einna Skrevet 24. oktober 2009 #1 Del Skrevet 24. oktober 2009 Når begynte dere å feire jul sammen med kjæresten? Og har dere noen synspunkter rundt dette? Jeg spør fordi vi skal gjøre det for første gang dette året. Første del av julen (inkl julaften) hos meg og andre del (inkl nyttårsaften) hos ham. Vi bor ikke til vanlig nær familiene våre, og kommer fra ulike deler av landet. Vi er ikke samboere (blir i januar) og har ikke barn. Har vært sammen i ca 2 år, gjør dette fordi jeg er på utveksling (aug-des), og vi vil derfor være sammen i jula. Begge er godt fornøyd med løsningen, spesielt fordi hans familie likevel feirer spredt i år (søsknene m/fam feirer med svigers), men jeg får noen hevede øyenbryn og kommentarer fra folk (ikke slekta) som synes dette er unødvendig, og dette sårer meg litt.. Et alternativ er at vi feirer første del hver for seg, så kjører jeg opp til han i romjula, får låne bil hos moren min, slik at vi/jeg slipper dyr reise (studenter, og må uansett tilbake for å hente flyttelass). Evt. ferier vi julaften hos ham, men det blir da styrete og dyrt å komme seg til/fra.. Er også litt bekymret over hvordan svigermor tar det (har ikke fortalt henne ennå), han er minstemann og siste til å feire borte. Heldigvis har søsteren hans sagt hun kan feire med dem, men jeg vet jo ikke hva hun vil synes om det.. Har ikke lyst til å såre henne, for hun er en flott dame, og jeg ønsker god kontakt med henne. Innspill på tankespinneriet mitt hadde vært fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 24. oktober 2009 #2 Del Skrevet 24. oktober 2009 Eg syns det der høyres ut som ei veldig fin ordning Dokke må gjere det som passar dokke, og ikkje tenke på kva andre vil og tenker. Klart er det trist for svigermor, men dagen kjem før eller seinare uansett. Eg og kjæresten har vore ilag i snart 3 år. Ifjor feira han julafta hos oss. Fordi alle søskena mine med barn var heime, medan familien hans ikkje hadde "skikkelig" jul (far på sjøen, mor på jobb på dagtid). Familiane våre (og vi) bur ein halvtime køyring frå kvarandre, så dei store dilemmane rundt julefeiring eksisterar heldigvis ikkje. Eg kjem ikkje til å feire nokon annan plass enn hos mamma og pappa før eg har ungar, men han er sjølvsagt hjerteleg velkommen til å feire hos oss. Dette er svigers inneforstått med, og dei tar det ikkje personleg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madmartigan Skrevet 24. oktober 2009 #3 Del Skrevet 24. oktober 2009 Det tok noen år før jeg og min eks feiret jul hos respektive svigerser, men da var omstendighetene noe annerledes. Siden du har vært borte såpass lenge, må det da være veldig forståelig at dere vil ha mest mulig tid sammen. Glem hva alle andre måtte mene, og gjør som dere sjøl vil... Uka etter nyttår har alle glemt hva dere endte opp med uansett... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 24. oktober 2009 #4 Del Skrevet 24. oktober 2009 Vi ble sammen sommeren 2005, og feiret jul sammen første gang jula 2007, da hadde vi fått en sønn i oktober 2007, så det var det at vi hadde barn sammen som var utslagsgivende for oss. Familiene våre bor 60 mil unna hverandre, så det var ikke aktuelt for oss å dele selve julaften... Har nå feiret to år med svigers (et hos dem og et hos oss) men reiser i år oppover til mine foreldre. Vi bor 10 minutter unna hans foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piggen Skrevet 24. oktober 2009 #5 Del Skrevet 24. oktober 2009 Synes løsningen deres høres fornuftig ut! Dere har jo tenkt å være hos hverandres familier sammen i løpet av julen! Våre foreldre bor nokså nærme hverandre så før vi giftet oss feiret vi jualften hos hver vår familie. Da julaften var "ferdig" på kvelden dro vi annethvert år til hverandre for å kunne se hverandre også. Det var veldig koselig. Jeg skjønner du er nervøs for å fortelle dette til din svigermor, men hun må også forstå deres situasjon. Evt. kan dere jo planlegge allerede nå at neste jul blir feiret hos din svigerfamilie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. oktober 2009 #6 Del Skrevet 24. oktober 2009 Folk må jo selvsagt gjøre som de selv vil, men i mine øyne anser jeg ikke et forhold som seriøst før man feirer jul sammen. Hvis man fortsatt har større tilknytning til den "gamle" familien, så virker det for meg mer som et kjæreste-forhold. For meg er samboeren og meg (og våre dyr) min nye familie, og jeg kunne aldri tenkt meg å feiret jul uten ham (nå feirer vi ikke jul selv på den måten, men jeg tenker mer på å delta i familiemiddager). