Gå til innhold

1 av 8 nordmenn er komplett idioter


Gjest Pucifer

Anbefalte innlegg

Vi bor i et land hvor sneen faller hver vinter. Ikke alltid på samme tidspunkt, ei heller varer den like lenge hver vinter, men sneen kommer - det må vi vel alle väre enige om.

Og selvom sneen enda ikke har kommet mange steder, så betyr ikke det at det ikke er glatt på veiene.

Når skal nordmenn begynne å läre?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=575668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med 1. november som tidligste dato for skifte til vinterdekk som faktisk virker, er det vel ikke så rart at det blir en del skademeldinger i oktober om snøen kommer tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi staten har bestemt at siste frist er 1. november, så går det ikke ann å tenke selv?

Er vi en gjeng med sauer som bare fölger gjeteren?

Vi skiftet til vinterdekk når det begynte å bli såpass kaldt at det kunne fryse på veien. Ikke når förste snöen har kommet og man ikke har tid til å skifte fordi man skal på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi staten har bestemt at siste frist er 1. november, så går det ikke ann å tenke selv?

Er vi en gjeng med sauer som bare fölger gjeteren?

Vi skiftet til vinterdekk når det begynte å bli såpass kaldt at det kunne fryse på veien. Ikke når förste snöen har kommet og man ikke har tid til å skifte fordi man skal på jobb.

For piggdekk er det vel først lov å ta på 1. nov i sør?

Forøvrig kjører jeg fortsatt rundt på sommerdekk og har planer om å gjøre det helt til snøen faller :) Hvorfor gidde og skifte før man må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi staten har bestemt at siste frist er 1. november, så går det ikke ann å tenke selv?

Det er ikke siste frist, det er den første datoen man har lov å kjøre med piggdekk på bilen (iallefall i denne delen av landet) - og da kun med dyrkjøpt oblat klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg tenkte feil, det er en siste frist til å ta av piggdekk igjen.

Men jeg fatter jo fortsatt ikke hvorfor folk venter til sneen har fallt.

Men .. det betyr bare mer ulykker og mer penger i kassa for oss her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at 8 av 8 nordmenn er komplette idioter

Pga at det virker som alle får sjokk når snøen kommer. Selv om vi bor i et land som er langt nord på planeten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oftest måtte bytte om til piggdekk i oktober. Er det glatt før 1 november er det fullt lovlig å ta piggdekkene på før denne datoen.

Det er da ofte mange ganger glatt før den første sneen kommer, jeg tar ingen sjanser, så jeg tar piggdekkene på når glatten kommer, ikke når sneen kommer.

Enig med ts, mange må lære seg til å bli flinkere å sko seg etter føret...

Det er mye tryggere å kjøre med piggdekk på glatte veier enn med sommerdekk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke siste frist, det er den første datoen man har lov å kjøre med piggdekk på bilen (iallefall i denne delen av landet) - og da kun med dyrkjøpt oblat klar.

Dette er riv ruskende galt. Du kan sette på piggdekk når du vil i hele Norge. Forutsetningen er at føret krever annet enn sommerdekk. Med andre ord; dersom du bor på sørlandet og det er minusgrader ute nå kan du sette på piggdekk selv om det ikke er verken snø eller passert 1. november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For piggdekk er det vel først lov å ta på 1. nov i sør?

Forøvrig kjører jeg fortsatt rundt på sommerdekk og har planer om å gjøre det helt til snøen faller :) Hvorfor gidde og skifte før man må?

For at du kanskje minker risikoen for å sett meg og andre i fare? Og folk lurer fortsatt på hvorfor kvinner ikke blir tatt like seriøse som menn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Det er ikke siste frist, det er den første datoen man har lov å kjøre med piggdekk på bilen (iallefall i denne delen av landet) - og da kun med dyrkjøpt oblat klar.

Dette gjelder kun i området Oslo og omegn. Jeg bor også på østlandet, og her jeg bor er det definitivt ikke noen piggdekkavgift. (Jeg bor 1 time fra Oslo).

Forøvrig så kan man kjøre med piggdekk før 1.nov, man er nemlig pålagt å være skodd etter føreforholdene. Denne regelen veier tyngre enn datoen for når piggdekk tidligst kan legges på.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen indikerer bare når det blir lovlig å ha piggene ute, selv om der oppstår perioder med sommerføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er riv ruskende galt. Du kan sette på piggdekk når du vil i hele Norge. Forutsetningen er at føret krever annet enn sommerdekk. Med andre ord; dersom du bor på sørlandet og det er minusgrader ute nå kan du sette på piggdekk selv om det ikke er verken snø eller passert 1. november.

Skjønnsspørsmål gir deg 0 rettsikkerhet. Det er ikke forholdene som definerer om du kan få kjøre med piggdekk. Det er om en politimann velger å bøtelegge deg for det, og hvordan denne politimannen ser på deg som person, og været forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så kan man kjøre med piggdekk før 1.nov, man er nemlig pålagt å være skodd etter føreforholdene. Denne regelen veier tyngre enn datoen for når piggdekk tidligst kan legges på.

Jepp. Jeg bor i Oslo og her har det vært nattefrost i en ukes tid, og vi har hatt piggdekk på like lenge. Synes 1. november er seint i sørnorge, selv her ved kysten er det gjerne frost halve oktober også, og i innlandet i hele oktober. Så de kunne godt flyttet det til 1. oktober.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnsspørsmål gir deg 0 rettsikkerhet. Det er ikke forholdene som definerer om du kan få kjøre med piggdekk. Det er om en politimann velger å bøtelegge deg for det, og hvordan denne politimannen ser på deg som person, og været forøvrig.

De fleste som er politi er såpass oppegående at de skjønner hvorfor folk har lagt på piggdekk før 1.nov hvis det er snø på bakken. Her jeg bor kom første snøfall i år rundt 1.okt og den la seg og lå en stund. Jeg la dermed om dekk på bilen og har kjørt med vinterdekk siden. Snøen er borte igjen den, men det er glatt om morgenen når jeg skal på jobb. Man skal kjøre og være skodd etter forholdene så bruk den lille skallen deres folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som er politi er såpass oppegående at de skjønner hvorfor folk har lagt på piggdekk før 1.nov hvis det er snø på bakken. Her jeg bor kom første snøfall i år rundt 1.okt og den la seg og lå en stund. Jeg la dermed om dekk på bilen og har kjørt med vinterdekk siden. Snøen er borte igjen den, men det er glatt om morgenen når jeg skal på jobb. Man skal kjøre og være skodd etter forholdene så bruk den lille skallen deres folkens!

Det er riktig. Ingen i politiet ønsker ulykker på veiene, så her må alle bruke vett og legge om når det er nødvendig ut fra forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er riv ruskende galt. Du kan sette på piggdekk når du vil i hele Norge. Forutsetningen er at føret krever annet enn sommerdekk. Med andre ord; dersom du bor på sørlandet og det er minusgrader ute nå kan du sette på piggdekk selv om det ikke er verken snø eller passert 1. november.

Ja, det stemmer det. Problemet oppstår når snøen (som den så ofte gjør her på vestlandet - ikke Oslo-området, SmallTalk) brått forsvinner igjen og erstattes av mildt høstregn - så står man der med piggdekkene - som nå plutselig er blitt ulovlige igjen - midt i oktober. Jeg har ingen problemer med å forestille meg at både veivesen og politi er smålige nok til å bøtelegge deg for at du kjører med piggdekk før 1. november i plussgrader - at de ikke liker at folk følger lovteksten så vi jo i fjor.

I teorien kan problemet omgås med å skifte tilbake til sommerdekk når føreforholdene forandrer seg, men det er slett ikke alle som kan gjøre den operasjonen på egen hånd, eller har lyst til å betale en gang i uken for å bytte fram og tilbake mellom dekksorter. Resultatet blir at de aller fleste venter til 1. november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et land hvor sneen faller hver vinter. Ikke alltid på samme tidspunkt, ei heller varer den like lenge hver vinter, men sneen kommer - det må vi vel alle väre enige om.

Og selvom sneen enda ikke har kommet mange steder, så betyr ikke det at det ikke er glatt på veiene.

Når skal nordmenn begynne å läre?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=575668

Vi er altfor godtroende og sta! Holdningen er, vent og se, Jeg tror det ikke før jeg ser det, tar du den, så tar du den osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...