Gjest Miam Skrevet 13. november 2009 #41 Del Skrevet 13. november 2009 Tror Gjest-Berit er bitter for at hennes unger ikke gidder å feire jul med henne. La nå oss som trives med vår julefeiring få ha det slik Skal du bestemme hva som er latterlig for alle andre liksom? Funker jo kjempeflott for oss i allefall. Og for flere andre her leser jeg. Jeg synes i allefall ikke at jeg og min kjære er latterlige fordi vi feirer størsteparten av julefeiringen sammen med hver vår familie, så det så! Kos deg der du sitter alene på julaften du. Høres virkelig festlig ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 13. november 2009 #42 Del Skrevet 13. november 2009 Tror Gjest-Berit er bitter for at hennes unger ikke gidder å feire jul med henne. La nå oss som trives med vår julefeiring få ha det slik Skal du bestemme hva som er latterlig for alle andre liksom? Funker jo kjempeflott for oss i allefall. Og for flere andre her leser jeg. Jeg synes i allefall ikke at jeg og min kjære er latterlige fordi vi feirer størsteparten av julefeiringen sammen med hver vår familie, så det så! Kos deg der du sitter alene på julaften du. Høres virkelig festlig ut! Angrep er det beste forsvar skjønner jeg....... Kan man ikke bare bli enige om at ting fungerer anderledes i andre familier. Noen liker det slik og andre liker det sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 14. november 2009 #43 Del Skrevet 14. november 2009 Tror Gjest-Berit er bitter for at hennes unger ikke gidder å feire jul med henne. La nå oss som trives med vår julefeiring få ha det slik Skal du bestemme hva som er latterlig for alle andre liksom? Funker jo kjempeflott for oss i allefall. Og for flere andre her leser jeg. Jeg synes i allefall ikke at jeg og min kjære er latterlige fordi vi feirer størsteparten av julefeiringen sammen med hver vår familie, så det så! Kos deg der du sitter alene på julaften du. Høres virkelig festlig ut! Om skoene passer... Var veldig mye forsvar å angrep her Tror jeg skrev noe om at jeg synes, det kan vel også skrives jeg mener. Jeg tror faktisk mange foreldre vil det beste for barna sine, og tror de klarer en julekveld alene sammen med ektefelle/samboer uten alt for mange tårer. Det kan bli veldig koseligt også. Nå har vi ikke prøvd det ennå, men når den dagen kommer setter jeg meg ikke ned å deppe. Jeg skal nok klare å kose meg sammen med mannen min Nå i år er det bare to av ungene som blir hjemme julekvelden, en jobber og den andre velger å være sammen med kjæresten hos hennes foreldre. Ungene vet at jeg helst vil ha de hjemme, samme med kjærester eller alene. Samtidigt vet de at jeg vil at de skal ha det bra. Så ingen sitter med vonde følelser eller dårlig samvittighet for at de har valgt som de har gjort. Hvor mange er det ikke som sier de må hjem til foreldre, ellers blir foreldrene alene julekvelden. Hva så? Hva er så forferdeligt med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Primarius Skrevet 14. november 2009 #44 Del Skrevet 14. november 2009 Hvor mange er det ikke som sier de må hjem til foreldre, ellers blir foreldrene alene julekvelden. Hva så? Hva er så forferdeligt med det? Det jeg reagerer på med utsagn om at foreldren blir alene hvis de ikke kommer hjem til jul er: Er det så utrolig forferdelig vanskelig å spørre om foreldren kan bli med på julefeiringen der en skal? Nå er det riktignok en forskjell på familier, og hvor lenge en har vært sammen (tror også familietradisjoner og avstander spiller en rolle) men hvis en skal ha et liv sammen, så bør vel også familiene kunne gå sammen? Jeg forstår godt hvis man har veldig store familier på begge sider at det kan bli vanskelig, men har man bare en mor eller en far man skal feire med, vil det jo være mye koseligere å feire sammen alle sammen? Eller er det bare jeg som er merkelig og ikke forstår dagens samfunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_camilla_* Skrevet 18. november 2009 #45 Del Skrevet 18. november 2009 vi skal også feire jul sammen for første gang i år.. vi har vært sammen i 2 år snart.. å bodd sammen omtrent like lenge.. kjøpt hus sammen osv, ting har gått litt fort med oss igrunn men føles d rett så føles d rett. så vi blir med han sin familie i år, da vi bor i samme by som de, og vi bor 4 timer unna min.. å jeg har litt lyst å ha jul i huset vårt, så derfor blir det sånn. vi har ingen barn, så vet ikke om vi hadde begynt å feire jul sammen enda, hvis ikke det hadde vært for at vi kommer fra forskejllige deler av landet å blir litt styr å dra ned