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 24. oktober 2009 #7 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Rett etter vi flyttet sammen, var nok litt over et år siden vi ble sammen da. Synes ikke det finnes noe fasitsvar der, man burde bare gjøre det som passer best for de enkelte. Men for meg var det veldig naturlig at vi skulle feire jul sammen etter vi allerede bodde sammen. Så vi veksler mellom våre foreldre foreløpig og tenker at en gang i framtiden etter vi har fått barn og sånn kan vi også feire hjemme hos oss Til TS - jeg tenker at om barna er voksne, er det jo bare naturlig at barna feirer jul andre steder noen ganger. Men synes det er litt viktig å vite at hun ikke blir helt alene og har et annet sted å feire Endret 24. oktober 2009 av Bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 24. oktober 2009 #8 Del Skrevet 24. oktober 2009 Synes ikke det finnes noe fasitsvar der, man burde bare gjøre det som passer best for de enkelte. Men for meg var det veldig naturlig at vi skulle feire jul sammen etter vi allerede bodde sammen. Så vi veksler mellom våre foreldre foreløpig og tenker at en gang i framtiden etter vi har fått barn og sånn kan vi også feire hjemme hos oss Sånn gjør vi det også - nå er vi samboere på tredje året og det er ikke aktuelt å dele oss opp i jula. Jeg forstår deg godt, ts, og synes dere har funnet en god løsning som passer for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einna Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 24. oktober 2009 Takker for mange fine, konstruktive svar. Interessant å høre hvordan andre gjør det, og at folk har begynt å feire jul sammen før de fikk barn Spesielt kjekt når jeg får høre det jeg vil høre, hihi Som noen sier, er jo en seriøs kjæreste "nyfamilien", og det føles veldig naturlig å feire jula med ham. Til TS - jeg tenker at om barna er voksne, er det jo bare naturlig at barna feirer jul andre steder noen ganger. Men synes det er litt viktig å vite at hun ikke blir helt alene og har et annet sted å feire Jepp, helt enig der. Pga hans foreldre er skilt, og min svigermor fortsatt bor på hans hjemplass, langt borte fra sin egen familie, så er det spesielt viktig at hun har (gode) alternativer! Ellers blir d jul der i år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest najki Skrevet 24. oktober 2009 #10 Del Skrevet 24. oktober 2009 I år blir første jul samboeren min og jeg feirer sammen også. Mine foreldre bor ca 2 timer unna her vi bor nå, og vi skal være der i jula. Vi har vært sammen i litt over fire år og samboere i to. Neste jul skal vi feire sammen med en av hans foreldre, det er allerede klarlagt. Problemet kommer først året deretter. Jeg er veldig bestemt på å ha annenhver jul hjemme, da jeg mener at jeg kan få være sammen med familien min annenhver jul. Hans mor mener derimot at det bør være en 3-deling. Vi får se hvem som blir den sterkeste kvinnen in the end Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samantha Skrevet 24. oktober 2009 #11 Del Skrevet 24. oktober 2009 Folk må jo selvsagt gjøre som de selv vil, men i mine øyne anser jeg ikke et forhold som seriøst før man feirer jul sammen. Hvis man fortsatt har større tilknytning til den "gamle" familien, så virker det for meg mer som et kjæreste-forhold. For meg er samboeren og meg (og våre dyr) min nye familie, og jeg kunne aldri tenkt meg å feiret jul uten ham (nå feirer vi ikke jul selv på den måten, men jeg tenker mer på å delta i familiemiddager). Må seie eg syns det her var ei litt merkelig meining. Greit nok at det er spesifisert "i mine øyne", men ærlig talt. Ein kan no vel ha eit 100% dønnseriøst forhold utan å feire jul ilag? Eg syns at når ein er ilag dei 364 andre dagane i året, så skadar det vel ikkje å vere ifrå kvarandre ein dag, til tross for at det er ein stor dag? Viktig å ta vare på dei "gamle" familiane sine og, syns eg. F.eks søstra mi og mannen hennar feira jul kvar for seg til trass for at dei var samboarar og hadde vore ilag i 6-7-8år. No har dei tre barn (og feirar sjølvsagt jula saman), og ingen kan vel seie at forholdet deira ikkje var seriøst berre fordi dei ikkje var saman julafta? Men som tidligare sagt; alle må gjere det som passar dei!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. oktober 2009 #12 Del Skrevet 25. oktober 2009 Ja, selvsagt synes jeg det er viktig å ta vare på ens "gamle" familie, det er ingen motsetning mellom det og å feire jul med sin nye familie, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest r0za Skrevet 26. oktober 2009 #13 Del Skrevet 26. oktober 2009 Første julen etter vi ble sammen hadde vi vært sammen i 1/2 år, og da kom han etter mat og gaver og sa hei, og tok meg med på en brygge ved vannet med sangen vår på bil-anlegget og ba meg opp til dans :rødme: Andre julen hadde vi vært sammen i 1 1/2 år, og da spiste han osv med faren og farmoren sin, og kom til oss og pakket opp gaver ogsånt ( han tok med sine gaver til oss ). I år etter 2 1/2år har vi samme ordning som i fjord Vi er ikke samboere, så det er sånn det blir Vi drar også på middag til moren hans på lillejulaften siden hun bor såpass langt unna at vi ikke kan besøke henne på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 27. oktober 2009 #14 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg syns at man skal feire juleaften sammen med de man har lyst til å feire sammen med, ikke kun av plikt. Og der møter jeg meg selv i døra, for sønnen min velger å feire sammen med samboer og hennes familie, mens jeg ønsker veldig å ha han her Men jeg må bare godta at slik er det, og gjøre det beste ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pomeline Skrevet 27. oktober 2009 #15 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har vært sammen med kjæresten min i et år i november, og vi har vært samboere siden april. Har funnet ut at vi skal feire jul sammen for første gang i år. Vi skal være hos min søster, mannen og mine 2 nieser. Tror enda ikke sambo har fortalt til foreldrene at han skal feire sammen med min familie, men regner ikke med det blir noe stort oppstyr (ettersom de ikke er så veldig close). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 27. oktober 2009 #16 Del Skrevet 27. oktober 2009 Første jula vi var sammen feiret vi hver for oss, da hadde vi vært sammen litt over et halvt år. Året etter feiret vi hos mine foreldre, så hans mor og året etter var vi hos hans far. I fjor begynte vi å feire hjemme siden vi hadde fått lillegutt og uansett hadde vært et år hos hver av dem. I fjor ba vi mine foreldre, i år ber vi hans. Nå er de litt usikre på om de kan komme pga jobbsituasjon, eldre familiemedlemmer+++. Så om de ikke kommer ber vi mine foreldre igjen. Synes dere skal gjøre som dere føler er rett, før eller siden må dagen komme da dere skal feire jul sammen. Det er jo veldig naturlig at dere vil være sammen den dagen når dere har vært så lenge borte fra hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 27. oktober 2009 #17 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vi feiret jul sammen først det året vi hadde giftet oss. Frem til da feiret vi hos hver våre familier (selv om vi var samboere i flere år). Mange jeg kjenner venter de "må" (dvs til de får barn) og lar dette med jul forbli "siste skanse" når det gjelder å løsrive seg fra sin respektive kjernefamilier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
einna Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #18 Del Skrevet 27. oktober 2009 Takker for flere svar! Veldig interessant å høre hvordan andre løser dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Skrevet 27. oktober 2009 #19 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vi skal feire jul sammen for første gang i år, har vært sammen ett år. Har snakka mye om hvordan vi skal gjøre det. Har aldri feira jul bortefra mamma og pappa før, men vi bor i forskjellig by, så det hadde blitt mye styr og pendling, fordi vi også skulle besøke søstra mi i England i romjula. Så vi løste det like greit ved å feire jula i England Gleder oss veldig, og det er kjekt at første jul hjemmefra blir ordentlig spesiell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 28. oktober 2009 #20 Del Skrevet 28. oktober 2009 Vi ble sammen om sommeren -01, og feira jula 01 hos hans familie, nyttår hos min. Jula 02 motsatt, og siden det hele ferien et sted, annethvert år hos mine og hans familie. Jula 08 var den første med barn, men vi har holdt på denne tradisjonen enda. At vi ikke flyttet sammen før i 2002, eller gifta oss i 2007 hadde ikke noe med saken å gjøre, jula feiret vi sammen fordi vi hadde funnet den vi ville dele livet med, og da også høytidene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå