peiling på tørking/konservering heller.

Noen som har gode (og ENKLE) ideer?

Eventuelt noen gode linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Basilikum er godt til så mangt!

Prøv feks. en enkel salat bestående av klasetomater i skiver lagt lagvis med skiver av fersk mozarella, god olivenolje og en håndfull basilkumblader.

Superenkelt og veldig godt!

Jeg bruker veldig mye basilikum i salater, men også til retter av kylling og lam. Du kan dessuten lage pesto av basilikum. Basilikum tåler ikke varmebehandling så godt og bør derfor drysses over ferdige varmretter tilslutt.

Timian er også en anvendelig urt. Kan brukes til forskjellige typer stekt kjøtt og fjærkre, fisk, som suppekvast o.s.v.

Oregano er jeg personlig ikke så begeistret for så den overlater jeg til andre å komme med råd om!

Dill er god til bl.a. fisk og skalldyr.

Sitronmelisse er supert til desserter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er digg med krydderurter er at de frisker opp enhver rett!

Jeg er ingen ekspert, men slik bruker jeg urtene:

BASILIKUM

Lag deilig pesto som du kan bruke til pasta eller laks f.eks; bland masse basilikum med pinjekjerner, parmesan, en god olivenolje, hvitløk og litt salt og pepper. En helt annen og mye bedre smaksopplevelse enn ferdig pesto på glass.

Ellers er basilikum kjempegodt i tomatsalater og kjempegodt på brødskiven til f.eks eggeskiver eller skinke.

OREGANO

Til pizza og pastaretter.

TIMIAN

I supper.

DILL

Strø på alle typer fiskeretter. Deilig til noe så enkelt som røkelaks og eggerøre. Eller dryss på en ferdig oppkokt pose fiskesuppe f.eks...

SITRONMELISSE

Kjempedeilig og friskt til alle typer desserter og kaker, som pynt eller hakket oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basilikum og dill kan fryses, men hvis du har dem i potter på kjøkkenbenken, er det kanskje ikke mer enn du kan bruke etter hvert.

Oregano egner seg best til tørking, det er den eneste som vinner på å bli tørket. Bare klipp av hele plantene, gjerne etter blomstring hvis den kommer så langt, knyt dem i en bunt og heng på et tørt og luftig sted. Oregano bør tilsettes tidlig i kokeprosessen, for den tåler godt oppvarming. Frisk oregano kan brukes rikelig, men vær mer forsiktig med tørket.

Ikke vær redd for å prøve basilikum / timian til nesten hva som helst, de er svært anvendelige og det skal mye til før det skjærer seg smaksmessig. Dill er det "farligere" å eksperimentere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eline ikke pålogget

Jeg kan virkelig anbefale SALSA VERDE (GRØNN SAUS) Har fått mye skryt av denne. Denne kan brukes som tilbehør til kjøtt, fisk og grillede grønnsaker. Er forresten en Jamie Oliver rett...

persille

mynte

basilikum

3-4 syltete agurker

en håndfull kapers

7 ansjosfileter

hvitløk– etter smak

olivenolje

2 ss fransk sennep

2 ss vineddik

salt

Salsa verde

Til salsa verde hakkes hvitløk og krydderurter fint. Ansjosfileter, syltete agurker og kapers hakkes likeledes fint. Det hele blandes (blandingsforholdet mellom krydderurter og ansjoser/agurker/kapers skal være omtrent 4:1) med olivenolie, så konsistensen bliver flydende. Så tilsettes fransk sennep, vineddik og salt. Smak til. La salsaen stå i kjøleskap i minst en halv time innen servering. Salsaen kan brukes til både fisk, kjøtt og grillete grønnsaker.

Det er dessuten kjempegodt og super enkelt å lage hjemmelaget pesto, og som du vender i oppskjærte varme poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...