til min fam først meg med fks tog, å så han ned 2 dager etterpå med bil bare for å få feira med hver sin fam på selve julaften.. så derfor blir d sånn i år, å så blir d antagelig annehvert år fra nå av da.. gleder meg egentlig veldig:) syns bare man skal gjøer det som føles riktig jeg. vi er 25 å 28 år.. om d spiller noen rolle:/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 19. november 2009 #46 Del Skrevet 19. november 2009 Det jeg reagerer på med utsagn om at foreldren blir alene hvis de ikke kommer hjem til jul er: Er det så utrolig forferdelig vanskelig å spørre om foreldren kan bli med på julefeiringen der en skal? "Utrolig forferdelig" er det vel ingen som har påstått at noe er I begge våre familier er det likevel slik at de eldre generasjonen er "lite flyttbare" og forventer at barna er de som skal reise til jul. Det er også de som har god plass og gjesterom til overnattingsgjester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #47 Del Skrevet 23. november 2009 Hva synes dere om denne varianten da? Min kjæreste (som nå har blitt min ex av diverse årsaker)var kompromissløs i det at han måtte feire hjemme hos sin exkone, i huset de bodde sammen i tidligere? De har voksne barn, og det er mange år siden de flyttet fra hverandre. Han mente at slik kom det til å være helt til barna fant seg sine egne familier, og ville feire for seg selv. I følge inleggene ovenfor kan jo dette ta årevis! Bare litt gruff fra en som er litt lei seg. Men nå gleder jeg meg faktisk til jul igjen, så slipper jeg å tenke over hele problemstillingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2009 #48 Del Skrevet 23. november 2009 Vi begynte å feire hos hverandre fra det året vi flyttet sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Draum Skrevet 23. november 2009 #49 Del Skrevet 23. november 2009 Vi feiret sammen første jula etter vi traff hverandre, da hadde vi vært sammen siden juni. Har feiret sammen hvert år etter det, og nå er det helt utenkelig å feire hver for oss, selv om vi ikke har barn ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2009 #50 Del Skrevet 24. november 2009 Den første jula vi var sammen hadde vi vært sammen i åtte måneder, men kjent hverandre i nesten et år. Vi spiste middag hver for oss, så kom han til meg og pakket opp noen gaver og tok kaffen og kakene hos "svigermor". Ingen i våre familier syntes det var rart eller dumt, de syntes bare det var koselig og moro at vi var så forelsket. Fordi min familie er splittet etter skilsmisse og mamma har ny kjæreste med barn og barnebarn osv. har det blitt til at vi har feiret julaften sammen med hans familie de siste to årene, og det gjør vi også i år. Men neste år håper jeg at vi kan være hos mamma igjen. Jeg synes det skal være opp til paret å avgjøre hvordan man legger julekabalen, og evt. snakke med sine familier om hvordan man kan løse det mest mulig praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
inepetrine Skrevet 25. november 2009 #51 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg og min kjære feirer ikke jul sammen i år, da jeg skal til min mor som bor i en annen del av landet og han ønsker å feire jul med sin familie (innkludert sin 96 år gamle bestemor!). Jeg synes selvsagt det beste hadde vært om vi kunne vært sammen, men jeg vil være med min mor da jeg ikke har feiret med henne på flere år, og han vil være hos sine foreldre pga sin bestemor! Og da er det selvsagt helt greit og veldig forståelig:) Vi har selvsagt ingen barn, da hadde jo ikke dette vært aktuelt... Men jeg er enig med de fleste andre: Gjør det dere har lyst til og føler er riktig for dere! Jeg kjenner noen som ikke feiret jul sammen før de hadde fått barn (vært sammen i 5 år da) og jeg kjenner noen som feiret jul sammen etter å ha vært sammen i 1,5 mnd! Det er veldig individuelt. Og selv om man ikke er sammen akkurat på julaften, kan man jo være sammen alle de andre dagene, og da er det jo ikke så ille:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 25. november 2009 #52 Del Skrevet 25. november 2009 Vi feirer ikke jul sammen, og det gjør ingen andre kjærestepar jeg vet om heller, og vi alle anser oss for å være seriøse.. For meg handler julen om tradisjoner! Og da skal jeg være hjemme med mine søsken og gjøre det jeg gjør hver julaften og jeg er overhodet ikke klar til å slippe det. min og kjærestens familie bor 160 mil unna hverandre, så er ikke særlig aktuelt å skal kjøre frem og tilbake heller Søstra mi og samboeren hennes feiret ikke jul før etter de hadde vært sammen i åtte år.. Julaften er en dag for tradisjoner, og er glad kjæresten har mitt synspunkt på det. Selvfølgelig blir det annerledes når ene familien reiser bort/jobber, men slikt er det ikke i vårt tilfelle. Gleder meg til å reise hjem til julen og være med familien, ikke ofte jeg ser dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #53 Del Skrevet 25. november 2009 Vi har kjent hverandre siden januar. Ble kjærester etter ganske kort tid. Etter et par måneder var han ferdig med studier og hadde fått en god jobb og flyttet fem timer bort. Siden vi ikke får sett hverandre så veldig mye (en til to helger i måneden), har vi veldig lyst å tilbringe hele juleferien sammen. Siden vi ikke har vært sammen så lenge og vi er relativt unge (jeg 20 og han 24), så føles det ikke "ok" for oss å feire sammen hos enten hans eller min familie. Hvis vi skulle feiret hver for oss, så ville det ikke blitt så mange dager igjen til å være sammen. Derfor har vi bestemt oss for å reise langt av gårde sammen til et spennende land i Asia. Perfekt for oss! To uker helt alene. Kommer hjem slik at vi rekker nyttårsfeiring - da blir vi hos hver vår familie. Trådstarter - ikke bry deg om hva andre sier, gjør det DU føler er riktig for DEG og din kjæreste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 25. november 2009 #54 Del Skrevet 25. november 2009 Dette blir vår tredje jul som kjærester, og den første vi feirer sammen. Vi har møttes på julaften før også, men da før/etter feiringen.. I år skal vi spise julefrokost hos min mor og åpne gaver som er til/fra de som er der(tradisjon fordi julefeiring i min mors familie har ca 30 deltakere hjemme hos mine besteforeldre, så det blir litt intenst med alle gavene) Så skal vi spise middag med, og tilbringe kvelden med hans far og onkel(blir rart for meg som er vant med stoor feiring), når hans far er lei, skal vi til min mor igjen på julekveldsnachspiel med hennes venner og søstre...koselig! Første dag jul skal vi i (enda større) julebrunch/middag med utvidet familie hos mine besteforeldre på morssiden, og tilbringe kvelden med hans far. Andre dag er det kalkun med min fars familie som kommer hjem til besteforeldrene mine på farssiden for å feire resten av romjulen der. Tredje dag er venners-venner-fest, og så er det frie aktiviteter fjerde(!) før vi drar til en venninnes foreldres hytte på fjellet 5.-6., og reiser hjem til nyttårsaften, da spiser vi pinnekjøtt med min mor eller hans far, før vi feirer med venner. Puh! Det høres litt mye ut når jeg skriver det, men jeg elsker det! Familie og venner og tradisjoner til oppunder ørene..og dere skulle sett adventstiden! Selv om den ikke får begynne for fullt før etter eksamen i år... Vi leker ikke jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 27. november 2009 #55 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg og kjæresten min har vært sammen i 3 år, og vi feirer ikke jul sammen. Helt enkelt fordi begge har lyst å være sammen med hver vår familie på juleaften. Nå er jeg gravid og neste år skal vi nok feire sammen, for da er vi jo en liten familie selv:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #56 Del Skrevet 27. november 2009 Her har vi vært sammen et år. Jeg vil gjerne feire jul sammen med han, men han vil ikke, ikke har han tid til meg i romjulen heller. "Glemmer" å invitere meg med på fest osv. Blir så lei meg av å tenke på julen, hadde han bare hatt en grunn til at han ikke vil feire sammen med meg, så hadde det vært mye enklere for meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #57 Del Skrevet 28. november 2009 Vi har foreløpig feiret hver for oss, og kommer til å gjøre det i år også. Dvs at jeg drar hjem til hans foreldre ut på kvelden da. Bor i samme by så det er ikke noe stress. Vi snakket om å feire sammen i år, men han må ha pinnekjøtt på juleaften og vi har skinkestek... Så planen var å være hos hans, men broren min skal feire hos konas familie i nord i år, så da hadde det blitt litt stusselig for mor og far.... Dessuten så synes jeg det er veldig koselig å feire jul på "min" måte... Kjenner mange som feirer jul hver for seg helt til de får barn, selv om de er gift og greier. Synes ikke det gjør forholdet mindre seriøst... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariab Skrevet 30. november 2009 #58 Del Skrevet 30. november 2009 Vi har vært sammen i 4 år og vært samboere i 1,5 år, og skal feire sammen for første gang i år (hos mine foreldre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå